Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Friday, 19 September 2008

رسالة لحسني مبارك من مواطنة أمريكية

رسالة لحسني مبارك من مواطنة أمريكية

A message from an American woman to Mubarak
وما على الرسول إلا البلاغ
Click Here
إضغط هنا لتشاهد الفيديو

Comments

الترجمه يا عم وائل للغلابه اللي مايعرفوش انجليزي

Posted by: ahmed refat | Friday, 19 September 2008

طيب افهم اية انا انا ساقط حقوق سنتين ترجمة ياريت

Posted by: gaga | Friday, 19 September 2008

الـــــــــــى جميع زوار مدونة /وائـل عباس

هـــــــل مطلـوب منـــــــى أن أشتم كلا من :ــــــ

حسنــــــــــــــى مبـــــــــــــــــارك

والملـك / عبدالله بن عبد العزيز ملك السعـودية

وحبيب العادلــــــــــــــى وزير الداخلية المصـــــــــرى

ونايف بن عبد العزيز وزيــر الداخلية السعـــــــودى

علــــــــى احدى القنوات الفضائيــــــــــة أو أى قناة أجنبية يفتح معى

تليفونهـــــا حتى يتم القبـــــــض عليـــــــــــى للتحقيق معى وعندها سوف
يصـــــــل صــــــــــــــوتى بالقول أننـــــــى شتمت علشان كذا وكذا

ثـــم من هـــــــو / جمـــــــال مبــــــــــارك حـــــــــتى أننـــــــــى لم أتمكن
مــــــــن مقابلتــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مدون صاحب / مدونــــــــــة سرقــــــــــــــــونى الحراميه

Posted by: الشريف/ جمال طه ت/0104710778a | Saturday, 20 September 2008

آخر خبر: "أ.ش.أ" تتراجع عن إعلان ترشيح مبارك لنوبل للسلام!!!!
=====================================
كتب كريم عبد السلام

بثت وكالة أنباء الشرق الأوسط خبرا عن ترشيح الرئيس مبارك لجائزة نوبل للسلام، ثم عادت وكذبته بعد 28 دقيقة فقط، طالبة من جميع المشتركين بها إلغاء الخبر، دون تقديمها أى توضيحات.

كانت وكالة أنباء الشرق الأوسط (أ .ش.أ) بثت خبرا فى الساعة الثانية و6 دقائق بعنوان "وفدان دوليان يعلنان ترشيح مبارك لجائزة نوبل للسلام الثلاثاء القادم"، ثم عادت ونوهت بإلغائه فى الساعة الثانية و34 دقيقة.

جاء الخبر الملغى على النحو التالى: "يعلن وفدا الفيدرالية العالمية للسلام فى الشرق الأوسط والسويد للسلام الثلاثاء القادم، من مدينة الغردقة ترشيحهما للرئيس حسنى مبارك لجائزة نوبل للسلام، إيذانا ببدء الحملة الإعلامية الدولية لدعم استحقاق مبارك لهذه الجائزة، خلال الاحتفال الذى سيقام بمناسبة يوم السلام العالمى.

يشارك فى الاحتفال وفد الفيدرالية العالمية للسلام برئاسة سالى كادر رئيسة الفيدرالية ورئيسة جمعية نساء الأمم المتحدة، وستيفن هيلارى رئيس جمعية الأمم المتحدة بالولايات المتحدة الأمريكية، ووفد السويد برئاسة ميرى هيلين وزيرة الدولة بالسويد.

يشمل الاحتفال عرضا لفيلم تسجيلى، يتناول جهود ونشاط الرئيس مبارك ودوره التاريخى من أجل ترسيخ السلام ونبذ الصراعات والحروب فى منطقة الشرق الأوسط، وكذلك جهوده وتحركاته من أجل تسوية الخلافات العربية.

ولم تقدم وكالة أنباء الشرق الأوسط أى تفسيرات عن أسباب إلغائها الخبر، أو مدى مصداقية الفيدرالية العالمية للسلام فى الشرق الأوسط التى نقلت عنها الخبر الملغى.

يذكر أن الفيدرالية العالمية للسلام فى الشرق الأوسط هى منظمة غير حكومية مقرها الولايات المتحدة الأمريكية، وتعمل فى مجال تعزيز السلام فى منطقة الشرق الأوسط.

Posted by: Egyptiany | Saturday, 20 September 2008

رفضت الكنيسة الأرثوذكسية إصدار بيان عن واقعة قيام مستشار و2 من أبنائه وكلاء نيابة وعدد كبير من البلطجية، باقتحام كنيسة أثرية تابعة لطائفة الروم بمدينة رشيد، والتى تم بناؤها فى القرن السابع الميلادى وقامت الكنيسة الأرثوذكسية منذ سنوات بشرائها.

وقع الاقتحام فى تمام الخامسة صباح اليوم، الجمعة، حيث قام المستشار بهدم أسوار الكنيسة باستخدام ثلاثة بلدوزارات، الأمر الذى أدى إلى إصابة حارس الكنيسة وتدمير الأيقونات الأثرية.

القمص لوقا أسعد راعى كنيسة مارمرقس برشيد، قال إنه فوجئ باقتحام الكنيسة فى ساعة مبكرة من قبل مستشار يدعى محمد مصطفى وابنيه محمد ومحمود وكلاء النيابة.

وأضاف القمص أن المستشار ادعى أنه قام بشراء الكنيسة والمحلات التجارية أسفل الكنيسة من كنيسة الروم الأرثوذكس منذ عدة سنوات.

20 / 9 / 2008 الصور على النت

Posted by: karim | Saturday, 20 September 2008

http://www.coptic-news.net/Pictures/Albums/Rashed_Church/index.html#16
رفضت الكنيسة الأرثوذكسية إصدار بيان عن واقعة قيام مستشار و2 من أبنائه وكلاء نيابة وعدد كبير من البلطجية، باقتحام كنيسة أثرية تابعة لطائفة الروم بمدينة رشيد، والتى تم بناؤها فى القرن السابع الميلادى وقامت الكنيسة الأرثوذكسية منذ سنوات بشرائها.

وقع الاقتحام فى تمام الخامسة صباح اليوم، الجمعة، حيث قام المستشار بهدم أسوار الكنيسة باستخدام ثلاثة بلدوزارات، الأمر الذى أدى إلى إصابة حارس الكنيسة وتدمير الأيقونات الأثرية.

القمص لوقا أسعد راعى كنيسة مارمرقس برشيد، قال إنه فوجئ باقتحام الكنيسة فى ساعة مبكرة من قبل مستشار يدعى محمد مصطفى وابنيه محمد ومحمود وكلاء النيابة.

وأضاف القمص أن المستشار ادعى أنه قام بشراء الكنيسة والمحلات التجارية أسفل الكنيسة من كنيسة الروم الأرثوذكس منذ عدة سنوات.

20 / 9 / 2008

Posted by: karim | Saturday, 20 September 2008

الشرطة تلقي القبض على ستة منهم بعد الاعتداء عليهم وتوجه لهم تهمة مقاومة السلطات وتشمع المقهى!!
شاهدوا معنا لقطات ضرب وسحل المواطنين أمام مرأى الجميع وتحطيم المقهى الخاص بهم والمجاور للمحكمة!!
أقارب الأقباط: هل فتح مقهى في رمضان حرام؟؟ ولماذا الاعتراض على "التنده" التي وضعت أمام المحل حفاظاً على مشاعر الصائمين!!
أين منظمات حقوق الإنسان أمام سحل وتعذيب المواطنين!؟؟؟
حوار / نادر شكري
تصوير – ريمون يوسف
قامت شرطة بورسعيد في اليوم الثامن من هذا الشهر بالاعتداء على مواطنين أقباط داخل مقهى خاص بهم يسمى "مقهى السنترال" وكانت الحجة كما قال أقارب الأقباط المجني عليهم أن الشرطة اعترضت على وضع "تنده أو غطاء" أمام المقهى واعتبروا ذلك إشغال طريق، وكان الأقباط قاموا بوضعها حفاظاً على مشاعر الصائمين وعادة هذا ما يحدث في جميع المقاهي إلا أن ضباط وأمناء الشرطة قاموا بضرب الأقباط بالشارع أمام المقهى وسحلهم بالأقدام!!!

وردد الضابط عبارات السب والقذف لأنهم يقوموا بفتح المقهى في شهر رمضان قائلاً لهم: "أنتوا عايزين تفطروا الناس" وعقب ذلك قامت الشرطة بالحصول على قرار من المحافظ بتشميع المقهى وتم القبض على ستة أقباط هم أسامة موريس غطاس صاحب المقهى وإخواته أشرف موريس غطاس ووليد موريس غطاس ونبيل موريس غطاس ومجدي موريس غطاس وهاني موريس غطاس وقيدت القضية تحت رقم 5621 لسنة 2008 الشرق وقامت النيابة بحبسهم أربعة أيام ولكن قاضي المعارضات قام بإخلاء سبيلهم بكفالة، لكن تم استئناف القرار وتم حبسهم 30 يوم على ذمة التحقيق.

وتستغيث الأسرة بالسيد رئيس الجمهورية للتدخل بالإفراج عن ذويهم لأنهم لم يرتكبوا أي خطأ في حق القانون ولا سيما أن كل شخص منهم هو عائل لأسرة بعد فشل استغاثاتهم لكل الجهات المعنية في تحقيق نتيجه إيجابية بالإفراج عن الأقباط المحبوسين!!

الفيديو
http://www.copts-united.com/C_U/CoptsUnited_2008/Video_Clips/Watani_Video_Clips/Nader_Shokry/2008/09/Bort_El-saad_Cofe/Bort_El-saad_Cofe.htm



----------------------

يا وائل مش دى الشرطه اللى انت بتحارب ضدها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والا حقوق الانسان بس فى العموم و لما الموضوع يخص الاقباط مش بنسمع صوتك !! مش عارف بحس انك مذدوج الشخصيه و بتختار حقوق الانسان على مزاجك .. خش شوف الناس دى معاها فيديو و هتنشرو و الا لأ ؟؟؟؟!!!!!!!!! احه يا مصر

Posted by: Nostalgia | Sunday, 21 September 2008

يا اخى فى الوطن اولا وائل لا يحارب ضد الشرطه لان فيهم ناس اشراف بل هو يحارب تجاوزات الشرطه ثانيا وائل مش فى مصر ولم يحضر الواقعه وهو من اكثر المدافعين عن حقوق الاقباط والمسلمين على حد سواء وفى الموضوع ده ما عندوش خيار وفقوس ولا عنده اى عقد ومشاكل والمسلمين يتعرضون لاكثر من ذلك فهون عليك والتمس العذر للناس وربنا يفك كربنا جميعا

Posted by: مصرى | Sunday, 21 September 2008

إبراهيم عيسي

اقرأ هذه القصة ثم.. نتكلم بالليل.

قصدي بعد ما تقرأها، حاول أن تجد العلاقة بينها وبين جمال مبارك؟

رسب أحد الطلاب في مادة التعبير، وهذا أمر غير مألوف وليس متوقعًا أن يرسب طالب في مادة سهلة كالتعبير، ولما سألوا المدرس عن سبب رسوبه في المادة قال: والله يا جماعة الطالب غريب عجيب لا يركز في أي موضع ولا يعرف إحنا عايزين منه يتكلم في إيه بالضبط، كل مرة نطلب منه يكتب عن موضوع معين يخرج عن الموضوع ويتكلم في حاجة تانية خالص.

الموجه طلب من المدرس أن يعطيه الدليل ويقدم له عينات من مواضيع التعبير التي كتبها.. فقال المدرس علي سبيل المثال طلبنا منه الآتي: اكتب موضوعاً عن فصل الربيع.. فقام الواد كتب يا سعادة المفتش هذا الموضوع، اقرأ سعادتك، وأخذ الموجه يقرأ موضوع الولد الذي بدأه بالتالي:

فصل الربيع من أجمل الفصول في السنة، تكثر فيه المراعي الخضراء مما يتيح للجمل أن يشبع من تلك المراعي، والجمل حيوان بري يصبر علي الجوع والعطش أياما، ويستطيع المشي علي الرمل بكل سهولة ويسر. ويربي البدو الجمل، فهو سفينة الصحراء، فينقل متاعهم ويساعدهم علي الترحال من منطقة لأخري.. والجمل حيوان أليف …. الخ.، أخذ الموجه يتمتم والمدرس يقول له: ويستمر الطالب في التغزل في الجمل، وينسي الموضوع الرئيسي.. فقال الموجه قد يكون قرب موضوع الربيع من الجمل وارتباطه بالرعي هو الذي جعل الطالب يخرج عن الموضوع.. فقال المدرس: ياريت لكن خذ علي سبيل المثال هذا الموضوع الذي طلبناه من الطالب.. اكتب عن الصناعات والتقنية في اليابان.. فكتب الطالب الآتي:

تشتهر اليابان بالعديد من الصناعات ومنها السيارات، لكن البدو في تنقلاتهم يعتمدون علي الجمل، والجمل حيوان بري يصبر علي الجوع والعطش أياما، ويستطيع المشي علي الرمل بكل سهولة ويسر. ويربي البدو الجمل، فهو سفينة الصحراء، فينقل متاعهم ويساعدهم علي الترحال من منطقة لأخري.. والجمل حيوان أليف.

قال الموجه هل هناك موضوع آخر فقال المدرس كل موضوع يبدأ فيه سطرًا ثم ينتهي بصفحات عن الجمل.. وهذا موضوع مثلاً بعيد جدًا عن الجمل.. اكتب موضوعًا عن الكمبيوتر وفوائده فكتب يقول:

الكمبيوتر جهاز مهم ومفيد أصبح يحتاجه الإنسان، لكن الجمل لا يحتاجه فالجمل حيوان بري يصبر علي الجوع والعطش أيامًا، ويستطيع المشي علي الرمل بكل سهولة ويسر. ويربي البدو الجمل، فهو سفينة الصحراء، فينقل متاعهم ويساعدهم علي الترحال من منطقة لأخري.. والجمل حيوان أليف.. المدرس والموجه قررا أن الولد يستحق الرسوب، فاشتكي الولد لوالده الذي غضب جدًا وسارع بتقديم شكوي للوزير، وجلس يكتب الشكوي متحمسًا منفعلاً وهو يردد ما يكتبه بصوت عال في الصالة حتي يسمع ابنه والعائلة كلها، كتب يقول:

سيادة وزير التربية والتعليم.. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

أقدم لسيادتكم تظلمي هذا ضد مدرس اللغة العربية في مدرسة ابني فهو يضطهده في موضوعات التعبير وأنا لن أسكت أبدًا بل لقد صبرت عليه صبر الجمل، والجمل حيوان بري يصبر علي الجوع والعطش أيامًا، ويستطيع المشي علي الرمل بكل سهولة ويسر. ويربي البدو الجمل، فهو سفينة الصحراء، فينقل متاعهم ويساعدهم علي الترحال من منطقة لأخري.. والجمل حيوان أليف.

انتهت القصة

ما العلاقة بينها وبين جمال مبارك؟

أظن العلاقة واضحة فالابن جمال مبارك يقول كلاما واحدًا مكررًا ولا علاقة له بالحقيقة والواقع ولا صلة له بما يحتاجه ويطلبه الناس فالرجل يتكلم بنفس التفاصيل عن الاقتصاد ومستوي النمو التي تبعث علي السأم والتكرار، لا يقول جمال مبارك شيئًا إلا عن الجمل.. فمتي يريحنا الله من الجمل بما حمل!

Posted by: حطام مصرى | Sunday, 21 September 2008

والله يا جدعان وهفكركم المسحين هما هيبقم سبب الفتنة فى مصر وهما اللى هيودونا فى دهية ربنا يحمينا من الفتنة عيب يا جدعان احنا اخوات واعقلوا كدة ومتنسوش المسرحية اللى عملوتها وعددت بالساهل فيبقى نسكت ونقول ربنا يبعد عننا الفتنة .................ياريت حد يترجم الرسالة للمبارك

Posted by: gaga | Monday, 22 September 2008

الى الاخ المسيحى اللى عامل غاغه فوق وبيتهم وائل انه مزدوج الشخصيه (وعلى فكره مزدوج بالزاى مش بالذال)لانه ما كتبش وهلل عشان يا حرام الامن اقتحم قهوه الله اعلم ايه السبب وبيغنى على نغمة انه ما نشرش عشان الموضوع يخص الاقباط (نغمه سخيفه)وهو فى حد دافع عن حقوق الاقباط اكثر من وائل !!!ولا اتعودتوا تولوا وتفضحوا الدنيا على اى حاجه بيحصل اضعاف اضعافها للمسلمين كفايه نهييج وشغل على نغمة احنا اقباط يا جدع كلنا فى الهم سواء

Posted by: كفايه تهييج | Monday, 22 September 2008

على فكره وائل ساب الفيديو بتاعك يا اخ ياللى بتشتكى معنى كده انه نشرالموضوع ولو مش مهتم عشان الموضوع يخص الاقباط زى ما انت بتقول كان حذف الفيديو ومع ذلك قلت عليه مزدوج الشخصيه لسانك طويل نعمل ايه بقى ياريت تبطلوا النغمه دى ونتكلم كمصريين وبس

Posted by: مصرى | Monday, 22 September 2008

يبدو ان العادات الهمجيه الجاهليه بدات فى العوده من جديد للشارع المصرى لست ادرى هل السبب هو زيادة انتشار الفقر والاميه ام هى حلة الفوضى والبلطجه التى انتشرت فى الشارع المصرى بسبب غياب الامن عن الشارع وعدم اهتمامه بضبط الهدوء فيه من هذه العادات زفه الافراح الصاخبه وتعطيل المرور واستعراض شوار العروس فى الشارع ونشره على الملا امام الناس مع ما يصاحبه من اغانى فجه وقبيحه عبر ميكروفونات تصم الاذان ويحدث ذلك اثناء تنجيد فرش العروس ايضا مع ان هذه العادات كانت قد انتهت حتى من الريف تقوم ترجع للقاهره مرة اخرى سبحان الله بنقول يارب خطوه لقدام نقوم نرجع عشرات الخطوات لورا

Posted by: المحروسه | Monday, 22 September 2008

الأخ المسيحي ، انت هتفضل طول عمرك تبكي الأطلال من المسلمين ومن أمن الدوله ومتخيل انت ومن معك بأنكم مضطهدين، ولله انت بتفكرني بالزملكاويه كل لما يتغلبوا بيقولوا ان الحكام واتحاد الكوره والاتحاد الافريقي والدنيا كلها ضد الزمالك، انت عامل زيهم كده، ولا يهمك إلا نفسك، والدليل انك بتتحدث عن مشاكل بني ملتك فقط ولا تتحدث عن مشاكل المصريين بصفه عامه، فلا تكون أنت عنصري من الأساس وتتهم صاحب المدونه بالازدواج في الشخصيه، صاحب المدونه يتحدث بشكل عام عن المصريين ككل، وانت هنا من أجل التحدث في أمور النصارى فقط،،، عاوز أسألك سؤال ياريت ترد عليه، فيه كام واحد مسيحي في المعتقل؟ فيه كام واحد مسيحي محجوز حاليا في أمن الدوله؟ فيه كام واحد مسيحي مراقب بسبب انه بيروح الكنيسه؟
وقارن بينهم وبين أعداد المسلمين يا سوسو
رجاءا بلاش كلام متخلف وكفاك عنصريه وانظر إلى قضايا البلد بالكامل انت وابناء ملتك
فأنتم لا يهمكم سوى أنفسكم

Posted by: لورنس العرب | Monday, 22 September 2008

واضح جدا من كلامك يا لورانس العرب و الاخر كفاية تهييج و غيرهم لا تعلموا عن ما يحدث للاقباط فى شىء !!! انت تطالبنى ان اتحدث عن مشاكل المصريين عموما مسلمين و مسيحيين و انت اولهم لا تفعل ذلك !!!! لكن ياعزيزى الفاضل كيف تطالبنى بالدفاع عنك مثلا اذا كنت من الاخوان المسلمين او من المسلمين المظلومين و انت اولهم من تسلب حقى و تحرق كنائسى و تناصر الظالم ضدى لمجرد انى قبطى !! و لا تفتح فالك عند خطف رهبان و تعذيبهم و لا تحرك ساكنا عند قتل مسيحى امن يصلى فى الاسكندريه ولا تفتح فاك عند هجوم محافظ او جيش على حرمه دير و تتعاطف مع الظالم لمجرد انه مسلم !!! لماذا لا تتعامل مع هذه القضايا انت اولا على انها مصريه حقوقيه و تطالبنى الان بالدفاع عن عنك ؟؟؟؟ ماذا فعل المسلمين مع زغلول النجار الذى يسب المسيحيه على صفحات الجريدة الرسميه التى ادفع انا الضرائب لتصدر و انت تاتى تتحدث عن مسرحيه ؟؟؟ الفرق انه هنا الدوله و امثالك و النظام يرعو و يباركو ذلك فى حين على الطرف الاخر هى حالات فرديه !!
سبب الفتنه سيكون انتم من يشعلها !! هل تعرف ان الامن قام بهدم كنيسه و جاب عليها وطيها من ثلاثه ايام فى رشيد ؟؟؟ و القاضى الذى رفض شهادة مواطن لانه قبطى؟؟؟ لماذا لا نسمع صوتكم الجهور فى هذة القضايا .... ببساطه لانه لا يجوز مناصرة ذمى امام مسلم و هذه حقائق عقائديه لا تستطيعو ان تجعلونا ان نغفلها و نعرفها !!
باختصار انتم اصل الازدواجيه و اصل الفتنه !!

Posted by: Nostalgia | Monday, 22 September 2008

اية الى عمال يقول مزدوج و مش مزدوج .. انت فى اية يابنى؟؟ الراجل مسافر و بطلوا نغمة مضطهدين و مش مضطهدين مسلم و مسيحى بيحصلوهم كدة .. دية تجاوزات من الشرطة و مش عشان الراجل مسيحى تقوم تسخنها بنغمة الاضطهاد الدينى .. حرام عليكم خلو البلد حالها يتصلح و متحشوروش الدين فى معظم كلمكمو و تولعوا الدنيا بالتحميل على عصا العنصرية.. انا اسف بس مش هقدر اكمل عشان لو كملت هغلط عشان بيتكلم بطريقة مستفزة اووى

Posted by: someone love this country | Monday, 22 September 2008

للاسف يا مستر بتحب البلد دى !!! انت من الناس الصالحين الذين تريدون اصلاح البلد و لكن باغفال ان واقع بلدك تميز طائفه عن غيرها و تتغاضى او بتعمل نفسك مش عارف .. تقدى تقولى القمر المصر نايل سات لماذا لم يقبل بقنوات مسيحيه و بقول مسيحيه مش تبشيريه .. هذا مثال بسيط جدا و ليس الوحيد .. الامثله كتيير... تقدر تقولى درست ايه انت عن التاريخ القبطى او الفن القبطى فى المدرسه ؟؟؟؟ حتى الناريخ الفرعونى لا ياخذ حقه و هب مره واحده تلاقى مصر اسلمت و عمر بن العاص ؟؟؟ اليس نحن من ابناء الوطن و يحق للجميع قبل القبطى بالاعتراف و دراسه تاريخ مصر القبطى ؟؟؟ يااخى انا فاكر الى يومنا هذا الاستمارة الحمراء بتعت اعدادى اللى كنت بملاها علشان انتقل للثانويه العامه و يقولك فيها الديانه اختار : مسلم او ديانات اخرى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الامثله و التاريخ ياما هيذكر التعصب و حال البلد على فكرة لن ينصلح ابدا طالما القضية القبطية قائمه ان شئت او ابيت .. لحد ما الامن يسيب الملف القبطى لانه برضه ملف وطنى ولا دى برضه مش جاية على هواك ؟؟؟ ان كان من يحشر الدين فهم انتم المسلمين فاهمنى لان الدستور بتاعك بيقول كده مش انا !!
سلام و نعمه

Posted by: Nostalgia | Monday, 22 September 2008

ايه يا وائل الست دي شكلها أخت اسماعيل هنية!!

Posted by: عم مينا | Monday, 22 September 2008

يا جماعه اتجاهلوا الجدع ده واتكلموا فى موضوع تانى

Posted by: تجاهل | Monday, 22 September 2008

عندما تصبح الحياة غابة وتغيب الانسانية عن بنى البشر وعندما يكون كل من لة نفوذ او صحاب سلطة تسول لة نفسة ان يفعل ما يشاء فى بلد غاب عنها العدل وحقوق الانسان وحتى الحق فى الحياة ولا بطبق القانون الا على الضعفاء والفقراء الذين ليس لهم ظهر وبطونهم خاوية من الطعام والذين ليس لهم رفيق اوصديق اوظهر فى وزارة الداخلية التى اصبحت مرتعا للإرهاب وتلفيق القضايا لصالح الاصدقاء وابناء اصدقاء العمل ومن هنا سوف نقص عليكم قصة مئساوية لشاب فى مقتبل العمر كشف غموض مصرع طالب الحقوق ببولاق الدكرور كتب محيى عبد الرحمن 1372007 جريدة الاخبار دة كان عنوان فى صفحة الحوادث وهو موضوع القصة بتعتنا اليوم وهى المجرمين فيها كتير رجل اعمال ورجال شرطة وفساد وضياع وتعذيب ودة كلة فى مصر ام الدنيا مصر الفساد وكمان الانسان فى مصر ليس لة اى قيمة طبعاء مش كل الناس لاكن الضعيف والفقير انا اقصدة وطبعاء كلنا نعرف فساد الشرطة وعدم تظبيق القانون وعدم احترام حقوق الانسان فى مصر تعالوا نعرف قصة شاب فقير تم قتلة واية سبب قتل هذا الشاب ونعر ف مين الرجل الذى كان السبب فى قتل هذا الشاب http://playshow-playshow.blogspot.com/2008/08/blog-post_29.html

Posted by: Michael Ayad Mounir | Monday, 22 September 2008

http://playshow-playshow.blogspot.com/2008/08/blog-post_29.html

Posted by: Michael Ayad Mounir | Monday, 22 September 2008

ايه الموضوع هى المدونه مفتوحه لبتوع شنوده
وجمال اللى الكفيل ناكه وجاى يقرفنا

وكسم ام امريكا
االى الانتخابات فيها تجاره لمن يدفع
وشركات تمول الحملات
واللى ينجح يسدد
زى مابوش خربها فى العراق
لانه كان بيسسدد
وكم ام امريكا كمان مره

Posted by: مصرى وابن بلد | Monday, 22 September 2008

نصاب الشقق التمليك بالمعادى / محافظة القاهرة

الـــــى السيد المستشار / النائب العام

الى السيد اللواء / حبيب العادلى وزير الداخلية

الى السيد اللواء / أحمد جمال الدين
مساعد وزير الداخلية مدير ادارة تنفيذ ألأحكام

الى السيد اللواء / مدير مباحث أمن الدولة

الى السيد اللواء/ مدير مباحث ألأموال العامة

مطلـــــــــوب القبــــــض

علـــــى نصاب عائلـة الزينــــى



المهندس / ايهاب فراج محمد ابراهيم الزينى

وهذا النصاب تم تأييد الحكم علية بالسجن فــى القضية رقم 9443 لسنة 2007 م جلسة 11/4 /2007 م وهـذا النصاب صادرا ضدة اكثر من سبعون حكما قضائيا

وعنوان سكنه وعنوان الشركة

شركة الزينى للتعمير 56 طريق مصرحلوان الزراعى / برج بدر أمام فندق المعادى
بطاقة رقم 27003211203839و النصاب يتنقل بين
مدينة 6 أكتوبر بمحافظة الجيزه

و مدينة المنصورة بمحافظة الدقهلية

ومركز بشبيش بطنطا بمحاظة الغربية

واليكم على سبيل المثال لا الحصر بعضا من القضايا المحكوم فيها على هذا النصاببالسجن وهــــى :ــ
ـقضية رقم 5124 لسنة 2007 م ثلاث سنوات جلسة 6/12/2007م
قضية رقم 4075 لسنة 2007م جلسة 3/12/2007 م
قضيه رقم 4073 لسنة 2007م جلسة 3/12/2007م
قضية رقم 28965 لسنة 2006 م جلسة 5/11/2007م
قضية رقم 32112 لسنة 2004 م جلسة 29/7/2007م
قضية رقم 13421 لسنة 2003م سنه حضورى جلسة 12/3/2005و

قضية رقم 5977 لسنة 2008حصر رقم 3316 لسنة 8002 ( ستة أشهر حبس ) بتاريخ 25/6/2008
قضية رقم 6098 لسنة 2008 حصر رقم 2906لسنة 2008 شهرين حبس بتاريخ 4/6/ 2008
قضية رقم 5978 لسنة 2008 حصر رقم 3039 لسنة 2008 / حبس 6 أشهر سجن بتاريخ 11/6/2008

قضيه رقم 6099لسنة 2008م حصر 2947لسنة 2008 ستة أشهر سجن جلسة 5/6/ 2008

قضية رقم 10030 لسنة 2008 حصر برقم 5979 لسنة 2008 سنــــــــــــــــة سجن جلسة 3/7/2008

بالاضافة الــــــى أربعة عشر حكما صدرت ضده باحكام بالحبس شهرا لسرقته التيار الكهربائى بعمارات الرقابة ألأدارية بالبساتين رقم 13 و 23

وماخفــــــــى كان أعظم

Posted by: الشريف/ جمال طه ت/0104710778a | Tuesday, 23 September 2008

لم اركب مترو مصر الجديده من سنين واشتاقت نفسى لركوبه فركبته بالامس ويا ليتنى ما ركبته فقد اصبت بالحزن والغم والاحباط الشديد لما ال اليه حال هذه المواصله الجميله يا لااااااااااااااهوى ايه ده اللى نابه وصابه مع انه مواصله نظيفه وممكن تخدم عدد كبير من الناس ليه الاهمال ده كله وفين بتروح فلوس الجبايه ،اول ماركبته وقف واتعطل قبل ما يكمل محطه واحده وهو اللى كان اسرع من البرق ايام ما عمله البارون ولما عطل لقيت الكمسارى واخد معاه سلكه وكنبه من بتوع المترو ونام تحت المترو وهو بيقول للسواق اوعى المترو يتحرك خد بالك سالت الناس هو بيعمل ايه قالوا نايم تحته بيسلكه !!!!!!!سبحان الله وفين وفين على ما اتحرك ويا ريتنى نزلت منه قبل ما يتحرك ايشى كركره وفرقعه وقزاز الشبابيك عمال يلق وبيطوح زى السكران طينه ولو انى ما شفتش سكران قبل كده المهم كل اللى ركبتهم 3 محطات بالعدد وحمدت الله على سلامة الوصول لكن كنت فى منتهى الالم والحسره على فساد مواصله جميله او كانت جميله وسريعه وفيها متسع للجميع تفتكروا اسب والعن المسئولين اللى مستخسرين كام مليون فى مواصله زى دى ولا رجال الاعمال اللى بيهبشوا وبس منغير ما يزكوا على اموالهم بالانفاق على مواصله زى دى بتخدم الناس الغلابه لو كل واحد فيهم اتبرع بمبلغ للصرف على مرفق كهذا مش احسن من الصرف على 00000اللهم انى صائم اين هؤلاء واين الدوله ومنين حا تجيلها الهيبه ولا انتوا ناويين تلغوا المترو زى الترام حقا دى تبقى عيبه لو نلغى المواصلات النظيفه ونسيب اللى بتطلع هباب وحسبنا الله

Posted by: المحروسه | Tuesday, 23 September 2008

الأخ المسيحي: يبدو أن الأفلام الهندي مؤثره عليك، ومواقع المتطرفين من أخوانك أكلت عقلك، وزكريا بقلظ جعلك شخص غير سوي، كنائس ايه اللي بتتحرق دي يا سوسو؟ مش تبطل تتفرج على افلام هندي؟ وكمان انا لا أطلب منك أن تدافع عني، فأنت أساسك تريد خراب للبلد ولا تنقد من اجل الاصلاح مثل باقي الناس، وأتحداك إن لم يكن نفسك أن تدخل أمريكا مصر -كما قالها لي واحد مسيحي في مره- لأن فعلا اللي اختشوا ماتوا من زمان يا سمسم
بس خلي بالك من حاجه
الأجانب اللي انت وغيرك بتتحاموا فيهم من الأساس بيحتقروا ذوي البشره السمراء اللي من نفس بلدهم، فكيف تنتظر منهم أن يحترموك؟
ولك فيما حدث مع باباك شنوده في انجلترا عبره
لكن طبعا ما حدث لشنوده على قلبك زي العسل، لأن اللي عمل كده معاه انجليز مش مصريين
اوعى تكون فاكر اني اعتقد انك حزين للأحداث الطائفيه اللي ساعات بتحصل في مصر
بالعكس- انا متأكد من أنك بتطير من الفرح كلما حدثت مصيبه بين المسلمين والمسيحيين داخل مصر لأن هذا فيه تثبيت للأفلام الهندي الخاصه بالاضطهاد التي تخترعها أنت والمتطرفين أمثالك داخل مواقعكم الهبله
تحدثني عن الحرائق وتارك زكريا بقلظ والرشاشات اللي مع الرهبان- المساكين اللي بتحكي عليهم- والحراميه بتوعك اللي كانوا بينافسوا العرب في الاستيلاء على أراضي البلد في ازمة أبوفانا
حتى اللي بيرتكب منكم جريمة يحاسب عليها القانون بتقولوا عليه مظلوم على الرغم من أنه حرامي ونصاب، لكن لأنه مسيحي يبقى أكيد الحكومه يا عيني ظلمته
المشكله اننا نعلم ما بداخلكم
انتم تكرهون البلد ولا تريدون لها الاصلاح، انتم عنصريون لأنفسكم فقط وتختلقون قصصا عن حرق كنائس وضرب مصلين وغيره من الكلام الفاضي عشان الناس تقول يا عيني ده المسيحيين مضطهدين
بس أعرف ان النار التي تريد أن تحرق البلد بها ستطولك أنت أولا
وأعلم انك وانت تجلس خارج البلد تدفع أبناء دينك إلى جهنم
فأنت لا يهمك مصلحتهم بقدر ما يهمك أن تحدث لهم مصيبه حتى تتأكد مزاعمك عن اضطهاد الاقباط
وبتمثل عليهم انك بتعمل لمصلحتهم- وياعيني الناس غلابه مضحوك عليهم

Posted by: لورنس العرب | Tuesday, 23 September 2008

عرفت انك من الافاقين اللى عمرهم ما هيفهمو الكلام .. لانك ببساطه زيك زي كتير من الاخوه المسلمين الجهلاء اللى مش عايزين يشوفو .. مذابح الكشح كانت فيلم هندى برضه ؟؟؟ للاسف مردتيش على والا نقطة تحدثت فيها !!! و علاقه زكريا بطرس ايه بالموضوع ؟؟ ده راجل تبشيرى .. و لكن دليل انه عاملك كاللو انت و غيرك من المسلمين الجهلاء فى دماغهم !! البابا شنوده حصله و حصل لكنيسته العن ما يكون من ما حدث فى انجلترا و لكن لانه شخصيه متسامحه دايما بيتنازل !! و احداث ابو فانا زيك زيى كتيير من العمكيان المسلمين رافعى سيف الاسلام فى وجه الاخرين .. لو متابع اصلا القضيه يا غافل بالحقيقه . الطب الشرعى اثبت ان الطلقه كانت من مكان غير اتجا الدير !! معروف و من غير ما انا اتكلم مين اللى عايز يخربها ؟؟ و بعدين لو عايزين امريكا تدخل كنا عملناها من زماان يا مريض .. و انت عارف ان افعال دولتك المتاسلمه الوهابيه كافيه لذلك .. مش بس امريكا و اروربا كمان !! بس لانها اصلا بلدنا مش بلدك يا اعرابى يا محتل عايزين ليها الحريه و الخير !!
و اى احداث طائفيه تؤكد خزيكم و تعصبكم و كرهكم للاخر ليس لشىء الا لانه الدين عند الله الاسلام !!!!!! مش بس بتثبت لي انا فقط بل للعالم كله اللى لازم يعرف و يتابع قرفكم !!
لو عندك و عند امثالك ذرة ضمير تقول الحقيقه لكن الكاذبين امثالك هم الذين ستطالهم النار عن قريب و بيدك انت و ليس بغيرها !!

Posted by: Nostalgia | Friday, 26 September 2008

انت رجعت تانى وعايز المولد ما ينفضش يبدو انك انسان موتور وجاهل جدا وجواك حقد دفين روع اكتب فى الجرايد بتاعتكوا اللى انت عايزه وكفاياك ارجوك يا وائل عشان خاطر النبى تمسح كلام الواد ده عشان نبطل جدال فى الموضوع السخيف ده لان الجهله مش عايزين يهمدوا الا لما يخربوها

Posted by: مصرى | Friday, 26 September 2008

Nostalgia
روح يا ابنى اطهر وامسك مصحف وامسك الانجيل وانت تعرف مين الحق وان الدين عند الله اية شوف اى كتاب فيهم من كلام ربنا وشوف مين كلام مخترعين من بابا عباس وماما فتكات روح يا حماده ربنا يهديك ....
ولو البابا بتاعك متسامح مكنش سمح بالمسرحية لكن كلة ضحك على الدقون روح اتاكد من دينك الاول وانت تعرف ان الدين عند الله اية

Posted by: gaga | Sunday, 28 September 2008

اللى بيوصف المسلم بانه اعرابى طب وانت عارف المسيح اصله ايه والمسيحيه نزلت فين ماهى نزلت فى دوله عربيه وما نزلتش ع الفراعنه ولا فى بلاد الفرنجه ولا فى امريكا اللى انت قادر تجيبها لنا ولو انه بعيد عن شنبك واهمدوا بقى

Posted by: اهمدوا | Sunday, 28 September 2008

انا مصرى مصرى مسلم ليا اصحاب كتير جدا اقباط مفيش حد فينا بينظر للاخر انه مسلم او قبطى دايما كلنا مننا فينا عمر ما كان حد فينا علينا غير ايد نجسه اتمدت فينا علشان تغتال كل شئ حلو فينا ياصحابى ارجغو تانى مننا فينا سيبكو من ال مد ايدهه فينا ودى ايد نجسه ضعيفه يكسرها األ اصبع فينا واحنا كلنا عرفين هيا مين الايد ال عايزه تغتال كل ما فينا ارجع يامصر ياقبطى يامسلم تانىمنا فيا أبل ما يغتالو كل شئ حلو فينا

Posted by: ابراهيم | Saturday, 01 January 2011

The comments are closed.