Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Tuesday, 21 November 2006

مساعد وزير الداخلية تاني

مساعد وزير الداخلية يتعمد سبي وقذفي مرة أخرى

ماهو شوف بقى يا أحمد يا ضياء
ياللي بتشتغل مساعد وزير الداخلية للشئون القانونية
من غير بيه ولا باشا ولا سيادة اللواء
آه
ماهو إنت راجل بتاع قانون
ولا إيه
وأنا وإنت قدام القانون واحد
مش البلد دي فيها قانون برضه ولا خلصتوه
ورجعتوا القزازة الفارغة لمصنع بيبسي وجبتوا بدالها لتر طواريء
آدي الفيش والتشبيه بتاعي أهه على النت
وعلى عينك يا تاجر
أبيض يا ورد
وعليه ختم بيقول لا توجد أحكام جنائية مسجلة
مش ختم وزارة الداخلية ده برضه
ولا ختم حافر الجاموسة ؟؟؟

شفت يابا
كله على المفتشر أهه
معندناش حاجة نخبيها
فمعلش يعني للمرة التانية بتقول على برنامج العاشرة مساء ليوم الإثنين الموافق 20 نوفمبر ما هو آت
والأخ وائل عباس برضه ليه القضية بتاعته اللي كان قبل كده إتهم فيها
شاهد الفيديو

وهذه وصلة خارجية للفيديو
http://www.youtube.com/watch?v=MJYsWVk8-u8
والفيش طالع أهه بتاريخ تمانية نوفمبر الشهر ده

وهذا هو بالضبط نص ما قاله اللواء الواعي المدرك الذي هو في كامل قواه العقلية وليس تحت تأثير ضغط أو ترهيب أو مفعول أدوية أو مخدرات أو مسكرات على الهواء مباشرة
ماهو حاجة من إتنين أو خليهم من تلاتة زي بعضه
يا إما إنت راجل يعني حكم السن برضه أثر فيك فمش عارف بتقول إيه ويستحسن تطلع معاش مبكر أو الأدوية برضه اللي بتاخدها بحكم السن عاملة آثار جانبية على الذاكرة ومش ها ينفع أحط إحتمالية تعاطي المسكرات والمخدرات لأنك برضه المفروض راجل بتحترم القانون
والإحتمال الثاني هو إن يكون فيه قضية معروفة فعلا ليا بس حصلت على كوكب المريخ مثلا فلسه خبرها ما وصلش كوكب الأرض وحضرتك سيد العارفين السنة الضوئية بتتفك بكام سندوتش فول ولو إن ما جاليش محضر البيت ولا حتى عمري إستدعتني امن الدولة ولا حتى إتقبض عليا أثناء تغطيتي كصحفي للمظاهرات ولا تكونوش طابخينهالي في الدرا وعلشان كده انتم بس اللي عارفينها ومستنيين تطلعوهالي في عيد ميلادي اللي عدى
يا راجل ميرسي لو بس ما كنتش تحلف
يا إما أنت بصفتك وشخصك عامدا متعمدا تقصد تشويه صورتي وسمعتي أمام الرأي العام ظنا منك أنك آمن من أي ملاحقة قضائية من طرفي بسردك لوقائع عارية من الصحة ولا أصل لها وإن صحت فهي تنال من سمعتي وتضعك تحت طائلة القانون بتهمة السب والقذف كمواطن بقى ولا تقوللي لوا ولا بطيخ ويقلعوك الرتب بقى ونبقى سون فاسون كده راس براس بعد الشر على كابك لا مؤاخذة يعني
لذا أطالبك كده وبكل بجاحة من طرفي المتواضع بالإعتذار العلني على كل القنوات التي قلت فيها ما قلت إلى جانب إعلان كده في كل الجرايد المصرية بتعتذر فيه بصفتك وشخصك عما بدر منك في حقي
ومعلش يعني أعذرني المرة دي ياخويا إني متقل عليك
وزي ما بيقول المثل الإنجليزي
put yourself in my shoes
أو حط نفسك في جزمتي !!!
بس أنا عديتها قبل كده وإنت عارف
لكن المرة دي لا ممكن تنزل الأرض ابدا
وإلا
وقد أزعر من ازعر
المواطن المصري الشريف
الغير متهم في أي قضايا تمس الشرف والسمعة
وائل عباس

Comments

7ELWA MENNAK YA WA2EL!
DE7K HESTEERY ASLAN! I SAW THE SHOW!
ANA LAW MAKANAK ARFA3 3ALEHOM ADEYYA BEGAD MESH HEZAR!
KEEP IT UP

Posted by: ISIS | Tuesday, 21 November 2006

يا وائل ابعت للفضائيات التى نشرت هذا و طالبها باذاعة ردك عليه و صورة الفيش و التشبيه

Posted by: فرى | Tuesday, 21 November 2006

حط الفيش والتأفييش ده في عيينه عشان يبطلوا افتري

Posted by: واحد معدي بالصدفه كده وبعديين لاقيت المدونه فاا.... | Tuesday, 21 November 2006

في يوم من الايام
في الكلية

تعرضت لموقف مشابه من حد كان فاكر فوق الطلبة
و من غير اي ذنب تعرضت انا و ناس معايا لنوع من السب

لما حبت اعمل بلاغ في الشرطة
"لا مؤخذة كانت كرامتي فوق كل شيء"
ابويا و امي قالولي معليش ومش معليش

المهم نفضت, بس اتحرقت قوي من جوايا

حكايا ملتوتة و اكيد تعرف اسخن منها

بس علشان خطري و خطر كل مصري لسه مؤمن بالبلد دي يا وائل
"اياك تتنازل عن حقك"

Posted by: Ahmed Salem | Tuesday, 21 November 2006

و الله الواحد مش عارف الناس دى بتوصل للمناصب دى ازاى

الواحد منهم لو حبيت تعملو اختبار (اى كيو) و انا متأكد ان السيد اللوز نفسه ميعرفش معنى الاختبار من قبل ما يبدأه ... هيجيب -10

و عجبى

Posted by: Nostalgia | Tuesday, 21 November 2006

god move ya wa2el,
bas ana 3aref law ro7t lelfada2yat haytal3 3ammo dah ya2olak eh
ha2olak ana 2olt motaham we ma2oltesh et7akam 3aleh fe 2addeya we blnesba le 7akayet motaham deh ma7adesh haydawar warah feeha ya3ni
bas 7ekayet elfeesh deh mal3ooba we ma3ak 7a2 feeha ta7n tab3an
homma aslohom bey3temdo 3ala khoof elnas menhom we yetla3o ye2olo ay kalam we elsallam

Posted by: Mohammad Ali | Tuesday, 21 November 2006

ربنا معاك يا وائل, متخفش طول منتا على حق وهما على باطل
وتحياتي لكل الشرفاء في العالم العربي وفي مصر الحبيبة
ولك مني الف تحية

Posted by: محمد صلاح | Tuesday, 21 November 2006

جعلونى مجرماً

Posted by: جعلونى مجرماً | Tuesday, 21 November 2006

ربنا معاك وينصرك على القوم الظالمين

Posted by: الى المجاهد وائل عباس | Tuesday, 21 November 2006

بص بقى يا أستاذ وائل رغم أني متابع جيد لجميع المدونات بجميع أراءها و أفكارها المتعارضة و على رأسهم هذه المدونة الجميلة و رغم لأني مع حرية الرأي و عدم مصادرته الا أنني شعرت باسفزاز رهبب حين رأيت صورة لكلب (أقل ما يقال عنه) و مكتوب بجوارها هلب فري كريم هذا الحيوان ضرب بدين الله عرض الحائط و لا يجوز ان تطلب له الرحمة او الحرية أخي العزيز انا لست متعصبا و لا ارهابيا و مع الحرية القصوى للتعبير و لكن لا مساس بدين الله و لا رسول الله (تلك حدود الله فلا تقربوها) نهزر ماشي نكتب مقالات لاذعة عادي و لكن لابد ايضا ان نتحرى الادب و مع ذلك أهي دنيا و في الاخر فانية ثم لا يبقى بعدها الا وجه الله طب نقابله ازاي و احنا بندافع عن من يسبه و لا يتحرى الادب في دينه...الثقافة شئ جميل و أن يكون لك رأي و موقف شئ لأجمل و لكن أنا أرفض الالحاد مش لازم يعني عشان دور المثقف يترسم على أبوه يعني أديها الحاد...دي مصيبة مش كده ولا اييييييييييييييييهههه؟

Posted by: Masry | Tuesday, 21 November 2006

اياك تتنازل عن حقك يا وائل وكويس انك نشرت الفيديو بس انا مع الشخص الي قال انك لازم تبعت الفيديو للقناة لانهم يريدون تشويه سمعتك والاصح هو معاملتهم باسلوبهم
بيتكلم وهو واثق وهو على خظأ وبيقول كلام فاضي

ارجوك لا تتنازل

وربنا معاك

Posted by: rasha | Tuesday, 21 November 2006

watch your back ya wael .. you don't know what they're doing for you now

Posted by: egypt camira | Tuesday, 21 November 2006

يابنى حرام عليك شحورت الراجل

ده ممكن يطق يموت فيها دى

Posted by: Hisham | Tuesday, 21 November 2006

إرفع عليه قضية وامشي السكة بتاعة القانون دي للآخر لما نشوف لأمهم آخر في الليلة السودا على دماغهم دي
=============

بالنسبة للزبون اللي فوق اللي اللي مسمي نفسه مصري دا واللي مش عاجبه الدفاع عن حرية كريم
لتقل خيرا أو لتصمت
مش هاقعد أفهم في سعادتك يعني إيه حرية رأي ويعني إيه حرية تعبير بلا قيود ويعني إيه يكون الرد على الفكر المخالف بالرأي فقط وبالفكر فقط مش بالسجن أو بالإرهاب والقتل
مش هاقول لك أي حاجة من دا لأنك مش هتفهم
إهري ف نفسك وموت بغيظك
ثم الراجل مدونته وحر فيها يحط اللي هوا عاوزه ويدافع عن اللي هو عايزه مش عاجبك برضه موت بغيظك

Posted by: reformer1976 | Tuesday, 21 November 2006

100 100 YA TAROOKKK

Posted by: bakr | Tuesday, 21 November 2006

reformer1976 طبعا انا ضد ان يعاقب اي انسان علي حريتة الشخصية في التعبير او الاعتناق ولكن ارجوا منك بجد ان تشطب كلمة "الرأي المخالف" لان كريم ببساطة كان شتّام وهذا بالتأكيد يُخرجة من نطاق التعبير الحر والانتقاد الموضوعي الي نطاق قلة الادب والتطرف

Posted by: alaa | Tuesday, 21 November 2006

العقل زينة فعلا يا علاء .. يعني الرأي المخالف . . الأخ ريفورمر واضح إنه شايل ومعبي من النظام والداخلية وبيتهيألي كلنا قرفانين من البلد واللى بيحصل لها ، بس دا مش معناه يتقال عليكم في الآخر شباب لا يعرف الأدب ولا الأخلاق .. المفروض إنكم شباب بتحاولوا تأثروا على الناس للتغيير ، زي ما قلت بنفسك يا علاء في العاشرة مساء .. تحريض يعني على التغيير للأحسن .. وصدقني عمر الناس ما حتقبل الكلام ده بألفاظ خارجة ولا ردود زي ردك يا ريفورمر على الأخ " الزبون اللى مسمي نفسه مصري " رغم إن نقده موضوعي وما هاجمش اي حد ولا إتريأ على حد ..
أما الأبطال علاء ومالك ، اللى فعلا كنت سعيد وأنا بأشوفهم في العاشرة مساء إمبارح ، ووائل اللى عامل للداخلية شوية زغزغة في نافوخها مخلياهم مش عارفين يتحكموا لا في لسانهم ولا تفكيرهم .. كل التحية على وقفاتكوا الشجاعة .. ولو إن كان نفسي إن منى الشاذلي ترد على البيه اللوز بنفسها وتفكره هي بالحلقة اللى عملتها أيام حادثة العيد المشهورة ، ولا يمكن خافت لتطلع هي كمان بتهيج الشعب وبتعمل من الحبة قبة .. وطبعا الباقي بعد كده معروف ....

Posted by: Abu ALi | Tuesday, 21 November 2006

معلش نسيت أسألك يا وائل .. ليه الصور اللى بتحطها مش راضية تظهر عندي خالص .. يعني لا صور المظاهرة ولا الفيش ولا أي صورة من الصور ظاهرة عندي ، رغم إن الجهاز بتاعي والمتصفح وكل حاجة مظبوطة وشغالة على جميع المواقع بلا استثناء ، حتى المحجوب منها .. وعلى فكرة أنا طبعا مش محتاج الصور كدليل على صدق كلامك لأن أنا متأكد من كل كلمة انت بتكتبها لأنها واقع مرير ، بس ممكن المشكلة دي تكون متكررة مع ناس كتير وقد تكون نفوس بعضهم مش خالصة أو مش عايشين في البلد ومحتاجين اللى يصدقوا بيه ...

Posted by: Abu ALi | Tuesday, 21 November 2006

يا أبو علي
لو إنت عايش في السعودية مش ها تشوف الصور لأن السعودية حاجبة الموقع اللي باحمل عليه الصور مش عارف ليه
وسمعت مؤخرا ان ليبيا حجبت الوعي المصري ككل أصلا
أما بالنسبة لعلاء اللي معلق هنا
فده مش علاء بتاع موقع منال وعلاء اللي طلع في دريم إمبارح

وائل

Posted by: وائل عباس | Tuesday, 21 November 2006

شكرا يا وائل على ردك الفوري عليا .. وأنا فعلا سعيد بالفرصة دي وأنت موجود أونلاين دلوقتي .. أنا فعلا للأسف عايش في السعودية وموضوع الحجب ده عامل لنا أزمة ، للمواقع المعارضة والمطالبة بالإصلاح العربية بشكل عام.. حرية تعبير طراز عربي عصري بعيد عنك ... ومعلش إن افتكرت الأخ اللى معلق علاء سيف ، طبعا الاتنين في الأول والأخر شاربين من نيلها ... انا من فترة بأتابع المدونات ودي أول مرة أشارك فيها ، ويمكن أنا علقت على الأسلوب في أول مشاركة لأن ليا ملحوظات على بعض الأخوة اللى لا تصلح كتاباتهم للنشر بسبب الأفاظ اللى بيستعملوها .. يعني مشاركة بالشتايم وبس ... واللى شجعني أكتر أعلق على موضوعك انت بالذات إني اتحرق دمي فعلا وأنا بأسمع السيد اللى مش مسئول عن أي كلمة بتطلع من لسانه خالص وهو بيفتري عليك للمرة التانية ، ومش الأخيرة ، زورا وبهتانا ، وعلى الهوا .. وياريت يفهموا أنهم بيضحكوا على دقونهم هما وإن أي حالة إعتقال ، لو حصل ، بسبب مظاهرة ولا مشاركة سياسية ، لا يمكن اعتبارها سابقة جنائية
مرة تانية تحياتي .. وربنا يجيب لها آخر .. اللهم عليك بهم ..

Posted by: Abu ALi | Tuesday, 21 November 2006

يا اخ وائل انت متهم فى قضية كبيرة انت مش واخد بالك منها
اللى هيه ايه ؟
انت متهم بانك ساكن فى العزبة بتاعتهم

Posted by: محمد ابو يوسف | Tuesday, 21 November 2006

الله يجازيك يا ابن عباس..والله جدع
خد بالك من نفسك يابنى..طالما الوضوع فشنك..هيلفقولك قضيه مخدرات,,او يرموا عليك واحده من اياهم

Posted by: al-mohager | Tuesday, 21 November 2006

الراجل دة يا عينى اول ما حد يقول اسمك قدامة اللى بيجيلة بيجيلة علطول....يمكن قصدة يا وائل انك واد فلاتى وصاحب كوبّاية على قديمة يعنىاصلا هوة بيتكلم مع المذيعين والشعب كلة كاننا فى القسم عندة
ياللا يا وائل اهو ربنا بيسلط ابدان على ابدان ربنا يلطف

Posted by: high_staff | Tuesday, 21 November 2006

سلام يا وائل
تسلم ايدك انت كده افحمت المدعي اياه خليته مايسواش بصلة محروقة على سيخ كباب
بس اهم حاجة اياك تتنازل عن حقك في اعتذار رسمي على شاشات التلفزيون والمفروض من ناحيتتنا احنا المدونيين اننا نشهر بالراجل ده لما سمعته تبقى على كل لسان و اللي ما يشتري يتفرج
و لازم اي حد في الحكومة بعد كده يعرف انهم لو اتجرأوا على سب اي شخص من غير وجه حق فحتكون نهايته سخيفة
و من هنا لغاية ما تقوم للحكاية قومة المفروض ان احنا بقي اللي نشهر بمدى كذب الراجل ده
أ طبع صحيفتك الجنائية ووزعها كمنشورات
عشان يمكن الناس تتاكد انه الحكومة بتكذب على كذا مستوى
لا هما عاوزين يعترفوا بوجود تحرش و لا بانعدام حالة الامن في الشارع
و كمان بيشهروا بناس شريفة يعني
بقوا حكومة مهرتلة يحق عليها الحد الشرعي في بتر جميع اعضائها
و لازم كمان نطالب بعمل كشف صحي من هيئة الامم المتحدة و لو اني مش بعترف بيها على كل الوزرا لمدي بيان صحتهم العقلية
و ان كان باين ان مخهم اتلدع خلاص و بقوا يفوفتوا

تحياتي

Posted by: Hafsa | Tuesday, 21 November 2006

teslam ya brense

Posted by: mostafa | Tuesday, 21 November 2006

ربنا علي الظالم والمفتري
ربنا معاك يا وائل وبالنسبة للمدونة بتاعة كريم
ياريت تحطلنا العنوان بتاعها

انا عندي جروب خاص ممكن اخد شوية مواضيع منك ولا لا

Posted by: ميدا المصري | Tuesday, 21 November 2006

كلنا وائل عباس
أنا عاوز اقول بس ان احنا كلنا مع وائل وكل الناس اللى بتقول كلمة الحق فى مصر وشكرا لجميع المدونين اللى هزموا الحكومة فى موضوع التحرش وعروها وبينوا كذب بيانات الداخلية وآدى الداخلية تواصل الكذب والتخبط وده يثبت ان المدونين وجعوهم جامد وان فعلا المدونات المصرية أصبحت صحافة بديلة حرة وقوية جدا ومش موجهة ومختلقة الأراء والاتجاهات
ربنا معاك يا وائل ويستر عليك

Posted by: casper | Wednesday, 22 November 2006

اخ واءل انت الان في موقف الله يعينك عليه لانك دخلت عش الدبابير من اسوا مواضعه ولا احد يدخل هذه السكه ويخرج سليم وانا اخشي ان يوضبولك فخ وتبقي تحت ايدهم في معتقلاتهم ولكن هذا هو القدر

Posted by: ahmed | Wednesday, 22 November 2006

وائل يا خويا الكبير ..
انت دلوقتي فحرب
خلى بالك كويس انت مبتلعبش مع عيل برياله
ده واحد برضه ليه وزنه ومتخليهوش يمسكلك هفوه ولا غلطه صغيره
ركز كويس قوي لان ممكن فثانيه تكون تاجر مخدرات او قاتل او اي مصيبه من مصايبهم
خلي بالك دلوقتي الهفوه محسوبه عليك يابن بلدي ..

اخوك الصغنطط
أحمد هتلر
www.A-Hetlar.com

Posted by: أحمد هتلر | Wednesday, 22 November 2006

el beeh el 7omar 2ly ba3et bi2ol el ra7ma wa ely el mafrod 2n 2smo fares wa hwa tab3an la fares wala 7aga da momken yekon far7'a aw fares men forsan el 7ekoma el ma3rasa ma3lesh!! 2a7eb a2olo 2n 2amsalak men el gahla wa el mot7'alfeen 2ly gabo maser wara wa 2ly bidamaro 2ai soot 7a2 fiha men ta7t ras gahlohom wa kol wa7ed 3amel nafso abo el 3oreef!! la ya 7'oia warina siadtak beta3mel eh badal ma tetaria2 wa'7las ya abo gahl
7asby alah fiko

Posted by: tamer | Wednesday, 22 November 2006

يا جماعة الخير
لما تلاقوا واحد أهبل زي فارس كده او غيره بيشتم ويقل أدبه
ومش عاجبه ومع ذلك بييجي يتمحك في الموقع مع ان النت مليانة مواقع بيسيبها وييجي هنا مش عارف ليه
محدش يرد عليه
علشان لما حد بيرد عليه باضطر اسيب كلامه علشان الناس تعرف الرد ده على مين
لكن لما محدش يرد بامسحه على طول ولا كانه كان موجود
كلب هوهو واختفى

Posted by: وائل عباس | Wednesday, 22 November 2006

المشكلة يا استاذ نصر الدين ان انقاذ السائق كان بالصدفة وكل الجرائم بتكتشف بالصدفة ولما بينزلوا يعملوا حملات عشوائية بيعملوا ضبطيات برضه بالصدفة لكن هما فين طول السنة اصلا؟ بيأمنوا موكب الرئيس والوزراء الحرامية؟

Posted by: مار جرجس | Wednesday, 22 November 2006

صباح الخير يا عم وائل انا بس عاوز اقول حاجة صغيرة
مالقوش في الورد عيب قالوا احمر الخدين

Posted by: Mohamed Helmy | Wednesday, 22 November 2006

وائل مغطيتش ليه الحلقه كلها
احنا كنا معتمدين عليك
و بعدين ياريت تقولوا من قبالها لما يكون فيه تسجييحلو موضوع الفيش ده
بس كمان كام شهر و يبقى عندك صحيفه سوابق اجباريه محترمه

Posted by: Dananeer | Wednesday, 22 November 2006

اوعي تتنازل عن حقك .... عاجبنى اسلوبك فى الجزء بتاع المثل الانجليزي D:
put yourself in my shoes
أو حط نفسك في جزمتي !!! و كمان سون فاسون D:

Posted by: enas mossa | Wednesday, 22 November 2006

الاختلاف فى الراي لا يفسد للود قضية
ورغم انى ناصرية وبيضايقني كلامك على الزعيم جمال عبد الناصر الهو بنفسة الجاب السادات الانت بتحبة .. والسادات هو بنفسة الجاب حسني القارفنا كلنا
لكن وقت المحن المفروض كلنا ايد واحدة وجبهه المعارضة تتوحد
اهنيك على موقعك وعلى جراتك ..

لك تحياتي

Posted by: الزعيمة | Wednesday, 22 November 2006

يا دنانير
جاري بالفعل ضغط ومنتجة الحلقة لوضعها على الانترنت
شكرا لجميع المعلقين
وكل من يتحدث باحترام وينتقد باحترام
حتى المخالفين لي في الراي

ولا للمرضى النفسيين
والاخ اللي بييجي هنا يمثل مسرحيات ويرد على نفسه علشان يعمل ان له جمهور
تصدق كنت فاكرك حد جديد
معلش مش مركز من الربكة اللي حاصلة اليومين دول
لكن طلعت انت
هو نفس اسلوبك ونفس عبطك المكشوف
نفس الكبت وعقد النقص والحقد والمرض
انت مش عملت مدونة بتعشق فيها نفسك
اه عرفتها وغلاوتك
خليك هناك بقى بامراضك وابعد عننا
يا اما تروح تتعالج بجد

Posted by: وائل عباس | Wednesday, 22 November 2006

يا وائل الموقع تقل طحن و بقى بيهنج كتييييييييييييير

شفلك حل أو إنقل على دومين محجوز و سيرفر خاص


طبعا بره مصر


علشان الموقع ما يسقطش مننا كده

Posted by: server | Wednesday, 22 November 2006

Wa'el,
As "elza3aima" said above, in spite of all our fights and disagreements, I wish you good luck.

Posted by: 50 cents | Wednesday, 22 November 2006

وائل انت شخص كويس وجرى بس ياريت تاخد بالك ان الفيش التاريخ الى عليه 2005 واحنا بيقولوا 2006 فخلى بالك

Posted by: nona | Wednesday, 22 November 2006

يا نونا التاريخ مكتوب بالعربي والانجليزي 2006
جبتى منين 2005
سلامة النظر

Posted by: مار جرجس | Wednesday, 22 November 2006

bagad a7asn 7aga 3mltha ank 7atat el fesh
bas lea raga 3ndk ank ta2ll shoea mn el kalm el 7'arg we shatem 3lashn yeb2lk masdaqea aktar da tb3n be ganb mesdaqetk

Posted by: fnan&dodee | Wednesday, 22 November 2006

وائل إيعت للفضائيات والبرامج اللى أذاعت وطالبها بالإعتذار دة كانت الحاجة الأولانية

الحاجة التانية أنا فعلاً مش عارف إنت مش خايف ؟؟ أنا مش بأنبك بس فعلاً مستغرب
لأن البلد فعلاً مفيهاش قانون يعنى أى حد لابس كاب أو يعرف حد لابس كاب أو بيدفع لحد لابس كاب ممكن يعمل اللى هو عاوزة

مش عارف أقولك إية تانى بس ربنا يستر وربنا يحميك من شرهم

Posted by: eleskandrany | Wednesday, 22 November 2006

وائل
اليوتيوب مش شغال عندى مش عارف لية

فيه حل تانى عشان أشوف ؟؟

Posted by: eleskandrany | Wednesday, 22 November 2006

محامين من اجل التغيير
نعلن وبكل سرور تكفلنا برفع دعوى سب و فذف علنى لصالح الدعوى وائل عباس على السيد مساعد وزير الداخلية للشئون القانونية بشخصة و ليست بصفتة
و لا نريد اى مقابل لذلك
وذلك احقاقا للحق
و حسبنا الله و نعم الوكيل

Posted by: محامين من اجل التغيير | Thursday, 23 November 2006

يسلم "تمك " على راى الشوام او فمك ، بقك بالعامية المصرية و يور ماوس ,,, اقصد احييك بكل اللغات

ربنا يحميك ويبعدهم عنك بجد

خد بالك من نفسك

Posted by: بعدك على بالى | Thursday, 23 November 2006

ربنا يسترها معاك و ينصرك

Posted by: tayseir | Friday, 24 November 2006

السلام عليكم
امتى بس البلد تنظف ونعرف ناخد حقنا فيها احنا ضيعين جدا بسبب الى مسكنها هنفضل لحد امتى مستقبلنا ضايع ونتمرمط
انا مش عوزه اقولهم غير حاجتين بس
اتقوا ربنا فينا واعرفوا ان الموت قريب
ونشوفكم فى جهنم وباس المصير
واقعدوا ذودوا فى ذنوبكم وباذن الله هتوصلوا للتوب فى السيئات بس انتوا قولوا يا رب

Posted by: maha | Friday, 24 November 2006

www.shayfeen.com

الصحافة البديلة تتعرض للإعتقال و العنف الأمني

* يبدو أن الحكومة قد ضاقت ذرعا بالمدونين و بدأت في التعامل الأمني مع أراء المدونين الشخصية فهذا الأسبوع شهد أعتقال المدون "كريم عامر" و تم التحفظ عليه في مقر أمن الدولة بالإسكندرية بتهمة تشوية سمعة مصر لأنه جرؤ و نقد جامعة الأزهر و هو ما تسبب أيضاً في فصله من الجامعة التي يدرس بها ,

* أصدرت منظمة صحفيون بلا حدود تقريرها السنوي عن حرية الرأي و التعبير في العالم والذي جاءت فيه مصر ضمن أسوأ 13 دولة في العالم في التعامل مع حرية التعبير و حرية الصحافة و كانت من أسباب هذا المركز المتدهور ما وصفه التقرير بالتعامل الأمني الصارم مع المدونين, و جاء ضمن ال13 دولة الأخيرة دول منعت استخدام مواقع التدوين مثل الكويت و البحرين

* يحدث هذا في الوقت الذي استطاع فيه المدونون إحتلال مقعد الإعلام البديل بمجهود خرافي بذلوه في كشف أي وقائع سيئة تحدث في البلد مثل ما حدث الأسبوع الماضي من أحداث التحرش الجنسي في وسط البلد و التي كشف عنها المدونون فقط و لم تتطرق لها الصحافة العادية إلا بعد كشف المدونين لها بينما قامت الصحافة الحكومية بنفي الموضوع برمته برغم الأدلة الأكيدة من فيديوهات و شهادات تؤكد كل الحادث , و تنبأ المدونون بإحتمال تكرار هذه الأحداث إذا ظل هذا الإنكار موجود

* قبل ساعات من بدء الإحتفالية الخاصة بجنوب لبنان أصيب الشاعر الكبير عبد الرحمن الأبنودي بجلطة في المخ أثناء وجوده في القاهرة قبل ساعات من سفره لإلقاءه قصيدة في إفتتاحية الحفل و قامت المذيعة بثينة كامل بتسجيل القصيدة من داخل المستشفي و تم إذاعتها في الحفل في بنت جبيل في جنوب لبنان.

*قامت محمكمة شمال الجيزة بتأجيل الإستئناف المقدم من إبراهيم عيسي رئيس تحرير جريدة الدستور و صوت الأمة في الحكم الصادر ضده و ضد الصحفية سحر زكي وكانت محكمة الوراق قد أصدرت يوم 26 يونيو الماضي حكماً علي إبراهيم عيسي و سحر زكي بالسجن سنة بدعوي نشرهم أخبار كاذبة و مضللة و مثيرة للرعب في نفوس القراء رغم أن الخبر الصحفي الذي نشرته الدستور أستند إلي دعوي قضائية أقامها مواطن من الوراق ضد الرئيس مبارك و أسرته أمام محكمة القضاء الإداري لمجلس الدولة و الغريب أن هذه القضية متداولة حتي الأن في القضاء الإداري و بالتالي لا يمكن أن تكون هذه الأخبار كاذبة كما أكد عليه عدد من رجال القانون .

و شايفنكم تدعوكم لحضور الإستئناف يوم 12ديسمبر القادم لمساندة حرية الصحافة و الوقوف ضد تقيد الحريات, و تقع المحكمة خلف قسم إمبابة بمحافظة الجيزة..

www.shayfeen.com

Posted by: عبده المهاجر | Saturday, 25 November 2006

www.shayfeen.com

الصحافة البديلة تتعرض للإعتقال و العنف الأمني

* يبدو أن الحكومة قد ضاقت ذرعا بالمدونين و بدأت في التعامل الأمني مع أراء المدونين الشخصية فهذا الأسبوع شهد أعتقال المدون "كريم عامر" و تم التحفظ عليه في مقر أمن الدولة بالإسكندرية بتهمة تشوية سمعة مصر لأنه جرؤ و نقد جامعة الأزهر و هو ما تسبب أيضاً في فصله من الجامعة التي يدرس بها ,

* أصدرت منظمة صحفيون بلا حدود تقريرها السنوي عن حرية الرأي و التعبير في العالم والذي جاءت فيه مصر ضمن أسوأ 13 دولة في العالم في التعامل مع حرية التعبير و حرية الصحافة و كانت من أسباب هذا المركز المتدهور ما وصفه التقرير بالتعامل الأمني الصارم مع المدونين, و جاء ضمن ال13 دولة الأخيرة دول منعت استخدام مواقع التدوين مثل الكويت و البحرين

* يحدث هذا في الوقت الذي استطاع فيه المدونون إحتلال مقعد الإعلام البديل بمجهود خرافي بذلوه في كشف أي وقائع سيئة تحدث في البلد مثل ما حدث الأسبوع الماضي من أحداث التحرش الجنسي في وسط البلد و التي كشف عنها المدونون فقط و لم تتطرق لها الصحافة العادية إلا بعد كشف المدونين لها بينما قامت الصحافة الحكومية بنفي الموضوع برمته برغم الأدلة الأكيدة من فيديوهات و شهادات تؤكد كل الحادث , و تنبأ المدونون بإحتمال تكرار هذه الأحداث إذا ظل هذا الإنكار موجود

* قبل ساعات من بدء الإحتفالية الخاصة بجنوب لبنان أصيب الشاعر الكبير عبد الرحمن الأبنودي بجلطة في المخ أثناء وجوده في القاهرة قبل ساعات من سفره لإلقاءه قصيدة في إفتتاحية الحفل و قامت المذيعة بثينة كامل بتسجيل القصيدة من داخل المستشفي و تم إذاعتها في الحفل في بنت جبيل في جنوب لبنان.

*قامت محمكمة شمال الجيزة بتأجيل الإستئناف المقدم من إبراهيم عيسي رئيس تحرير جريدة الدستور و صوت الأمة في الحكم الصادر ضده و ضد الصحفية سحر زكي وكانت محكمة الوراق قد أصدرت يوم 26 يونيو الماضي حكماً علي إبراهيم عيسي و سحر زكي بالسجن سنة بدعوي نشرهم أخبار كاذبة و مضللة و مثيرة للرعب في نفوس القراء رغم أن الخبر الصحفي الذي نشرته الدستور أستند إلي دعوي قضائية أقامها مواطن من الوراق ضد الرئيس مبارك و أسرته أمام محكمة القضاء الإداري لمجلس الدولة و الغريب أن هذه القضية متداولة حتي الأن في القضاء الإداري و بالتالي لا يمكن أن تكون هذه الأخبار كاذبة كما أكد عليه عدد من رجال القانون .

و شايفنكم تدعوكم لحضور الإستئناف يوم 12ديسمبر القادم لمساندة حرية الصحافة و الوقوف ضد تقيد الحريات, و تقع المحكمة خلف قسم إمبابة بمحافظة الجيزة..

www.shayfeen.com

Posted by: عبده المهاجر | Saturday, 25 November 2006

ولابد من يوم محتوم تترد فيه المظالم ابيض ع كل مظلوم واسود ع كل ظالم
معلش يا وائل يا عباس
المتخلفين كتير..
والخونة كتير
والعملاء كتير

والرجل ده واحد منهم
واحب اذكر بالاية ( ان فرعون وهامان وجنودهما ) طبعا هيرحوا فين الجماعة دول مع بعض
وهيتجمع هو وحسني وحبيب العادلي مع بعض باذن الله
ربنا يحميك من قلبي والله
وربنا ياخد اللي في بالي

Posted by: نسرين | Saturday, 25 November 2006

و .. الشيطان يحكم






أراك اليوم شيطاناً
بل
الشيطان يتعلم منك
فنون الشر
بل أنت أعظم من شيطان
بل
ماعهدنا علي الشيطان
الظلم
وماعهدنا عليه
الإستبداد
والشيطان ما اغتصب الحكم
وما اغتصب السلطة
ولكن كان الشيطان
فساد
غواية فقط
وكان يعلم لغة البكم
ولكن ..
ما أفسد سبعين مليون
ما قال الشيطان يوماً
أنا فرعون
ولكن أنت الفرعون
الشيطان ماصلي صلاة الضحي
وما اعتقلني في صلاة الفجر
ماسرق من وطني درهم
ولابدد دينار
وما سممني
وما سرطنني
وما اعترف بقانون الغدر
أتقوي علي الشيطان برب الفجر
وبإله الضحي والعصر
ولكن بما أتقوي عليك ؟
لم ينفع معك بدعائي الرب
لأني العاصي
المؤمن بك
فكنت الشيطان الأكبر
وكنت صاحب سلطة
وكنت رئيس الحزب
وما زلت القاضي
وأمسكت بسيف الجلاد
وأردت فكنت إلهاً
وما خفت
فكنت الرب
فيا أكبر من شيطان
أريد أن أكفر بك
وألعنك علي سجادة كفر
بك
فلا أنت إله
وماكنت لي رب
فملعونة سياستك الخرقاء
وملعونة سياسات الحزب
وملعون قانون التوريث
فالتوريث للوطن داهية و هاوية
فلا نريد في السلطة يزيد
ونرفض في الحكم معاوية
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com

Posted by: محمود الزهيري | Saturday, 25 November 2006

أشكرك يا وائل على توضيح أن علاء الذي علق ليس هو علاء سيف صاحب مدونة منال وعلاء
بالنسبة لأبو علي

الآن واضح لك أن الرأي الذي قيل لم يكن لعلاء سيف المدون الشهير صاحب مدونة منال وعلاء
المبادئ لا تتجزأ يا أخ أبو علي
لو هندافع عن الحرية يبقى نستحمل الحرية
عايزين نطلع دين أم الحرية ونسمع نفسنا بس خير وبركة كله موجود نقي من ع الرف وخد
الحرية الحقيقية كما قال قاسم أمين تحتمل إبداء كل رأي والترويج لكل مذهب
هذه الحرية لا يهبها بني آدم لبني آدم ولا هي منحة ولا هي منة
هي حق من حقوق الله وحدوده التي أقامها في البشر
والله أعطى الإنسان حرية الاختيار في كل شيء ولن يسلبها إياه تحت أي حال من الأحوال
الله لا يغصب أحدا على الإيمان به فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر
الموضوع بسيط جدا
إذا الله نفسه بيقدس الحرية ولا يعتدي عليها وهو الخالق العظيم فمن الفسل الذي يتعدى على حرية بني آدم بحجة الدفاع عن الله
إيه المسخرة دي

بالنسبة لرأيك في تعليق الزبون اللي اسمه مصري دا وكيف أنه موضوعي خالص وما غلطش في حد راجع الكلام يا أستاذ لتجد كريم هذا الحيوان ضرب بدين الله عرض الحائط و لا يجوز ان تطلب له الرحمة او الحرية
إذن هو من بدأ التقيؤ المعادي للحرية ولم يكن موضوعيا على الإطلاق

كريم ولد قليل الأدب وملحد؟ معنديش مشكلة ... رد عليه
كريم شتام؟ اتفضل يا سيدي عندك لسان طول كدة رد عليه
لكن تسجنه لأ
تقتله لأ
هو سلاحه كلمته خليك شريف وحاربه بكلمتك
شتم ونفسك تأبح له اتفضل حقك وبيتك ومطرحك
لكن الحرية حدود مقدسة
اللي يقرب منها عيب
كريم مش تاجر مخدرات ولا اتحرش ببنت
الولد مسجون في قضية تعبير وقضية رأي
(ليست قضيتي فحوى هذا الرأي)ـ
مسجون رأي يبقى معاه لحد ما يخرج
بعد ما يخرج ابقى رد عليه بس عيب أوي تتشطر على واحد مرمي في الزنزانة في عز البردوسط شوية حثالة بشرية من تجار المخدرات والقتلة واللصوص وننادي بدبحه
حتى يمكن لو رحمناه يرجع يفكر في أن الله رحيم زي ما عباده رحماء
ومن تاني أؤكد
وائل حر يحط البوستر أو اللنك اللي نفسه فيه جوة مدونته واللي مش عاجبه يموت بغيظه

Posted by: reformer1976 | Saturday, 25 November 2006

أشكرك يا وائل على توضيح أن علاء الذي علق ليس هو علاء سيف صاحب مدونة منال وعلاء
بالنسبة لأبو علي

الآن واضح لك أن الرأي الذي قيل لم يكن لعلاء سيف المدون الشهير صاحب مدونة منال وعلاء
المبادئ لا تتجزأ يا أخ أبو علي
لو هندافع عن الحرية يبقى نستحمل الحرية
عايزين نطلع دين أم الحرية ونسمع نفسنا بس خير وبركة كله موجود نقي من ع الرف وخد
الحرية الحقيقية كما قال قاسم أمين تحتمل إبداء كل رأي والترويج لكل مذهب
هذه الحرية لا يهبها بني آدم لبني آدم ولا هي منحة ولا هي منة
هي حق من حقوق الله وحدوده التي أقامها في البشر
والله أعطى الإنسان حرية الاختيار في كل شيء ولن يسلبها إياه تحت أي حال من الأحوال
الله لا يغصب أحدا على الإيمان به فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر
الموضوع بسيط جدا
إذا الله نفسه بيقدس الحرية ولا يعتدي عليها وهو الخالق العظيم فمن الفسل الذي يتعدى على حرية بني آدم بحجة الدفاع عن الله
إيه المسخرة دي

بالنسبة لرأيك في تعليق الزبون اللي اسمه مصري دا وكيف أنه موضوعي خالص وما غلطش في حد راجع الكلام يا أستاذ لتجد كريم هذا الحيوان ضرب بدين الله عرض الحائط و لا يجوز ان تطلب له الرحمة او الحرية
إذن هو من بدأ التقيؤ المعادي للحرية ولم يكن موضوعيا على الإطلاق

كريم ولد قليل الأدب وملحد؟ معنديش مشكلة ... رد عليه
كريم شتام؟ اتفضل يا سيدي عندك لسان طول كدة رد عليه
لكن تسجنه لأ
تقتله لأ
هو سلاحه كلمته خليك شريف وحاربه بكلمتك
شتم ونفسك تأبح له اتفضل حقك وبيتك ومطرحك
لكن الحرية حدود مقدسة
اللي يقرب منها عيب
كريم مش تاجر مخدرات ولا اتحرش ببنت
الولد مسجون في قضية تعبير وقضية رأي
(ليست قضيتي فحوى هذا الرأي)ـ
مسجون رأي يبقى معاه لحد ما يخرج
بعد ما يخرج ابقى رد عليه بس عيب أوي تتشطر على واحد مرمي في الزنزانة في عز البردوسط شوية حثالة بشرية من تجار المخدرات والقتلة واللصوص وننادي بدبحه
حتى يمكن لو رحمناه يرجع يفكر في أن الله رحيم زي ما عباده رحماء
ومن تاني أؤكد
وائل حر يحط البوستر أو اللنك اللي نفسه فيه جوة مدونته واللي مش عاجبه يموت بغيظه

Posted by: reformer1976 | Saturday, 25 November 2006

سالامو عليكم يا شباب, في لينك لفيديو هو في الحقيقة معظمه موجود علي النت لكن انا اضفت بعض الصور للفيديو
http://www.youtube.com/watch?v=MQKU401sSgA

Posted by: masrawy78 | Sunday, 26 November 2006

شكرا ليك يا مصراوي
الفيديو جميل

Posted by: وائل عباس | Sunday, 26 November 2006

دة اضعف الايمان والله
بعد ما شفت الحوارات الفضائية اللي حصلت معاك مافيش كلمة تتقال غير انك راجل من صلب راجل
صخرة مصرية ربنا يقويك و ينصرك انت و كل اللي زيك

Posted by: masrawy78 | Sunday, 26 November 2006

Just Wanna tell you all that Egyptian Police has thousands like GEN ahmed diaa
its just maybe he is the stupidest . and which amazed me he the minster ass., for the law affairs . isn't funny . looks like he doesn't know that you can sue him ya wael.
anyhow good job and go on man . wish i will see ahmed diaa behind the bars soon inshallah . one day we will get rid of them all . and from this rotten gov

Posted by: EGYGUY | Monday, 27 November 2006

Sorry but I am going to use some improper language over here, but this was the only way to describe this country. Kossomyat by Naguib Soror

وقلنا ننضف بقى قالوا بلا وكسـه
واللـه لتحصل بدال النكسه ميت نكسه

بلد المنايك بلدنا الكل ناك فيها
شوف الخريطه تلاقيها فاتحه رجليها
ربك خلقها كدا راح تعمل ايه فيها

ليه كل مصرى وراه قناصه زى صقور
وراه ليرقد .. وراه م الباب وم الشـباك
وقولوا ليه المواهب تنخطف بالدور
طبعا عشان نتنكس يعنى عشان نتناك

سيد يادرويش يا نابغه ليه تموت مسـموم
والشعب ملبوخ فى رجعة سعد من منفاه
ميت فى يوم القيامه مين على المرحوم
هيبكى ..والكل اصبح وشّه زى قفاه ؟

هاتناك ضرورى ولازم كلنا نتناك
عشان ما يفضلش فيكى يا مصر ولا راجل
لو كتفونى وناكونى أبقى مش متناك
عيّان وبينيك فى ميت يبقى مات راجل !

يا هيك فى علم النيك ..يا نيك فى علم الهيك .


وزير من الوِزر .. مش صدفه ولا تلفيق
هاتولى واحد نزيه وشريف ويبقى وزير
هاتوا الدفاتر يا عالم واعملوا تحقيق
تلاقوا طيظ الوزير م النيك فى غِوْطِ البير


اخـش بيت الأدب القى الأدب ممنوع
تدخل ورايا المباحث شئ ومش معقول
يمين شمال بتراقبنى والكسوف مرفوع
لولا الملامه لا ياخدوا عينه م البول

يحللوها يلاقوها م الفصيلة " جيم "
وف أى خانه يحطونى ولو " شيعى "
ومش مهم .. المهم أدخل فى سين وجيم
وشيعى وقت اللزوم اهى تنقرى شـيوعي


قاعد قبالى جنابه يبص ويسجّل
كحيت انا لمين .. ضحكت لمين .. شاورت لمين
والتانى قاعد وعينه نت ع الصندل
يمكن اكون بادى شفره لحد م القعدين

وبيلعبوا معايا قال .. والنقره بالنقره
قال يعنى فاهمين وأذكيه ميتخموش
طب موشى ليه ناكنا من جوه ومن بره
لما انتوا أذكيه ولا انتو ما تنكسـفوش


أقرا فى بيت الادب أجدع كلام ينقال
آدى " الصراحه " بصحيح يا شعب يا معلم
مادام بيملوا الجرايد من خرا الاندال
يبقى المراحيض جريده ليك يا متلجم


آه يا بلد بنت لبوه ولبوه زى امك
خسارة فيكى الكلام ازجال وشعر ونثر
آخر كلامى بقول من غلبى كس امك
وكس أمى انا إن عدت اقول الشـعر

اختم كلام النياكه بنيك فى نيك على نيك
والنيك ينيك النياكه والنياكه نيك
وحتى نيك النياكه هوه برضو النيك
تضرب وتقسم وتطرح هوه جدول نيك

Posted by: mamado | Monday, 27 November 2006

Wael,

Please Check and advise

http://www.freefighters.blogspot.com/

Posted by: mamado | Monday, 27 November 2006

اخى وائل عباس انا من المعجبين بالمدونه بس انا نفسي احمل الفيديوهات ياريت تبعت لينك للتحميل حتى يتم نشر الواقع بما فيه

Posted by: abosalah | Monday, 27 November 2006

سوري يا شباب انا شلت الفيديو و غيرت حاجات بسيطة و اللينك الجديد اهو و ممكن تعملوله download

http://www.metacafe.com/watch/316514/Egyptian%20Police%20Mercy/

masrawy ebn masrawy

Posted by: masrawy78 | Monday, 27 November 2006

أزمة الحجاب : الإخوان المسلمين وخرافة الإيمان بالديمقراطية
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com


لن نناقش أزمة الحجاب المفتعلة التي أشعلها دون قصد وزير الثقافة المصري الجالس علي كرسي الوزارة منذ مايقرب أو يزيد علي تسعة عشر عاماً أو أقل أو يزيد مثله في ذلك مثل وزير الزراعة المصري يوسف والي , وكمال الشاذلي وصفوت الشريف وباقي أعضاء حكومة الحزب الحاكم في مصر وعلي رأسهم مبارك الأب الذي يركب قطار الحكم البطيء منذ مايزيد علي ربع قرن من الزمان والذي عاهد الشعب المصري علي أنه لن يترك كرسي الحكم طوال حياته ومادام يتنفس شهيق هواء مصر وينفث زفيره ليتنفسه الشعب المصري ذلك الزفير المبارك الذي هو فيه حياة المصريين !!
تم صب جام الغضب علي وزير الثقافة المصري لمجرد أنه أبدي رأيا ً مخالفاً في الدين من ناحية التصور أو التأويل أو التفسير الذي يحق لأي إنسان ان يدلي برأيه في أي مسألة من المسائل الدينية أو الدنيوية مادام أن هناك من إجتهد وأبدي برأيه في المسألة الدينية أو الدنيوية ومادامت هناك عقول فمن حقها أن تبدي رأيها أو تستفسر او تناقش أو تناهض فكرة من الأفكار أو رأي من الأراء حتي لو كان الأمر في صميم الدين وهو العقيدة وسواء كان ذلك من ناحية الإيمان والكفر بالدين ذاته وذلك لأن الإجبار علي عقيدة معينة أمر منافي لتعاليم الدين بل ويرفضه الدين ويمجه لأن المفترض أن أساس التكليف في الدين يقوم علي العقل والحرية فلا تكاليف تقع علي عاتق عديم العقل أو مختله أو السفيه أو المعتوه , ولا تكاليف تقع علي عاتق العبيد والإماء , أليس هذا هو ما ينادي به الدين ؟!!
والأزمة المفتعلة التي قادها الإخوان المسلمين ضد وزير الثقافة المصري أظهرت مدي كفران الإخوان المسلمين بالديمقراطية التي إدعوها منذ أن أصدر المرشد العام للإخوان المسلمين ماسمي بالمبادرة والتي أقر فيها بأن الإخوان المسلمين يؤمنوا بالديمقراطية وتبادل السلطة وأن الأمة أو الشعب مصدر السلطات , والذي ظهر من أزمة الحجاب المفتعله هذه ما قرربه مرشد الإخوان المسلمين بأن ما صدر من أعضاء مجلس الشعب من نواب الإخوان المسلمين ليس علي علم به وأن مكتب الإرشاد ليس له صلة بهذا الأمر وذلك في أحد اللقاءات التليفزيونية عبر التليفون في برنامج العاشرة مساءاً .
وهذا الكلام لايمكن أن يتم تصديقه وهذا إن لم يكن ظاهراً للعيان من عدد الإستجوابات وطلبات الإحاطة التي تم التقدم بها ضد وزير الثقافة المصري بمجلس الشعب المصري بالتضامن مع بعض نواب الحزب الوطني الحاكم في مصر , ولكن ماينفي تصريح المرشد العام للإخوان المسلمين ماقرر به القيادي الإخواني البارز عبد المنعم أبو الفتوح والذي قرر فيما نشرته صحيفة صوت الأمة القاهرية العدد 312 وذلك بالحرف الواحد : خلاص .. إعتبرنا كلام وزير الثقافة عن إحترامه للمحجبات وإستعداده للموت من أجل الإسلام , إعتذاراً وتراجعاً منه .. وهذا يكفي ولن نصعد ضده !!
وهذا الكلام يمثل نفي تام لما أثبته أو حاول أن يثبته المرشد العام للإخوان المسلمين في البرنامج التليفزيوني العاشرة مساءاً !!
ولكن الخطورة في هذا الكلام الذي جري علي لسان القيادي الإخواني عبد المنعم أبو الفتوح في الجملة الأخيرة وهي : ولن نصعد ضده !!
أي أن وزير الثقافة المصري كانت هناك حملة منظمة ضده من جماعة الإخوان المسلمين , وحينما إستتابه أعضاء جماعة الإخوان المسلمين وتراجع عن رأيه فإنهم يتوجب عليهم وقف الحملة المنظمة ضده بسبب ترعيبه وتخويفه وإرهابه لمجرد أنه أبدي رأيه في مسألة من المسائل الخلافية في الدين والتي جاء بها نص ديني ظني الدلالة في التأويل والتفسير وتشدد البعض في التفسير والتأويل لدرجة أن المسألة لاتختص بحجاب فقط وإنما هناك خمار ونقاب وهذه مسائل خلافية إيضاً !!
فأين الإيمان بالديمقراطية التي تقوم علي حرية الفكر والعقيدة والثقافة ؟!!
وأين الإيمان بفقه الإختلاف المبني علي إحترام المخالف في الرأي والتفسير والتأويل والتصور ؟!!
أين القاعدة المبنية علي أن رأيي صواب يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب هل هذه القاعدة ماتت ؟!!
أين قاعدة المنار الذهبية التي أسس لها الأفغاني ومحمد عبده ومحمد رشيد رضا وحسن البنا : فلنعمل علي ما إ تفقنا عليه وليعذر بعضنا بعضاً فيما إختلفنا فيه ؟!!
أين أدب الإختلاف في الإسلام والفقه والفكر والتفسير والتأويل والعقيدة والرؤية والتصور ؟!!
أعتقد أن ما حدث مع وزير الثقافة المصري الذي أعارضه في السياسة وأعارض حكومته وحزبه الذي ينتمي إليه , هو نوع من أنواع الإرهاب الديني علي غرار إرهاب نصر حامد أبو زيد , ونجيب محفوظ , وفرج فودة , وحيدر حيدر , ومكرم محمد أحمد , ومحاولات القتل والإغتيال الدموي التي تعمدت إنهاء حياة العديد من المفكرين والمثقفين والأدباء والكتاب لمجرد الإختلاف في الرأي في مسائل لم يتم حسمها منذ عصر الإسلام الأول وحتي الأن مما يهدد الحياة الثقافية والفكرية والإجتماعية بل وتجعل الدين يدخل في الشرنقة بفعل إستبداد أصحاب الفكر الديني وأدعياء الحفاظ علي النص الديني وهذه هي قمة الخطورة !!
ومكمن الخطورة فيما صرح به محسن راضي أحد قيادي الإخوان المسلمين بمحافظة القليوبية وعضو مجلس الشعب عن دائرة بنها قليوبية ونشرته صحيفة المصري اليوم حينما أرسل خطاباً إلي الشيخ علي جمعة مفتي الديار المصرية يسأله عن رأي الدين في من ينكر معلوماً من الدين بالضرورة ومن يقول أن الحجاب تخلف وعودة للوراء ؟
خصوصاً إذا كان هذا التصريح من وزير , وهل هذا التصريح يدخل تحت باب الرأي الحر ؟
وهذا هو السؤال في صيغة طلب الفتوي من مفتي الديار المصرية .
ولكن الأزمة والمشكلة تكمن في أن القيادي الإخواني البارز محسن راضي , في أنه عضو مجلس الشعب , ذلك المجلس الذي يمثل السلطة التشريعية التي من وظيفتها الأساسية هي سن القوانين والتشريعات والنظم والقوانين واللوائح وهذا المجلس يفترض أنه يمثل سلطة من أخطر السلطات وهي السلطة التشريعية , فكيف يلجأ من هو في السلطة التشريعية إلي المفتي ليبدي له رأياً أو يظهر له حكماً في الدين ؟!!
إن هذا الفعل يمثل إختزالاً للسلطة التشريعية والسلطة القضائية والسلطة التنفيذية في شخص المفتي الذي مازال يمثل في أذهان الإخوان المسلمين رجل الدين الذي ستكون الحكومة الدينية معطيةً له المرجعية الدينية ولا يمكن بأي حال من الأحوال الأخذ بما يسمي مبدأ : الأمة أو الشعب مصدر السلطات , أو مبدأ تداول الحكم والسلطة , أو حكم الشعب بالشعب لصالح الشعب , أو مبدأ الديمقراطية بوجه عام لأن الديمقراطية في هذه الحالة من ورائها رجل الدين الذي يحكم ويهيمن ويسيطر ويكون هو في النهاية الذي يحكم بالحق الإلهي المطلق لأنه ظل لله في أرض الله وتطل الحكومة الدينية برأسها من شباك قصر حكومة الإخوان المسلمين التي ستحكم بهذا الحق الإلهي المطلق وبإسم الله وبإسم الرسول ولايمكن لأي كائن من كان قدره ومقداره أن يعارض لأن المعارضة هنا ستكون لله وللرسول في شخص المرشد العام للإخوان المسلمين , ومن يعارض سيكون منكراً لما هو معلوم من الدين بالضرورة , وتتم إستتابته , فإن رفض يقام عليه الحد !!
فهل الإخوان المسلمين علي خلفية أزمة الحجاب مؤمنين بالديمقراطية أم بالدولة الدينية ؟!!
أم أن الديمقراطية خرافة وكفر ؟!!

محمود الزهيري
عضو اللجنة التنسيقية للحركة المصرية من أجل التغيير . كفاية .
منسق عام حركة كفاية بمحافظة القليوبية
عضو لجنة التنسيق بين الأحزاب والنقابات والقوي السياسية بمحافظة القليوبية
mahmoudelzohery@yahoo.com

Posted by: محمود الزهيري | Wednesday, 29 November 2006

انت عايز ايه بالظبط يا اخ زهيري ..مالهم الاخوان بس تعبينك في ايه ..يعني لو كانزا صعدوا الامر وكسرو الدنيا كنت هتقول ادي الاخوان مش وراهم غير التشدد والتعصب ومش عندهم منهج غير الحجاب والجلباب والسواك ولو تفهموا الامر بهدؤ وامتنعوا عن التصعيد وعمل ثوارات ومظاهرات لتفهمهم ان البلد مش محتاجة مشاكل وخلافات يبقي الاخوان متواطئين مع الحكومة وباعو القضية ..حرام عليكم بقي ما تسيبوا الاخوان في حالهم مش كفاية انهم اكتر ناس اتبهدلوا في السجون والمعتقلات وطلع عين اهلهم وهما الجبهة الوحيدة اللي بتتكلم في ام البلد دي وبتضحي بنفسها ليل نهار وهما اللي عاميلن حس للبرلمان في الدورة دي ...يا ريت والنبي تسيبوا الاخوان في حالهم بقي دول هما اخر امل لينا في البلد دي

Posted by: راسبـــــــــــــــــــوتين | Wednesday, 29 November 2006

صباح الخير يا مصريين.. بس ييجى منين الخير.. الفراعنة زمان كان عندهم مثل بيقول ماييجى من الغرب شيى يسر القلب.. و دلوقتى ماييجى من مصر بلدى شيى يسر القلب...البلد غرقانة فى مشاكل من فوقها لتحتها.. و ناس بتهاجم الدين من برة و من جوة.. و ناس تانية غاوية الفركشة اشى حزب بلاء ازرق و اشى اخوان و اشى معارضة على الورق او فى الميكروفونات...و الزمن بيجرى و الدول بتتقدم حتى اللى كانوا فى الماضى بياكلوا قرود.. حتى موريتانيا بقى عندها دستور ديمقراطى عادل... و احنا مصر .... يانهار اسود مصر يا اولاد بتنضرب بالجذمة ليل نهار و من مين .. ياريت من مستعمر ولا غازى.. لا من حفنة من الاشرار.. على راسهم رئيس عايز يعيش الف سنة.. فاهم ولا مش فاهم اهو ليل نهار بيدعى الحكمة.. و حملة المباخر حوالية و الزمر و الطبل عالى...الوزير الخول بيتكلم عن الاسلام.. و اللى يتكلم يقولوا علية قال اية بيتاجر بالدين.. كل الحقايق اصبحت بالكذب محشية و معجونة.. و اللى رابط الكلاب كلها قاعد فى بيتة العالى يتريق.. على شعب نايم او بيموت او ميت ماهيش فارقة..
كل يوم كدبة ولو بسيوا يوم يكذبوا يعوضوها فى التانى.. باعوا فى سوق النخاسة البلد.. و قبضوا التمن لكن ياريت هربوا..لا قاعدين يمصوا اللى بقى من دم الشعب بالمصاصة.. نجيب كتب عن عصر اعدى و فات.. و ادينا اليوم برضة بنكتب و بكرة احفادنا يوم يكتبوا طب و النتيجة... ولا حاجة.. احنا كمان ولا حاجة

Posted by: انا اسمى مش مهم | Wednesday, 29 November 2006

أرجوك .. إرحل عن عقلي


محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com



أرجوك أنا لست معك في الرأي
أنا لي عقلي المتفرد
أنا عقلي ليس غراب
ولست حماراً
ولم ينهق عقلي أبداً
أنا عقلي كروان
ليل نهار يحب الألحان
أنا عقلي يغرد
.... .... ....
أرجوك إرحل عن عقلي
فعقلي ليس خرابة
أنا لست أعيش حيوان
أو وحش في غابة
أنا عقلي بستان الأزهار
أرضه مغروسه بالريحان
وورود بنفسج فواحه
والفل
أنا عقلي ليس زهور الصبار
يكره طعم الصبر
ويمقت طعم المر
وعقلي أبداً لايهان
.... .... ....

أرجوك لاتبذر شوكاً في أرضي
لا تزرع مسداً في حقلي
لاتصنع وهماً في رأسي
إرحل من أرض العقل
واسكن في أرض الوهم
لاتترك أبداً خرافاتك
واسكن في كهف الصمت
فمثيلك شيطان خرافة
وشبيهك إنسان الغابة
والعقل المفرد بالعلم
هو الوحش
إستأنسه العلم
وأمسي وأصبَحََ لايخافك
فاابعد رأسك عن عقلي
أرجوك إدفن خرافاتك
.... .... ....

إدفنها في قبر الجهل
واردمها في لحد جهالة
إدفنها
خرافة خرافة
ولا تسأل يوماً
أبداً
عن عصر العلم
إسأل عن كل جهالة
فتش عن عورات المرأة
تحدث عن حيض ونفاس
لا تبحث عن روح الإنسان
بالجوع يموت
بالفقريعيش
في معتقل القهر يهان
إسأل عن دم البرغوت
لا تسأل عن دم حسين
لا تبحث عن أي فساد
عن ظلم
أو استبداد
إبحث عن كل الطاعات
لأميرك
شيطان الوهم
واكفر بالعلم
وعليك اللعنة ياعقل
ممقوت من آمن بالعقل
ملعون من رفض فقه الأموات
…. …. ….

محمود الزهيري
عضو اللجنة التسيقية للحركة المصرية من أجل التغيير . كفاية .
عضو لجنة التنسيق بين الأحزاب والنقابات والقوي السياسية بمحافظة القليوبية
منسق عام حركة كفاية بالقليوبية

Posted by: محمود الزهيري | Wednesday, 29 November 2006

ايها المحترم
لا تتوقف ستجعلني أفخر كل يوم بأنني عربي

Posted by: هادي آل شامي | Thursday, 30 November 2006

يا اخ وائل عيب تيجي عندي المدونة وتشتم زي الاطفال وعلي فكرة انا لا عمري شتمت فيك ولا بدخل عندك ويا سيدي لو انا مريض نفسيا وبعشق نفسي ادعي لي ان ربنا يشفيني وخليك في حالك وانا في حالي انت واحد شايل حمل تقيل علي كتفك وربنا يوفقك بجد من قلبي وياريت بقي نكبر دماغنا عن التفاهات ..وللمرة التانية ربنا يوفقك في شغلك انت انسان مجتهد وانا مفيش بيني وبين عداوة هي كانت خناقة وعدت واتاسفت لك علي الايميلك الشخصي ومستعد اتاسف لك تاني وانا والله مش اللي شتمت فيك ولو كنت انا كنت قلتلك ..علي العموم انا مبحبش حد يزعل مني والعملية مش مستهلة
سلام

Posted by: المعلمة سماسم | Thursday, 30 November 2006

الاخ وائل
اعرفك بنفسى انا الدكتور علاء رفاعى استشارى الجراحة والقدم السكرية
سعيد جدا بالدخول على مدونتك اللى شفت فيها جراءة غير معتادة من شاب لا حول له ولا قوة غير تمسكه بايمانه بقضيته وحرية الراى
لدرجة انى وضعت مدونتك فى موقعى على النت ليراه زملائى
ولكن لى ملحوظة
اولا يجب ان تتيح للراى الاخر تواجد بالمدونة ولا تحذفه حتى لو كان يعارضك
ثانيا تعودنا عليك استخدام اسلوب الكلام المحترم وليس الاسلوب السابق
ثالثا بالنسبة لبعض مشاهد الفيديو كان يجب يا استاذ ذكر اسباب هذا الضرب مع انى ضد التعذيب باى صورة كان !!!!مثلا الراجل اللى انضرب من ضابط الشرطة اللى ممسوك دلوقتى متهم بقضية هتك عرض فتاة سنها ثمانية سنوات وقام باغتصابها
والبنات اللى بينضربوا ممسوكين فى قضية دعارة
والاخرين بعضهم متهم فى قضايا بلطجة ومسجلين خطر
لذا يجب اطلاع المتابعين على كل هذه الاشياء واستطلاع رائيهم ماذا لو حدث لهم مثل ذللك هل سينتقمون من الجانى ولا سيتركونه للقانون وستجد اختلاف شديد فى الرأى
وشكرا

Posted by: dr.alla | Thursday, 30 November 2006

يا دكتور علاء
انت جبت كلامك ده منين
اذا كنت انا ما اعرفش تهمة الناس دي !!!
ولا حتى وزارة الداخلية بذات نفسيتها !!!
ده حتى في موضوع ظابط الهرم الادخلية بتقول ان الضابط يا حبة عين امه اتاثر
لكن الفيديو بيقول حاجة تانية خالص !!!
ضحك وتهريج وتصوير ومسخرة !!!
ودعارة ايه اللي انت بتفتي فيها
قصة الفيديو بتاع ضرب البنات جاتلي
وها تتنشر قريب
ومافيهاش اي دعارة
ما تفتيش بس وتكشف نفسك على اساس اننا مش عارفين حاجة
واسباب الضرب لا تبرره مطلقا !!!
وما تألفش كلام وتيجي تقوله وتوهم الناس انه صح !!!
الناس لازم تحترم القانون او تغيره لو مش عاجبهم
وكذلك الشرطة يحترموا القانون ورجلهم فوق رقبتهم
لانهم سلطة تنفيذية وبس ولازم يفهموا كده
لا هم قضاة ولا علماء ولا خبراء ولا مشايخ ولا اطباء نفسيين
هم موظفين ليهم وظيفة محددة
ولا هم طبقة مختلفة
ولا هما بشوات ولا حتى بهوات !!!

Posted by: وائل عباس | Thursday, 30 November 2006

السلام عليكم مش عارفه ابدأ منين لان دي اول مره اكتب فيها علي المدونهوبصراحه ما شجعني علي ذلك هو اني طفح بي الكيل من ما يحدث حولي وشعرت باني اريد ان اعبر باي شكل عما يدور في راسي من افكار ولم اجد احسن من هذا المكان الامن الذي اعبر فيه عن راي بكل حريه اشكرك يا استاذ وائل علي اتاحة مثل هذه المساحه لنا وربنا يوفقك
أتسأل عن اكثر ما يخفيني ويشعرني بالقلق هو تربيتي لاولادي صحيح كيف نستطيع ان نحافظ علي التوازن في تللك المسأله خصوصا وذللك التفتح حوالينا عندي 3 اطفال في عمر الزهور تقدر تقولي كيف اربيهم مثل ما فعلوا ابائنا وكيف اضمن لهم حياه كريمه في ظل تللك الظروف التي نحياها في كل ثانيه احداث مفجعه هنا وهناك مصر فلسطين العراق لبنان والبقيه تأتي ولا نكتفي بذللك بل اصبحنا في زمن العراه والاسفاف والابتزال ولا يكفي ذللك ايضا بل اصبحنا اكثر ا لدول اللي فيها يظهر كل ساعه مفتي تخيل اصبحنا نفصل الفتاوي وكل حسب اهوائه كيف احافظ علي اطفالي من كل هذا العبث افيدوني ولكم جزيل الشكر
أختكم أم يوسف

Posted by: أم يوسف | Thursday, 30 November 2006

الاخ محمود زهيري
ارجوك ارحل انت عننا

حفصة

Posted by: Hafsa | Friday, 01 December 2006

الاخ العزيز وائل
انا مدرك تماما ان التعذيب والاهانة لأى واحد هو اسؤ شئ فى الوجود
ولكن تخيل ان بنت اى واحد او زوجته تعرضت للاغتصاب بالله عليك ما هو رد فعلك وبعدين انا ما جبتش الكلام ده من فراغ اقرأ الخبر اللى فى الجريدة فى المدونة وستجد ان الراجل اغتصب بنت عندها 8 سنوات
انا ضد الضرب او الاهانة ومش موافق على سلوك هذا الضابط ومن حوله
لكن بحكم مهنتى كطبيب اقولك ان فيه بعض المجرمين مش ممكن تاخد منهم معلومات الا بطرق معينة طبعا بعيدا عن الانتهاك الجسدى لانى ضده
ي اخ وائل افتح صدرك للاخرين ليعبروا عن رأيهم ولازم يكون هناك مجال لمناقشة القضايا اللتى تثيرها بمصداقية وبعيدا عن العواطف
وشكرا
dr.alla

Posted by: dr.alla | Friday, 01 December 2006

بالصدفة وجدت هذا الكليب شاهدوه وفى انتظار التعليق!!!!!!!!!!!!!
http://clip.l7en.com/clip/egypt/L7en.com-egypt-90.ram

Posted by: ام يوسف | Friday, 01 December 2006

أرجع وأقول تاني ... سيادة القانون لاتتم إلا في الدول الديمقراطية وبالتالي فإن مصر ليس لها أي حل سوى رحيل ابن الشرموطة ... بعدها يبدأ الأمل في الإصلاح. أقول وأؤكد "الأمل في الإصلاح" وليس "الإصلاح" فلدينا اليوم أكثر من جيل نشأ وتربى في هذا الجو الكئيب

Posted by: المصري افندي | Saturday, 02 December 2006

رغم أنني لا أحب الخولات لأنني "دقة قديمة" لا تميل للتسامح مع الانحراف والشذوذ إلا أنني أؤيد تحدي المدعو فاروق حسني للحجاب وأضيف أن الحجاب تعبير عن تخلف حضاري يحصر كل اهتمام الدين في الجنس وضرورة تغطية كل خرم في حواء بما في ذلك فتحتي الأنف والأذنين

Posted by: المصري افندي | Monday, 04 December 2006

أم يوسف ......
الله يسامحك ....حرقتى دمى لمدة 4 دقائق و 14 ثانية وانا بشوف الكليب أو الكلب ؟؟؟!!!!

Posted by: سمير | Tuesday, 05 December 2006

صدقت البنت المذيعة لما تقول "فيديو كلاب" . أنا اتفرجت على الفيديو يا أم أبو حجاج وفكرني بأبويا لما كان يشوفني باسمع عبد الحليم حافظ يقوم يلعن أبو عبدالحليم لما يقول "نار ياحبيبي نار" ويرد عليه "نار تدق في جتتك البعيد ... إيه القرف اللي بتسمعوه ده؟"... فرق أجيال يا ولاد ... يعني ما تستغربوش لما أقول "مين الجحش ده اللي اسمه تامر حسني؟" علشان أنا دلوقتي عجوز زي أبويا زمان

Posted by: المصري افندي | Tuesday, 05 December 2006

الفرج قريب

واحد واقف ورا واحدة في الاتوبيس ولازق فيها جامد الست قالتلوه روح إلهي ماتكسب يابعيد رد عليها ليه هي طيزك عليها سحب

للأسف المشكلة موجودة وهاتفضل موجودة طول ما على بابا والاربعين حرامي موجود

Posted by: اللورد | Tuesday, 05 December 2006

لحل مشاكل الناس لازم يكون هناك واحد فاهم الناس ومشاكلهم ويكون محبوب بين الناس !!!وده مش حيحصل الا لو قامت ثوره تهد البلد وليس بالمعنى بس توقف حالها يومين عيشيلوا الرئيس واسرته .
او يدل على ان كان هناك اصلا جيل 2006 ؟وهناك سؤال سالته لنفسى : هل فى المستقبل سوف يكون فى ماده التاريخ شىء من تريخنا هذا او يدل على ان كان هناك اصلا جيل 2006
؟؟؟؟
محمد على

Posted by: ROMANCE BOY | Wednesday, 06 December 2006

يا وائل باشا ربنا يقويك
وكلامك حلو جدا ويكيف اى حد بيفهم
وطبعا الحرية مش ان احنا نشتم فى الناس
ومش ان احنا نشتم فى الدين او نخرف فيه - زى عبد الكريم اللى انت عايز تفرج عنه
بصراحة انا مبسوط انه يتسجن هو واى واحد( بدون شتيمة) يستهزأ بالدين
وربنا يستر عليك
بالنسبة لموضوع مساعد الوزير
انت ممكن تفضحه فى ملفاته القديمة اللى اكيد فيها بلاوى
بس بلاش تروح قسم وتشتكى وكلام من ده عشان لو رحت مش هاترجع - وربنا يقويك

Posted by: kimo | Thursday, 04 January 2007

المصرى افندى - انا مش فاهم انت عايز ايه او بيعجبك
وعيب قوى حكاية كل خرم اللى انت بتقولها دى - وماتخبطش فى الدين
وبعدين الاخ فاروق حسنى من كلامه مش بس رأى شخصى - هو كان بيفتى ويقول انه مش فريضه --- طبعا ده مش من حقه (الافتاء) لان الفتى له ناسه والموضوع ده بالذات عليه اجماع من علماء المسلمين
ومالوا تامر حسنى --- ناجح ومبدع فى مجاله - وبالنسبة للجيش -- ناس كتير مش بتتجند اشمعنى يعنى - وبعدين الجيش هايعمل ايه بواحد زيه - لما ياخد منه فلوس احسن
محمود الزهيرى --- كلامك بايخ
اللورد - النكته حلوة قوى - وجديدة عليا

Posted by: kimo | Thursday, 04 January 2007

حلال عليك ياوائل إنك بطل والقزم مبارك وحراميته إلى مزبلة التاريخ أبناء الكنانة سبعيدونها كنانة

Posted by: سوري | Sunday, 07 January 2007

كس امك يا وائل يا خول يا عميل

Posted by: كس امك | Monday, 08 January 2007

انا اول مرة ادخل هنا بس بصراحة اتفاجتا من الحجات الي معروضة يعني مقاطع الفيديو الي بيحصل دا مهزلة والله علشان شوية كلاب وحرمية يعملو في المواطنين كدا وفالحين يفشخو بقهم في التليفزيون ويقلو حرية وديمقراطية الصح يقالو سرقة وافتر ومحسوبية انا بشوف عينات وسخة من بيتوع الشرطة دول كتير ابسط حاجة ولاد الجزم الي ببيلمو اتوات من سواقين الميكروبصات تلاقي الامين عامل زي الكلب كدا ويمد ادية وياخد الفلوس لو السواق مدلوش المعلوم انتو عارفين ايه الي بيحصل رخصو تتسحب ومحضر بمخالفة وغرامة وعلي عينك ياتاجر في ميدان الجيزة والسايدة عايشة وايالو الراكب والسواقين انا بحكم مشواري بركب كل يوم مكروبصات وبشوف البلاوي دي ومخنوق مبالكم العميال الي بيعمها المجرمين ولاد المجرمين بتوع الشرطة خلاص ياجماعة مصر مبقاش فيها امان والبركة في الحرمية الكبار الي سيابين الكلاب ينههشو في الشعب الشقيان الله يحرقهم كلهم وبرافو يا وائل

Posted by: MADO | Monday, 08 January 2007

بص ياوائل انتا راجل بجد ياريت شبابنا فية 10% منك كان زمنا وطن بجد

Posted by: هانى هلال | Monday, 08 January 2007

erfa3 3leehom 2adyya begad ya wa2el w 6aleb beta3weed da 7a22ak w koll eladella dedd elly sabbak sorry msh 2sdy aday2k bs begad lazm trf3 2adyya
w rbna m3ak
bgd ana 3rft 7agat kter mkntsh a3rfha mn elmwade3 bta3tak
ana babky 3la 7al masr wllahy w bd3y rbna yhdy elkoll w ysa3dna

Posted by: Marwa.E.Z | Tuesday, 09 January 2007

الكلاب كتير يا استاذ وائل

Posted by: imo | Tuesday, 09 January 2007

اولا عاوز اسجل احترامى الشديد للأخ الفاضل وائل عباس
انا من زمان نفسى اتعرف عليه واتمنى اقابله
ودى اول مرة اكتب فى المدونه بتاعته
بالنسبه للرد على مساعد الوزير فى ما اثارة من تهما باطله
فانا عاوز اقلك حاجه بعيد عن الموضوع نفسه وبغض النظر ان كنت هاتتمسك بأنه يعتذر او لا
طول ما هما شاغلين نفسهم بأنهم يدورو ليك عن اى مصيبه علشان الناس تكهرك اعلم تماما بأن بكدة انت فعلا قادر توجعهم وبأنك مأثر فيهم جدااا
الى الامام ايها المكافح من اجل التغيير
اخوك احمد يسرى
وان شاء الله مش هاتبقى ديه اخر مشاركه منى فى المدونه بتاعتك

Posted by: احمد يسرى | Wednesday, 10 January 2007

السلام عليكم
احييك يا وائل عل شجاعتك لكن مش كل الضباط وحشين و علشان تبقي عارف واحده من اكتر
الفئات المطحونه في مصر الضباط وواحده من اكتر الفئات الغير متعلمه في مصر الضباط و اعلي ضغط عصبي و نفسي و اقل مقابل مادي و معنوي الضباط
انا ضد اي نوع من التعذيب قبل ما اتكلم بس التعذيب انواع و اسباب و ماقصدش قسوه التعذيب و نوعه لكناقصد المعذب و اسبابه
1- ضابط مباحث بيعذب في قسم لوحده علشان يوصل لحل قضيه و ده غلط لكن للاسف فعال و لو اتمسك من الوزاره بيروح في داهيه
يعني التعذيب ده مش بتايده الوزاره و في نفس الوقت لو الضابط ما حلش القضايا مره واتنين يبقي ضابط فاشل لو انت مكانه تعمل ايه؟ و لو كانت قضيه قتل مش يمكن القاتل يقتل تاني؟ بالنسبه لي انا مش حعذب حد و استقيل احسن

2- ضابط في قسم قابل عيل صايع في الشارع سوابق و مطلوب و معروف بهدل الضابط و ده ممكن يحصل و بيحصل كتير بيتسحب علي القسم و "يتوضب" رغم انه غلط بس بيحصل لو الضابط هيبته راحت مستحيل يبقي فيه امن في منطقته و تخيل لو العيل الصايع ده عمل في الضابط كده حيعمل ايه في الناس؟و ده غلط بس لو واحد طلع عليك بمطوه بليل واو طلع حتي علي اناو فيه حد من اهلك معاك و شتمك و سرقك و ضايق
اللي معاك و في الاخر ياخد 6 اشهر و ىطلع يعمل كده تاني اكيد انسان زي ده مش ممكن يتطبطب عليه جوه القسم لكن طبعا مش لدلرجه هتك العرض

3-امن الدوله و التعذيب السياسي لحل قضيه معينه و ده موضوع نظام و سياسه و ده احيانا بيكون بموافقه الوزاره ضمنيا طبعا و في القضايا الكبيره اللي تمس امن الوطن بيكون امر متعارف عليه
4-تعذيب المعتقلات بتاع زمان و اللي كان كابوس كل المصريين و المقصود بيه كسر المعتقل
اعدامه روحيا لعدم امكان اعدامه جسديا و الغريب ان التعذيب ده فعلا اختفي من معتقلاتنا لعدم وجود داعي له انعدم لانعدام اسبابه و المعتقل دلوقتي ممكن يشتكي اي ضابط

------ للاسف الضابط في الكليه بياخد ليسانس حقوق و نسبه النجاح عاليه لان المناهج و --التصحيح بيتراعي فيه و ضع الطالب الصعب و كليه الشرطه مصممه انها تكرهك في الكليه و الدراسه و مش فاهم ليه و ضغط الشغل ما بيسمحش لاي ضابط انه يتعلم و احتكاك الضابط بانواع معينه من الناس مابيدهوش فرصه انه يوسع افقه لكن فعلا معذور و شغلانه ضابط الشرطه في مصر و ظروفها من الاصعب في العالم لان في اغلب الدول مرتبات الضباط اعلي المرتبات مش زي مصر

--- الضباط اولاد مصر و مش معني ان ضابط غلط يعني ان كل الضباط وحشين يكفي ان في فضيحه صفر المونديال اللي فاتت ان حجه مصر الاولي كانت انها بلد الامان يعني ممكن تنزل اي وقت في اي مكان من غير ماتخاف لو عشت بره حتعرف النعمه دي

ضابط الامن المركزي و العساكر الغلابه اللي معاه ابعد الناس عن الحياه السياسيه في مصر و مش عارفين حاجه و العساكر فلاحين بسطاء غلابه لما بيضربوا الناس بيبقي علشان يفرقوهم مش الاذي واي مظاهره بينضم ليها نصها عناصر هدامه لو اتسابو حيكسروا نص الشارع لو تفتكر ان كنتاكي اتحلرق قبل كده قدام جامعه القاهره و الشبراوي كمان هو ده كمان امريكاني؟ و العربيات اللي اتحرقت في احداث الازهر؟و المحلات في الاسكندريه؟ و الناس كلها بتكره الامن المركزي و بتطلع غضبها عليهم اكنهم يهود مثلا نفسي تقدر شعور الضابط اللي بيتقاله دايما ضبط النفس ضبط النفس و الطوب نازل عليه علشان لو ضرب و حد اتعور تبقي مسئوليته وحده
كل هدف الضباط هنا يفرقوا الناس و يروحو علشان عندهم خدمه بكره؟

---- ضابط المباحث اللي لو انت اتسرق شقي عمرك بتلجاء له يا تري لو كان قاسي شويه علي متهم والمتهم 90 % هو الجاني رايك ايه؟
---
----- ضابط القسم اللي بتلجأ له لوحد اتعدي عليك جامد قوي و مع احترامي ضربك قلمين قدام حد من اهلك يا تري الضابط ده لو مالوش هيبه حيجيب حقك ازاي؟

انا ضد التعذيب و الاهانه لكن للاسف الجهل في بلدنا اكتر من 70% و ده بيخلي فيه ضغط فظيع علي الضباط فيه فرق لما تتعامل مع جاهل او متعلم لازم نعذر الضباط شويه نفسي حد يقعد في قسم شويه و يلبس ضابط و بعد ساعتين حيعرف ان الضباط عندهم ضبط نفس فظيع و بعد 3 4 ساعات لحيتجنن ليمد ايده علي حد
شعبنا طيب لكن للاسف الجهل و الفقر ماثرين فيه و دي حقيه شعبنا مختلف عن الدنيا و خير اجناد الارض و اطيب ناس و اجدع ناس في المصايب تلاقي اللي ماتعرفوش قبل اللي تعرفه معاك لكن لو جبت ضباط انجليز مؤدبين ياتري حيعرفوا يتعاملوا؟
مش قصدي حاجه مجرد سؤال

الضابط مضغوط لازم حاله يتصلح و ال12 ساعه اللي بيشتغلهم لازم يبقو 8 او 6 ساعات حسي نوع الشغل و اجازاته اللي بتتلغي علي طول و الملاليم اللي بيقبضها علشان نحسن جهاز الشرطه في مصر وده اللي مفروض يكون هدفنا مش مجرد الانتقاد انت هدفك في الانتقادات دي تحسين الاوضاع صح؟ يبقي لازم نحسن اوضاع الضباط و علشان الضغط يخف و بالتالي يتحسن طبيعه شغلهم تحسين المقابل المادي و عدد الساعات العمل اللي مالهاش حدود لما حياتهم تبقي احسن اكيد تعاملهممع الناس احسن
و تكون فيه ندوات توعيه دينيه و التعامل مع الناس و كده يعني و نبطل ناخد اللي مجموعهم 50% نعملهم ضباط و علي فكره اللي بيقول ان الضباط في الكليه بيتعلمو قلهالادب ده مش صحيح خالص
و الضابط لو احتك بحد من اولاد الناس الضابط بيتنفي علشان كده مش كل الناس واحد امام القانون يعني لو ضابط حاول يسحب رخص ابن وزير حيحصله ايه؟

الضباط ضحايا اسلوب و نظام و ضحايا جهل اتفرض عليهم لكن ده مش عذر كافي لاهانه حد او
هتك عرضه
تخيل ان الضابط اللي بقاله سنه في الخدمه مرتبه يفرق عن الضابط العقيد مثلا الي بقاله 20 سنه في الخدمه 200 جنيه؟؟ 20 سنه يعني السنه ب 10 جنيه ده معقول؟

طبعا انت عرفت انا بشتغل ايه لكن انا بحب مصر

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 15 January 2007

السلام عليكم
احييك يا وائل عل شجاعتك لكن مش كل الضباط وحشين و علشان تبقي عارف واحده من اكتر الفئات المطحونه في مصر الضباط وواحده من اكتر الفئات الغير متعلمه في مصر الضباط و اعلي ضغط عصبي و نفسي و اقل مقابل مادي و معنوي الضباط
انا ضد اي نوع من التعذيب قبل ما اتكلم بس التعذيب انواع و اسباب و ماقصدش قسوه التعذيب و نوعه لكناقصد المعذب و اسبابه
1- ضابط مباحث بيعذب في قسم لوحده علشان يوصل لحل قضيه و ده غلط لكن للاسف فعال و لو اتمسك من الوزاره بيروح في داهيه
يعني التعذيب ده مش بتايده الوزاره و في نفس الوقت لو الضابط ما حلش القضايا مره واتنين يبقي ضابط فاشل لو انت مكانه تعمل ايه؟ و لو كانت قضيه قتل مش يمكن القاتل يقتل تاني؟ بالنسبه لي انا مش حعذب حد و استقيل احسن

2- ضابط في قسم قابل عيل صايع في الشارع سوابق و مطلوب و معروف بهدل الضابط و ده ممكن يحصل و بيحصل كتير بيتسحب علي القسم و "يتوضب" رغم انه غلط بس بيحصل لو الضابط هيبته راحت مستحيل يبقي فيه امن في منطقته و تخيل لو العيل الصايع ده عمل في الضابط كده حيعمل ايه في الناس؟و ده غلط بس لو واحد طلع عليك بمطوه بليل واو طلع حتي علي اناو فيه حد من اهلك معاك و شتمك و سرقك و ضايق
اللي معاك و في الاخر ياخد 6 اشهر و ىطلع يعمل كده تاني اكيد انسان زي ده مش ممكن يتطبطب عليه جوه القسم لكن طبعا مش لدلرجه هتك العرض

3-امن الدوله و التعذيب السياسي لحل قضيه معينه و ده موضوع نظام و سياسه و ده احيانا بيكون بموافقه الوزاره ضمنيا طبعا و في القضايا الكبيره اللي تمس امن الوطن بيكون امر متعارف عليه
4-تعذيب المعتقلات بتاع زمان و اللي كان كابوس كل المصريين و المقصود بيه كسر المعتقل
اعدامه روحيا لعدم امكان اعدامه جسديا و الغريب ان التعذيب ده فعلا اختفي من معتقلاتنا لعدم وجود داعي له انعدم لانعدام اسبابه و المعتقل دلوقتي ممكن يشتكي اي ضابط

------ للاسف الضابط في الكليه بياخد ليسانس حقوق و نسبه النجاح عاليه لان المناهج و --التصحيح بيتراعي فيه و ضع الطالب الصعب و كليه الشرطه مصممه انها تكرهك في الكليه و الدراسه و مش فاهم ليه و ضغط الشغل ما بيسمحش لاي ضابط انه يتعلم و احتكاك الضابط بانواع معينه من الناس مابيدهوش فرصه انه يوسع افقه لكن فعلا معذور و شغلانه ضابط الشرطه في مصر و ظروفها من الاصعب في العالم لان في اغلب الدول مرتبات الضباط اعلي المرتبات مش زي مصر

--- الضباط اولاد مصر و مش معني ان ضابط غلط يعني ان كل الضباط وحشين يكفي ان في فضيحه صفر المونديال اللي فاتت ان حجه مصر الاولي كانت انها بلد الامان يعني ممكن تنزل اي وقت في اي مكان من غير ماتخاف لو عشت بره حتعرف النعمه دي

ضابط الامن المركزي و العساكر الغلابه اللي معاه ابعد الناس عن الحياه السياسيه في مصر و مش عارفين حاجه و العساكر فلاحين بسطاء غلابه لما بيضربوا الناس بيبقي علشان يفرقوهم مش الاذي واي مظاهره بينضم ليها نصها عناصر هدامه لو اتسابو حيكسروا نص الشارع لو تفتكر ان كنتاكي اتحلرق قبل كده قدام جامعه القاهره و الشبراوي كمان هو ده كمان امريكاني؟ و العربيات اللي اتحرقت في احداث الازهر؟و المحلات في الاسكندريه؟ و الناس كلها بتكره الامن المركزي و بتطلع غضبها عليهم اكنهم يهود مثلا نفسي تقدر شعور الضابط اللي بيتقاله دايما ضبط النفس ضبط النفس و الطوب نازل عليه علشان لو ضرب و حد اتعور تبقي مسئوليته وحده
كل هدف الضباط هنا يفرقوا الناس و يروحو علشان عندهم خدمه بكره؟

---- ضابط المباحث اللي لو انت اتسرق شقي عمرك بتلجاء له يا تري لو كان قاسي شويه علي متهم والمتهم 90 % هو الجاني رايك ايه؟
---
----- ضابط القسم اللي بتلجأ له لوحد اتعدي عليك جامد قوي و مع احترامي ضربك قلمين قدام حد من اهلك يا تري الضابط ده لو مالوش هيبه حيجيب حقك ازاي؟

انا ضد التعذيب و الاهانه لكن للاسف الجهل في بلدنا اكتر من 70% و ده بيخلي فيه ضغط فظيع علي الضباط فيه فرق لما تتعامل مع جاهل او متعلم لازم نعذر الضباط شويه نفسي حد يقعد في قسم شويه و يلبس ضابط و بعد ساعتين حيعرف ان الضباط عندهم ضبط نفس فظيع و بعد 3 4 ساعات لحيتجنن ليمد ايده علي حد
شعبنا طيب لكن للاسف الجهل و الفقر ماثرين فيه و دي حقيه شعبنا مختلف عن الدنيا و خير اجناد الارض و اطيب ناس و اجدع ناس في المصايب تلاقي اللي ماتعرفوش قبل اللي تعرفه معاك لكن لو جبت ضباط انجليز مؤدبين ياتري حيعرفوا يتعاملوا؟
مش قصدي حاجه مجرد سؤال

الضابط مضغوط لازم حاله يتصلح و ال12 ساعه اللي بيشتغلهم لازم يبقو 8 او 6 ساعات حسي نوع الشغل و اجازاته اللي بتتلغي علي طول و الملاليم اللي بيقبضها علشان نحسن جهاز الشرطه في مصر وده اللي مفروض يكون هدفنا مش مجرد الانتقاد انت هدفك في الانتقادات دي تحسين الاوضاع صح؟ يبقي لازم نحسن اوضاع الضباط و علشان الضغط يخف و بالتالي يتحسن طبيعه شغلهم تحسين المقابل المادي و عدد الساعات العمل اللي مالهاش حدود لما حياتهم تبقي احسن اكيد تعاملهممع الناس احسن
و تكون فيه ندوات توعيه دينيه و التعامل مع الناس و كده يعني و نبطل ناخد اللي مجموعهم 50% نعملهم ضباط و علي فكره اللي بيقول ان الضباط في الكليه بيتعلمو قلهالادب ده مش صحيح خالص
و الضابط لو احتك بحد من اولاد الناس الضابط بيتنفي علشان كده مش كل الناس واحد امام القانون يعني لو ضابط حاول يسحب رخص ابن وزير حيحصله ايه؟

الضباط ضحايا اسلوب و نظام و ضحايا جهل اتفرض عليهم لكن ده مش عذر كافي لاهانه حد او
هتك عرضه
تخيل ان الضابط اللي بقاله سنه في الخدمه مرتبه يفرق عن الضابط العقيد مثلا الي بقاله 20 سنه في الخدمه 200 جنيه؟؟ 20 سنه يعني السنه ب 10 جنيه ده معقول؟

طبعا انت عرفت انا بشتغل ايه لكن انا بحب مصر

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 15 January 2007

اي حد بياخد فلوس من مواطن زي اتاوات الميكروباصات لازم يتقطع ايده بس للعلم مرتب امين الشرطه او المندوب لا يزيد عن 300 او 350 جنيه ياكل و يشرب و مواصلات و لبس شغل كمان و ما فيشتوعيه دينيه او ثقافيه بدل ما تشتموهم عالجوهم الظروف دي تخلق مريض مش رجل قانون

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 15 January 2007

جدعان معلومات عامه
- يتهم اغلب الامناء و المندوبين في مصر بتقاضي اتاوات
-مرتب الامين في مصر 350 جنيه اكل و مواصلات لاخر الدنيا
-المندوب 250 و نفس الكلام
- اللي ياخد اتاوه لازم ايده تتقطع
-يا تري مش الاول لازم نوفرله مقابل مادي معقول يعيش بيه هو و اولاده؟؟؟
- اللي يقف في الشارع 8 ساعات يشم دخان و ياخد مرتب زي ده و شده اعصاب طول النهار و دخان و تلوث و بهدله وبرد و حر و مرتب زي ده من غير اجازات تقريبا لازم يتعالج لان دي ظروف تخلق مريض مش رجل قانون
- ضابط المرور مرتبه ملاليم طول النهار في حرنا العظيم او برد الليل الوهمي و الناس تحت البطاطين و هو في الشارع بيعدي عليه علي الاقل 100 ل 150 واحد كل يوم اللي يتحايل عليه علشان يشيل المخالفه دي و اللي يهدده و اللي يتحايل عليه و اللي يقوله مش عارف انا مين ؟ ولا ابن مين و اللي يشتمه و يجري والضابط عمال يشم دخان و عنده دوالي في رجليه من الوقفه ولازم يدوس في قرص جله مكان العربجي اللي كان واقف من شويه و كان حيدوسه بالحمار و لا مؤاخذه يا باشا و يعدي عليه لوا في الاخر يجازيه لان جزمته مش متلمعه يا جدعان اسحبوا من الضابط البكويه المزعومه و قدروه زي ما اي مواطن في دول العالم بيعامل الشرطه و لو غلط بعد كده ادبحوه
-حد يقف مكان الضابط ده شويه و بعد كام ساعه اشوف حيتعامل مع الناس ازاي ( و طبعا اي تجاوز بالشتيمه مالوش عذر)
لكن اكيد حيعامل الناس بنوع من الحزم و الا مش حيشتغل المواطن مظلوم و الضابط كمان مظلوم مظلوم كمواطن و مظلوم كمان كضابط

Posted by: محمد بكير | Monday, 15 January 2007

كلام جميل

السيد المحترم محمد بكير معنى كلامك أن العصاية طالت قطاع الشرطة كمان بس بأسلوب جديد طالما الوضع سيئ قوي كده طيب ليه معلقين صورة سبب المصايب في مكاتبكم وليه الكل بيتكلم عن فشل الحزن الوطني على رأي المصري أفندي وماحدش بينتقد رئيسه أذا كانت أوضاع العاملين في قطاع الشرطة بهذا السوء ليه العاملين مابيطالبوش بحقهم

الرد هو أنهم للأسف أعتادوا الفساد وده واضح من خنوعهم

Posted by: اللورد | Monday, 15 January 2007

اعتادو فساد ايه؟ هما بياخدو حاجه من الفساد؟الموضوع مش فساد الموضوع ان الضباط ممسوكين من رقبتهم و انت في مجتمع شبه عسكري ما تقدرش تتكلم ولا تتبهدل علشان تستقيل تدفع اكتر من 150000 جنيه والا تبقي مفصول و الضابط المفصول يشتغل ايه؟ و كل اوراق الؤهل عندهم قطاع الشرطه طول عمره في اسواء الاحوال

Posted by: mohamed bakeer | Tuesday, 16 January 2007

الي اخى العزيز واخو كل مصري ومثلى الاعلي في الرجوله والبطل والشجاعة في عيون كل المصرين الوطنين
اهديك اغلى تحية وتقدير وادعو الله عز وجل ان يحميك يا وائل من هولاء الخونة الظلمة اللى ميعرفوش لا ودين ولا وطن الله يلعنهم ويخسف بيهم الارض ويورينا فيهم يوم اسود على دمغهم

المهم انت يا بطل خد بالك من نفسك جدا وربنا يوفقك بجد
وبأسم كل مصري وطني بيحب بلده
بهديلك مليون سلام وتحية وتقدير يا بطل مصر

Posted by: hossam | Tuesday, 16 January 2007

بطل مصر زي اللي حاربو في 73؟ مع احترامي الشديد للاستاذ وائل بس ليه بيكره الضباط كده؟؟و ليه ردوده فيها استهزاء شديد كده؟ و ليه اسلوبه بعيد عن الموضوعيه كد؟؟؟و ليه رده علي الدكتور علاء في التعليقات هنا لما كان بيتكلم عن جرائم الناس اللي بتضرب في الكليبات كان رد عنيف و فيه شك و اتهام؟ هو كل الضباط وحشين؟؟ اه المعامله جوا الاقسام تفرس بس زي ما قال الاخ اللي قبل كده محمد بكير انهم ليهم عذرهم مع التحفظ ان التعذيب مالوش عذر
نشر الخاء بهدف معالجته واجب لكنانا شايف ان صوره مصر اتشوهت علي الفضائيات زياده جدا و احنا مش ناقصين و الموضوع عدي كام واقعه منفرده و بس لكن مصر خلاص بقت بلد التعذيب و الاعتقالات لو كان كده ما كانش صوتك طلع اصلا يا وائل و مش بقلل من شجاعتك لكن ابطال مصر اللي ماتوعلشانها كتير و مش حنقارن نفسنا بيهم في تارخنا بطولات مكتوبه بالدم و كتير منهم ضباط اللي وائل بيقول رجلهم فوق رقبتهم و عموما تحيه لشجاعه وائل و عقل دكتور علاء و ربنا يهدي و كفايه مصر مش ناقصه هي السياحه حتلاقيها منكم ولا الارهابيين؟

Posted by: akram | Tuesday, 16 January 2007

ربنا معاك يا وائل

Posted by: ouon | Monday, 26 March 2007

please guys please please any body mail me or post

the audio files for the great man abdul rahman al


abnodi.

Posted by: Dr hasan | Monday, 25 June 2007

احسدك ان تكلم مساعد الوزير هكذا
اتمنى لكل المصرين ان يكونوا هكذا

Posted by: blanksocrate | Thursday, 13 September 2007

The comments are closed.