Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Tuesday, 03 July 2012

أنا بنت مين يا دادا

تعالوا نتكلم عني شوية بصراحة حيث ان انا فاضي

 

انا انسان عادي مش موهوب لكن عندي دأب وإصرار - ممكن أكون مبدع جزئيا إني باشوف استخدامات غير تقليدية لحاجات تقليدية

 

ممكن ازعم ان من ضمن الاستخدامات الغير تقليدية هي استخدام المدونات واليوتيوب ثم مواقع التواصل في العمل السياسي  والتغيير ويمكن كنت رائد في ده على مستوى العالم مش مصر بس لأني عملت حاجات محدش عملها قبلي أو فكر فيها

 

انا مكنتش مصور موهوب انا كنت باغزل برجل حمار دلوقت فيه ناس جديدة ويمكن موهوبة ومعاهم كاميرات حديثة وغالية ووراهم

جرايد كبيرة بتدفعلهم وترشحهم لجوايز - انا عملت نفسي

 

انا مكنتش صحفي موهوب لكن كنت جريء وفاجر ومتهور أحيانا وكنت باستغل ثغرات حرية التعبير في نظام مبارك أسوأ إستغلال ضده ودي كانت مهارتي

 

انا مكنتش اكتر صحفي ملتزم بمعايير واخلاقيات اخترعوها الهة الصحافة - طز فيهم - ومنها نشر صور ضحايا التعذيب لكن لولا ده لم يكن الملف ليفتح بالمرة

 

انا لم اكن اكثر ناشط بذل مجهود في قضية التعذيب فهناك منظمات عملت لسنوات لكن هباء لكن انا فقط فرقعت البالونة وصدمت الناس ولفت نظرهم

 

قبل حادثة التحرش الجماعي سنة 2006 انا شخصيا ما كنت لاصدق ان هذا يحدث في مصر ولو كان شخص حكالي ما شاهدته كنت قلت عليه بيفسي

 

انا شخص غير اجتماعي بالمرة لا احب ان يكون لي اتباع او مريدين او مؤيدين او انتوراج يمشي ورايا في كل حتة ودايما ها تلاقوني ماشي لوحدي

 

أنا شخص غير جذاب ودمي تقيل وده احيان كتير بيتدخل في حكم الناس على شخصيتي بطريقة غير موضوعية وعانيت منه من وانا في تانية ابتدائي

 

يكفي مثلا اقولكم اني كنت من الطلبة المتفوقين ومدرستي لما جت تطلع طلبة في التلفزيون في برنامج اوائل الطلبة ما اختارونيش واختاروا عيال درجاتهم أقل مني علشان شكلي مش أمور‎ :)‏

 

شكلي مش حلو ودمي تقيل على قلبك فاكيد مش هاستظرف عليك ولا هاهزر معاك ولا هاطلب منك جميل ولا هاجي أصاحبك

علشان عندي عزة نفس فخليك في حالك لكن لو انت جيتلي بنفسك ترزل عليا هانيكك

 

عمري ما عرضت نفسي او شغلي على جرنال او فضائية وطلبت منهم يستفيدوا بيا مش عارف ده نزق ولا غرور ولا عنطظة ولا هبل بس ربنا بيرزق برضه

 

عمري ما كنت اتخيل اني اطلع في التلفزيون ابدا ومع ذلك اصبحت ضيف مستمر على فضائيات كثيرة اكثرها اجنبية دون ادنى طلب مني والحمد لله

 

وانا صغير كان نفسي الف العالم زي انيس منصور وفكرت اشتغل مضيف طيران لكن شكلي ما ينفعش بس الحمد لله برضه لفيت العالم بدون ادنى محاولة مني ‎:)‏

 

انا اكتر انسان معندهوش دم بس في نفس الوقت حساس بطريقة بشعة شفته في حياتي - صعب اشرحها دي حاولوا تفهموها انتم ‎:)‏

 

انا كبرج عقرب صديق مخلص جدا لكل من يصادقني - بس بعد قرصات موجعة من الاصدقاء والحبيبات بنيت سور من الغموض حول نفسي تجنبا لمزيد من الصدمات مش براوي ولاحاجة

 

ناس كتير بتظن ان عندي بلورة سحرية وباتنبأ في حين ان الموضوع معادلة رياضية تافهة

تتطلب بس قراية شوية تاريخ ومعطيات ومقارنات باحداث مشابهة ‎:)‏

 

فيه ناس بتبصلي من منظور : احه هو شايف نفسه على ايه هو ما بصش في المراية - على فكرة شوف النفس من حق اي قرد واثق في نفسه - ليه متوقعني ابقى شخص مهزوز؟

 

ما اشوفش نفسي ليه؟ ما ظلمتش حد ولا سرقت حد عملت حاجات فخور بيها وجبت لناس حقوقهم وعلمت ناس كتير وحاسس اني انسان شريف وليا بصمة! حقي ولا لا؟

 

ثانيا ايه اللي يخليني ابقى مهزوز؟ سافرت العالم واكلت احلى اكل وعرفت الجميلات وطلعت في التلفزيون وكرموني في محافل دولية كتيرة كمان! معقول ابقى مهزوز وفاقد الثقة في النفس؟

Comments

انت متألق دائما منذ وعيت على السياسة وانت مثلنا جميعا
ولكنى اشم رائحة احباط فى كلامك لا تحبط تأكد ان مصر بخير ونحن الشباب سنغير كل شيء

Posted by: محمد سامي | Tuesday, 21 May 2013

The comments are closed.