Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Friday, 16 September 2005

مبارك وأديب - الجزء الثاني - محمد زهدي المعلم

سؤال واحد بس
كنت بسأله لنفسي
 .. و طول ما انا بتفرك
على الانتخابات
كنت بسأله
 برضو لنفسي ..
 تسمحلي أسأله ولا .. ؟
الريس- لا خد راحتك على الآخر
عماد - شكرا يا سيادة الريس ..
 ليه
 استخدمت
 اللون
 الأخطر ؟
الريس - آه .. لا ما هو شوف أما أقولك .. مسألة اختيار اللون لحملة انتخابية نزيهة .. ديه مسألة مش سهلة أبدا .. دي مسألة بيبقى فيها دراسة و بيبقى فيها مسؤولية كبيرة جدا .. لأنك لو خدت لون تاني غير اللون الأخضر .. و ليكن الأسود مثلا .. ممكن تكئب الشعب .. ممكن الشعب يبقى حتى و هوه بينتخبك مش طايق يبص في وشك .. فلازم تديله لون يقدر معاه ياخد قرار سليم .. و عقلاني .. و غير انفعالي ..
عملت طبعا لجنة تدرس ايه اللون الموجود بوفرة في السوق للطباعة و اليفط .. و لجنة تانية من خبراء سيكولوجيين يدرسوا تأثير كل لون في البيئة المصرية .. في الشارع .. في التلفزيون. . على القهوى .. و ان اللون نفسه يكون يحمل رسالة متوافقة مع وعودي لشعب مصر .. و لجنة تالتة تدرس مدى امكانية استخدام لون في الحملة الانتخابية من أساسه أم لا  .. و بعد ما اللجان ديه كلها ما تدرس و تخلص .. أبتدي اسمعلهم و أختار أنا اللون اللي يعجبني.
عماد - و اللجان كانت توصلت للون تاني غير الأخضر؟
الريس - والله مش متذكر قوي .. بس انا فاكر إن واحد قال اللون الأحمر .. لأنه لون الدم .. و لأنه اللون الوحيد في علم مصر .. و باين كان قال كمان لأنه لون الطماطم و ده عنصر أساسي في السلطة اللي بدورها عنصر أساسي في طبق كل مواطن و طبعا فيه إيحاء بأهمية السلطة بالنسبة للحكومة .. السلطة مفيدة جدا للجسم و للعقل و للنظام
عماد - طب تسمحلي نتكلم بصراحة ..
الريس - خد راحتك ..
عماد - بصراحة شديدة
الريس - خد راحتك على الآخر.
عماد -
اللجان ..
اللي درست ..
اللون ..
الأخضر ..
اتكلفت ..
فلوس ..
قد ايه ..؟
أنا بكلم دلوقتي .. بفكر المواطن ..
المواطن المصري العادي ..
اللي عايز خمسين قرش الصبح كل يوم عشان يشتري طبق فول يفطر بيه
الريس -
والله .. أكيد اتكلفت فلوس .. فيه حجات لازم معاها تصرف و تخرج للصالح العام .. أنا مش بعمل اللجان ديه عشان تقول الريس مبارك .. أبدا .. ما أنا صورتي في كل البوسترات و الإعلانات كانت موجودة قدام اللون فمش حيفرق معايا اللون نفسه .. اللون كان محطوط عشان يقدم خدمة للمواطن .. لأني دايما مصلحة المواطن عندي قبل كل شيء .. اللون الأخضر كان بيريح العين .. فكنت بخلي الاعلانات بتاعتي بتدي راحة للعين من ارهاق العمل و من ارهاق زحمة المواصلات .. اللون الأخضر اللي اطبع في الاعلانات .. من كتره .. عوض مساحة الأرض غير المنزرعة في مصر .. يعني المواطن أيام الانتخابات كان بيمشي في الشارع يلاقي الأرض حواليه كلها خضرا .. ان مكنش خضار طبيعي .. يبقى خضار مطبوع .. فكنت بحاول أوريه مصر ممكن شكلها يبقى ايه لو الدنيا كلها بقت خضرا في بلدنا بدل الدوشة و الغبار و التراب .. فيقوم بعد ما اليفط دي ما تتشال بعد ما انجح طبعا  يبتدي يقول الله؟ هوا فين اللون الأخضر .. فيقوم يجيب فاسه و يزرع البلد ..
قرار اللون الأخضر ده يا اخوانا قرار مش سهل أبدا .. الناس للأسف مش قادرة تقدر حجم المسؤولية اللي بتبقى ملقاة على الواحد في حملة انتخابية زي دي .. ده بيبقى بيفكر في المواطن و مصلحته .. و خايف بعد المجهود ده كله انه يخسر
عماد-
افهم من حضرتك انك كنت خايف ..
ولا كنت مطمن للنتيجة بس متخوف
مبارك -
شوف .. انته لو يئست مش حتعمل حاجة .. لازم تحاول .. لازم تجرب و تخاطر بنفسك و مصلحتك عشان خاطر الشعب  يثق فيك ..
طبعا خفت و قلقت .. بس كنت بقول الواحد يتوكل على الله و يخش الانتخابات بقلب جامد .. و معاه اللون الأخضر
عماد -
يعني .. نظرية عجيبة مسألة المساحة الخضرا وراحة العين .. طب ايه تاني كان بيعمله اللون الأخضر؟
مبارك-
هيه في الأول تبان غريبة .. بس انته تعمل ايه .. انته عايز تضيع كل لحظة من وقتك في خدمة المواطن .. أنا النهارده لما اسافر فرنسا .. بلاقي مساحات خضرا كتير يمين و شمال .. و لما أسافر إيطاليا برضو ألاقي مساحات خضرا يمين و شمال و كتير .. و لما بسافر ألمانيا .. جميع دول العالم المتقدم بتزرع اللون ده .. و في المدن .. ده بيخلي الجو صحي .. و بيدي راحة للعين و إحساس بالأمان و الاستقرار ..  وبيجمل بلادهم بشكل يعني فوق الوصف صراحة.. أنا مقدرش أضرب الناس في مصر على إيدها و أقولهم أزرعوا القاهرة .. محدش يقدر يعمل كده مع المواطن في دولة ديمقراطية .. إن مكنش المواطن يعمل من نفسه .. يبقى مفيش قوة على وجه الأرض حتخليه يعمل .. إن مكنش يحب بلده بنفسه .. محدش حيقدر يخليه يحبها .. فأنا رحت مالي الدنيا لون أخضر في كل حتة .. في الشارع في البيت .. في اأتوبيسات في المايكروباصات في الجرنال .. في كل مكان ..عشان الناس تتعود عليه و تحس بيه و لما يتشال يرجعوه بقى بالزراعة
عماد-
فيه ..
ناس ..
اسمحلي اتكلم بصراحة..
الريس-
ماتتكلم يابني .. الله .. هاها
عماد - ها ها ها معلش يا ريس ..
انا بحيي حضرتك على سعة صدرك
الريس -
لا مفيش مشكلة .. ماهو من كتر الأخضر  الواحد بياخد اكسجين و صدره بيتسع هاهاها
عماد - هاهاها .. حلوة يا فندم.. حلوة
الريس - اخلص
عماد - اه .. احم فيه..
ناس..
بتقول..
ان الانتخابات ..
حصل فيها ..
تزوير

الريس - حصل فيها ايه ؟
عماد - تزوير
الريس - تزوير؟ و الله يجبلي اللي زور الانتخابات و انا ححاكمه و اعيدها .. اللي يقول حاجة لازم يقدم عليها دليل .. مش يقول و خلاص .. و يا سيدي يا ريت .. هوه انا غاوي مسؤوليات .. يا ريت حد يقدر يثبت انها اتزورت و نخش تاني  وواحد تاني يمسك بدالي .. اهو اخد اجازة بقى و ارتاح من المسؤوليات الكتير اللي على دماغ الواحد دي

عماد - يعني محصلش تزوير؟
الريس- كل شيء وارد .. بس اللي يقول حاجة زي كده لازم يثبت .. انا شخصيا عملت كل اللي اقدر عليه .. حبر سري و لجان و مراقبة قضائية .. و جبت رقابة من دولة اجنبية .. و همه نفسهم قالوا انها انتخابات نزيهة .. اللي شايف انها تزوير يتفضل لدار القضاء و يقدم رأيه و أدلته و أنا حساعده لحد ما يثبت ده .. أهو نستفيد منه و نعرف غلطنا فين .. و خد بالك ان صناديق الانتخابات كان لونها أخضر .. فالمواطن طبيعي حينتخب اللون الأخضر .. فيعني مسألة التزوير دي انا مستبعدها

عماد - تقول ايه للمواطن الأخضر .. قصدي المصري.
اقوله يثابر .. و بلاش موضوع الانسحاب من الانتخابات وعدم المشاركة .. خليه ايجابي عشان نزرع بلدنا و نخليها خضرا زي ما كانت زمان قبل ما امسك الحكم

عماد - و ايه اللي خلاها تصفر بعد ما حضرتك ما مسكت؟

الريس - أياميها الطباعة و الاعلانات مكنتش اتطورت فمعرفناش انهي لون نولنها بيه .. فخليناها صفرا .. و بعد ما صفرناها نبتدي في العهد الجديد نزرعها بقى على رواقة

عماد - و كنت بتنصح السادات بموضوع تصفير البلد و تخضيرها بعد كده

الريس - طبعا بس السادات كان يقولك ده كله كلام فارغ .. خليها خضرا زي ما هيه

عماد - شكرا لسيادة الرئيس

الريس - شكرا

Comments

الأخ / المعلم

بيني وبينك ... حسني البارك حظه نار لأن شعبان عبد الرحيم لم يترشح ضده في الانتخابات.

إيييييه ....والله شعبله كان يشرفنا أكتر في المحافل الدولية ... مستوى ذكاؤه أحسن كتير من عجل أبيس اللي خربها

Posted by: محمد عبد اللطيف حجازي | Sunday, 25 September 2005

The comments are closed.