Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Saturday, 01 September 2007

أحّة يا وائل يا إبراشي

أحّة يا وائل يا إبراشي

وائل الإبراشي يقتطع كلامي المسجل في برنامج الحقيقة ويضعه خارج سياقه على طريقة إعتراف نور الشريف - أنا شيوعي - في فيلم الكرنك
لم يكتف وائل الإبراشي بالتزوير والتلفيق وسرقة المواضيع والصور في جريدة صوت الأمة فنقل نشاطه في التدليس والتلفيق إلى قناة دريم حيث يقدم برنامج الحقيقة
برنامج الحقيقة لم يعد برنامجا حواريا ولكنه صار أقرب إلى فيلم سيما يعرض رؤية ووجهة نظر بسلامته أو وجهة نظر الأجهزة الأمنية العليا التي يتعامل معها ويخطب ود المتطرفين والسلفيين ويرضي مزاج المشاهدين في السعودية
الحلقة كانت عن تنصير محمد حجازي وأنا أدليت بشهادتي كمدون تابع وأرخ فعاليات حركة كفاية وتكلمت بحيادية بدون هجوم أو دفاع عن محمد حجازي ولكني إتهمت النظام المصري وقلت بمسئوليته عن أحوال الشباب المتردية ماديا وإجتماعيا ودافعت عن حركة كفاية فحذفوا كلامي هذا وأظهروه بغير معناه

إضغط هنا لمشاهدة الفيديو
وائل الإبراشي ومعدي ومخرجي البرنامج تصرفوا كأن الضيف ولية مكسورة الجناح ها نقصقص كلامها ومش ها تقول حاجة ونسوا أني مدون وأن الديمقراطية وحرية التعبير لها أنياب تدافع بها عن نفسها
الحلقة كانت معدة مسبقا للنيل من محمد حجازي وأنا لم يعجبني هذا الجو الغير محايد في برنامج يفترض أنه حواري وموضوعي
المخرج والمصور من ذوي اللحى السلفية ناقشاني بعد التصوير في حد الردة وقالا أن محمد حجازي يجب أن يقتل ولما حاججتهم بأنه لا يوجد ما يسمى حد الردة وتحديتهم أن يأتوا بآية من القرآن تقول بذلك برغم أن هناك آيات تحدد عقوبة الزنا بهتوا
لكن الفراش اللي بيجيب الشاي والقهوة قال لا فض فوه بأن كلامي غلط
أصبحت هذه هي الأشكال التي تسيطر على الإعلام حاليا
حاججتهم هل ترضى أن يتزوج كافر من إبنتك لمجرد أن بطاقته مكتوب فيها مسلم فإمتعضوا ولم يقدروا على الإجابة لكن يبدو أنهم أضمروا في أنفسهم
كنت أتحدث عن أحوال الشباب عموما ودور النظام والفقر والبطالة في إنحراف الشباب من اجل شقة أو من أجل السفر للخارج ولم أحدد محمد حجازي وذكرت مثال من يدعون على أنفسهم الشذوذ الجنسي ليلجاوا للخارج  لكنهم قصوا كلامي ووضعوه في إطار الهجوم على محمد حجازي
ما حدث غير مقبول ويعتبر تدليسا وتزويرا في أقوالي وإيحاء للناس بغير الحقيقة

هذه هي الورقة التي كتبت فيها النقاط التي سأتناولها في الحلقة والحمد لله مازلت محتفظا بها
كان كلامي عبارة عن أن دخول محمد في المسيحية لن ينقص الإسلام شيئا ولن يزيد المسيحية جراما
تحدثت عن الزواج المدني وتغيير الدين كيف كان في الستينات والسبعينات وكيف كانا شيئا معتادا لا تثار حوله الجلبة فلماذا تثار الجلبة الآن
تحدثت عن إستخدام النظام لهذه الأمور للتغطية على أمور هامة وكيف أن الناس حاليا لا يتحدثون إلا في الكورة ومحمد حجازي
وكيف أن النظام يستخدم هذه المواضيع للنيل من المعارضة وتشويهها كتشويه حركة كفاية وفندت علاقة جورج إسحاق بالتنصير لأنه كاثوليكي وحجازي صار بروتستانتيا بينما الكنيسة المصرية أرثوذكسية وهو ما يجعل لا علاقة لها تماما بالموضوع وهو أمر من الخطير إغفاله إعلاميا
كما أشرت إلى أن جورج إسحاق كان عضوا في حزب العمل الإسلامي
كما ان تبني النظام لهذا الاتجاه المتخلف هو ما ينشر عدم التسامح والفتنة
تحدثت عمن ألصقوا منشورات على باب شقة عائلته وباب العمارة تهدر دمه
وتحدثت عن الشيخ البدري الذي إستضافه في الحلقة وإتهمته بأنه أيضا غاوي شهرة
-
سوابق وائل الإبراشي
سرق صورة من الوعي المصري للزميلة رشا جدة تبكي المعتقلين في إحدى المظاهرات على أنها فتاة تعرضت للتحرش الجنسي وسكتنا وسرق موضوعا بأكمله للزميلة سهير أباظة نشرته في جريدة البديل ونشره بنصه كاملا وبالصور المرفقة به
صوت الكدب والتأليف والفبركة

من مدونة أي حاجة بتاعة رشا جدة
إضغط هنا
كل سنة وصوت الأمة صحافة عرة والصحفيين بتوعها حرامية
من مدونة كبر دماغك بتاعة سهير أباظة
إضغط هنا
التفاصيل بعد قليل

Comments

حتى وائل الابراشي؟؟
للاسف مش بقدر اتابع كل الهبل و السرقة اللي هما عملهم دول بس مبقتش غريبة سواء عليه او على اللي اعلى منه
منهم لله و حسبي الله و نعم الوكيل

بس فيه خبر مالوش علاقة بالموضوع احب انوه عنه
من يومين و في الخباثة كده قناة العربية نشرت خبرين في شريط الاخبار اللي بيظهر في اخر الشاشة
الخبرين مفاداهم ان اسرائيل عشان متزعلشسوريا ايوة بكرر
عشان متزعلش" سوريا قررت سحب قوات ليها في الجولان
الخبر اللي بعديه بشوية عشان محدش ياخد باله و يربط ما بينهم
ان اسرائيل تعيد نشر قوات ليها في صحراء النقب و ما يليها من مناطق؟؟؟؟؟؟
يعني ايه الكلام ده؟؟
معقولة
نفس سيناريو 67 بس برؤية جديدة؟؟
توزيع مين المرة دي؟؟
و امتى الناس حتفوق ان حكومة سوريا حكومة عميلة و حقيرة وواطية و خاينة و انها لا قومية عربية و لا يحزنون؟
الا ما عمري سمعت مرة ان سوريا ضربت صاروخ و لو بالغلط على اسرائيل
بالغلط يا جدعان يعني بس جندي سوري غيور او مش غيور بس ايده جت بالغلط على زناد البارود
ايه قمة التفاني في ضبط النفس ده يا جدعان دي سوريا طلعت كاظمة غيظها جامد اوي
نفسي اتعلم منهم رباطة الجأش دي و منفعلش كده قوام قوام
ربنا يستر

Posted by: Hafsa | Saturday, 01 September 2007

اهدأ ياوائل مش كده يعمنا رأيك احنا عارفينه وعارفين منهجك كويس ومحدش هيدلس علينا وياعم بجملت الكدب وأهو مكتوب علينا نعيش معاهم ، بس حتى لو كنت مختلف معاك في وجهة نظرك الا اني باحييك على صراحتك يامان
وخلي بالك من نفسك احنا محتاجينك

Posted by: متمو | Sunday, 02 September 2007

بجد أنتا محترم وأنا كنت مستغرب لما شفت الحلقه طيب هو حور فى كلامك عارف هو عمل فيا إبه ؟ عارف الست لما تنزل تصداد راجل من الشارع وطلعه البيت وتقله أقلع وبعد كده تجيب العيال الصغييرين وتقلهم إللى ميشربش اللبن يبقا ذى عمو
أنا النهارده كنت عمو

Posted by: فتحى فريد | Sunday, 02 September 2007

جدع يا وائل والله كلامك صح ووائل الابراشي ابن شرميطة عرص نعم شرميطة تصغير شرموطة لان الشرموطة انضف من وش اللي جابوة وورينا بقيت التفاصيل

Posted by: tafaha | Sunday, 02 September 2007

بصراحة الواحد ميقدرش ينكر مجهودك ولا أنك من المجموعة العرفت التدوين وعرفتنا علية بس للأسف نفسى بجد متخرجش عن النص فى كلامك خصوصا أنك بتمتلك الحجج التى تأيد كلامك فلما أستخدام الفاظ لا يجب أن تصدر من شخص مثلك فلا يجب عليك أن تهدر مجهودك بمثل هذه الألفاظ
مدير موقع البيان المصرى شكرا لسعة صدرك

http://albayanalmasry.com/

Posted by: البيان المصرى | Sunday, 02 September 2007

يوسف البدري بقى غاوي شهرة؟
صحيح زمن
أنا خايف عليك يا وائل من الغرور - بضم الغين وفتحها

مجهودك في قضايا كثير تشكر عليه لكن الغرور هو اللى وصّل الإبراشي وأشباهه إلى تلك الحالة
احذر يا صاحبي الغرور

Posted by: هزلت | Sunday, 02 September 2007

ماحدش بيتعلم ببلاش ياأستاذ وائل
والدرس المستفاد من التجربة هو ان لاتشترك في برامج مسجلة وخليك في المباشر ولو قدمولك عصير أو كوباية ميه ماتشربهاش لانهم ممكن يحطولك فيها حبوب هلوسة
الناس دي مرتباتها في الشهر يعادل دخل عائلة في خمس سنين بلاش سذاجة وخلينا واقعيين
دول مش بس يقطعوا كلامك علشان يحافظوا على السبوبة ده لو قالولو يقطع حمامته هايقطعها

Posted by: اللورد | Sunday, 02 September 2007

انت ممكن يبقي معاك
وانا باحترم عقليتك ومدونتك بس طبعا ماينفعش تقول الالفاظ دي لسبببين
الاول علشان حقك مايضيعش او يتأقر بكلام زي ده

التاني
علشان لما ناس محترمة تخش هنا ماتخدش عنك فكرة وحشة وخصوصا ان لسه واخد جايز زي ما انت كاتب عن عن الصحافة العالية الجودة

وانا مش متفق معاك في حكاية انك بتقول هات نص من القرأن مش لازم كل حاجة يبقي ليها نص صريح في القرأن

لان انا ببساطة ممكن ااقولك التفاح حرام لان التفاح مش مذكور في القرأن انه حلال لو علي كلامك

وانا مش باقول كلام فاتاء الافتاء والحاجات دي ليها ناسها وانا مش منهم

بس انا بارد علي كلامك وانت بتقول هات نص من القرأن

القرأن جاء شاملا لكل الامور بس التفسير والافتاء مرتبط بالزمان

وعلشان كده الرسول مارضيش يفسر القرأن وهو كان اكتر واحد ممكن يفسره كويس
لكن ساب الاجتهاد لعلماء الدين في مختلف الازمان

لاننه كان ممكن يفسر القرأن وعقليه الناس في وقتها ماتفهمش الحاجات اللي لسه هاتحصل في المستقبل علشان كده التفسير والافتاء مرتبط بالزمان

شكرا
night_light
صاحب مدونة لا للانترنت المحدود
http://no-dsl.blogspot.com

Posted by: night_light | Sunday, 02 September 2007

وأنا لم يعجبني هذا الجو الغير محايد
وأنا لم يعجبني هذا الجو غير المحايد

Posted by: ahmed | Sunday, 02 September 2007

ايه يا عم وائل هو وائل الابراشي بيحرف في كلامك وانت عاوز تحرف في الدين ولا ايه ربنا بيقول ما اتاكم الرسول فاخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا دا بقي حد المرتد لان البخار عنده حديث للرسول بيقول من بدل منكم دينه فاقتلوه وانا يا وائل مش عاوزك تحيد عن اللي انت ماشي فيه لاني بحترمك وكل يوم لازم اشوف مدونتك وسلم لي علي بتاع الخيار اللي جمب التلفزيون

Posted by: salah | Sunday, 02 September 2007

و الله الواحد مش لاقى حد يحترمه
لأن وائل الأبراشى بنفسه كان بيقول انه ضد حد الرده و مفيش حاجه اسمها رده ده الأبراشى اللى بيقول مش انا
دلوقتى خايف حد يقول كده
طبعا الفلوس بتشترى كل حاجه و هو اول واحد مستعد يبيع و ايه يعنى لما يغير رأيه و كلامه من اجل حفنة اموال
بس اعزروه يا جماعه
الكوافريات اسعارهم بقت نار و هو مش هيقدر يستغنى عن الكوافير و السشوار

Posted by: mariam | Sunday, 02 September 2007

الاخ صاحب المدونة ان من اشد المعجبين بيك وبافكارك بس ياريت متخليش كلاب السلطة تسوء صورتك امام الناس اللى بتحبك شاب اسكندرانى

Posted by: leno | Sunday, 02 September 2007

الفاضل وائل عباس-
مش هكتر عن كل اللي قاله محبيك كلهم بس هلفت نظرك لشيء واحد بس
انت متجوز؟؟ هتندش طبعا
لا تندهش يا باشا فانا لا يهمني جائزة نايت او جائزة التاميز ولكنني اقول هؤلاء لديهم اسر ولديهم نظام فاسد ويريدون اطعام اسرهم اعتقد ان بعض زواجك ستختلف نظرتك للحياة فوائل الابراشي لديه اسرة يريد اطعامها حتي ولو جعل الحلقه برغبه رئيس القناه هكذا الصحافه بيع اقلام والقضاه بيع ضمائر والنسوان بيع اجساد اكيد انت اكتر واحد عارف يعني ايه واحدة تبيع نفسها لانك اكيد مجرب
وائل صدقني مصر بايظه مش هيجي علي صحفي ونقول غلط وكانه حاجه فرديه

Posted by: رامز محمود عباس | Sunday, 02 September 2007

اخ وائل
الاستاذ وائل الابراشي صحفي محترم مهم حدثت من اخطاء مهنية قد تكون صحيحة او لا.ولكن الاستاذ وائل انسان حر محترم حتي لو اختلفنا معه

Posted by: bakryhasan | Monday, 03 September 2007

طيب لما انت عارف انه ابن متناكه ومنافق وحرامي كده بتسجل معاه فى برنامج ليه وبتتعامل معاه ليه
موش انت صاحب مبداء وقضيه رايح تتكلم فى برنامجه ليه وانت ماسك عليه صور ومستندات
متخليش صورتك تهتز قدامنا بقي يا وائل

Posted by: zerox | Monday, 03 September 2007

بشري لجميع المدونيين المصريين والعرب والأجانب
ممكن دلوقتي بدل لما تروح تتكلم في التلفزيون في القناة دي ولا القناة دي ويقطعوا كلامك او يحددولك وقت معين تقدر تتكلم براحتك دلوقتي في قناتك التلفزيونية الخاصة المجانية
http://www.blogtv.com
قناة معلهاش اي رسوم ولا حجز في النايل سات ولادياولو الحق بسرعة سجل قناتك باسمك وفرج العالم عليك
بأتمني انت ياوائل اول واحد اشوفه هناك ان شاء الله يبقي ليك برنامج يومي او حتي اسبوعي نسمع رأيك زي مابنسمع رأي هيكل

Posted by: مصري متابع | Monday, 03 September 2007

خسارة
كنت بدأت احترمه

Posted by: ahmed | Monday, 03 September 2007

الأستاذ وائل الأبراشي , صحفي كبير و محترم
أعتقد أنه طيزه بتفهم أكتر بكتير منك يا وائل عباس
ايه اللي جابك انت لوائل الأبراشي , و عاوز تعمل راسك براسه؟
انت عملت زي واحد فقير جدا قاعد على القهوة و بيقول مجموع الفلوس اللي معايا و مع بيل جيتس 60 مليار دولار
انت عاوز تدخل نفسك في جمله مفيدة مع الصحفيين الكبار علشان الناس تفتكر انك زيهم يعني
اوعى تمسح المشاركة اصل يكون مصيرك زي كرم زينهم و مش هريحك و اقولك مين كرم زينهم ده

Posted by: أبــــــــــــــــــــــــــو رشا | Monday, 03 September 2007

طبعا واضح ان ابو رشا ده واحد ابن متناكة طيزة بتاكله من اللي شغالين مع المزور وائل الإبراشي

Posted by: سعيد | Monday, 03 September 2007

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا:- أن متفق مع وائل عباس انه يغضب من تحريف كلامه و هو حر يعبر عن رأيه بأي شكل يحبه زيه زي ما كل مواطن مصري له نفس الحق

ثانيا : بالنسبة للجدل الدائر حول مايسمى (بإقامة حد الردة في الإسلام)

فا أنا لى رأي اسمحولي أن أعرضة عليكم و مرحبا بأي رأي معارض (الخلاف لا يفسد للود قضية) , مش عايزين أراء متشنجة و هستيرية لو سمحتو

بما أن احنا بنتكلم في قضية, يبقى خلينا نرجع لأصول العقيدة

(القرأن الكريم و السنة الشريفة) ) و تعالوا نشوف بيقولو ايه في القضية بتاعتنا

(ماليش دعوي بأي أراء للدعاة أو الفقهاء عشان يفهموني الدين الجميل بتاعنا , الدين الإسلامي سهل و بسيط و منطقي و بيخاطب العقل والمنطق قبل العواطف)

أولا:- القرأن الكريم

الأيات الكريمة التي تثبت حرية الرأي و العقيدة في الإسلام , و إن الإيمان و الكفر أو الشرك مسألة شخصية بين العبد و ربه المجتمع مالوش سلطة عليها

1- "لا اكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي فمن يكفر بالطاغوت ويؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها والله سميع عليم". 256 البقرة


2- قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ} (108) سورة يونس.

3-(هو الذي جعلكم خلائف في الارض فمن كفر فعليه كفره ولا يزيد الكافرين كفرهم عند ربهم الا مقتا ولا يزيد الكافرين كفرهم الا خسارا) فاطر39

4-(وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر انا اعتدنا للظالمين نارا احاط بهم سرادقها وان يستغيثو يغاثو بماء كالمهل يشوي الوجوه بئس الشراب وساءت مرتفقا) الكهف(29)

في ناس حتقولي يا عم و ايه علاقة ده بموضوعنا ( مايسمى (بإقامة حد الردة في الإسلام)) , حقولكو صبركو عليا .. خلونا نقف على أرض مشتركة . القرأن الكريم بينص على صراحة على حرية الإيمان مش بس كدة حرية الكفر كمان (فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر)

في ناس تانية حتقولي (ايوة ده صحيح) بس الكلام ده ان الواحد أصلا مش مسلم هو حر يبقى مسلم أو كافر

الناس دي بقولها , لا رأيكم غلط لسببين

1-ان الأيات صريحة جدا في عدم وجود نصوص صريحة على (حد)او (عقوبة) ينفذها المجتمع أو بعض أفراده ضد من كفر, و خلت عقابه و حسابه عند ربنا

3- تعالو نحسبها بالمنطق ربنا أهم صفات فيه العدل و الرحمة معقول ربنا يعطي حرية الإيمان و الكفر لغير المسلمين و يحرم منها المسلمين و لو كفروا يقتلهم كمان!!؟

ليه يعني هو الإسلام عبارة عن مصيدة أوا فخ ؟ طبعا لا

الأيات التي تنص على (عدم) وجود حد أو عقوبة (دنيوية) على الردة

قال تعالى:
(لا يقتل من ارتد عن دين الله ولو ارتد اكثر من مرة

قال تعالى:
(ان الذين ءامنو ثم كفرو ثم ءامنو ثم كفرو ثم ازدادو كفرا لم يكن الله ليغفر لهم ولا يهيدهم سبيلا) النساء(137)
(أمنو ثم كفرو ثم أمنو ثم كفرو ثم ازدادو كفرا....)

لو كان أقر بوجود حد أو عقوبة دنيوية (0الإعدام) كان ماتو من أو ل مرة ما كانش ربنا سابهم يرجعوا للإيمان و بعد كدة يكفرو ,لا و ايه كمان ازدادوا كفرا..

طيب بزمتكوا فيه حرية أكثر من كدة ؟؟؟ في دين ديموقراطي و عادل أكثر من كدة

2- (كيف يهدي الله قوما كفرو بعد ايمانهم وشهدو ان الرسول حق وجاءهم البينات والله لا يهدي القوم الظالمين*اولائك جزاؤهم ان عليهم لعنة الله والملائكة والناس اجمعين خالدين فيها لا يخفف عنهم العذاب ولا هم ينظرون * الا الذين تابو من بعد ذلك

واصلحو فان الله غفور رحيم) ال عمران(86 ___89)

شفتوا ربنا أرحم بكثير من البشر اللي بيدعوا انهم بيتكلموا بأسمه

الله رحيم.......

مش جايز فعلا اللى يرتد ده يتوب , لو إحنا قتلناه يبقى إحنا كده حرمناه من التوبة اللي ربنا كتبهاله

ولو هو مش عايز يرجع مسلم حسابه عند ربنا مش عند ( يوسف البدري)!!

ثانيا:- السنة الشريفة


طيب في ناس حتفولي طيب و السنة الشريفة يا فالح

أقولهم تعالو نقرا , ايه حجتكم يا إخونا؟؟؟؟

حيقولولي (من بدل دينه فاقتلوه) رد بقى

بعون الله نرد صلو على النبي...عليه أفضل الصلاة و السلام

أنا : هل السنة الشريفة جاءت كي تنسخ (تلغي) أيات من القرأن الكريم ؟
هم : لا طبعا
أنا :- حلو متفقين في النقطة دي
أنا:- يعني إيه سنة ؟
هم: هي كل ما ورد عن سيدنا محمد من قول أو فعل أو تقرير
أنا: سليم

اسمحولي بقى أسرد ليكم بعض أفعال سيدنا محمد اللي بتأكد(على سبيل المثال لا الحصر) أن الإسلام دين حرية
1-ارتد عبيد الله بن جحش بعد اسلامه و هجرته الي الحبشة و اعتنق النصرانيةهناك تعرفوها دي؟
تعرفو رد فعل الرسول كان ايه؟
-لم يهدر النبي(ص) دمه , و لاطلب من النجاشي تسليمه ولا أوعز بقتله

2- ارتداعتنق النصرانية ولدان شابان فشكاهما أبوهما الى الرسول(ص) قائلا (يا رسول الله أدع ولدي يدخلون النار)؟ فلم يقل له الرسول مثلا اقتلهما أو دعني اقتلهما و انما أسمعه الأية الكريمة
"لا اكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي فمن يكفر بالطاغوت ويؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها والله سميع عليم". 256 البقرة

الحديث الشريف

(من بدل دينه فاقتلوه)

جاء الحديث في البخاري, أبو داود في سننه, مالك في الموطأ, النسائي في السنن.

الحديث رواه عكرمة عن إبن عباس و الإمام مسلم استبعده (لطعن طائفة من العلماء فيه بأنه(أي عكرمة)(ده راي العلماء)
(كذاب و [انه كان يرى رأي الخوارجو بأنه كان يقبل جوائز الأمراء)

ده عن سند الحديث

أما (متن) الحديث ففي رأي المتواضع ان مضمون الحديث بيتناقض و بيتعارض مع العديد من الأيات القرأنية المتعلقة بذات الموضوع . بجانب ان الحديث مبهمو غير دال فقد ينطبق على من يبدل دينه للإسلام ,أو من يبدله من المسيحية لليهودية


و الله من وراء القصد


إسلام أمين

Posted by: اسلام أمين | Monday, 03 September 2007

الله يفتح عليك يا اسلام برافو برافو بجدياريت نبتدى نفكر بالشكل دة ونعرف ان الاسلام دين سهل جدا ومنطقى جدا ويخاطب العقل مثلما قلت مش دين تدخل برجلك اليمين ولا الشمال

Posted by: dalia | Tuesday, 04 September 2007

بجد انت بطل وفعلا انسان بما تحمله الكلمة من معانى واتمنى ان يصيير كل شباب مصر مثلك ان حدث هذا ستكون مصر اوربا الثانية ونسترجع امجادنا الحقيقية النابعة من انتاجنا فى كل المجالات بعد ان اصبحت مصر ولاية تابعة للسعودية الوهابية التى انتواجدت فى بلد دمرتها

Posted by: sano | Tuesday, 04 September 2007

تصحيح



(لا يقتل من ارتد عن دين الله ولو ارتد اكثر من مرة

خطأ مطبعي ليست أية من القرأن الكريم و لكنه رأي شخصي


لذا وجب التنويه

Posted by: إسلام أمين | Tuesday, 04 September 2007

يا ابو رشا وائل عمل اسمه بمجهوده وثقافته ومالوش واسطه لكن كتير من الاسماء الرنانه واللى بتسموهم كبار منافقين واسلوبهم زى الاطفال وثقافتهم ضحله جدا الواحد بيفطس م الضحك لما يقرا لهم مقال كبروا ازاى وبامارة ايه الله اعلم وائل صحفى مجتهد والجايزه الدوليه اللى فاز بيها تكدبك يا ابو رشا وزامر الحى لا يطرب

Posted by: ابو على | Tuesday, 04 September 2007

فين يا بنى أخبار اسلام نبيه ؟

Posted by: أحمد بدوى | Tuesday, 04 September 2007

كلامك صح فى مضمونه
لكن عيبك الوحيد انك مش بتعرف تظبط لسانك وانت منفعل
انت صاحب راى وصاحب قضية واللى زيك لازم يعرف ينقى الفاظة
وكمان ما حدش بيزور مدونتك الا الناس المحترمة المهمومة بالبلد
وما ينفعشى يشوفوا عندك الالفاظ دى
وكمان وائل له مواقف كتير قبل كده كويسة ضد الفساد
بس غلطة الشاطر بالف

Posted by: ashraf | Tuesday, 04 September 2007

انا مش بحب قلة الأدب بتاعتك دى

المفروض تبقى محترم

انت ليك اسم دلوقتى

متشوهش اسمك كده يابنى

Posted by: Mirage | Tuesday, 04 September 2007

انا مش بحب قلة الأدب بتاعتك دى

المفروض تبقى محترم

انت ليك اسم دلوقتى

متشوهش اسمك كده يابنى

Posted by: Mirage | Tuesday, 04 September 2007

أنا محتار بصراحة انك بتعتبر نفسك صحفي شريف و محترم و ما يقرأ في بعض المواضيع و بعض التعليقات من ألفاظ خارجة لا يمت للأخلاق بأي صلة و لا يقبل به أي انسان محترم

Posted by: علاء خليل | Tuesday, 04 September 2007

يا استاذ اسلام لما ودنك بتوجعك بتقول افتحها ابص فيها و للا بتروح لدكتور؟ يبقى لما يكون عندك مسالة في الدين تروح لحد بيفهم تساله بدل ما تفتي:

رُُب كلمة لا يُلقي لها بالاً تهوي به في النار سبعين خريفاً

رب كلمة من سخط الله يقولها أبن أدم لا يلقي لها بال تهوي به في النار سبعين خريفا

اتقي الله. و اعلم ان الله ارسلني اليك لاحذرك لكي لا تكون لك حجة يوم القيامة.

احذر العبث في الدين

Posted by: Kimo | Tuesday, 04 September 2007

كيمو
انت حمار بودنين
انت وكل اللي بيفكر زيك
ربنا ايه ده اللي ارسلك يا حمار
الراجل اتكلم بالقران جازاه الله خيرا
وانت جاي تهجص علينا
هو انت ارهابي من بتوع اقطعوا رقبتهم؟
ربنا يخلصنا من امثالك يا شيخ مليتوا البلد جاتكم القرف

Posted by: سنقر مدرب الكلاب | Tuesday, 04 September 2007

يا سيد كيمو
بحثت في ردك على كلامي عن أي شيء يدل على رغبة في إقامة رد عقلاني أو أي حجج أو أسانيد تثبت خطأ موقفي..فلم أجد
كل ما وجدته هو محاولة شديدة السذاجة أضحكتني , تهدف اليى تخويفي و إسكات عقلي و إهماله على الرف , و تسليمة لاي حد عشان يمليه أي كلام فارغ دون ادني محاولة لبذل الجهد و الوقت للبحث عن الحقيقة دون تشنج و عصبية

ملحوظة هامة:- ما أعلمة حقا أن أخر رسول أرسله لي الله سبحانه و تعالى كان سيدنا محمد(ص)عليه أفضل الصلاة و السلام و لا نبي ولا رسول بعده

واذا كنت لا تعرف هذه المعلومة البسيطة و تريد أن تنصحني في الدين الإسلامي

فأنا أنصحك مخلصا أن تعرض نفسك على أقرب طبيب نفسي [دلا من إدعاء النبوة و إحراج نفسك أمام الناس

اللهم صلي و سلم و بارك على سيدنا محمد

(ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ) [النحل : 125]


و الله من وراء القصد


إسلام أمين

Posted by: إسلام أمين | Tuesday, 04 September 2007

me encantaría saber lo que dicen todas estas letras...

Posted by: Helena | Wednesday, 05 September 2007

ٳلى الأخ ٳسلام أمين
أ تفق معك في تحليلك لموضوع الردة ولكني أختلف معك في كذبك ونفاقك خصوصاعند ٳستشهادك بقول الله تعالى في سورة النحل:

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ
الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن
سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ
بِالْمُهْتَدِينَ

والآن أنظرٳلى الجانب المنافق من شخصيتك حينما سببت الناس بأمهاتهم في البوست الخاص بسر تحجيم الٳنترنت (ولايزال موجودا) وتحديدا في يوم 27 يوليه يأخ ٳسلام لقد كتبت بدون حذف أو تغييرالآتي
:

"
يا عم استيفان حقواك شتيمة واحدة تكفيك انت و العيلة المالكة كلوكو...كسم أبوك و عياله
انت مش انت بتقول طفشت من البلد و عايش حياة النعيم و عايش في بلاد الحرية
أهي دي أول كدبة مادام طفشت بتستخدم اسم مستعار ليه ياحيلتها ايه خايف من أمن الدولة يشدوك من أفاك في بلاد برة...ولا انت أساسا ماطلعتش من شبرا الخيمة اللله يرحم جدك الباشا الكبيركان يركب الحمر و يبدل عليه

و الأخ التاني بتاع نهاية العالم و التوراة و النبوئات يا عم عندك كلمة عدلة قولها ماعندكش نقطنا بسكاتك
ومش عايزين كلامك الللي مليان يأس و إحباط احتفظ بيه لنفسك
لو كان كل واحدعنده أرادة و فكرة و رغبة انه يغير بلده سمع كلام و تخاريف اللي زيك و زي الحاج استيفان ماكانش حد عمل حاجةلا مانديلا و لا غاندي و لا الناس اللي حررت بلدها في جورجيا و أوكرانيا و رومانيا
"دي خطة الاهية"
اه يا ابن الوسخة هو كل واحد فاشل مهمل يائس بقول ده أمرا الله
عايز تعرف الناس بتتحرك ولا لأ
أوريلك أول مرة في تاريخ مصر سواق ميكروباس غلبان(عماد الكبير) يحاكم الضابط اللي بيعزبه و
مظاهرات الناس العطشانة بقالها سنين
إضراب عمال المترو, المصانع, مدرسين المدارس الأزهرية, السكة الحديد, قلعة الكبش
بقول ده كفاية لاااا
بقول ان إحنا بعد سنين كنا نايمين بدأن نفوق لروحنا
و عشان كدة عايزين ينيمونا و يفطسونا تاني و بعتلنا واحد بيستخدم اسم (استيفن روستي الله يرحمه و التاني خايف لدرجة انه داخل بايميل مش بتاعو
ينعل أبوكو عيال سيس ماليتو البلد

Posted by: إسلام أمين | Friday, 27 July 2007


والآن يأخ ٳسلام أرجو أن تكون قد عرفت لماذا نعاني ونشتكي

والسلام عليكم ورحمة الله

واحد واخد باله

Posted by: واحد واخد باله | Wednesday, 05 September 2007

محذوف

Posted by: ahmed | Wednesday, 05 September 2007

تم حذف التعليق لأن المعلق مش فاهم بيتكلم عن إيه
ايه يابني الهبل ده
ركز

Posted by: omar | Wednesday, 05 September 2007

الى السيد واخد باله
تحية طيبة و بعد

أعترف بما قلته سابقا
وأشكرك على تذكيري به و اتاحة الفرصة لكي أعتذر منك و لكل من سببته دون وجه حق مني لن, أجادل في ذلك لإإني مخطىء و ليست لي عصمة

و كان هذا الكلام رد فعل انفعالي غير عقلاني لشعوري ردا على كلام أشعرني بالمهانة كمصري و اتهامنا بأن اننا لصوص و نستحق الإهانة لمجرد اننا مصريين

و الذي أعود و أكرر ليس مبررا على الإطلاق لاستخدام ألافظ السباب, فعذرا مرة أخرى

أما اتهامي بالنفاق فلست أتفق معك لسببين

انني أعترف بخطأي أمام الناس و أمام كل من أهنته

ثانيا:-:-لا تستكثر على الإنسان على أن يتغير الى الأفضل

فهذة احدى أهداف المناقشة ,ان يغيروا أساليب وأشكال التعبير عن أفكارهم لو ثبت فسادها
و هو ما حدث معي,و لهذا فانا أبحث الأن عن أساليب الإقناع بشكل عقلاني دون إنفعال وأو تشنج و هو ما وجدته في الأية


(ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ) [النحل : 125]

و ألزمت نفسي بأتجاه هذا المنهج حتى الموت , أرجو من الله أن يغفرلي ما سبق هذا من أفعال ,

سيدي الفاضل أنا لا أدعى عصمة و لا وصاية على أحد لقد وقعت في خطأ و إستشهادي بالأية هو مجرد محاولة ليس أكثر من لنصح الأخرين لعدم الوقوع في نفس الخطأ الذي و قعت في أنا, ولهم حرية الإختيار في قبول نصيحتي أو رفضها دون أي تدخل مني,


سيدي الفاضل الذي أهنته

أقولها أمام الناس أجمعين و عندي من الشجاعة ما يكفي لأن أعتذر عن أخطائي التي أقترفتها تجاهك أو تجاه اي شخص أخر, و أسعدني بشدة أنك أتفقت معي في طرحي حول قضية ما يسمى بحد الردة, فهذا يدل على سلامة موقفي و سلامة أسلوبي (الجديد) في التعبير عن أرائي, دون اهانة أو سباب أحد
سيدي الفاضل

أنا أسف
و شكرا لك أنك اتحت لي فرصة أنا أعتذر منك و من كل من أهانتهم كلماتي بقصد أو دون قصد


و الله من وراء القصد

أسلام أمين

Posted by: إسلام أمين | Wednesday, 05 September 2007

ٳلى الأخ ٳسلام أمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على ردك الكريم وأنا من جانبي أعتذرأيضا عن فظاظتي وعدم التدقيق في ٳختيارألفاظي وكما ترى أنا لم أكن متصيدا للأخطاء بد ليل أنني أيدتك في رأيك ولا أخفي عليك ٳعجابي الشديد بالطريقة التي ٳتبعتها والبراهين التي سقتها من القرآن والسنة فهي تنم عن موهبة البحث والتحليل لديك فشكرا على مجهودك والرجاء من كل الأخوة والأخوات عدم الهجوم حتى في حالة ٳختلاف وجهات النظروشكرا

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

واحد واخد باله

Posted by: واحد واخد باله | Thursday, 06 September 2007

وأنا بقى بقولك أحّـــة يا وائل يا عباس
متتكلمش في الدين

Posted by: muhammad hamed | Sunday, 09 September 2007

ياجماعة أنا تعبت من ألفاظ باشوفها في الموقع ده ومش مصدق ان المتعلمين والمثقفين في مصر بقم بالشكل ده، أنا عجبني كلام الاستاذ اسلام في الأول ولما قريت تعليق الأخ واخد باله صعقت ان اللي كتب الكلام اللي قريته في الأول هو نفس اللي كتب الكلام اللي قريته عند الأخ واخد باله
والله أنا شعرت بالألم الفظيع اننا وصلنا إلى هذا الحال من التردي والهبوط في الأخلاق
صحيح انت صلحت اسلوبك ورجعت إلى ربك ولعل الله يغفر لك
بس أنا شاعر اني من الصعب أن أدخل هذا الموقع مرة أخرى لأني شعرت بالاحباط والقرف
والسلام عليكم

Posted by: Salah | Wednesday, 12 September 2007

استاذنا العزيز
احب ان الفت نظرك انى اعترضت من قبل على الفاظك الجارحة لان فيه اكيد فتيات وسيدات بيشوفوا المدونة
ولا شك ان اكثرنا معجب بيك وبوطنيتك والمواضيع الى اثرتها فى المدونة لفتت نظر النظام الى اخطاء كبيرة فى تعامله مع الناس والان يحاول اصلاحها
ولا شك ايضا ان وائل الابراشى من الناس الى حاولوا اظهار بعض من سلبيات النظام وبقوة فى برنامج الحقيقة وجريدة صوت الامة وبسبب كده خد حكم سنة وغرامة يعنى لو هو موالى للحكومة مكنش اتحكم عليه هو ورؤساء الصحف الاخرى فهو وطنى زيك
والمعارضة الحلوة هى اللى تترك الخلافات الشخصية وتتفرغ للقضية الرئيسية وهى تقويم النظام لان نجاح اى حكومة فى الدنيا بوجود معارضة قوية واديك شايف سؤ الاحوال التى وصلت لها احزاب المعارضة بسسبب خلافتها الشخصية فارجوك تقعد مع نفسك شوية وتراجع نفسك فى كلامك لان المفروض ان احنا زى ما بنحترمك ومعجبين بيك يجب ان تحترم الاخرين
الشئ التانى ان فيه حاجات كتيرة الدولة انجزت فيها من طرق ومستشفيات ومدن جديدة يعنى برضه ما نديش فكرة للناس ان كل شئ اسود يعنى المستشفى اللى بشتغل فيها"منشية البكرى
مستشفى خمس نجوم من انجازات وزارة الصحة كمثال واحد لكن ممكن تلاقى فيها بعض السلبيات والاهمال زى اى مكان فى الدنيا لان الكمال لله وحده
والحاجة الاخيرة هى خلو المدونة من فضح الفاسدين والمزوريين وتجار الدم الفاسدوتجار الدين واصحاب العبارة القتلة ونواب القروض والكيف والجنس والهاربيين باموالنا خارج البلد هم دول اللى لازم نحاربهم ونحارب من يقف وراهم مش نحارب بعض
اضغط هنا
دكتور علاء رفاعى
استشارى الجراحة والمناظير والقدم السكرية
www.allarefay555.blogspot.com

www.alla555.2itb.com

Posted by: دكتور علاء رفاعى | Friday, 21 September 2007

يا دكتور علاء
لو وائل عباس بينشر تلفيقات او حاجات مزورة ها يكون ايه رايك فيه؟
وده هو اللي عمله وائل الابراشي
تقطيع كلام الضيوف حتى يخرج بالنتيجة اللي هو عاوزها
وده تدليس يدل على انه راجل غير امين ولا وطني ولا بطيخ
وبعدين هو انت عارف الناس دي بتاخد كام مرتبات
مافيش وجه مقارنة اصلا لان وائل بيشتغل ببلاش بوازع من ضميره فقط !

Posted by: سنقر مدرب الكلاب | Friday, 21 September 2007

to Soheir abaza
i would like to communicate with you
i try to found your e mail with all thanks
my e mail samiabaza@yahoo.com

Posted by: samiabaza | Tuesday, 27 November 2007

اكشفوا الفساد نحن معك الاخوان

Posted by: احمد المصرى | Saturday, 05 April 2008

وائل الإبراشي مشعل الفتن في مصر. مش بس ضد المسيحيين, لأ, كمان ضد البهائيين. بعد مااستضافو جمال, الصحفي العنصري في برنامجه, البهائيين اللي كانو عايشين في سوهاج, جرانهم حرقولهم بيوتهم. كل ده بسبب تحريض الصحفي جمال عليهم.

شوفو مين بقى اللي بيشعل الفتن

Posted by: محمود كفايه | Monday, 31 August 2009

على فكرة يمكن التعبير عن رايك بدون شتيمة لانك بذلك تفقد مصاقيتك ..ّّ

Posted by: mm | Wednesday, 02 March 2011

The comments are closed.