Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Wednesday, 25 May 2005

نوال والأهرام - وائل عباس

هذا هو الكذب الذي نشرته جريدة الاهرام يوم الخميس 26 مايو على صفحة 26



كما ترون تقول الاهرام ان احدى المتظاهرات مزقت ملابسها وادعت ان متظاهري الوطني هم من مزقوها
والقاريء العادي البريء قد يظن ان حركة كفاية هي كمان مأجرة شراشيح من حارة - خبيني جوه - ونسوان بتقطع هدومها وترمي بلاها على يا حرام بتوع الوطني المسالمين
والحقيقة انني عاصرت هذا الموضوع بنفسي انا والصحفي حسين متولي
والمفاجأة هنا ان المتظاهرة التي قال الاهرام انها مزقت ملابسها علشان ترمي بلاها على بتوع الوطني ما هي الا سيدة محترمة متزوجة وتعمل صحفية واسمها نوال علي ولا علاقة لها من قريب او من بعيد بحركة كفاية وتعمل بجريدة الجيل التابعة لحزب الجيل وصادف حظها العاثر ان يوم الاستفتاء كان لديها كورس لغة انجليزية في النقابة لكنها وجدت صعوبة في الدخول وحدث شد وجذب خفيف في الكلام بينها وبين احد ضباط الشرطة لانه كان يريد منعها من الدخول ثم سمح لها بالدخول وما ان اعطته ظهرها حتى غمز لبعض البلطجية ان يهاجموها
وقد كان
الى ان تم تخليصها منهم وكانت هذه الصورة التي بثتها وكالات الانباء وكما ترون ملابسها من اعلى ممزقة ومفتوحة



وذهب معها زميلي الصحفي حسين متولي لتوصيلها الى سيارتها المركونة في موقف عبد المنعم رياض وخلع قميصه واعطاه لها لتربطه حول وسطها وتستر نفسها حيث ان بنطلونها كان ممزقا بشدة من الخلف وكما ترون في الصورة ملابسها من اعلى ايضا كانت ممزقة ثم لحقت بهم انا ايضا الى موقف عبد المنعم رياض والتقطت هاتان الصورتان


الصحفية نوال وحقيبتها الجلدية فارغة وممزقة وكانها حقيبة ورقية وليست جلدية !!!

وطبعا كانت النقود مفقودة وكذلك جهاز موبايل وبه خط جديد واسورة ذهبية وكوليه ذهبي
وكانت نوال في حالة انهيار وعدم تركيز وخائفة جدا حتى ان تقدم بلاغ خوفا من ان يتم القبض عليها
وقالت انها شاهدت مصوغاتها مع احد رجال الامن 
ولم تكن قادرة على القيادة فقدت سيارتها وتوجهنا الى لواءات امن الدولة الجالسين على الرصيف المقابل للنقابة لنطالب بالمصوغات لكن كل ما فعلوه هو التنصل من الامر وكل ما كان يهمهم هو ابعادنا وابعاد السيارة من امامهم حتى لا يتجمهر الناس حولنا واجبرونا على ركوب السيارة والرحيل وقد حاول بعض الصحفيين من لجنة الحريات بالنقابة مساعدتنا ومنهم الاستاذ احمد حلمي مشكورا لكن نوال كانت في حالة انهيار تام وعدم تركيز فتخوفت منهم وظنت انهم من الامن يريدون اختطافها واعتقالها وانا اعتذر لهم بشدة وارجو ان يقدروا الموقف الذي كانت تمر به


السيدة نوال تقف مرتكنة على سيارتها في حالة انهيار تام وملابسها ممزقة الا مما يسترها


الزميل الشهم حسين متولي بالفانلة الداخلية بعد ان اعطى قميصه للزميلة نوال علي

ويستمر كذب صحيفة الاهرام فتدعي ان رجال الشرطة اصطحبوها لتحرير محضر والحقيقة انه لم يحدث شيء من ذلك فقد كان كل ما يهمهم ابعادها فتوجهنا الى جريدة الجيل لترتاح قليلا ثم نصحنا بعض الزملاء الذين كانوا يطمأنون علينا بالتليفون بعد ان شاهدونا مع ضباط امن الدولة نصحونا بالتوجه الى مركز هشام مبارك لحقوق الانسان ثم انفصلت عنهم انا بعد ذلك ثم اتصل بي الزميل حسين ليخبرني انهم الان في قسم قصر النيل

ثم تكذب الاهرام في موقف اخر وتقول ان اعضاء كفاية بدأوا بقذف الحجارة من داخل نقابة المحامين والحقيقة ان بلطجية مبارك هم من خلعوا الرخام من نقابة الصحفيين وقذفوا به من هم بداخل نقابة المحامين ومنهم زميلي الصحفي بجريدة الدستور هاني الاعصر الذي اصيب بجرح قطعي في ذراعه وتوجهت معه الى مستشفى العجوزة حيث تم خياطة اربع غرز في ذراعه وكم كنت اتمنى تصوير الجرح في ذراعه الا ان ذاكرة الكاميرا كانت قد امتلأت وقتها ...

وائل عباس

Comments

الاخ العزيز وائل عباس
تحيه طيبه وبعد..........
ارجو ان اتقدم لك بكل الشكر والتقدير علي هذا الجهد المبذول وهذا العمل الرائع لكن هذا هو المتوقع من كل الاشخاص النزهاء الذين شاركوا في هذا اليوم الحافل
شكرا
وارجو ان تنشا اواصر الصدقه بيننا

Posted by: مني المصري | Saturday, 04 June 2005

لا أملك سوى أن اسجل انبهارى بما تفعل فشكرا لك وأتمنى أن نلتقى يوما لأسجل عميق احترامى
لمياء

Posted by: لمياء لطفى | Saturday, 04 June 2005

يا وائل ربنا يسترها عليك...و الله يا بني انا خايف عليك...اما بالنسبه للي حصل انا حزنت حزن شديد جدا جدا خاصة اني مش في مصر و قرايت الموضوع في الجرايد(الشامته) للأسف...و مكنتش عارف اعمل ايه بس انا عايز اسأل سؤال ...ليه الناس ما ضربوش البلطجيه ولاد الكلب اللي الحكومه لماهم دول؟...انا عارف انهم بلطجيه وولاد كلب ...بس الناس برضه كتير و اكيد كانو اكتر من البلطجيه دول...انا عارف برضه ان مش كل الناس بتاعت ضرب و خناق ...بس الغضب يا اخي بيخلي الواحد يخرج عن شعوره...انت بذلت مجهود ممتاز يا وائل...و الله لو كنت في مصرلكنت........
مش عارف كنت عملت ايه بس اكيد كنت عملت حاجه

Posted by: عمرو | Saturday, 04 June 2005

انا بعت الوصلة للصفحة دي لكل عنوان إاكتروني لقيته علي صفحة الاهرام التالية:
http://extra.ahram.org.eg/mail/mail.htm
علي الله يحسّوا شويا لو في حد عندهم هناك عندو ضمير.
وبعتلهم هزقتهم شويتين ثلاثة...
ياريت الباقي يعمل نفس الموضوع... علي الاقل بنبينلهم ان احنا كرهنهم.. حتي لو معملوش حاجة ..
و مظنش ان حد مستني منهم حاجة بعد العملوه..
قذارة ما فوق القذارة..
وعذرا للعربي البايز :)

Posted by: فادي | Saturday, 04 June 2005

الإقالة مش كفاية في وزير الداخلية
ده لابد يتحاكم
هوه مفيش عضو مجلس شعب محترم يقدم إستجواب؟
بالرغم من تعاطفي مع من إمتهنت كرامتهم على أيدي بلطجية الأمن إلا انني لا أستطيع ان اخفي سعادتي لأن من الواضح إفلاسهم
من الواضح سقوطهم إلى الهاوية




شكراً يا وائل على مجهودك
و احيي ذلك الموقع الذي إكتشفته صدفة
و أتمنى أن يظل منبراً للحقيقة و إحقاق الحقوق

ماجد حسانين
فاكرني؟

Posted by: ماجد حسانين | Thursday, 09 June 2005

طبعا الصحفية اللى حصلها كده لها كل احترامنا بس هما اكيد نسيوا ان كما تدين تدان وانشاء الله حيترد فى كل واحد بس لمسها
وثانيا انا كنت متوقع ان الصحفية اللى اتبهدلت دى من كفاية ومن الناشطين كمان بس تعمل ايه محمد هنيدى قالها عسكرى امن مركزى غبى ما يعرفش امه
وثالثا يعنى ممكن نسمى اللى حصل ده عسكر وحرامى
بس هما كانو العساكر وهما كانو الحرامية يعنى الموبايل اكيد كان على نغمه كوفيا على وزن نوكيا
اما الدهب فأكيد كان مش أصلى علشان كده خدوه ماهو دا الفرع الجديد اللى حيتفتح فى شارع عبد العزيز مباحث أمن الدولة والتموين دى بقت مسخرة

وثالثا انت عاوز الاهرام تكتب ايه يعنى دى الاهرام يعنى اكبر جريدة فى مصر يعنى الدلع كله يعنى الدستور والقانون يعنى صفحة الوفيات وحظك اليوم ووظايف خالية ومتنساش كل جمعة ايامنا الحلوة وملحق السيارات يا عم الحاج اهرام ايه اللى انت جاى تقول عليه هى دى الاهرام.

Posted by: Taher Amin | Friday, 10 June 2005

مطلوب التنسيق والضغط بصورة أكبر في الايام القادمة
مطلوب تعريف الناس في كل مكان في الشارع في الاتوبييس علي القهاوي
يعني في كل مكان باهمية قضية التغيير

Posted by: mahmoud | Saturday, 11 June 2005

يا استاذ وائل ارجوك... أنا بعثت للاخت شاهيناز وبقولك انت كمان دلوقتي... تازم تنزلوا للناس البسيطة اللي لا عندها دش ولا تقدر تشتري جرايد المعارضة... الناس دي كتير و اغلبهم شباب ...............
دول مش عارفين ايه اللي بيجرا في البلد ... صدقني ..
حتي ناس منهم كانوا فاكرين ان يوم الاستفتاء كان انتخاب للرئيس مبارك تاني وانه نجح تاني في الانتخابات
الناس دي عايزة اللي ينزل لها ويوعيها بطريقة بسيطة .. انتو متكين اوي علي نوعية معينة من الناس عارفة اصلا المهزلة اللي فيها بلدنا
ده فيه واحد كبير في السن .. غلبان اوي سمعته بيقول .. مالهم ومال الريس اهو هحسن من غيره ..هوه شوية الوزرا اللي حواليه هم اللي وحشين وهوه مش قادر يغيرهم...هوه لاقي احسن منهم و مغيرهمش؟
وعيل تاني مش عارف يعني ايه المادة ٧٦.. ولما قلت له اقرا جريدة الدستور ..لازم تفهم اللي بيحصل في بلدك.. قال هوه انا لاقي اكل ولا اتجوز لما اشتري جرنان ب ٢ ج
يا وائل انتو مقصرين جدا مع الناس ديه و همه اكتر بكتير من المثقفين ... انا مش عارفة ازاي مش حاطنهم في حساباتكم
واكيد همه ما عندهمش كمبيوتر علشان يشوفوا الصور ديه او يقروا الكلام الجميل ده

Posted by: lubna | Saturday, 11 June 2005

يا عم وائل ليه الفضايح دى ربنا أمر بالستر ، أستر عليا الله يسترك وبلاش الفانلة الداخلية بتاعتى أنا ماحيلتيش غيرها ولو أخذوها من الموقع دلوقتى أمشى أنا قدام الناس أون لاين ازاى ؟ كمان فيه حاجه تانيه ، الفانله ممكن تعجب مجدى علام او حنفى او الديب ودول ربك يستر من رجالتهم وأنا عاوزك تنشر صور دراع واحد بس فيهم وسيب القراء تقارن بين دراعى ودراعه .. انا مش ناقص يابا مش حايبقى أنتى والوزير الخالى من السرطان اللى عمل فيا كده .. معلشى احنا بنتكلم ويجعله عامر يا وائل بيه

Posted by: حسين متولى | Thursday, 16 June 2005

The comments are closed.