Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Thursday, 01 February 2007

صفعة على قفا الأشرار

 خبر عاجل - صفعة على قفا الأشرار
تابعونا لمعرفة التطورات

إضغط هنا لتشاهد الفيديو
أقطع الأجازة لأقدم لكم هذا الخبر العاجل ثم أعود للأجازة مرة أخرى
المصري اليوم تكشف قصة هذا الكليب
والذي إنفردنا بنشره في أبريل العام الماضي
ليكون صفعة على قفا الأشرار
صفعة على قفا كل من يحاول التستر على هذه الجرائم
صفعة على قفا كل من يحاول التشكيك فينا وفي مصداقيتنا
وصفعة على قفا كل صحفي مخبر يحاول طمس الحقيقة وخلط الكذب بالواقع لتضليل الشعب عن عمد طمعا في رضا أسياده
والآن مع المصري اليوم
على الصفحة الأولى

إضغط للتكبير
وعلى الصفحة الحادية عشر

إضغط للتكبير
Details in English at Arabawy's - Click Here
وهذا هو ما كنا نشرناه يوم السابع من أبريل العام الماضي بعد حصولنا على فيديوهين لما يحدث في قسم شرطة إمبابة من أحد الأشخاص أثناء تغطية مؤتمر لسكان البدرومات بإمبابة وكانت هذه أول فيديوهات نحصل عليها حول ما يحدث في أقسام الشرطة وأول ما ينشر منها على الإنترنت على الإطلاق ولم يحدث اي رد فعل على تلك الكليبات وقتها للأسف
إضغط هنا لتصل إلى صفحة إبريل الماضي

من أرشيف الوعي المصري
Friday, 07 April 2006

الشرطة في خدمة اللي جابت الشعب
شاهدوا الفيديوهات أولا ثم إقرأوا التعليق

فيديو 1


فيديو 2

حصلت على هاتين اللقطتين من أحد الشباب في منطقة إمبابة وتم تصويرهما بجهاز تليفون محمول
لا أعلم هل تم تصويرهما في الخباثة أم أن الضباط انفسهم ما حبوش يضيعوا لحظة حلوة مع كوداك بس على طريقة أبو غريب
واللقطتان هما للمعاملة الكريمة التي يلقاها المواطن المصري في قسم شرطة إمبابة
وسبحان الله يا أخي
تصادف إن أحد أمناء الشرطة في إحدى اللقطتين إسمه حسني
كما ترون في اللقطة الأولى إستجواب قانوني مائة بالمائة لأحد المتهمين وربما المشتبه فيهم فقط ولكن على الطريقة المصرية
فكروني بإبتدائي لما كان عندنا بعض المدرسات الساديات كانوا بيذنبونا ويشيلونا الشنط
أما الفيديو الثاني فيحتوى والعهدة على الراوي شاب أخذوه تحري فقط
قولولي بقى
لما ييجي واحد يدي أي شاب من الإتنين دول كالاشنيكوف
ويقول له إن الشرطة دول كفرة وقتلهم حلال
مش بالذمة يقول له آمين ؟؟؟
ونرجع نقول هو الشباب بقى إرهابي إزاي !!!

والآن عودة إلى الأجازة من التدوين

تطورات جديدة وخطيرة
الشرطة تهاجم منزل إيهاب مجدي فاروق
وتعتقل زوجته ووالده
وتاخذ اخيه رهينة حتى يسلم نفسه
وتحتل المنزل

بعد النشر على جريدة المصري اليوم
وبعد النشر على الوعي المصري
وردني الآن أن قوة من قسم شرطة إمبابة توجهت إلى منزل إيهاب ضحية كليب ضرب القفا في الثانية من فجر اليوم والقت القبض على زوجته ووالده وابقتهم في القسم خمسة ساعات ثم احتجزوا اخيه الاصغر محمد مجدي فاروق كرهينة حتى يسلم إيهاب نفسه
وكنا قد نشرنا خطأ أنها زوجة والده لكن إتضح أنها زوجته
أما عن إيهاب نفسه فقد نجح في الهرب منهم
والضابط المتورط في هذه العملية إسمه
محمد الشاذلي
هل من حدود لهذا الفجور الشرطي
هل من حدود لهذه السفالة والإجرام
من يحكم جمهورية إمبابة البوليسية
القانون
أم شوية ظباط شرطة بلطجية يعتقدون أنهم مراكز قوى جديدة !!!


تطور جديد
القبض على إيهاب مجدي فاروق
بعد مهاجمة منزله
واحتجاز زوجته ووالده في قسم الشرطة
ثم احتجاز اخيه الصغير كرهينة
تم القبض على إيهاب مجدي فاروق ضحية فيديو الضرب على القفا في قسم إمبابة
لأنه إشتكى للصحافة وفضح زبانية الشرطة
واللي إختشوا ماتوا


آخر التطورات
تلفيق أربع قضايا سرقة لإيهاب
أما من عذبوه فلم توجه لهم أيه تهم
أكرر
من عذبوه لم توجه لهم أيه تهم
واللي إختشوا ماتوا

تسريبات أمنية غير مؤكدة
حبس ثلاثة من الضباط وأمناء الشرطة على ذمة القضية خمسة عشر يوما
لكن هذا الخبر لم يتأكد بعد

-
آخر تحديث لهذا العدد
Sunday, 04 February, 2007 11:57:22 PM

Comments

وائل/انت فى اجازه
ولا اجازه علشان الجماعه بتوع امن الدوله بيعكسوك شويه
علشان هما بيحبوك واهم واحد بيعزك عمو العدلى من كثره حبه فيك عايز يعملك مفاجأه فى امن الدوله
نصيحه منى قبل ماتروح اشترى شاش وميكركروم واوع تنسى التليفون علشان الصور
مجدى من كان(فرنسا)

Posted by: magdi | Thursday, 01 February 2007

افعل ما شئت كما تدين تدان سيأتي زمان على هؤلاء الزبانية ويرون من العذاب ما اذاقوه للشعب المصري ابتداء من امين الشرطة مرورا بكل المناصب وحتي رئيس الجمهورية نفسه ودوام الحال من المحال ان كانت معك الدنيا اليوم فهي بلا شك ستبتعد عنك غدا وستشرب من نفس الكأس
نداء اخير لكل من يسجل توقيعاته هنا برجاء عدم الخروج عن النص أو بمعني اصح الالفاظ الخارجة ( ومن يتق الله يجعل له مخرجا ) تحياتي ليك يا وائل

Posted by: kamerooo | Thursday, 01 February 2007

عود حميد يا عم وائل... طب لعلمك مش هتعرف ولا هتقدر تغيب عن التدوين حتى في الأجازة... بس خبر حلو... التاريخ هيذكر يا ريس إنك من أكتر الناس اللي فتحوا الملفات دي وإشطة يا باشا الله ينور

يا اخوانا وائل دا من أكثر الشخصيات تأثيرا في العالم وبجد عن حق ومش مجاملة (هي البي بي سي هتجامل؟)... من حقك تريح شوية يا زعيم واستمتع بأجازتك ... بس خلي حسك معانا كدة كل شوية

Posted by: الحاج جرجس | Thursday, 01 February 2007

العبط والاستعباط

العبط هو ان اللي بيحصل في الاقسام اكتر من كده الف مرة والكل عارف كده من زماااااااااااااان
اما الاستعباط هو التشكيك في صحة الفيديوهات واتهام مكتشفيها بفبركتها وتشويه صورة مصر
اللي أتشوه ياسادة الاصل وليس الصورة

Posted by: اللورد | Thursday, 01 February 2007

اخيرا اتكشف امين الشرطة صاحب الكليب ده يااااااااااه
ده كان هم كبير قوي متتصورش ياه ياستاذ وائل الموضوع ده كان خنقني جدا
قد ايه احنا في بلد ديمقراطي
1-بننتخب بكل سهولة
2-ويتم معاملة المتهم كانه بريء لغاية متثبت ادانته (شوفت الهنا اللي احنا فيه)
3- الحريم بتوعنا يقدروا ينزلوا الشارع بكل امان(مفيش خوف من تحرش ولا من سفاح المعادي ولا معاكاسات الشباب اللي مش لاقي شغل)

بجد بلد حريااااااااااااااااااات
انا حاسس اني عايش في امريكا
في شيكاغو
اسف طول عليكم
وربنا يستر
ياعم وائل ومنتحبسش

Posted by: اتخنقت من كتر الحرية | Thursday, 01 February 2007

وتستمر المهزله
تخيل يا استاذ وائل ان هبل بتوع الشرطة وصل لدرجه انهم يضربوا ناس عشان بيلعبوا للفريق المنافس للفريق اللي بيشجعوه
اه والله واحد امين شرطه اهلاوي مشك اتنين توانسة من لاعبي الزمالك وهات ياضرب , طبعا مش هو لوحده ده الاهلاويه كلهم اتلموا
وخدوهم عالبوكس وعايزين يعملولهم محضر تعدي على شرطي اثناء تأدية عمله
مع إن امين الشرطة اللي لابس لبس مدني مالهوش دعة بالعربية واركنها فين

Posted by: ahmed | Thursday, 01 February 2007

may allah keep you safe .you are on of a kind our hearts with you from all the Egyption here our prayers too

Posted by: wafaa | Thursday, 01 February 2007

really police officers in egypt need a help to be sent to jahannam

Posted by: mohamed | Thursday, 01 February 2007

اولا ازيك ياوائل عامل ايه وعيش ياعم في الاجازة من حقك.
تاني حاجة الواد مش عارف ايه اخرة ظباط الشطرة ولاد الكلب دول.شويه عالم معقدة بيطلعو عقدهم في الناس الغلابة.والرك علي العدلي الي سايبهم طايحن في الخلق كدا وقال بيقول ديمقراطية ينعل ابوهم علي ابو الديموقراطية والحرية بتاعهتم.كل ظابط خول فاكر نفسو ياما هنا ياما هناك ويفتر علي الخلق.شوية خولت ياجماعة مش لايقني نظام يححكم عدل بالعكس النظام بيشجعهم ينعل باوهم علي ابو النظام.وربنا يريحنا من الكلاب دي

Posted by: eng:mado | Friday, 02 February 2007

يقول صلى الله عليه وسلم : صنفان يدخلون النار لم ارهما : قوم معهم اسياط كاذناب البقر يضربون بها الناس ، ونساء كاسيات عاريات ، مائلات مميلات ، رؤوسهن كاسنمة البخت المائلة ، لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وان ريحها لتوجد من مسيرة كذا وكذا …

Posted by: wwaa | Friday, 02 February 2007

انا عارف يا وائل ان البلوج أخد كل وقتك وإنك محتاج لوقت تنظم فية حياتك الشخصية،بس مش وقتة،مش وقتة خالص انك تاخد اجازة دلوقتى،انت كأنك سبت أرض المعركة والحرب عشان تروح تشرب قزازة سبرايت تروى عطشك وبعدين ترجع تكمل الحرب!!

مينفعش رمز ياخد اجازة...

Posted by: A.G. | Friday, 02 February 2007

ربنا يحميك يا أخى ربنا يجازيك خير وعلى رأى A.G ماينفعش رمز ياخد اجازة

Posted by: mohammad | Saturday, 03 February 2007

ألواد راح مننا خلاص


و القضية اتصهينت



كبر الدماغ

Posted by: مش مهم | Saturday, 03 February 2007

ياعم وائل اظهر وبان وعليك الامان
وكلها كام قلم على وشك وصداغك وقفاك كمان
ويا وائل قولى رايح على فين ونيجى نصورك من الفيس والخدين وننزلك فى الوعى المصرى بالاضافه لجريدتين
وعلقه تفوت ولاحد يموت

Posted by: وجيه اقلاديوس | Saturday, 03 February 2007

وائل يا عباس
خف شويه .. ظهورك وانتشارك ده مش منطقي ..
وشامم ريحه انك انت اللى هتبقى صفعه على قفى المتصفحين الغلابه !

Posted by: أحمد هتلر | Sunday, 04 February 2007

السلام عليكم أستاذ وائل عباس
أولا كلنا بنحبك وبنحترمك لشجاعتك وفضحك للمصايب اللي بتحصل في مصر
ليا رجاء من حضرتك ياريت لو سمحت توقف موضوع الشتيمة والسب ده
احنا مجتمع محافظ وفيه بنات كتير بيدخلو مدونتك دي
طبعا وجود العبارت دي بيخلي الناس تمل , مفروض انك تجذب الناس مش انك تخلي اللي يزور مدونتك مرة يهرب وميزورش تاني
استاذ وائل انا عارف ان فيه مدرسة فكرية اسمها الواقعية القذرة وهي انك تقول كل اللي في نفسك, لكن صدقني احنا مجتع شرقي محافظ بمسلميه ومسيحيه
عدونا مشترك وهو النظام القمعي البوليسي الديكتاتوري
لازم تفوق الناس
لازم الناس تعتصم
مصر مش هيزول عنها السرطان ده الا ببحور الدم وانا جاهز اكون اول نقطة في بحر الدم ومش بالكلام, ده مش حماس ولا اندفاع لكن والله دي حقيقة
يا جماعة عايزين نشوف رئيس تاني قبل ما نموت
وياريت الكتاب اياهم يبطلوا نفاق لأنهم مفضوحين ومدش بيقرالهم

Posted by: Mohamed Twfik | Sunday, 04 February 2007

يبدو ياعم وائل إن مش مكتوبلك الراحة في الاجازة دي .ماهو إللي يختار يتابع ويكشف بلاوي الشرطة مش هيلاقي وقت لأجازة لأن كل يوم هتكتشفلهم بلوة أو مصيبة جاتهم مصيبة تاخدهم
وإن كنت مش عاوز أعمم لأن فيهم قلة محترمة لكنها مظلومة في سط أكترية سفلة و فاسدة

Posted by: meto | Sunday, 04 February 2007

لازم أقسم الشرطة والمديريات الأمن يوضع فيها كاميرات مراقبة تصور كل شئء حتى غرفة الحجز ........

Posted by: ابن مصر | Sunday, 04 February 2007

I came across your link in the Nation article and I just wanted to say i have incredible respect for your courage. Keep up the good work and be safe.

Posted by: lennybruce | Sunday, 04 February 2007

مش عارف اقول ايه

حد يقولي ان الكلام ده غلط

Posted by: Sharm | Monday, 05 February 2007

almoschkleh achtar men kdh kowat al-ehtelal (alhkoomh tab3an) 7aybko wachden balhom min altaswer lakn alta3zeb mostamer lanhom may3rfosch gheroh

Posted by: aymen | Tuesday, 06 February 2007

مشكلتك يا محمد يا بكير ياللي بتعلق انك ظابط شرطة
وكلنا عارفين انك ظابط
وانت بنفسك قلت ده وانت مش واخد بالك في تعليق قديم
وده معناه انك ذكاءك محدود
وده معناه ان لعبتك مش ها تنفع هنا في الموقع ده
فياريت الحرقان اللي في طيزك يهدا شوية
هو ضباط الشرطة بقوا شيوخ وبيفتوا في الدين وبيدافعوا عن النقاب كمان
مش انتم اللي بتقبضوا على المنقبات وتقلعوهم وتعذبوهم برضه
ووائل مش ها تعرف تنال منه لانه عنده مصداقية اكتر من وزارتك بحالها
والدفاع عن كريم زيه زي الدفاع عن الاخوان اللي بتقبضوا عليهم برضه وزي الدفاع عن المدونين اللي اعتقلتوهم وزيه زي الدفاع عن حقوق اللي بتعذبوهم وبتقتلوهم في أقسام الشرطة لمجرد انهم مربيين دقنهم
انت ها تمثل
انت عبيط ولا ايه ؟

Posted by: بكير الغفير | Tuesday, 06 February 2007

وائل
عاوزين نكرم الناس اللى بيطلعوا يقولوا انهم اتعذبوا
لان فى ناس اتخاف وناس بتخجل

Posted by: moodysalihamidzic | Tuesday, 06 February 2007

لسه كتير يا وائل فى الأجازة ولا ايه؟؟؟
ارجع بقى ياعم

Posted by: محمد الطاهر | Wednesday, 07 February 2007

نكتة ع الماشي

بعد خمسين سنة ويوم جنازة الريس رئيس وزراء الهند بيسأل أحد الوزراء:
أنتوا مش أحرق جثة فخامة رئيس قبل الدفن
فرد الوزير : لا أحنا أدفن وبعدين ربنا أحرق

Posted by: اللورد | Wednesday, 07 February 2007

تحية طيبه
لقد اعجبت جداً بمدوناتك وتابعتها كقارىء وناشر لمعظمها ولكن لي رجاء خاصاً لديك ولكل المدونين العرب.

لا تخلطوا الأوراق...الدين ليس مرتبطاً بأشخاص .. فأنت لا تُمثل دينك هنا في هذه المدونات والشرطي الذي يتلذذ بتعذيب متهم او مواطن هو لا يمثل دينه بل هو يفعل عكس ذلك تماماً.

دعونا نتحدث ونناقش همومنا ولا تجعلونا احزاباً لأننا خرجنا الموضوع الرئيس. الا تؤيدني في ذلك؟

مدونتك تحكي عن هموم الشارع المصري وجهاده مع بعض افراد الشرطة الضالين (ولا نستطيع بالتأكيد التعميم عنهم جميعاً).

فلتكن مدونتك كذلك.. واذا كانت لديك بعض الملاحظات او الأفكار من نواحي دينيه ياريت تخليها بعيدة عن هذه المدونه اي في مدونه اخرى لكي يكون موضوع هذه المدونه خالصاً لموضوع واحد يتحدث عن خطأ وليس منهاجاً.. ولا تربطهما ببعضهما البعض.

إن عبد الكريم نبيل سليمان لا يثير لدي اي شفقة وهو شخصيه "من الرويبضه" مثل وزير الثقافة المصري عندما يتحدث عن الدين بينما هو يعاقر الخمر!!

أن كنت تريد ان تسأل عن الممثلين والقنانين فسوف تسأل وزير الثقافة والفنون والمخرجين والمنتجين وهذه الطبقة من المجتمع.
وان كنت تريد السؤال عن الأسلام فلا تسأل الا من الشيوخ المسلمين وأئمة المساجد ولن أقوم بسؤالهم عن حجاب خادمة الكنيسة لأن هذا السؤال يجب ان اوجهه الى القمص او من يعمل بالكنيسه... البس كذلك؟

و لسوف أكون من الرويبضه ان تكلمت عن سطح القمر وملمسه امام "نيل ارمسترونج" .. وهذا ما فعله عبدالكريم في مدونته..هداه الله.

أنت لست حراً في أن تقف أمام الأشهاد وتقول لهم انتم جميعاً اغبياء... ولا تتوقع منهم جميعاً ان يتقبلوا ذلك منك... ولا تستطيع أن تقول هذه حرية رأي!... لأن منهم من سيرى ان حرية الرأي ان يوسعك ضرباً.

على اي حال.. لقد ترددت في الكتابة بهذا الموضوع ولو اني اراه مهماً لكي لا نتشتت ونبقى احزاباً ضعافاً تنهش فينا السلطات.. اكمل مدونتك عن هموم شارع في قلب كل مسلم وعربي على هذه البسيطة وليكن هو موضوعك وذاك رجاااااااء رجاااااااء لكي نكون صفاً امام هؤلاء الظلمة وعباد الكراسي.

Posted by: الفـ العربي ـارس | Wednesday, 07 February 2007

هو انا انكرت اني ضابط؟ و بعدين هو كل ضابط يبقي متخلف عقليا و قتال قتله؟ هو الضابط ده مش ابن لام واب مصريين؟ وليه عائله و اهل زي كل الناس؟
مشكلتي اني ضابط؟ للاسف مشكلتك انت انك مش قادر تميز ان في اكتر من 100 جهه في الوزاره و نسبه كبيره جدا من الضباط محافظين علي دينهم الحمدللهو كتيربيختاروايشتغلوا شغل صعب بمقابل مادي قليل في مكان ما يكونش فيه اي احتكاكبالمواطنين و هو يعني علشان الواحد يبقي ضابط لازم يرمي دينه ورا ظهره؟
ضيق افق فظيع اني احكم علي حد معرفوش من خلال وظيفته و اني احكم علي15 او 16 الف انسان لان فيهمنهم الف مش كويسين
كلامك بيرد علي نفسه ياعم بكير الغفير او الصول او الضابط كله عند الله واحد بس لسه برضه عايز حد يرد علياسئلتي ليهوائل بيدافع عن كريم الملحد؟و ليه بيهاجم النقاب اللي هو صوره من الحجاب ممكن تكون متشدده شويه ؟؟ و ليه ينشر صوره البنت بتاعه علم السعوديه؟ و مش المفروض انالواحد يهاجم الانسان اللي يستحق الهجوم مش فئه كامله من الناس يعني لو 100 دكتور نصابين ابطل اروح لدكاتره؟ خففوا ساعات عمل الضباط زي اي انسان طبيعي و مرتب مادي متوسط و لو غلط بعد كده ادبحوه و ياريت يا عم بكير الغفير تقرا اللي انت بتكتبه حتلاقيك ما بتقولش حاجه

Posted by: mohamed bakeer | Wednesday, 07 February 2007

تحيه للفارس العربي كلام ناس عاقله

Posted by: mohamed bakeer | Wednesday, 07 February 2007

جدعان معلومات عامه
- يتهم اغلب الامناء و المندوبين في مصر بتقاضي اتاوات
-مرتب الامين في مصر 350 جنيه اكل و مواصلات لاخر الدنيا
-المندوب 250 و نفس الكلام
- اللي ياخد اتاوه لازم ايده تتقطع
-يا تري مش الاول لازم نوفرله مقابل مادي معقول يعيش بيه هو و اولاده؟؟؟
- اللي يقف في الشارع 8 ساعات يشم دخان و ياخد مرتب زي ده و شده اعصاب طول النهار و دخان و تلوث و بهدله وبرد و حر و مرتب زي ده من غير اجازات تقريبا لازم يتعالج لان دي ظروف تخلق مريض مش رجل قانون
- ضابط المرور مرتبه ملاليم طول النهار في حرنا العظيم او برد الليل الوهمي و الناس تحت البطاطين و هو في الشارع بيعدي عليه علي الاقل 100 ل 150 واحد كل يوم اللي يتحايل عليه علشان يشيل المخالفه دي و اللي يهدده و اللي يتحايل عليه و اللي يقوله مش عارف انا مين ؟ ولا ابن مين و اللي يشتمه و يجري والضابط عمال يشم دخان و عنده دوالي في رجليه من الوقفه ولازم يدوس في قرص جله مكان العربجي اللي كان واقف من شويه و كان حيدوسه بالحمار و لا مؤاخذه يا باشا و يعدي عليه لوا في الاخر يجازيه لان جزمته مش متلمعه يا جدعان اسحبوا من الضابط البكويه المزعومه و قدروه زي ما اي مواطن في دول العالم بيعامل الشرطه و لو غلط بعد كده ادبحوه
-حد يقف مكان الضابط ده شويه و بعد كام ساعه اشوف حيتعامل مع الناس ازاي ( و طبعا اي تجاوز بالشتيمه مالوش عذر)
لكن اكيد حيعامل الناس بنوع من الحزم و الا مش حيشتغل المواطن مظلوم و الضابط كمان مظلوم مظلوم كمواطن و مظلوم كمان كضابط

Posted by: mohamed bakeer | Wednesday, 07 February 2007

مساء الخير ياأستاذ محمد بكير

ياسيدي العزيز أنا باتفق معاك في حاجات كتير من اللي قلتها وأكيد باختلف معاك في حاجات كتير كمان.

خليني أوضحلك وجهة نظري ببساطة، أنا متفق معاك ان احوال معظم رجال الشرطة لاتسر عدو ولا حبيب، وأكيد لولا تصرفات الكتير منهم والأهم تصرفات وأقوال وأفعال كبار الضباط في وزارة الداخلية لكان الشعب كله وقف جنبهم وطالب لهم بحقوقهم زي مالناس بتطالب بحقوق العمال والمدرسين وفئات المجتمع المختلفة.

لكن تصرفات اللي حضرتك بتقول عليهم ألف واحنا شايفين انهم الأغلبية من الضباط والأمناء والمخبرين وغيرهم وغيرهم لايمكن بأي حال من الأحوال تخلي أي حد من الشعب يتعاطف معاهم. أنا ممكن افهم واقدر واتعاطف مع الأمين أو حتى الضابط لما ياخد رشوة، وبرغم ان ده خطأ رهيب وخطر فظيع على الأمة، لكن انا ممكن افهم ده واحاول اتقبله حتى يقضي الله أمراً كان مفعولاً وتتصلح أحوال البلد، لكن مهما كانت الظروف والمسببات لا أنا ولا أي مواطن مصري حايقدر يقبل أو يتفهم ان الأحوال الإقتصادية السيئة اللي بيتعرض لها رجال الشرطة تخليهم يعتدوا على مواطن مصري زي وزيك وزيهم بالسباب أو الإهانة من أي نوع ناهيك عن التعذيب بأنواعه. لايمكن لا تحت مظلة أي دين سماوي أو قانون وضعي أن يتم تبرير مثل هذه التصرفات.

طبعاً حضرتك معاك حق في إن التعميم خطأ، بس أنا حاثبت لحضرتك ان الناس ماعممتش من فراغ ولكن بناء على حقيقة واقعة. الطريف ان الإثبات ده مستمد من كلام حضرتك، سيادتك بتقول في تعليقك

"للاسف مشكلتك انت انك مش قادر تميز ان في اكتر من 100 جهه في الوزاره و نسبه كبيره جدا من الضباط محافظين علي دينهم الحمدلله وكتيربيختاروا يشتغلوا شغل صعب بمقابل مادي قليل في مكان ما يكونش فيه اي احتكاك بالمواطنين وهو يعني علشان الواحد يبقي ضابط لازم يرمي دينه ورا ظهره؟"

شفت بقى حضرتك اللي حصل؟ اللي حصل ببساطة هو إن الضابط عشان يقدر يبعد عن تنفيذ أوامر ظلم الناس بقى لازم انه يجري ويحاول بكل مافيه انه يتنقل لشغلانة مافيهاش احتكاك بالناس بالرغم من عائدها القليل وصعوبة العمل. كلام حضرتك ده معناه ان معظم الضباط اللي بيشتغلوا في وظائف تتطلب احتكاك بالمواطنين بيكون ظالم لهم ومرتكب الحرام سواء برغبته أو غصباً عنه نتيجة ضغوط رؤسائه وكبار الضباط. يعني هو ده الوش أو الواجهة اللي بيتعامل المواطنين معاها، تفتكر بعد كده من حقهم انهم يعمموا ولا لسة مش مقتنع؟

عموماً حضرتك واللي زيك مش انتوا المعنيين بكل الدعوات واللعنات وحتى السباب، لأنكم غير معروفين لأفراد الشعب ولا لأي مواطن، من سوف تصله هذه اللعنات حتى سرير نومه هو من يظلم ويسفك وينتهك أعراض وحريات الناس وشرفها.

نقطة تانية للأسف بيثبتها كلامك، نقطة كانت ومازالت محل خلاف جهات كتيرة جداً، قوى المعارضة ومنظمات حقوق الإنسان المحلية والدولية دأبت على تأكيد أن التعذيب والإهانة ومعاملة المواطن هو منهاج منظم وواعي وطبعاً وزارة الداخلية والنظام الحاكم ومن والاهم من كتاب السلطة يسمونها حوادث فردية، حتى أن السيد اللواء ضياء الدين مساعد وزير الداخلية حدد نسبتها بحوالي 5%. أنا بقى باعتبر تعليقك ده شهادة من داخل وزارة الداخلية - متمثلة في شخصكم الكريم - أن تعذيب المواطنين وإهانتهم وظلمهم ممنهج وليس حوادث فردية، لأن سيادتكم تقول بأن من يريد أن يبعد عن ظلم الناس يضطر للتضحية بدخله وسهولة حياته ويطلب أن يعمل في وظائف بعيدة عن المواطنين مما يعني أن القاعدة فيمن يعمل في وظائف تتطلب احتكاكاً مباشراً مع المواطنين هو الظلم والإهانة والتعذيب باختلاف درجاتهم سواءً برغبتهم أو غصب عنهم، ألا يعني هذا أن التعذيب والإهانة والظلم للمواطنين هو منهاج لوزارة الداخلية وللنظام الذي يختارها ويعين كبارها من الوزير ومساعديه وخلافه؟

نعم، نحن نود ونرغب ونتمنى أن نجد امامنا ذلك الشرطي الحازم في الحق، الذي لايقبل الحرام على نفسه ولا عياله ولو كان به غضاضة، والله ياسيدي، وأقسم لك بالله، أنا عندما أرى - وهو نادر - رجلاً من رجال الشرطة يقوم بواجبه على أكمل وجه وأجد به مع ذلك رحمة وإنسانية وعدالة، أشعر أني أكاد أحمله فوق رأسي وأسير به. نعم، ففي زماننا هذا يندر وجود مثل هذا الشرطي المثالي والذي للأسف موجود في باقي البلاد. عشت في بريطانيا، وكنت أرى رجال الشرطة بزيهم الإنيق الأبيض يلمع نظافة وشياكة، وابتسامتهم لاتفارقهم حتى في أحلك المواقف، ومارأيتهم أبداً متجهمين أو غاضبين ويعلمون جيداً كيف يجرحون ولا يسيلون دماً. ولذلك سيدي، كنا نحبهم، ونحترمهم، ولايحتاج الأمر منهم لأي غلظة، فبمجرد أن يطلبوا أو يوجهوا لشيء ما، نستجيب جميعاً، حيث أننا جميعاً نقدر مجهوداتهم وتضحياتهم ونحاول قدر إمكاننا مساعدتهم في تحقيق مهماتهم.

سيدي العزيز، نحن - عامة الشعب على ماأظن - لانلوم أمثالك من الضباط الطيبين المخلصين الذين يضحون بكل غالٍ ونفيس للبعد عن الحرام وعن ظلم الناس وتعذيبهم وإهانتهم، بل ياسيدي الكريم، نحن نلوم رؤساءك الذين اضطروك انت وأمثالك للتضحية بالحياة الرغدة لتبعدوا عن الظلم، ونلوم زملاءك الذين لم يحذوا حذوك وقبلوا على أنفسهم وعيالهم مال السحت الذي يأتي كنتيجة لتعذيب وإهانة وظلم إخوانهم المواطنين سواء كان هذا المال في صورة نقدية أو عينية أو ترقية أو علاوة استثنائية أو حتى رضا أكابر الداخلية عنهم.

سر ياسيدي على بركة الله، وفقك الله وأمثالك لما فيه خير الدنيا والآخرة، ويجب علينا نحن جموع الشعب وبالذات عائلات وزملاء هؤلاء الضباط الظلمة أن يقاطعوهم ويحاصروهم حتى يشعروا بالعزلة وبالخزي من أفعالهم، فهذا التغيير بالقلب وهو أضعف الإيمان. ولو أني أشك أن هذا ممكن حيث أني مقتنع أنهم هم الأغلبية وليسوا الأقلية.

تحياتي وسلام الله عليك وبركاته ياسيدي

Posted by: الأغلبية الصامتة | Thursday, 08 February 2007

يا محمود يا بكير يا نصاب يا واكلين البلد والعة
وظيفة ومرتب وشقة بالتقسيط من المرتب وعربية كمان وشقق تبيعوها للمدنيين ونوادي ومصايف وتامين صحي ومستشفيات خمس نجوم وتامين اجتماعي ومعاشات بدون خصومات
كل ده وتقول الشرطة غلابة
مين في الشعب اصلا عنده كل ده؟
بيربوكم زي كلاب الحراسة وبيشبعوكم علشان تحموهم
ياخي كس دين أمك ابن كلب نصاب

Posted by: بكير الغفير | Thursday, 08 February 2007

يا محمود يا بكير ما تحاولش تلعب لعبة وسخة والبنت بتاعة السعودية وائل اصلا انتقد انها تتلفع بالعلم السعودي لانهم كانوا عاملينها موديل للدعاية للفريق السعودي في كاس العالم فما تعملش ناصح هنا احسن تاخد بالجزمة

Posted by: مدحت | Thursday, 08 February 2007

بجد انت بتستهبل يا وائل انت والبهايم اللي بتسقفلك
الواحد من دول اللي انت زعلان عليهم اوي بيبقى من اوسخ عينات المجتمع
لو واحد من العيال الوسخة دي ثبتك و شرحك بالمطوة او اغتصب اختك او سرقك حتبقى قلبك محروق عليه اوي كدة؟
ياخي احة.
ما دخلنا اقسام قبل كدة في قضايا و لقينا معاملة عادية و كويسة ..الفرق في نوعيات وسخة ماينفعش معاها الا الاسلوب دة..
و بعدين انتوا فاكرين ان دة مابيحصلش في البلدان المتقدمة؟
بيحصل انيل في اوروبا و امريكا
شوية عيال فاضية

Posted by: غوروا | Thursday, 08 February 2007

السادة خريجي اكادمية الشرطة قسم تعذيب

للمرة الألف انتوا سلطة تنفيذية ومانتوش مسؤلين عن تأديب أي حد بدوافع من ضميركم لأن في قانون والمفروض انه يسري على الكبير والصغير
وبعدين البلاد المتقدمة والمتأخرة والمتخلفة والمتنيلة بستين نيلة مابيحصلش فيها كده

في أوربا مافيش ضابط شرطة يطلب رخصك او بطاقتك إلا بعد مايحييك وده إجباري عليهم واللي مايعملش كده ممكن يطردوه من الخدمة لهذا السبب

والله اللي أختشوا ماتوا صحيح قال أوروبا وأمريكا

Posted by: اللورد | Thursday, 08 February 2007

اللي مسمي نفسه بكير الغفير المميزات الرهيبه اللي انت بتقول عليها دي كل النقابات بتنزل اضعافها و الفرق بين الداخليه واي نقابه تانيه ان اعضاء اي نقابه عندهم فلوس يشتروا شقق او يستفادوا من المميزات دي لكن الضباط لأ و علاج ايه؟ حد دخل مستشفي الشرطه قبل كده؟؟ لما تكشف فيها ابقياتكلم
؟؟؟
نوادي و مصايف؟؟ ادخل نادي الشرطه اللي علي النيل تحت كوبري الجامعه و شوف اسعاره و عربيات؟؟ انت بتتكلم عن شرطه شيكاغو؟؟
و زي ما قلت الفاظك الوقحه بتدل علي ضعف حجتك في المناقشه و ياتري اسمك الحقيقي ايه؟ وائل مثلا؟
و بعدين انا عارف ان وائل مش مصور الصوره لكن ايه المبرر انه ينشرها؟ و ممكن حد يرد علي اسئلتي و بعدين يشتم زي ماهو عايز؟

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

السيد المحترم الاغلبيه الصامته
اسف حضرتك غلطان الضباط اللي بتتكلم عليهم اقليه مش اغلبيه بس الوحش دايما بيسمع
الشرطه افراز للمجتمع بص اسلوب الناس اللي بتدخل القسم بيتعاملوا ازاي و بعدين احكم
تعامل مره مع مسجل خطر و بعدين احكم لما مصر توصل في التقدم زي انجلترا فانا واثق ان الشرطهحتتطور
انا معرفش حاجه عن الناس اللي في كليبات التعذيب لكن كتير من اللي بيتعاملوا بقسوه في اقسام الشرطه لو قابلت واحد منهم فيشارع ضلمه اكيد كنت حتتمني لو كانمات في القسم لان نتيجه اللقاء لو فضلت عايش بيدها علي الاقل مش حيكو معاك لا محفظه و لا ساعه
التعذيب في الاقسام بيكون علي مشتبه فيه بنسبه 90% و نظرالتخلف الامكانيات المتاحه و ضغط الشغل بيكون وسيله للوصول لحل القضيه مش ساديه الضباط و ارضاء لرغباتهم و غالبا بيكون علي مسجل خطر حده في الدين الاسلامي بيكون قطع اليد او القتل من زمان
و القسوه في الاقسام قليله جدا مش زي الناس ما فاكره و كلامي ده مش معناه اطلاقا اني بدافع عن التعذيب او اهله
و والله العظيم مافيه حد بيعلم التعذيب في الكليه و الشتايم ممنوعه جوه تماما
و بعدين لما المدونه اللي بتدافع عن حقوق الانسان فيها كم السفاله ده عايزين ايهيكون موجود في القسم؟ و الكلام اللي كاتبه الاستاذ "غوروا" مشحقدر اقول انه صح لكن فيه جزء كبير ممكن الواحد يفكر فيه

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

الاستاذ"الاغلبيه الصامته "تصحيح بيسط لما قلت ان كتير من الضباط بيدوروا علي شغل بعيد عن المواظنين ده مش معناه اطلاقا ان كل اللي بيحتك بالمواطن لازم يعذبه او يهينه اطلاقا ولو التعذيب ممنهج في الوزاره ماكانش اللي ضابط بيخبطه في كتفه ممكن يشتكي الضابط و الضابط يتحقق معاه
و كان الضباط اللي اتمسكت دي طلعت براءه بطريقه او تانيه نفسي حد من اللي بيتكلم هنا يقعدمكان اي ضابط نص ساعه و نشوف حيعمل ايه

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

علي فكره توجيهات مستمره من الوزاره و نشرات لجهات الشرطه المختلفه بتاكد علي حسن معامله المواطنين و من يخالف ذلك............
سؤال: يا تري الامناء و المخبرين اللي تعليمهم متوسط بيدخلوا معاهد الشرطه المختلفه و هما مصريين شرفاء محترمين و يطلعوا بعد سنه او اتنين رجال شرطه كفره؟ ليه هو سحر و لاايه؟؟

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

I'm a computer engineer and had been living and working in the US for almost 9 years. I haven't been in Egypt since 2004. I keep reading and browsing the Egyptian internet blogs almost everyday. I salute Wael Abbas and all freedom defenders. I don’t know why most of the Egyptian police officers enjoy torturing Egyptian people. I had a very minor bad experience when I traveled back to the US in 2001. The passport officer in Cairo airport decided to give me hard time because I wrote in the departure green form that I work in the US as a computer programmer and my profession in my passport was an engineer, not a computer developer. Can anyone believe that? Does the officer really care about my job in the US or he just wanted to give me hard time to show his authority off. I would say at least 25% of the Egyptian police officers are sick. They just enjoy being sadistic. And to be honest most of the Egyptian people are afraid of the police officers. They keep calling them “Bashawatt” and the officers believed them. Didn’t the 1952 revolution cancel those titles “Basha, Peah ,Afandy ….”?. I pray and plead to ALLAH to save Egypt from Mubarak’s family and the gang around him.

Who knows, maybe someday we will hear about selling the Pyramids and sphinx statue to a FOREIGN investors.

God bless you Wael and don’t listen or pay attention to the people who are claiming and spreading rumors about you and you family. Make sure that your intention is dedicated to ALLAH and the freedom of the Egyptian people.

Posted by: HM | Friday, 09 February 2007

لو يا بكير الغفير زي ما بتقول كده النقابات كلها بتدي مميزات للاعضاء اكتر من الشرطة بتديها للضباط يبقى تعالى مص في المصاصة بتاعة المطربة ماريا
واه هو سحر
كس امك يا بكير
لو الضباط زي ما بتقول ليه الناس بتموت نفسها وتدفع رشاوي علشان عيالها يطلعوا ظباط ينيكوا دين ام الشعب
ليه مش بيموتوا نفسهم ويطلعوا محامين واعضاء نقابة المحامين ولا محاسبين واعضاء نقابة التجاريين او حتى اعضاء في نقابة الزبالين يا ولاد الشرموطة يا امن الدولة ياللي خربتوا النقابات
عندك كام شقة يا بكير في عمارات الشرطة اللي في كل حته وبعت كام واحدة وماجر كام واحدة مفروشة؟

Posted by: بكير الغفير | Friday, 09 February 2007

اولا يا استاذ كل ضابط له شقه واحده و دلوقتي ما حدش بيحجز و بتتباع للناس من الوزاره علي طول لان الضباط مامعهاش فلوس تدفع تاني حاجه انت ليه بتشتم؟ لان ما عندكش كلام تقوله و لالان دي تربيه و لا لانك فاكرني صوت الحكومه؟ و بعدين الناس بتموت نفسها و ده مش صحيح لانك لو بصيت حتلاقي الكليات المحترمه في الجامعه بتاخد عدد قليل و كل واحد بيدخل الشرطه فاكر ان مستقبله اتضمن بيحس بيلاقي في الاخر انه اتربط بوظيفه حكوميه مرتب ملاليم
انت ما شفتش عربيات ضباط الشرطه و شققهم ؟ اذا كان عندهم عربيات اصلا
هو انت قدمت في كليه الشرطه و اترفضت ولاحاجه؟ كلامك بيرد علي نفسه و الموضوع مابقاش قضيه و حب و خوف علي البلد لكن كراهيه مطلقه لكل الضباط واضح ان كلمه الاسلام و كلمهمصر مش في قاموسك و اللي بتعمله دلوقتي هدفه مش واضح يمكن الشهره يمكن انت نفسك مش عايز ايه لكناكيد فيه عندك مشكله في التعبير عن رايك بدون اهانات لانك ماعندكش راي تدافع عنه اصلا

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

بكير انت رغاى ليه كده يا بابا
رغاى وكذاب كمان ومعندكش حاجة تدافع بيها
اتوكس بقى عل وساختك ووساخة الظباط اللي زيك
هو انت مكلفينك بمامورية هنا في الموقع
ها تاخد عليها بدل يعني ولا حوافز؟
وبعدين عربيات شرطة ايه؟
مش اللي من غير نمر دي
وبقزاز فيميه علشان يعملوا انهم مقطعين السمكة وديلها
وبيمشوا عكس الاتجاه
ويشتموا العساكر الغلابة
وكل عيل ملازم خول حاططلي كاب على التابلوه حتى وهو لابس ملكى
يا عقد
يا كلاكيع

Posted by: بكير الغفير | Friday, 09 February 2007

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا استاذ بكير
انته بتقول ان الظباط غلابة ومواطنين مصريين وكده
هاقولك ماشي
يا ترى يا بكير باشا انته بتحب مبارك والحكومة ولا لأ؟
وياترى رأيك ايه ف الظباط اللي ضربو القضاة ف الانتخابات؟
والظباط المحترمين اللي قتلوا مساكين وغلابة في اقسام الشرطة والمعتقلات؟
ورأيك ايه في الناس الغلابة اللي في الشوارع؟
يا ترى يا بكير باشا هل فيه يوم من الايام تخيلت نفسك مثلا بائع جائل او فلاح مسكين؟؟؟؟
يا ترى انته وزمايلك الظباط بتحسوا زينا؟
يعني لو اتجرحتوا بتنزفوا دم زينا؟
انتو من دم ولحم زينا؟
عندكم رب بتعبدوه وتحبوه زينا؟
ولا ربكم هو الحكومة والسلطة؟
يا حضرة الظابط الهمام انتم agressive
الناس غلابة ومساكين
يا ترى أصلك سألت حرامي في يوم من الايام انته ليه سرقت قبل ما تعذبه؟
يا ترى انتوا بتعترفوا بحاجة اسمها حقوق الانسان؟
يا ترى سمعت انته او حد من اسيادك عن حاجة اسمها اتفاقيات حقوق الانسان؟ او ان فيه وظيفة في الامم المتحدة اسمها المبعوث الخاص للأمين العام للامم المتحدة الخاص بمناهضة التعذيب الجسدي؟
يا ترى يا بكير بيه انته بتحترم القضاء واحكامه؟
شوف ياريت لو سمحت لو عايز نتناقش مع بعض تراسلني على الايميل ده tawfikora@yahoo.com
انا عارف كويس ان امن الدولة زقينك للموقع ده فياريت لو هما منطقيين وواقعيين وعايزين يصلحوا تسمعولي انا واحد عادي وعلى فكرة انا في الخليج, مش في مصر, ارجو منك انك تبعتلي ايميل وخلي بالك انا ضد الناس اللي بتشتم دي بس بصراحة انتو زودتوها قوي
اخر حاجة عايز اقولهالك انا عايش ف الخليج بقالي 5 سنين السعودية والكويت والامارات
اقسم بالله انا في يوم شفت ظابط شرطة كويتي بيغير بايده الكاوتش بتاع عربية سواق بنجالي ضرب منه ع الطريق والسواق واقف جمب الظابط بيتكلم ف التليفون, وغيرها مواقف كتير وكتير
يا ترى امته هنشوف الموقف ده عندنا؟
مش دول ( الخليجيين) اللي بتقولوا عليهم بهايم برضه
منتظر ايميلك يا بكير

Posted by: Mohamed Tawfik | Friday, 09 February 2007

انت بتتكلم عن مصرفي الستينات؟ يعني هو كل ضابط شرطه بيعذب؟ للاسف فكره غلط خالطين كل جهات الوزاره ببعض بنفس المقياس امين الشرطه الليبياخد رشوه علشان رخصه بياخدهاليه؟ الدنيا مش سوده كده و اغلب الضباط اللي عرفتهم في حياتي ما حدش فيهم مد ايده علي حد و اغلب الضباط محافظين علي دينهم و الحمدلله و بعدين بعد كده لما الاقي حرامي فقير اسيبه يسرق؟؟

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

طيب ليه مش بتتكلم عن وكلاء النيابه؟ الضابط اللي بيفيم عربيته مش بس بيتسحب رخصه لكن كمان بيتعملوا تحقيق يعني اكتر من المواطن العادي بدل ما تشتم علي الفاضي و المليان و تمسح اسئلتي رد عليها لو تقدر

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

ماموريه ايه ؟ والله ابدا انا مش في اي جهه سياديه في الوزاره بس انا شايف هجوم ظالم علي ناس مطحونه و بحاول اقول كلمه حق الكلمه الطيبه صدقه يا عم وائل

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

مش المهندس بيحط خوذه علي التابلوه؟ و الدكتور بيحط علامته و يعلق البالطو و السماعه؟ و الصحفي بيكتب صحافه؟ ليه الكاب مزعلك؟ و العساكر دلوقتي بقو غلابه؟ ليه بتمسح اسئلتي و مش بترد عليها؟

Posted by: mohamed bakeer | Friday, 09 February 2007

محمد يا بكير
انت عبيط ولا ايه؟
ما تحترم سنك ومركزك كده وتركز وما تبقاش راجل مهزق
انت عيل؟
ها نقعد نلعب طول الليل؟
اما انك راجل هايف صحيح!!!
بطل اللي بتعمله ده
انا سايب كلامك اهه
وسايبك تاخد وتدي مع الناس
انما تغرقلي الموقع سبام معنديش غير الجزمة !!!

Posted by: وائل عباس | Friday, 09 February 2007

محمد بكير ده بيمثل وتمثيله بضان اوى كل الناس بتكرهكم وعارفة انكم فاسدين وسفلة جاي هنا تعمل فيها ضحية وغلبان
فاشل
روح قول لهم المامورية باظت وكشفونى

Posted by: ام ترتر | Friday, 09 February 2007

ياسيد محمد بكير

ياسيدي ده كلام؟ يعني حضرتك بتبرر تبريرات لايمكن بأي حال من الأحوال تصديقها أو حتى قبولها. ياأستاذ حضرتك بتكلم مصريين عايشين في مصر مش في أمريكا، يعني كل اللي بيقولوه عاشوه بنفسهم مش بيحكولك عن قصص من فراغ وانا لايمكن اصدق بأي حال من الأحوال ان حضرتك مقتنع باللي بتقوله، لأ والأدهى والأمر انك بتحاول تنسبه للدين الإسلامي كمان!!!!

بقى ياأستاذ بكير يامحترم الدين الإسلامي حايؤمر بقتل وقطع يد مشتبه فيه ولو بنسبة 90%؟ حضرتك بتجيب الكلام ده منين؟ وبتقول ان الضباط بيعرفوا ربنا ويوحدوه؟ ده كلام بالذمة؟ يا أستاذي الفاضل الدين الإسلامي اللي بتتكلم عليه هو اللي قد ماغلظ حد الزنا لدرجة الرجم حتى الموت قد ماصعب جداً عملية إثبات الجريمة وطلب ان 4 شهود عدول يكونوا شافوا عملية الإيلاج بعينيهم، يعني حتى مش مجرد ان راجل وست عريانين على سرير واحد ممكن يطبق عليهم حد الزنا. يعني مش كفاية أي 4 شهود، لأ، لازم يكونوا شهود عدول، يعني مش كفاية 2 شهود عدول، لأ، 4 ياباشا. عارف حضرتك لو واحد ادعى على واحدة بجريمة الزنا ومعندهوش غير 3 شهود يكون جزاؤه إيه؟ جزاؤه الجلد ياحضرة الضابط والست بتبقى براءة، لأنه بيعتبر رمى للمحصنات الغافلات بدون دليل. حرام عليكم ياباشا، لو عايزين تفضلوا تعاملوا الشعب بالعنف والإهانة، على كيفكم، بس حرام تحللوه على إنه حلال، لازم تبقوا واثقين انه حرام وحرام كبير جداً.

90% مشتبه فيه يعني إيه؟ ياأستاذي الكريم، الإنسان يامجرم يابريء، وعشان يكون مجرم لازم يكون صدر بحقه حكم قضائي نهائي بات، يعني حكم من محكمة النقض، مش مجرد حتى حكم ابتدائي أو استئناف. الأهم من كده ان الشرطة مش جهة عقاب، ده الشيء اللي لاانتوا ولا رؤساءكم في الداخلية ولا اللي بيدربوكم في الأكاديمية عايزين تفهموه وتقتنعوا بيه. الشرطة مش جهة عقابية، الشرطة جهة ضبط وإحضار فقط. هي دي مهمتهم لااكتر ولا اقل، يعني لا ليه ضرب ولا تعذيب ولا إهانة حتى على المجرم المسجون أو اللي واخد حكم مهما كانت جريمته، فيه جرايم من أقذر وأوسخ مايمكن وفيه متهمين ومجرمين عايزين الحرق، لكن إحنا مش في غابة، عشان كل واحد يسمع ان فيه متهم بجريمة يروح يضربه ويبهدله من غير محاكمة ولا قانون. على منطق حضرتك ده، أنا لو مواطن جه اشتكالي ان فيه شخص هتك عرض ابنه بدل ماابلغ الشرطة عشان القانون ياخد مجراه، أروح اجيب شلة اصحابي وناخده نعذبه ونضربه ونهتك عرضه أو حتى نكهربه لحد مايموت عشان هوه وحش وأكيد 90% متهم.

ياراجل ده لو واحد اتأكد من ان بنته ولا اخته ماشية مشي بطال وقام قتلها، بتقبضوا عليه وبتبهدلوه وياخد حكم مش عارف كام سنة، هوه حلال ليكم عشان ضباط وحرام علينا احنا باقي طوايف الشعب؟ سيادتك كده بتقولنا ان الشرطة في بلدنا شايفه بقى ان كل واحد ياخد حقه وحق الناس بدراعه بلا قانون بلا محاكم بقى.

وبعدين حضرتك بتقول ان التعذيب في وزارة الداخلية مش ممنهج، مع ان تعليقك السابق هوه اللي بيقول انه ممنهج مش انا اللي باقول، أنا كنت بس باحلل كلام سيادتك. لكن بقى انك تقولي ان كل واحد ياخدله كتف بيشتكي الضابط، يبقى حضرتك حاجة من اتنين ياإما ضابط في أوروبا ياإما ...ولابلاش.

ياأستاذي ممكن حضرتك تذكرلي إيه الأحكام اللي بياخدها ضباط التعذيب؟ إيه مواد القانون اللي بيتحاكموا على أساسها؟ ممكن سعادتك تكلف خاطرك وتقولي أطول حكم سجن خده ضابط من زمايلك كان كام سنة؟ وقضاهم فين؟ تقدر تقولي النقيب لمرازقي بتاع العين السخنة فين دلوقتي؟ تقدر تقوللي إيه سبب ان أسرة قتيل حدائق القبة اللي اتبهدل واتعذب حتى الموت سحبت توكيلات المحامين واتنازلت عن بلاغها؟ فيه أسرة في الدنيا حاتسيب حق ابنها اللي مات؟ طب ممكن تقولي ليه أخوه لسة محبوس لحد دلوقتي مع إنه شخصياً ماكانشي المتهم في الأساس؟

ياأستاذي الفاضل، ممكن تقولي إيه الفرق بين اللي احنا وانت بنشوفه سوا على فيديوهات التعذيب دي وبين اللي حصل في أبو غريب؟ معلش، ممكن حد يقول عليا مبالغ، بس خلينا نتكلم بالعقل شوية. إيه الفرق؟ أنا عن نفسي شايف ان التعذيب اللي اتعرضله المعتقلين في ابوغريب - على قدر بشاعته - اقل من اللي احنا بنشوفه في الفيديوهات دي. حضرتك شايف ان الرئيس الأمريكي ووزير دفاعه طلعوا اعتذروا علنياً للشعب العراقي ولشعوب العالم كله عن أحداث أبو غريب - مش من ذوقهم ولا أخلاقهم، لأ، بس عشان مجبرين يحترموا القانون الأمريكي والشعب الأمريكي فقط - ممكن بقى اسأل حضرتك سؤال، ليه السيد حسني مبارك ووزير داخليته مافكروش يعتذروا عن أحداث التعذيب الثابتة بأحكام القضاء؟ مع إن أحداث ابو غريب كانت أمريكيين وعراقيين وأحداث ابو غريب المصري كانت مصريين في مصريين؟

حضرتك تعرف ان كل الرتب اللي اتحاكمت في مهزلة ابوغريب اترفدوا من الخدمة وخدوا أحكام من سنة لحد عشر سنين سجن؟ هل تعرف حضرتك ان الكونجرس شكل لجنة مستقلة خاصة لاكتشاف ماإذا كانت أحداث أبو غريب أحداث فردية أو تعذيب ممنهج من الإدارة الأمريكية؟

طب هل تعرف حضرتك إيه سبب ان معتقل جوانتانامو معمول في كوبا مش في داخل أمريكا؟ عشان القانون الأمريكي بيمنع التحفظ على أي إنسان بدون دليل ومحاكمة وعشان كده الإدارة الأمريكية - واحتراماً منها للقانون الأمريكي - اضطرت تعمل المعتقل خارج الولايات المتحدة. يعني حتى لما بتكون الإدارة الأمريكية بتظلم وترتكب جرائم إنسانية، بتخاف ترتكبها على أرض الولايات المتحدة وبتضطر لارتكابها خارج الحدود، شوف احترام القانون وصل لفين؟

ياأستاذ محمد، العرف القانوني والقضائي بيقول انه من الأفضل اني أفرج عن 100 مجرم لعدم ثبوت التهمة من إني أعاقب بريئاً واحداً.

أما بقى بالنسبة لامتيازات الشرطة وخلافه، فياسيدي الفاضل انت بتحاول تنكر ليه، وعمارات الضباط مالية البلد، ونوادي الشرطة موجودة في كل حي من النيل للصحرا، بتنكر ليه وانت شايف الضباط كلهم معاهم عربيات متفيمة وبتعمل كل المخالفات اللي خلقها ربنا من غير ماتتخالف.

كلامك ده يجوز ينطبق على العساكر والصولات الغلابة، اللي رؤساءك مش عاملين حسابهم لافي النوادي ولا في العربيات ولا في الفنادق ولا في الشقق. آه، إذا كنت بتتكلم عن دول، يبقى معاك حق، دول غلابة ممسوح بكرامتهم الأرض زي باقي الشعب الغلابة، إنما ضباط؟ فين دول؟ نفسي والله اقابل واحد منهم ولو مرة في حياتي.

وأخيراً، ماسمعتش حضرتك عن مهازل الضباط مع سواقين التاكسي؟ الضابط يركب التاكسي من مصر الجديدة للهرم ويدي السواق 2 جنيه وهو نازل؟ ده لو اتكرم ودفع حلجة؟ ماشفتش حضرتك الضباط اللي بيجبروا سواقين المايكروباس يطلعوا بيهم حملات ضبط ببلاش؟ ماسمعتش حضرتك عن ضابط الكمين وحملته اللي بيبقوا واقفين في مكان معين مسئولين عنه كام يوم كده فيكون أكلهم وشربهم ومزاجهم وكله على حساب محلات المنطقة؟ النهاردة كنتاكي وبكرة ماكدونالد وبعده مش عارف إيه وكله ببلاش؟ مقابل انه مايغتتش عليهم؟ طب ممكن تقولي حضرتك الضابط اللي بياخد رخصة سيارة مواطن عشان المخالفة وبعدين يضيعها بيتعاقب ولا لأ؟ وبيتعاقب ازاي؟ إيه الآلية يعني؟

أقولك إيه ولا إيه ولاإيه؟ طب ممكن تقولي حضرتك رأيك في الضباط زمايلك اللي ضربوا المستشار محمد حمزة وحطوه في عربية وقلعوه بنطلونه أيام مظاهرات القضاة؟ ممكن تقولي اتعاقبوا بإيه؟

أنا لسة ماخلصتش واللي عندي وعند غيري كتييييييييير، كل الشعب معبي على آخره مش انا لوحدي، بس حبيت افكرك، ان كلامك هنا أو في أي حتة حتى وسط أهلك واصحابك هو شهادة منك حتتحاسب عليها يوم القيامة وانت عارف بقى حقوق الله بيأجلها للآخرة، لكن حقوق الناس ربنا بيرجعها لأصحابها في الدنيا وفي الآخرة كمان. وانت أكيد ليك أولاد وليك أسرة ربنا يخليهوملك، يعني أحسن انك تتكلم باللي تعتقده فعلاً وشايفه أو ماتتكلمش عشان مايتحسبش عليك وماحدش فينا قد حساب الله عز وجل.

هدانا الله وإياكم لصالح الأعمال والأقوال

Posted by: الأغلبية الصامتة | Friday, 09 February 2007

يا سيديالفاضل الاغلبيه الصامته
اولازي ما قلتلك ان فيه خلط كبيررررر بين فئات الوزاره المختلفه ضابط المباحث غير ضابط الامن المركزي غير ضابط السياحه
انت فاكر ان لو في محل عمل حاجه من اللي بتقولها دي لله؟ بيجامل الضابط لسبب و ده غلط و غلط ان ايضابط يقبل كده لكن تفتكر ان اي ضابط يقدر يدخل محل و يطلب كده ببجاحه ؟ اي شركه من دول تقدر تشتكي الضابط و تخرب بيته
الضباط بتتحاكم عادي جدا و القضاه ما بيرحموش اي ضابط لكن في القضايا اللي ما بيتفصلش الضابط فيها من عمله بيقضي العقوبه في اي مكان تابع للداخليه مش علشان هو ابن ناس و مش من عامه الشعب لكن علشان لو دخل سجن عادي مش حيعيش لتاني يوم

موضوع العربيات ده مش صح اغلب العربيات المتفيمه وكلاء نيابه و قضاه و غيرهم الضابط اللي بيتمسك من غير نمر او مفيم بيتبهدل اكتر من اي مواطن عادي لان بيتعمله تحقيق في شغله كمان و ممنوع انه يدخل مكان شغله بعربيه مفيمه
طبعا اللي يضيع رخصه بيتعاقب بتهمه الاهمال الوظيفي بس لازم يكون معاك الوصل اللي يثبت كده و للاسف موضوع المرور عندنا فيه جهات كتير مش شرطه بس يعني مدنيين و نيابه
الشقق اللي بتقول عليها دي المفروض انها رخيصه علشان الضابط ماحيلتوش غير مرتبه و في مكان معرض للاغراءت فالمفروضتتوفر له حياه كريمه و مرتبات الشرطه اعلي مرتبات في كل دول العالم الا مصر و الشقق غاليه و بتتباع للناس علشان فعلا الضباط مامعهمش فلوس و بعدين قبل ما نتكلم عن مخالفات الضباط بص علي نوع العربيه حتلاقيها ارخص حاجه
فيه ضباط كتيرجدا ما يقبلوش مليم حرام و حضرتك فهمت كلامي غلط خالص مش نقطع ايد المتهم انا بتكلم ان 80% من نزلاء الاقسام مسجلين خطر اتسجنوا قبل كده و ليهم مصايب كتير و لو حصل و كان اتطبقعليهم الشرع كانت ايديهم اتقطعت من زمان مش لانهم متهمين؟ لان اغلبهم تمت ادانته و برضه اناضد اي تعذيب و اهانه
حد يقول ان الضابط يشتغل من 9 ل4 و بعدين ييج من 7 ل11 بليل كل يوم بدون اجازات غير يوم في الاسبوع و غالبا بيتلغي؟ده طبيعي؟
نوادي ؟ تمام بص علي اسعارها جوه حتلاقيها بتعامل الناس و الضباط زي بعض باستثناء تذكره الدخول
بص اسعارها عاملهازاي
الضابط بعد 10 سنين خدمه مرتبه يدوب يزيد 150 جنيه يعني 15 جنيه كل سنه
الدفعه بتتخرج من الكليه 1000 بعد 10 سنين يفضل في الخدمه 500 -600 و ممكن اقل نص الدفعه راح فين؟
و ساب الخدمه ليه؟ليهكل الضباط بتدورعلي شغل بره؟ و الله الضباط مطحونين فوق ماتتخيل و رغم انه صعب اني اقنعك فحاول تتكلم مع اي ضابط و شوف

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

ضابط مين اللي بيدفع 2 جنيه للتاكسي ؟ ممكن يدفع 15 بدل عشرين مثلا علي اساس العداد و فيه وقائع كتير مثلا تلاقي واحد بطح اتنين عساكر و كسر ازاز محلين و شتم ضابط بامه و ييجي الضابط يقبض عليه يتصور و تتنشر علي انها قسوه ضابط يعني يعمل ايه يقول له تعال من فضلك يا حبيبي؟و كلام اتحاسب عليه قدام ربنا الدنيا في الاقسام مش زي ما انت فاكر ابدا
و التعذيب مش منهج اطلاقاو الضابط اللي بيتمسك من غير صحافه او غيره بيتعاقب حتي لو كان ماحدش بيعرف من بره الوزاره بيتعاقب الضابط و بيتحاكم
لا طبعا التعذيب مرفوض و الشرطه جهه تنفيد مش عقاب و لما قصدت مسجل خطر كان قصدي انه سبق ادانته قبل كده و ممكن يكون خرج لخطاء قانوني الجهل و المخدرات كمان حط كل دول علي بعض و انت تفهم ليه الضباط احيانا بيكونوا قاسيين
خالص احترامي

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

spasm? لا مجرد اسئله انت مصر تمسحها مش فاهم ليه

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

يا بكير انته جاي من أمن الدولة
انا بتحسسنا ان كل ظباط مصر شرفاء وان بس مجرد فئة شاذة ومنحرفة في مصر هي اللي بتعمل كده
انا هاتخيل حاجة وياريت انته كمان تتخيلها معايا: لو مثلا لا قدر الله عينوك بكره الصبح وزير داخلية, عارف يا بكير باشا هتعمل ايه؟؟؟؟
اولا هتطلع علينا ببيان ديكتاتوري رقم 758494664664643235664 وتقول ان الوزير السابق كان حرامي ومفتري ومجرم ولص ومش بعيد تلفقله قضيتين دعارة وتعاطي بانجو وقضية سلاح أبيض,
ثانيا :كل ما تيجي تقول خطاب في مناسبة هتقول اننا نعمل بتوجيهات السيد الرئيس ومش بعيد تقول فيه شعر.
ثالثاً: لو مثلا وبقول مثلا ودي مهمة جدا حصل اي حالة تذمر او اضراب هتطلع بيان وتقول فيه ان الاغلبية كويسين بس فيه قلة منحرفة بتعمل لأهداف خارجية وانهم باعوا نفسهم لأعداء الوطن وبيجيلهم تمويل من بن لادن والظواهري والزرقاوي والحمراوي والاصفراوي, دايما انتو بتتبعوا نظرية للتعقيب على الأحداث في قمة العبط وهي نظرية قلة متمردة او قلة ضالة , اقسم بالله انكم انتم الأقلية الضالة مش الشعب, مش معقول مصر فيها 80 مليون بني ادم بيحكمهم 5 او 6 وعايزين يمشوا كلامهم الغلط على الشعب ويصدقوا نفسهم, منتهى البجاحة " استخف قومه فأطاعوه"
يا بكير باشا دي نظرية اسمها عفواً نظرية الحمار وده سؤال حلقتنا النهاردة, وطبعا انتو مستحمرين الشعب وبتقول اننا شعب حمير وعلى فكرة برضه الشعب كله ال80 مليون بيقولوا عليكم حمير يبئى تفتكر سياادتك كده مين الحمار؟؟؟؟؟
ال80 مليون ولا ال5 !!!!!!!!!!!!!! " ما اجتمعت أمتي على باطل"
انتو مشكلتكم انكم منغمسين وميتين في الميري مفيش في قاموسكم حاجة اسمها اضراباو احتجاج يعني لو كتيبة عملت اضراب, هتجيبوا جوز عساكر وتدبحوهم قدام الكل عشان يكونوا عبرة لمن يعتبر.
بكير باشا افندي عايز اقولك حاجة مهمة فاتت عليك وهي ان فيه فرق رهيب بين المدني - اي مدني - والعسكري - اي عسكري -والفرق ده ان المدني حر والعسكري أداة وألة بتحركها السلطة, يعني ببساطة يا بكير انتم أصلا مش مؤهلين أنكم تحاسبوا الناس الاحرار, وبعدين انتوا كظباط دايما بتحبوا يتقالكوا يا باشا يا باشا
على فكرة يا بكير باشا كلمة باشا بالتركي معناها حذاء السلطان, مش قلتلك انكم ادوات تنفيذ مفيش عقل
يعني انتوا بتموتوا في الاهانة, انتوا اصلا كلكم مهزأين ومش محترمين, انا لو واحد قالي يا باشا أكيد هاضربه يا بكير باشا.
اما موضوع التتويه بتاعك ده وان الداخلية وزارة وادارات وفيه فرق بين المباحث , فردي عليك ان اصلا محدش طلب منك انه يعرف ايه هي الداخلية , وثانيا ان الفرق طفيف ويمكن مفيش فرق, تعرف العقيد محمد الغنام؟؟؟ اللي استقال وانطرد من مصر وحاليا عايش في سويسرا.
موضوع التعذيب ده منهجي في البوليس المصري والمشكلة انه بيتطور مش كده وبس اصلا مفيش مواد في القانون بتجرم حالات التعذيب بيعتبر نوع من انواع نزع الاعتراف؟؟؟؟ قانون ساكسونيا
ده رأي منظمات حقوق الانسان ومنظمة العفو الدولية وياريت تبصوا على فضايحكم, انا عايش في الخليج اقسم بالله ضحكتوا الناس علينا واحد يقولي انا اديت لمدير امن .... 50 الف عشان عندي ارض زراعية في مصر وهابني عليها مصنع خلصلي كل حاجة وكان ناقص يبوس جزمتي
الداخلية كلها فساد متحاولش تقنع الناس بغير كده وفي كل الادارت, ياريت بدل التبريرات الوهمية تقدم مذكرة لوزارة الداخلية بسلبياتكم واتحداك انك تعمل كده لأنك عارف كويس لو عملت كده هيحصلك ايه.
احنا في الخليج عمرنا ما سمعنا عن ان ظابط او عسكري ضرب او اعتدى على مواطن او وافد, اشمعنا في مصر بيحصل كده, يا راجل حرام عليكم مهزأينا بره وجوه
في النهاية تمام يا باشا وكله تحت السيطرة

Posted by: Mohamed Tawfik | Saturday, 10 February 2007

يا عمانا والله مش باشا و لا بيه و لو اتقفشت من امن الدوله اللي والله ماليش دعوه بيهم حيطلع عين امي انا كمان واضح انك مش فاهم انا بقول ايه انا مش بدافع عن نظام او حكومه او تعذيب اطلاقا انا بحاول اوضح ان يا جدعان الضباط برضه فئات حكام و محكومين و الحكام مش لانه قياده او اقدميه لكن حسب الجهه اللي بيشتغل بيها ووالله ياجدعان اغلب الضباط مطحونين وو ش القتامه اللي بتشوفه في الضباط ده موجود في كل حته في الدنيا باستثناء دول قليله و من غير الوش ده حد يجرب يقف مكان الضابط نص ساعه و يشوف طبعا مقصدش اي شتيمه او تجاوز بكلمه قتامه ولو بصيت علي كلامي حول احوال الضباط حتلاقي انه يستحيل يطلع من حد مسئول اعداد الضباط فيها عجز في كل حته و العادي ان الضابط يشتغل 12 16 ساعه كل يوم و يوم الاجازه ده كل فين و فين بس اكيد طبعا مافيش حد من الضباط حيشتكي هو ده اللي موجود مش عاجبك ادفع من 100الف الي 160 الف حسب دفعتك علشان ستقالتك تتقبل و الا تبقيضابط مفصول او قضي 10 سنين خدمه

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

مين مدير الامن اللي انت بتتكلم عليه؟ و لو كلام صاحبك صحيح واجب عليك و عليه و كل مصري انه يبلغ

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

الاستاذ محمد توفيق القانون بيجرم التعذيب و القسوه في انتزاع الاعتراف يعني الضباط اللي بتتحاكم و تتسجن دي ليه؟ راجع قانون بلدك لو سمحت

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

استاذ بكير
القانون مبيجرمش التعذيب ولو بيجرمه مكنش ده بقي حالنا وبعدين قانون ايه في دولة بوليسية؟
انته بتهرج يا استاذ؟
قانون ايه
احنا هنضحك على بعض, انته بتحسسني ان البلد مثالية
طيب هاقولكم بأمارةايه مثالية وده طبعا بسبب الحكومة والقانون خد عندك:
1- مصر اكبر دولة في الشرق الاوسط تتم فيها عمليات غسيل اموال
2- مصر ترتيبها في الفساد الاداري رقم 33 على العالم
راجع انته واقرا وتابع اخبار بلدك ومتتهمش غيرك بالجهل, كل ده بسبب ايه؟ يا استاذ بكير " ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس" , انا والله ما قصدت اهانتك شخصياً بس انته للأسف بتمثل نظام والا ليه بترد على كل تعقيب هنا في الصفحة دي, وامبارح يا ابو العريف بيه طلبت منك بالليل لو بتحب نناقش قضايا التعذيب والشرطة ابعتلي ايميل واديتك ايميلي, وطبعا طنشت ورديت هنا, يبئى معناها ايه؟؟؟ وانته ظبوطة بقه, حاجة من اتنين يا اما انك تبع أمن الدولة , او انك تبع امن الدولة؟؟؟
ما علينا, طبعا مصر فيها شرفاء واشرف واطهر ارض واحسن شعب, انته متحرمتش من مصر يا بكير عشان تعرف ايه هيا مصر, مرة البابا شنودة قال كلمة حلوة اوي حسيتها هنا ف الغربة " مصر وطن يعيش فينا وليس وطن نعيش فيه" احنا هنا في الغربة النظرة عندنا اعم واشمل من عندكم, انتو جوة القوقعة ووائل عباس حاول بموقعه انه يخرج ويدي الناس نظرة من بره وان كنت اختلف معاه لاستخدامه الفاظ الشوارعية والسب والشتيمة, المهم يا بكير ياريت بالله عليك تقترح علينا وانته جوه الداخلية ازاي نصلح مجتمع مدني متحضر؟؟؟؟
وبعدين لو سمحت ياريت لما تعقب على ردودي ترد بالكامل على كل أسألتي وانتقاداتي مش تختار كلمة ولا كلمتين تعلق عليهم, الحاجة المهمة احنا مصريين مسلمين ومسيحين بنحب مصر وبناكل فول واهلاوية وزملكاوية, انتو اللي بعدتوا يا ظباط مش احنا, احنا ناس عاديين مهندسين ودكاترة وصنايعية وعمال وفلاحين كلنا بنحس ببعض , أنتوا لأ ومتنكرش يا باشا, تفتكر كام ظابط من الداخلية زعل على موضوع العبارة وقطر الغلابة وحادثة المنيا اللي اتطرمخت؟ تفتكر انك لما بتشوف خبر في صفحة الحوادث كظابط بتنفعل وبتزعل؟؟؟؟ مستحيل لأنك لو زعلت هتستقيل ولو هتشحت,
من غير مبالغة ناس كتير اتعرضت لتعذيب وناس منهم ماتوا, تفتكر لو انته تسببت لواحد غلبان في عاهة مستديمة او موته هتحس بايه؟؟؟؟
انا اقولك اول خطوات الاصلاح:
1- اعتذار من رئيس الجمهورية للشعب على التعذيب وفتح تحقيق في كل جرائم التعذيب وأيضا تشجيع المواطنين على الابلاغ عن اي عمليات تعذيب سابقة وأن يقوم الرئيس بانشاء هيئة مستقلة لتلقي البلاغات والتحقيق وأن تتبع هذه الهيئة الرئيس ورئيس الوزراء ومجلس الشعب
2- ان يتقدم وزير الداخلية باستقالته وان يتم تعيين شخص مدني لقيادة الداخلية.
3- ان يتم تعديل مواد التعذيب العرجاء وتشديد العقوبات بأقسى ما يمكن وان تصل للاعدام في حالة وفاة الشخص الواقع تحت التعذيب.
4- ان يتم حبس الظباط القائمين بالتعذيب مع المعتقلين الجنائيين وان لا يتم فصلهم وتدليلهم.
5- استدعاء كل الهيئات الدولية مثل منظمة العفو الدولية وهيومان رايتس ووتش ومنظمات حقوق الانسان الاقليمية والمجتمع المدني لدراسة الاوضاع على طبيعتها واقتراح التوصيات والحلول وسن تشريعات بهذه التوصيات لكي يتم حل المشكلة جذرياً
6- تغيير مناهج كلية الشرطة تماما وان تعلنوا للناس بصراحة الجدول اليومي الحقيقي ( كورسات أدب وخلافه ) الذي يتم الأن,
اخر حاجة الظباط اللي هما اكتر ناس بيسبوا الدين انته صورتهم لي انهم ملايكة, اضحك عشان الصورة تطلع حلوة, مش سب الدين ده جريمة؟؟؟؟؟
خد القنبلة دي يا قانوني بيه: سب الدين عقوبته من 3 ل 6 شهور سجن ويعتبر جنحة
أما سب رئيس الجمهورية فعقوبته من سنة ل3 سنين
قانون ساكسونيا وسلملي ع التروماي هههههههههههههههههههههههههههه
اصلا القانون بيقول ان رئيس الجمهورية أهم من ربنا هههههههههههههههههههههههههههه
صلي يا بكير صلي بس ياريت تقولنا بتصلي لمين؟؟؟؟
شكرا وربنا اكبر مننا ومنكم
" وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون" ياريت تقولها لكل ظابط تعرفه

Posted by: Mohamed Tawfik | Saturday, 10 February 2007

أستاذ محمد بكير

صباحك فل

سبق وطلبت من حضرتك تقولي إيه هي مواد القانون اللي على أساسها بيتحاكم ضباط التعذيب دول وحضرتك ماردتش على سؤالي، يبقى ماتقوليش ان فيه ضباط بيتحاكموا بقى.

الحاجة التانية برضه سبق وطلبت من حضرتك انك تقولي إيه أكبر مدة اتحكم فيها على ضابط تعذيب وبرضه حضرتك مارديتش عليا.

تحب انا اقولك ان القانون المصري مافيهوش مواد بتجرم التعذيب مطلقاً على الرغم من الإتفاقيات الدولية الليمصر موقعة عليها واللي بتعتبر ان التعذيب جريمة ضد البشرية لاتسقط بالتقادم؟ وكمان المواد اللي بيتحاكم بيها الضباط هي مادة من اتنين وهما إما "ضرب أفضى إلى الموت" ده في حالة وفاة المجني عليه أو "استعمال القسوة مع المواطنين" لو مامتش؟ وإن الأحكام في الإتنين مابتزيدش عن سنة أو سنة ونص على أي الأحوال؟ وإن الضابط اللي بيتحكم عليه بيقضيهم في معسكر من معسكرات وزارة الداخلية بيلعب كورة مع زمايله ومع العساكر الموجودين؟

حضرتك بتقول لازم والواجب على أي واحد فينا انه يبلغ عن أي ضابط يرتكب مخالفة، أبلغ فين ياباشا؟ في وزارة الداخلية اللي بيتبعها سيادة الضابط؟ عشان الاقي نفسي انا وأهلي كلهم في السجن؟ إنت مش عايش معانا ياباشا؟

حضرتك بتقول ان الضابط بياخد 150 جنيه في الشهر وان ده مرتب ضعيف وخلافه، وهو مين اللي عمل كده في الضابط ده؟ ميزانية وزارة الداخلية حوالي 12 مليار جنيه، يعني 12 ألف مليون جنيه، تقدر تقولي بيروحوا فين لما مرتب الضابط مابيزيدش عن 150 جنيه؟ وبعدين قولي حضرتك، أنهي ضابط اللي بتتكلم عليه؟ تقدر تقولي مرتب ودخل سيادة اللواء ضياء الدين أو اسماعيل الشاعر واللي زيهم برضه بياخدوا 150 جنيه في الشهر؟ ياحرام، صحيح غلابة

حضرتك مش ذنب المواطن ان وزارتك بتوزع 60% من 12 مليار جنيه على كبار اللواءات وضباط التعذيب في أمن الدولة والمباحث وغيره وتدي باقي أفرادها الفتات. ماهو ده برضه جزء من التعذيب وإهانة المواطن وبهدلته، ده باعتبار ان الضباط برضه فئة من فئات الشعب.

ياباشا حضرتك بتستخدم حقائق فعلية عشان تبرر تصرفات وزارتك ورؤساءك الكبار، وهي دي المشكلة الحقيقية. مافيش مخلوق يقدر يعمم ان الضباط أو أي فئة كلها ممتازة ولا كلها شريرة، بس كل اللي انت قلته لحد دلوقتي يثبت ان الظلم والتعذيب واستعمال القسوة والبهدلة والإهانة والتمييز بين أفراد الداخلية وقطاعاتها وبين الرتب وبين المحاسيب وغيرهم هو النظام السائد داخل الوزارة وبين كل مسئوليها.

أنا آسف، بس لحد ماأشوف ضباط بيتحاكموا محاكمة علنية على جرائمهم زي باقي أفراد الشعب، وياخدوا أحكام مش اقل من 10 سنين، ولحد ماتبقى السجون تابعة للقضاء مش للداخلية، ولحد مالنيابة تبقى مستقلة مش تابعة للسلطة التنفيذية، يبقى حايفضل اللي في دماغي في دماغي وانت خليك معتقد بصحة موقفك. بكرة الحق يظهر ويبان، بس مش عايزين ساعتها تطلع انت أو زمايلك أو رؤساءك تقولوا احنا غلابة مالناش دعوة، احنا كنا عبد المأمور والكلام ده، عشان مش حاينفع. ربنا مابيضحكش عليه تعالى وتسامى وجل عما سواه.

أنا خلصت كلامي بقى ومش حاتكلم في الموضوع ده تاني لأنه واضح انه مافيش فايدة، حضرتك ياإما عايش في الوهم أو في دنيا صنعتها في خيالك، أو مابتقولش الحقيقة وبتحاول توري صورة ماهياش فعلية أو حتى محسوسة. ربنا معاك ومعانا ويظهر الحق عن قريب.

Posted by: الأغلبية الصامتة | Saturday, 10 February 2007

و علي فكره لو حضرتكمشعايز تعرف الداخليه مكونه من ايهانت حربس ماحدش قالك تقرا اللي انا كاتبه و لا ترد عليه و لا ايه؟

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

لاانا ما قلتش ان مرتب الضابط 150 جنيه انا قلت بعد 10 سنين خدمه مجموع الزيادات اللي تفرقه عن ضابط لسه متخرج 150 جنيه مش مرتب الضابط كله 150 جنيه و انا قلت اني مش بدافع عن وزاره او نظامانا بتكلم عن فئه اخذ صالحها مع باطلها

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

يا سيدي الفاضل انا بتكلم في واقع شفته و عشته و مابدافعش عن وزاره او نظام كلامي واضح و محدد عن اغلب الضباط لا قيادات و لا مديرين

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

يا بهوات و بلاش بشوات علشان ماحدش يزعل انا ما بدافعش عن قانون او نظام او سلطه كلامي واضح و محدد من حياتي و معاشرتي للضباط فئه مطحونه مش زي ما انتو فاكرين و 99% من الضباط اللي عرفتهم لو ماكانوش ملايكه ما عندهمش القسوه اللي تخليهم يعذبوا حد بالصوره دي الضابط مواطن مصري طبيعي لازم يكون صلب في شغله لانه بيمثل القانون في بلد الاميه و الجهل للاسف منتشرين فيه لكن التعذيب و الاهانه مالهمش عذر انا بحاول اوصل صوره معينه عن الفئه العامه للضباط و لو اتكلمنا عنثغرات القانون و اخطاؤه
فممكن هنا ننتقدالسلطه التشريعيه ايه علاقه الضباط بالموضوع؟الاستاذ محمد توفيق الافيد ان اي مناقشه تبقي عامه و انا و الله مالي دعوه بامن الدوله او غيره
هو كل واحد يعلق علي كل تعليق هنا يبقي عميل للنظام؟؟؟؟

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

فيه جهاز اسمه الرقابه الاداريه و فيه نيابه الاموال العامه لو بلغت عن اي مرتشي و عندك الدليل اكيد حيتحقق في الموضوع اي كان مركز الجاني وزير او بكير الغفير جرب و بعد كده قول كلامي صح ولا لأ

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

و اخيرا اتمني ان الايميل يكون وصل حضرتك

Posted by: mohamed bakeer | Saturday, 10 February 2007

محمد يا بكير
تعليقاتك لو سمحت تجمعها كلها وتنشرها مرة واحدة
مش افتح الاقي عشر تعليقات منك وكلهم بيردوا على نفس الشخص
ما وراييش غيرك انا
لو عملت كده تاني هامسح كل تعليقاتك
ولو كررت تعليق اكتر من مرة او نشرت تعليق اتنشر قبل كده برضه هامسحهولك
وبرضه لو اتكلمت في الدين هامسح تعليقاتك !!!
مش على اخر الزمن ها ييجي واحد ظابط يزايد على ديني !!!
معلش اصل انا راجل منظم وباحب النظام
مش انتم بتقفلوا الشوارع لما يكون فيه كلب من بتوعكم اللي بتحرسوهم معدي وبتعطلوا مصالح الناس
وبتقفلوا الشوارع جنب السفارات والهيئات الاجنبية
وبتمنعوا العربيات تركن قدام الاقسام
وبتمنعوا الناس تقعد على المقاعد اللي قدام نقط الشرطة في محطات القطر
وبتقولوا ان الشرطة والشعب في خدمة الوطن
وبتقبضوا على اللي بيتكلموا في الدين !!!
احنا برضه المدونة هنا ليها نظام لو سمحت !!!

Posted by: وائل عباس | Saturday, 10 February 2007

لما الشرطة والشعب في خدمة الوطن يا وائل
اومال الجيش بيعمل ايه؟
شعار الشرطة في امريكا: نخدم ونحمي!
يا عادلى يا كلب اسيادك رجعلنا الشعار تانى
الشرطة فى خدمة الشعب

Posted by: مرعى | Saturday, 10 February 2007

يا محمد يا بكير قتيل قسم حدائق القبة اهله راحوا فين؟ وليه سحبوا شكواهم؟ يا مجرمين يا سفلة

Posted by: مضطهدة | Saturday, 10 February 2007

السلام عليكم
اسمحي يا ساتاذ وائل ان اعقب على كلام الأستاذ محمد بكير لأخر مرة في هذا العدد وارجو الا يضيق صدرك بكثرة تعقيبي عليه ومناقشاتي
الاستاذ بكير باشا في اخر تعقيب ليه على كلامي ذكر نقطتين في غاية الخطورة:
الاولى : ان الشعب المصري شعب أمي وجاهل وده اتهام خطير وان كنت اعتقد انه عديم القيمة لأن فاقد الشيء لا يعطيه فكلنا يعلم جيدا يا استاذ بكير أن عسكري الأمن المركزي المصري حاصل على دكتوراة , ومندوب الشرطة يحمل شهادة جامعية و امين الشرطة معاه ماجستير والمخبرين طبعا - اوعى وشك- دول حاصلين على درجات علمية كبيرة لسه الجهلة اللي زيي ما سمعوش عنها, اما الظباط الامامير فدول الشهادة العلمية بتاعتهم اسمها انه ظباط يعني عينة غير البشر, يا بكير بيه وزارة الداخلية بتتعمد ان يكون العاملين فيها جهلة عشان عنوان الداخلية ممنوع التفكير, تفتكر يا بكير ان ال 50% اللي خدتهم ف الثانوية العامة دول زيك زي كل البشوات, يخلوك تقول ان الشعب المصري أمي وجاهل وانتم اصلا تعليمكم وقف عند المرحلة الثانوية, يعني من الأخر اكبر درجة علمية حصل عليها ظابط او لواء او حتى وزير داخلية بتعادل دبلوم - مع الاعتذار للحاصلين على دبلوم- مش كده وبس وبتبجح وبتقول الشعب أمي وجاهل, مش عارف أقولك ايه والله.
ثانياً: انته بتقول وش القتامة اللي في الظباط والعساكر ده منتشر في كل دول العالم, اولا انته كداب لأن واضح انك أبعد سفرية ليك كانت من بيتكم للألف مسكن, انته لو سافرت هاقولك الشرطة بتتعامل ازاي في الامارات - مثلا - وده حصلي شخصيا اتأخرت عند اصحابي للساعة 03 بالليل ولأن المسافة قريبة فخرجت أتمشى من غير عربية وانا ماشي وقفلي سيارة شرطة , تخيلي يا بواكير قالي ايه؟؟؟؟ قالي اركب أوصلك, تخيل وركبت معاه لا سألني قالي اديني هويتك ولا وريني بسبورك ولا جاي منين ولا سين وجيم بتاعتكم, برضه في دبي برغم زحمة المرور الرهيبة بتلاقي ان الظباط والعساكر بتوع المرور بيضحكو مع الناس وبيهرجوا وكل حاجة ماشية بدون مشاكل, في السعودية وايام الارهاب والكباب سايق سيارة بسرعة كبيرة عشان الحق معاد الطيارة وصورني الرادار ولما وصلت لنقطة التفتيش طلعت الرخصة وراوراق السيارة واديتهم للظابط من شباك العربية, وقلتله بسرعة سجل المخالفة عشان انا متأخر على معاد الطيارة, عمل ايه؟ قالي حرام عليك ولا لاقدر الله تعمل حادث اهلك محتجينك, ومسجلش مخالفة ودعالي ان ربنا يوفقني, تخيل !!!!!!!! من السهل جدا في دول الخليج انك تسأل اي ظابط او عسكري عن اي مكان وتطلب منه يوصلك لبيتك والله عمري ف السعودية او الامارات ما وقفت في كمين تفتيش ونزلت من سيارتي, اسف للاطالة لكن وش الاتامة اللي بتقول عليه ده يا سيد بكير مش موجود غير في شرطة مصر والاردن وسوريا بس وطبعا انتم حاليا في المركز الأول.
يا بكير باشا ارجوك خليك منطقي وواقعي الناس اتغيرت انتم اللي وحشين لو عايزين تصلحوا بجد لازم تعترفوا انكم انتم اللي وحشين مش الشعب ولا القانون ولا الشغل, يا سيدي لو الشغل ده بيتعبك بناقص روح دورلك على شغل تاني محامي مثلا تدافع عن الغلابة اللي كنت بتعذبهم او اي عمل شريف

Posted by: Mohamed Tawfik | Monday, 12 February 2007

كلب ولقى عضمة

شغل ايه اللي يسيبوه دول دفعوا دم قلبهم علشان يتنططوا على خلق الله وعشان يمارسوا شذوذهم النفسي برخصة من فوق قوىىىىىىىى

Posted by: اللورد | Monday, 12 February 2007

كليه الشرطه يا سيدي الفاضل بتدي مؤهلين ليسانس حقوق و بكالوريوس العلوم الشرطيه و الحمدلله مجموعي كان كويس جداو قتها و الحمدلله تعليمي لم يتوقف علي مؤهل الكليه

ياريت ماتقذفش الناس بالجهل و حضرتك عندك نقص كبير في معلوماتك

مين قال لحضرتك ان كليه الشرطه ما بتديش مؤهلات؟؟
اعتقد انك المفروض ما تتكلمش عن اي موضوع ما تعرفش عنه حاجه و بعدين انا و ضحت اني ضد اي اهانه لايانسان و نسبه الاميه تبعا للاحصاءات الحكوميه 70% و ده غير محسوب فيه اللي معاهم ابتدائيه و للاسف اغلب اللي معاهم ابتدائيه اغلبهم معرفتهم بالقراءه محدوده جدا و ياريت متحاولش تحور كلامي بمعني اني بهاجم اي حد انا مصري يا عم الحاج و اشعب المصري ده منه اهلي كلهم انا اصلي مش اوروبي و مش عايش في سلطنه بروناي
و دي مش اهانه اني اقول حقيقه واقعه عن احصائيه حكوميه بدون مبالغه او تحوير
بلاش كلمه قتامه خليها صرامه يا سيدي لوكنت حضرتك سافرت امريكامثلا كنت شفت ان في بعض الولايات لازم تخلي ايدك علي الدركسيون لو ضابط وقفك و الا ممكن يطلع مسدسه عليك لانه يخاف ان يكون معاك سلاح و لو اصطحبك للقسم في اغلب الولايات بيركبك علي الكنبه اللي
ورا بالكلبشات و في تركياالبوليس صارم جدا وقتم جدا و ما بيتفاهمش و الرشاوي منتشره
وكمان في تركيا ضباط الجيش و الشرطه ليهم مساكن و مجتمعات مختلفه عن الناس
واليونان معاملتهم للعرب مش لطيفه خالص و روسيا بقي اتمني انك تلتقي بالبوليس هناك علشان تغرف القتامه اللي بتكلم عليها
و يا رب نبقي زي الامارات
و ما تتهمش حد بالكذب بدون دليل يا استاذ و العالم اوسع من الامارات هو حضرتك فاكر ان كل اللي بيسافروا بيروحوا الامارات و السعوديه بس؟ده في سنبل بعد المليون مع احترامي لسيادتك طبعا
مش معني الصرامه و بلاش القتامه يعني اضرب و اشتم و برضه مش معناها اني ما بقاش متعاون مع الناس انت لو في طريق مهجور و عربيتك عطلت ما تعرفش ان في رقم للشرطه 0121110000 للنجده؟
للشرطه عندنافيها سلبيات كتيرزي اي جهاز في الدوله و السلبيات واضحه اكتر لانها في مواجهه المواطن المصري لكن مش بالشكل اللي حضرتك مصورها الضابط او العسكري الغلبان مصري و مسلم في الاخر اذا غلط و احد او اتنين او الف لسه فيه ادهم عشر مرات ولاد ناس بس احنا دايما نفتكر الوحش و لا ايه؟و من صميم واجب اي رجل شرطه انه يساعد ايانسان في ازمه في اي وقت و اي مكان
و حضرتك قلت للشرطي سجل المخالفه بسرعه يعني بدون اعتراض عمرك بقي ما شفت كميه الاعتراضات والمحاولات و احيانا التهديداتلضابط المرور ؟ زي طيب هات اسمك او مش عارف انا مين او يتكلم في الموبيل و يحاول يديه للضابط خد كلم الباشا
صح و لا غلط؟
و لو ماعملش كده كتير يفضل يقاوح مع الضابط ساعه ان الرادار هو اللي بايظ مش ده بيحصل من الناس في مصر لما يتمسكو رادار؟المطلوب من الضابط اللي بيعمل 100 مخالفه في اليوم يعمل ايه؟مش يقل ادبه او يهين حد لا اطلاقا مرفوض طبعا بس لازم نوع من الصرامه خليك واقعي و ما تقولش انه لازم يناقش كل واحد نص ساعه لو عمل 50 مخالفه يعني 25 ساعه في اليوم
الموضوع بقي مش بس سلوك ش رجل المرور هنا لكن السائقين كمان و لا ايه؟
عمل شريف؟؟ هو خلاص حضرتك حرمت فلوس او ملاليم رجال الشرطه اللي بياكلوا بيها عائلاتهم؟ يعني الاف الناس بالكلمه البسيطه دي بياكلوا حرام؟ لا يا استاذ انا و الحمدلله عمري مامديت ايدي علي حد وكمان اغلب الضباط اللي اعرفهم و المجهود اللي بيبذلو اي شرطي في شغله لو و قف بيه علي عربيه فول كان كسب اكتر و بعدين مش حضرتك طلبت اني اراسلك علي الميل ؟ و زعلت لما رديت عليك هنا و قلت اني عميل مدسوس؟ انت بقي ماردتش علي الميل بتاعي ليه؟؟
تحياتي

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 12 February 2007

السلام عليكم
وزاره الداخليه مثلها مثل كل ا لوزارات فيها الفاسد اكثر من الصالح
والصالح فيها بمجهوده الفردى اما الفساد فهو اداء حكومى والحمد لله
هل يستطيع اى شخص ان ينكر الرشوه فى وزاره الداخليه؟؟؟
وعلى اى مستوى تمارس الرشوه؟؟
انا أرى انها لأعلى مستوى
و
رغما من الكراهيه الشديده للرشوه وللمرتشين من الشرطه او غير الشرطه الا اننا كلنا على استعداد لدفع الرشوه لنتخلص من اى مشكله ولو تافهه فى اى مكان يكون لوزاره الداخليه علاقه بها ؟؟؟؟؟؟؟؟
بل وعلى استعداد لدفع الرشوه فى اى مكان غير وزاره الداخليه؟؟؟
والكارثه الحقيقيه اننا فى وزاره الداخليه واقسام الشرطه بالتحديد وهى الاماكن المفترض فيها جدلا انها تحقق العدل ندفع الاتاوات لتحصل حتى على حقك او تسرق بها حق الاخرين فى مكان يفترض فيه تحقيق العدل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الى اى طريق نسير والى اى مكان سنصل؟؟
ولى سؤال ربما وجدت اجابته عند السيد بكير
من يرتدى الجلابيه فى وزاره الداخليه ؟؟؟؟؟ ولم؟؟ومتى؟؟
ومن يصل الى رتبه لواء؟ ولم ؟؟ ومتى؟؟
ومن يدخل امن الدوله للعمل بها وليس معتقلا؟؟ ولم ؟؟ ومتى
وفى اى عهد تحسنت علاقه وزاره الداخليه بالناس ؟؟وكم استمر التحسن؟؟
سيدى الفاضل انت تعرف كم هو حجم الفضائح والمصائب اكثر من اى شخص منا ؟؟
فلم الدفاع؟؟
ولم تلمس الاسباب؟؟
ولم التعلل؟؟
هل عساكر الداخليه فقط هم من يتعب ويكابد ويعانى فى دولتنا دو غيرهم؟؟؟؟
وهل من حق حماه الجبهه الداخليه ان يفعلوا ما يفعلوا؟؟
ان كان ليس لهم حق فلما الدفاع؟ وان كان لهم حق فما هو حق حماه الجبهه الخارجيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وهل من يدخل الشرطه يدخلها رغما عنه؟سواء كان ضابط ام عسكرى ام امين شرطه ؟
سيدى الفاضل بكير
ارحمناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ارجوك
الضرب فى الميت حرام
لقد قتلتم كرامتنا وحريتنا وكممت افواهنا
ولن نستطيع ان نفتح افواهنا الان حتى لنقول كدب وبهتان انكم شرفاء اكثر منكم مجرمون؟؟؟
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا
لقد اغلقتم افواهنا

Posted by: لقد اغلقتم افواهنا | Monday, 12 February 2007

انا ما بداففففعش عن الوزاره او النظاااااام و ما بنكرش سلبيات كتير في الداخليه انا كل هدفي اني اوضح ان هجمه وائل عباس علي الشرطه مبالغ فيها جدا و ان اغلبيه الضباط مطحونييين يا جدعان مرتبات و ظروف عمل سيئه و مالوش حق يحسن دخله باي طريقه شريفه و لمل اشوف ناس كتير بيعرفوا ربنا و طلعان عينهم في الشغل و الفكره اللي واصله للناس ان كلهم مجرمين و ظلمه لا الضباط مصريين مسلمين ممكن يكون فيهم زي اي فئه الوحش و الكويس و ممكن يكون فيهم عدد اعمتهم السلطه و يستحقوا العقاب لكن الاغلبيه لا
بس فيه ضغط كبيييرعلي اغلب الضباط و الضابط مش سلطه مطلقه زي ما حضراتكم فاهمين ماتظلمووووش ناس مالهاش ذنب الصالح مع الطالح عايز تهاجم هاجم تصرف او شخص او سياسه او موقف لكنمش فئه كاملللللهم عددها الاف و بكراهيه مطلقه زي وائل عباس ما بيهاجم واضح كده؟

Posted by: mohamed bakeer | Tuesday, 13 February 2007

الجلابيه اللي عايز يسوي معاشه بعد 25 سنه علي الاقل او بياخد لواء و يطلع علي طول واللي بيوصل لواء اي حد بيصمد في الوزاره صحيا و نفسيا بس الصعوبه انك تستمر فيرتبه لواء
امن الدوله ترشيح و دوسيه نظيف و اختبارات دي شروط الالتحاق

Posted by: mohamed bakeer | Tuesday, 13 February 2007

أنت الخصم والحكم
يا بكير
هي دي المشكلة, والله ضحكتني جدا لما وصفتني بسنبل ياريت يا أستاذ محمد الواحد كان سنبل, وردي على تعقيبك:
اولا: منين جبت احصائية ان 70% من المصريين جهلة وأميين, ياريت تذكر مصادرك ؟؟؟؟
ثانياً: أعتذر لعملماء الشرطة الحاصلين على أعلى الشهادات الجامعية على اهانتي لذاتهم الالهية, واعتقد ان الاستاذ بكير في رده على ان الشرطة متعلمين وكفاءات نسي يقولنا ان الدكتور أحمد زويل خريج (علوم) شرطية, والاستاذ/ نجيب محفوظ ( ليسانس ) شرطة, ردي عليك طالما فتحنا الموضوع الظريف ده اني شخصياً اعرف عميد شرطة كا بيقول على البرنتر ( الطابعة ) بيسميها البلنتر والاسكانر كان بينطقه ديسكانر, ده واحد وما خفي كان أعظم.
ثالثاً: طالما انتو متعلمين و بتحصلوا في مصر على درجة علمية زيها زي الكشري ( بكالوريوس + ليسانس) سابقة علمية غير موجودة في العالم, المفرض اما بكالوريوس او ليسانس , ياريت تقولولنا ايه المناهج الرهيبة دي وايه العقليات العبقرية دي اللي في خلال 3 سنين تقدر تحصل على بكالوريوس وليسانس ( 2 في 1 ), اعلان شامبو ده يا باشا, ماعلينا ياباشا انا مش بتهمكم بالجهل بس ردودك بتقول انكم درجكتكم العلمية عبارة عن كشري أو شامبو
رابعاً: شعار الشرطة في أمريكا We Save and Serve , ونسيت سيادتك وانته بطرمخ تقول حاجة مهمة في امريكا بالذات وهي ان فيه شرطة محلية وفيه شرطة فيدرالية يعني فيه جهة رقابية موجودة في الشارع وبتشتغل مع الناس مش جهة واحدة وعايشين في برج عالي ومنعزل عن الناس, وبعدين امن الدولة بيتجسسوا على اي حد في مصر بدون رقابة عليا ولما بوش حاول يعمل كده الدنيا اتقلبت عليه وعلى اللي خلفوه.
خامساً: لو نزلت اي مطار من مطارات العالم هتلاقي كل شيء منظم ودقيق لكن في مصر بتلاقي ان ييجي امين شرطة والناس نازلين من الطيارة ينادي على الوسايط بالاسم عشان مينتظروش, مشكلتكم انكم عارفين ان مصر اكبر مشاكلها الطبقة انتم أداة كبيرة جدا في تشجيع الطبقية, يعني يا بكير بيه لو ربنا كتبلك تكون زي سنبل مثلا - العبد لله - وسافرت هل هتنتظر في الطابور زي الناس في المطار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سادساً: هييجي يوم هتتلغي فيه قوانين الطواريء والأحكام العرفية, يا ترى يا هلترى انتم كشرطة فكرتوا في اليوم ده وياترى ساعتها وانته مواطن عادي هتتعامل ازاي مع الناس؟
سابعاً: ناس كتير جداً طلبوا الغاء جهاز أمن الدولة, انا مش منهم انا بطالب بتحديد اختصاصاته وانه يكون اداة حماية وليس اداة ارهاب فمعروف ان هذا الجهاز -سيء السمعة - هو الذي اذل المصريين بسبب صلاحياته المفتوحة والغير مقننة لدرجة ان اي واحد شريف بيسمع كلمة أمن الدولة بيتخض.
ثامنا: الشرطة في خدمة الشعب والشرطة هي كل الشرطة والشعب هو كل الشعب, مفروض ان تتعاملوا مع الناس برقي وليس بنظرية ده مواطن نمرة بورقة وسخة اوديك ورا الشمس,
تاسعا: انا عن نفسي عارف مواطن مات تحت التعذيب في قسم شرطة من 9 سنين وأهله لما اشتكوا وراحوا وزارة الداخلية اعتقلوا اخوه, والظابط الهمام اللي موته اتنقل لمكان أحسن واهو عايش ولا على باله بنظرية كلب وراح, على فكرة المواطن ده الله يرحمه كان عليه شيكات لواحد مش مذنب ولا ارهابي ولا بطيخ, المعلومات عندي بالكامل لو عايزها يا بكيرموضوع الصحفيات وغيرهم كتير وكتير وكتير
للأسف تاريخ الشرطة مع الشعب تاريخ أسود وانا مش بقولك ان الشعب المصري زي الفل لكن يا باشا مفروض انكم تساعدوا في حل مشاكل الناس مش تعقدوها
عاشراً: انتو ليه ما بتعترفوش بالحقيقة وبتناهدوا فينا على الفاضي يعني معقول كل اللي بيعقبوا عليك دول مبيفهوش؟؟؟؟ دي عينة بس ليس الا

Posted by: Mohamed Tawfik | Tuesday, 13 February 2007

السلام عليكم
سيد بكير
الجلابيه هى لكل من تسول له نفسه ان يتعامل بضمير
ورتبه اللواء هى لاصحاب العمل المميز فى حياتهم الوظيفيه
ولكن مميز فى اى شئ؟؟؟؟
انت تعرف
وامن الدوله بها ضباط برتبه ملازم اول ورتبه نقيب فأى دوسيه تتحدث عنه ومن يقوم بالترشيح وماهى الاختبارات؟؟؟
وأى وزير داخليه هو امن دوله سابق؟؟؟؟؟؟؟؟
المشكله الحقيقيه ان اخطء الشرطه تهين كرامه المواطن المصرى
ولم يتبقى لنا سوى الكرامه
وهى اعز ما نملك
هل هناك اصرار على سلب الكرامه ايضا؟؟؟؟؟

Posted by: لقد اغلقتم افواهنا | Tuesday, 13 February 2007

حينما وضع الكلاب حبل المشنقة حول رقبة سيدهم صدام حسين تحسرت لأن الأحق بحبل المشنقة هو العميل الصهيوني محمد حسني البارك

ألا تشاركني هذا الشعور، أيها المواطن المصري؟

Posted by: المصري افندي | Wednesday, 14 February 2007

راجع يا استاذ محمد توفيق احصائيات اليونسيف و الجهاز المركزيللتعبئه والاحصاء و كليه الشرطه 4سنين مش ثلاثه و مناهج القانون فيها هي مناهج كليه حقوق جامعه عين شمس و نفس الاساتذه الافاضل و مع احترامي انا انا مش مطالب اني اصحح لحضرتك معلومات عاديه و معروفه
و شعار الشرطه في امريكا to protect and to serve , ابقي اقراه كويس
يعني الضباط اللي في الشوارع 24 ساعه في اليوم دول في برج عاجي؟ موضوع 70% اميه موضوع معروف جدا و مش حقول حاجه عن بلديمش واثق فيها
و في كل سفرياتي اناو اي ضابط بندخل الجمرك زي كل الناس لانه مش ممكن غير كده غير لو كان بابا وزير مثلا و اخر مره كان امامي في الطابور ضابط في امن الدوله
fbi fedral berue of investigation نظرا لانالولاياتالمتحده ولايات منفصله و كل شرطه ولايه لاتخرج عن حدودها كان لازم يكون فيه جهاز فيدرالي يقدر يراعي مصالح البلد عموما و القضايا الفيدراليه اي اللي تمس اكتر من ولايه و عندهم سلطه و حريه حركه كبيره
للاسف حضرتك فاكر ان الضباط دول بيتفتحلهم قاعه الvip في المطار
و اخيرا افهم ان حضرتك بتهاجم كليه حقوق عين شمس و جميع الاساتذه فيها بعدم الامانه و انهم بيدرسوا كشري؟؟
ولا ده نقص فيمعلومات حضرتكانك ما تعرفش انهم بيدرسوا في كليه الشرطه؟ و انا فعلا مواطن عادي هو يعني الضابط ما بيقوفش في الاشارهزي الناس و غلاء البنزين و الاسعار ما بيجيش ناحيته؟ و علي فكرهانا مش في الخدمه حاليا
الاستاذ الفاضل لقد اغلقتم افواهنا لا يا فندم رتبه لواء بتوصلها بعد 30 سنه خدمه و كلامك للاسف فيه مغالطات كتييير لا يتسع المكان للرد عليها هنا ملازم اول بيكون 4 سنوات خدمه و اعتقدانه مطلوب اكتر من كده لتقييم خدمته
لواء في المفرقعات مثلا او السياحه او شرطه الكهرباء او غيره لازم يكون حرامي و نصاب علشان يكون لواء؟ و لا بيوصل لواء و يستمر لانك مش حتلاقي حد له خبره 30 سنه في المجال ده؟؟؟
للاسف فيه فجوه كبيرهاوي في المعلومات عن الضباط و انا كل اللي بحاول اعمله ان افهم الناس ان ال 20000 ضابط في الخدمه مصريين و اغلبيتهم مطحونين في الشغل و المقابل المادي و و مصريين طبيعيين زيكل الناس لا بدافع عن نظلم و لا قانون و لا وزاره
و فيه فرق اني اهاجم الفساد و اهاجم شريحه كامله من المجتمع

Posted by: mohamed bakeer | Wednesday, 14 February 2007

علي فكره اني اغلط في كلمه كومبيوتر ده مش معناه اني متخلف عقليا و الجهل بمعني كلمه برينتر او سكانر مش مشكله لكن يحصل ايه لو حضرتك قلت طابعه مثلا علي البرنتر؟ و لا لازم يعني علشان نبقي ولاد ناس انا و الحمد لله العبد الفقير لله اعرف 3 لغات لكن عمري ما بدخل كلمه انجليزيه واحده في كلامي الالمان او الروس مثلا و كمان الفرنسيين بيعتزوا بلغتهم جدا و مفراداتها ليه احنا كمان ما نقتصرش عليلغتنا؟ ده مش جهل يا استاذ يعني مهندس دفعه 1977 لو غلط في كلمه برينتر ده يقلل من كفاءته او يخليه جاهل؟ و لا الضباط بس لو غلطت يبقوا جهله؟؟؟؟؟
و انا ما وصفتش حد بسنبل حضرتك ما فهمتش قصدي و لما اتناقش مع حد لا بوصفه انه كداب زي حضرتك ما قات و لا بشتمه بامه علشان اغطي ضعفه زي استاذ وائل عباس لكن كلامي بيقتصر علي اللي بيظهره كلامه و كلام حضرتك بيقول انك لازم تراجع معلوماتك او تستبدلها
خالص احترامي و تحياتي للجميع

Posted by: mohamed bakeer | Wednesday, 14 February 2007

استاذ بكير
انا واحد مقياس احترامي لأي شخص بيبدأ بتعليمه وثقافته وواضح انهم اختاروك صح للمهمة
اختاروا واحد عنده قدرة على المحاورة والنقاش وان كنت بتتغاضى عن حاجات وبتتصرف بطريقة مريبة في ردودك, يعني بترد على اجزاء بس
شوف انا معترض على اهانة أدمية الانسان وزارتك باعتاك تقول ان دي تصرفات فردية مش منهج وزارة وسياسة عامة, يا سيدي الفاضل مع خالص الاحترام لشخصك الموضوع اكبر من حجمي وحجمك ومع الاسف ان حضرتك بتقول ان الموضوع بتاع التعذيب والاهانات دي تصرفات فردية,
استاذ بكير طالما انك بتسافر امركيا والمانيا وروسيا اذن انته ما شاء الله اكيد في مكانة كبيرة في الوزارة!!!!!!!!! ولا انا غلطان وكمان بتجيد 3 لغات اذن انته واصل!!!!!!!!!!! ولا ايه؟؟؟؟؟
يعني معلش ما تعيشي في الدور وتقول انك من ملاليم الوزارة بتصرف على 7 عيال وامهم وابوهم, وان الشرطة وعربياتهم وشققهم ......الخ
يا سيدي الفاضل المشكلة هي المنهجية مش في حضرتك وانا دلوقتي متأكد مليون في المية انك بتمثل جهة في وزارة الداخلية وأتمنى ان الجهة دي تكون وظيفتها قياس الرأي العام واعطاء نصائح وتوصيات فعلية لبشوات الوزارة عن معدل الكره الرهيب لجهاز الشرطة من المواطنين,
بلاش نظرية فئة شاذة ده, كل الظباط حلوين وبس فيه شوية بلطجية وسفلة
يعني لو انتوا يا وزارة حاسين بكده يبئى عفوا مفروض تلبسوا الجلبية وتقعدوا ف البيت, الحياة مش وردية صحيح معدل الكره للشرطة المصرية متفاوت لكن الكل مقتنع - كل المصريين - ان الشرطة المصرية جهاز فاسد هتقول غير كده كأنك بتدن في مالطا,
ايه العيب انكم تصلحوا, شوف انا عارف انك ممكن تكون من دعاة الاصلاح لكن الحرس القديم في الوزارة اللي بيبص للميري والسلطة وهيبة رجل الأمن والخرافات اللي عفا عليها الزمن دول هما اللي بيدمروكم, هو عيب انكم تعاملوا الناس بأدمية وبعدين معدل ال aggressive في الشرطة المصرية عالي جدا جدا جدا ليه مبتحالوش تحطوا سياسات تهديهم شوية,,,,,
مثلا في مباراة كورة بين اسمنت السويس والمقاولين العرب في ملعب المقاولين الامن المركزي قتل ولد عمره 16 سنة؟؟؟؟؟ ليه؟؟؟؟؟؟ ذنبه انه غلبان ملوش ضهر, وأمه وابوه وعيلته طظ فيهم,
يعني بعبارة اخرى معدل الجرائم الشرطية كبير جدا جدا وتاريخ اسود ومستقبل مهبب ومنيل بتسين نيلة لأنكم مبتعترفوش بحاجة اسمها ادمية الانسان وزي ما قلتلك قبل كده المواطن نمرة كلب ولا يسوى سواء دكتور او مهندس او عامل ودايما بتبصوا للناس انهم متهمين,
مرة وانا في مصر من حوالي 10 سنين رايح اركب المترو من محطة الجيزة وجالي 2 لابسين زي مدني وقالولي تعالى معانا قلتلهم وانتوا تطلعوا مين ؟؟؟؟ قالولي مباحث, قلتلهم ايه اللي يثبتلي انكم مباحث؟؟؟ قالولي تعالى وبطل غلبة؟؟؟ قلتله مش هتحرك الا لما تطلعلي كارنيهك طلعه وراهولي, رحت معاه لقيت ظابط قاعد ع المكتب بيبصلي باحتقار وبيقولهم فتشوه, قلتله استنى بتدور على ايه؟ واحد رد وقالي كلم الباشا ( جزمة السلطان ) كويس, قلتله يا باشا انا بشتغل في كذا, ومفروض انهم شافوا بطاقتي معقول اكون شايل مطوة او بانجو مثلا؟؟؟؟ بصلي بقرف ومردش قلتله ياريت تميزوا بين الناس مش كل الناس مجرمين قالي امشي ياد؟؟؟؟؟؟ تخيل امشي ياد, اثبتله اني راجل محترم وفي مركز مرموق وبشتغل مع حبايبكم الامريكان ويقولي امشي ياد, مش هقولك لو الاحترام بالمادة كان لازم يحترمني, لو الاحترام بالعلم كلن لازم يحترمني, لكن الوزارة مربياكم صح يا باشا, متهى القسوة الحزم؟؟؟؟؟
يا استاذ بكير لو سألت اي مصري ايا كان عن البوليس هيقولك زفت, لو عايزين تتطورا الوزارة ياريت تتعلموا من بلاد بره واحب اقولك يا بكير بيه اني الحمد لله زرت دول كتير جداً في اوروبا وامريكا واسيا وما شفتش زي البوليس المصري
صلاحيات لا نهاية
معدل القسوة والعدوانية لا نهائي
ايه ده وبعدين تقولي انها تصرفات فردية
يا بكير انا مواطن فوق مستوى الشبهات لا انا جماعات اسلامية ولا شيوعي ولا بطيخي ولا ليا اي انتماء حزبي ولا سياسي يعني بيتساوى عندي الانسان المصري الشيوعي والاخوان
الانسانية والادمية لكل البشر
هل تعلم ان مندوب الامين العام للأمم المتدة لمناهضة التعذيب الجسدي تقدم بطلب لزيارة مصر في يونيو 2006 ولم يصدر التصريح للأن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا موافق ان عيلة مبارك واولاده واحفاده يحكموا مصر بس بعدل وكل واحد ياخد حقه في الثروة والانسانية؟؟
بص الليلة كلها غلط
انتوا مش هتفوقوا الا بكارثة بس
دي من الاخر حرب ونطحن فيها لا قدر الله , مصيبة كبيرة من عند ربنا المهم كارثة والناس تفوق
ربنا يوفقك وتكون فهمت اننا كلنا هنا مش معترضين على ظابط باسمه الاعتراض كله على سياسة عامة لوزارة للأسف اتبدلت وظيفتها من خدمة الشعب ورعاية مصالحه وأمنه الداخلي الى وزارة للبلطجة والقتل لأتفه الاسباب
اموت واعرف انتم بتعملوا في الظباط ايه عشان تزودا معدل القسوة والعدوانية عندهم؟؟؟؟؟؟؟
مع خالص تحياتي

Posted by: Mohamed Tawfik | Thursday, 15 February 2007

يا استاذ محمد توفيق ما تكلمنيش بصيغه الجمع والله العظيم احاسب علي هذا اليمين امام الله انا لا امثل اي سلطه او جهه في الوزاره و انا تعليقي هنا فقط اني باحاول اصحح صوره غلط هو كل المصريين لازم يفكروا ان اي ضابط حالي او سابق لازم يكون واصل و قياداته هي اللي بتقولله يعمل ايه؟؟ اللي حصل معاك من ضابط المباحث غلط ودلوقتي ممكن تشتكي اي ضابط لو ليك حق حتاخد حقك
سؤ المعامله للاسف ما دام لا يوجد به سب او ضرب لا يعاقب عليه القانون و يا ريت تعذر الضابط ده يمكن لو قعدت مكانه شويه و شفت اللي شافه كنت عذرته لكن برضه سؤ المعامله الذي لا يعاقب عليه القانون
غلط
و للمره المليون انا ما بدافعش عن تعذيب ووزاره او نظام انا شايف ان اغلبيه الضباط مطحونين و ما بيشوفوش بيوتهم و مرتباتهم قليله و كمان كل خلق الله تشتم فيهم؟ اللي عايز يشتم ضابط بعد كده يروح يقعد 8 او 9 ساعات في عربيته في الشارع او يقف جنب اشاره 8 ساعات في دخان العربيات او يتفرج علي اللي بيشوفه الضابط في القسم و يتخيل نفسه قاعد 12 ساعه مكانه و بعد كده يقول اللي هو عايزه لو كان لسه فيه نفس يتكلم


تحياتي

Posted by: mohamed bakeer | Thursday, 15 February 2007

ردودي علي نقط معينه في كلام سيادتك غصب عني لاني علشان اوضح نقط تانيه لازم اشرح حاجات كتير جدا
و يا تري وصل لحضرتك الميل بتاعي؟ و شكرا انك قلتلي يابيه مش ياباشا ماهي باشا بقت شتيمه اليومين دول و حدور علي معني كلمه بك البشويه طلعت جزمه السلطان ربنا يستر البكويه تطلع ايه؟
تحياتي

Posted by: mohamed bakeer | Thursday, 15 February 2007

دولة الظلم ساعه ودولة الحق كل ساعه

Posted by: Abdularhman | Monday, 05 March 2007

انني اناشد السيد معالي الدكتور وزير التعليم انصافي من ادارة جهينه التعليمية محافظة سوهاج حبث انني معوق وفي السنه النهائية بكلية الاداب واعمل اداري بمدرسة الشريفه الاعدادية بجهينه وارضاء لاصحاب النفوذ قام مدير الادارة التعليمية باصدار امر نقل لي ولم يراعي ظروفي الصحي حيث انني معوق ولا استطيع الحلركة بمفردي ولا ظروفي النفسيه وانا مقبل علي امتحانات السنه النهائية بكلية الاداب فماذل افعل افيدوني اثابكم الله

Posted by: khaled_gamal83 | Tuesday, 08 May 2007

وائل اخبارك انا تامر النجار بكلمك من السعوديه يا ريت اسمع صوتك
timoo911@hotmail.com

Posted by: tamer elnaggar | Saturday, 15 December 2007

ايش القصة والجائزة

Posted by: يمني | Monday, 31 December 2007

السلام عليكم
انا حاصله على ليسانس اعلام صحافه من محافظة الشرقيه وابحث عن عمل فى تخصصى ارجوا المساعده

Posted by: حنان بيبرس | Friday, 04 January 2008

هــــو عمنا وائل شاف حاجه أو ذاق اللى ناس كتير جدا بيشفوه من تعذيبات ياعم خلينا فى حالنا وربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم وكل رمضان وانتم صايمين عن كل حاجه

Posted by: hamed16857 | Wednesday, 03 September 2008

هــــو عمنا وائل شاف حاجه أو ذاق اللى ناس كتير جدا بيشفوه من تعذيبات ياعم خلينا فى حالنا وربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم وكل رمضان وانتم صايمين عن كل حاجه

Posted by: hamed16857 | Wednesday, 03 September 2008

The comments are closed.