Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Wednesday, 27 June 2012

رسالة إلى اللي عارف نفسه

انت عيشتك مرتاحة وراكب عربية محترمة ولقيت وظيفة بفلوس كتير بعد ما خلصت جامعتك الاجنبية مش عيب ! العيب انك تبقى فلول يا معرص !!! العيب انك منتظر سكان العشوائيات في الدويقة وامبابة يعتذروا لكس امك انهم عكروا عليك وحاولوا يحسنوا من احوالهم المعيشية ويرفعوا الظلم عن نفسهم !!! العيب انك تقبل على اخوك الانسان يتعلق في قسم الشرطة علشان مالوش حد وانت لو ليك مصلحة في القسم بتشوف حد يقضيهالك وانت واقف بره ليك واسطة !!! العيب انك تفتكر نفسك بتعمل على العدل والمساواه وتكافؤ الفرص وانت في الحقيقة كبيرك تشارك في عمل خيري لناس انت بتحتقرهم علشان تحس بذاتك الفارغ !!! محدش قال انه عيب تبقى غني - لكن عيب تبقى ابن قحبة !!! لو مش عاجبك اللي بيحصل اصمت لكن تشارك في قمع المظلوم والوقوف ضده بقيت ظالم معاهم !!!

Comments

أحنا عايشين هنا ببركة ربنا.. أجابة فطرية تحمل الكثير من علامات الرضا، جاءت على لسان شاب فى منتصف الثلاثينيات، يدعى عوض حسان، راعى غنم، رداً على سؤال وجهته إليه منفعلاً «كيف تعيشون هنا؟!!!»، مؤكداً أنه يعيش فى هذا المكان منذ مولده، دون أن يشهدوا أى مسؤول أو تغيير فى حياتهم، منعدمة الخدمات والأساسيات، ويقول عوض الذى يعول زوجة و 5 أطفال بجانب والدته: «منذ أن هجّرنا الجيش من أراضينا بهضبة السلوم دون أن توفر لنا الدولة البديل، لم يكن أمامنا سوى أتخاذ هذه الأرض مسكناً ومحلاً للعمل حيث نعمل جميعاً إما فى رعى الأغنام للغير أو فى الزراعة » وعن أوضاعهم الأقتصادية والخدمية، أنضمت لحديثنا «أم عوض» قائلة: «لو توافر معنا المال نرسل بعضنا لشراء الأرز والسكر والجبن والدقيق من سيدى برانى، أما إذا شحت النقود نكتفى بأكل العيش والبطيخ، الذى نزرعه ونخزنه ليبقى لدينا طوال العام».

هنا تدخل الشيخ على عمر، عمدة العزبة قائلاً: «الخيام دى بتبقى شديدة الحرارة فى الصيف وقاسية البرودة فى الشتاء، كما أنها لا تقينا من السيول، التى عندما تهب علينا نتجمع كلنا فى مكان واحد لنحتمى ببعضنا البعض، حتى توقف الأمطار، والعام الماضى تسببت الرياح والسيول فى أصابة أحد أطفالنا بالشلل، كما أصيب آخر بالصمم ...

مزيد من التفاصيل فى مقال (ثقافة الهزيمة .. الظلال فى الجانب الأخر) بالرابط التالى


http://www.ouregypt.us/culture/main.html

Posted by: ياسمين | Sunday, 01 July 2012

الله ينور عليك يا برنس موضوع مهم جدا والله بجد انا معجب بهذا الموضوع

Posted by: ztona | Saturday, 07 July 2012

موضوع جميل جدا

Posted by: ztona | Saturday, 07 July 2012

حقيقة موضوع راائع معجب به جدا

Posted by: المتحدة لخدمات الإنترنت | Wednesday, 11 July 2012

الاخ المحترم وائل بالرغم من انك معارض للفساد لاكن اسلوبك يحتوي علي الفاظ لا تنبغي ان تخرج من رجل مثقفا اطلاقا فرجاء تحلي بالكلام الراقي بعيدا عن السباب امتثالا لقول الرسول صلي الله عليه وسلم أقربكم مني منزله أحسنكم اخلاقا , ولقول الله عز وجل مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
اتمني لك دوام التوفيق وتقبل مروري اخوك محمد طاهر صاحب مدونه الحبوني

Posted by: Mohammed Taher | Saturday, 14 July 2012

كس امك

Posted by: كوكو | Monday, 30 July 2012

The comments are closed.