Friday, 10 April 2009

تفاصيل الإعتداء على وائل عباس ووالدته في منزله

تفاصيل الإعتداء على وائل عباس ووالدته في منزله

صورة قبل الإعتداء بيوم واحد في الإسكندرية
طبعا مش قمر ولا آلان ديلون بس سناني كانت سليمة
شاءت الأقدار إلا أن أذوق أنا شخصيا من نفس الكأس الذي يذوقه من أدافع عنهم ضد بطش الشرطة وبلطجتها وإساءة إستغلال نفوذها حيث تعرضت لإعتداء آثم في عقر داري من قبل ضابط شرطة بلطجي أنا ووالدتي
صباح أمس حوالي الساعة السابعة إتصل بي جارنا أحمد ماهر عجلان يقول أن الإنترنت لا يعمل حيث أنه وبحكم الجيرة أعطيهم وصلة إنترنت مجاملة فقلت له أني ساتفقد الوصلات وبالفعل لم أجد شيئا فطنشته ونمت لأن مش من الذوق أبدا يتصل بالناس بدري كده ويصحيهم من نومهم علشان يقول النت مقطوع خصوصا وإن أنا كنت راجع لسه من الإسكندرية ومرهق من السفر حيث كنت أحضر مؤتمرا بالمعهد السويدي بالإسكندرية حول التدريب في مجال المجتمع المدني وهو مكمل للبرنامج الذي سافرت بناء عليه للتدريب في السويد
وأنا كمان مش شغال عند أبوه تكنيكال سابورت
وعندما إستيقظت إتصل مرة أخرى وتحدث بطريقة غاية في عدم الإحترام والجليطة والعجرفة قائلا لي : أنا مش عاوز أقل أدبي عليك
فقلت له : إنت ما ينفعش أصلا تقل أدبك عليا
وأغلقت الخط في وجهه
لكن يبدو إن كلمة ما تقدرش دي زعلته قوي فحب يثبت العكس
فما كان منه إلا أن إصطحب أخيه ضابط الشرطة أشرف ماهر عجلان والذي يسكن معه حيث يسكن الإثنان مع والديهما وأخيهما وجاء يطرق الباب ففتحت له أمي ونادتني فأخذ يصيح فينا ويشوح بيده في وجهي ووجه أمي فحاولت مرارا وتكرارا إني اقصر الشر وأفهمه بأن ما يفعله ينافي الذوق والأخلاق فما كان منه إلا أنا دفعني في صدري فدفعته بدوري فهجم علي هو وأخيه الضابط وكالوا لي اللكمات والركلات حتى أصبت بكسر في أسناني الأمامية كما ترون في الصورة

وكدمات في الرأس

صورة توضح التورم في رأسي
وخرابيش خلف الأذن

وحاولت أمي الحئول بينهم وبيني فما كان منهم إلا أن تعدوا عليها وأصيبت بكدمات في ذراعها الأيمن وجنبها ودفعوها ودفعوا باب الشقة عنوة حين حاولت إغلاقه في وجههم ودخلوا الشقة وإعتدوا علي مرة أخرى
فإتصلت بشرطة النجدة
لكن النجدة لم تأت لمدة ساعتين
فإتصلت مرة أخرى فجاؤوا هذه المرة
وإصطحبوني أنا وأمي إلى قسم الشرطة لعمل محضر
وهناك حاول الضباط الضغط علي لعمل صلح
وأخبروني أنه قام بعمل محضر ضدي
فرفضت تماما الفكرة مستنكرا ومطالبا بعقاب هذا البلطجي
وعملت المحضر وطلبت تحويلي للكشف الطبي
فتم تحويلي أنا وأمي إلى مستشفى منشية البكري العام
وكان موقف المستشفى عجيبا حيث قاموا بعمل التقارير الطبية لكن رفضوا إطلاعنا على محتواها رغم أنهم طلبوا بصمتنا عليها ولم يقوموا بعمل تقرير طبي عن كسر أسناني مع العلم بأنها الإصابة الأهم لأنها تعتبر عاهة مستديمة تستلزم علاج اكثر من واحد وعشرين يوم وتحول الإعتداء من جنحة إلى جناية متعللين بعدم وجود طبيب الأسنان وعدم عمل ماكينة الأشعة وطلبوا مني الحضور يوم السبت

وأعطوني فقط أرقام التقارير الطبية
فذهبت إلى القسم وأرفقتهم بالمحضر
رقم المحضر هو
7620 جنح حدائق القبة 2009
رقم التقرير الطبي الخاص بي 892
رقم التقارير الخاصة بوالدتي
891 جراحة
894 عظام
وإن كان الإعتداء كما تقدم لم يكن سياسيا ولا بسبب نشاطي السياسي أو التدويني إلا إنه بلطجة شرطة وإستغلال نفوذ مثل كثير مما نشرنا عنه هنا في المدونة وأشك في أن هذا الضابط حتى يعرف من أنا وما نشاطي لأن إحنا أصلا في حالنا ولا نختلط بالجيران وكما ترون فأنا علاقتي جيدة بكل الناس فكونه ضابط شرطة لم يمنعني من إعطاءه وصلة إنترنت لكن هذه هي شرطة مصر حتى لو كان جارك
وساءني في بعض التعليقات على الإنترنت محاولة الأمن التقليل من شأن الإعتداء الآثم علي وعلى والدتي المربية الفاضلة
هل يجب أن يكون الإعتداء سياسيا كي يكون مهما ؟؟؟
هل الإعتداء على مواطن وأمه في عقر داره من قبل ضابط شرطة أمر عادي ؟؟؟
حتى لو كان هذا المواطن بسيط يعمل سائق ميكروباص أو سباك
هل إحداث عاهة مستديمة لإنسان تستمر معه بقية حياته أمر عادي ؟؟؟
هل هذا الشخص لو لم يكن ضابط شرطة هل كان ليجرؤ على الإعتداء على حرمة منزل بهذه الوقاحة ؟؟؟
إعتداءات وبلطجة الشرطة تطال الجميع !!!
حتى أنا وفي بيتي !!!
مماليك مبارك عاثوا فساد في مصر !!!
وهذه أمر يجب أن يتوقف !!!

عموما حقي لن أتركه
وشكرا لكل من إتصل وكل من ساندني وكل من حاول الإتصال بي ولم أتمكن من الرد بسبب وجودي بقسم الشرطة أو بالمستشفى وكل من نشر حول الإعتداء
وأخص الأستاذ الكبير هشام قاسم والأستاذ الصحفي وائل عبد الفتاح والأستاذ جمال عيد المحامي والأستاذ ناصر أمين المحامي والصحفي عمرو بدر وجريدة الدستور والمصري اليوم واليوم السابع ومروة رخا وحسام الحملاوي وجيميهود وعلاء ومنال وسيسيليا أودن ونهى عاطف ودينا جرجس وبرماوي وعبير العسكري ومحمد عادل ودماغ ماك وحفصة زغموت وماندي مراد وحرنكش وشريف عازر ويساري مصري ورزان غزاوي ورشا خوري ومها الأسود وميسان حسن ونيفين لطفي وسارة الدمرداش وزينوبيا ورأفتولوجي وجيليان يورك وأميرة الحسيني وميليسا جيرا وأحمد العمران وسامي بن غربية وآنا كيشيلشافيلي وآندرو فايس ومصطفى حسين وأحمد عبد الفتاح والمركز الدولي للصحفيين ICFJ وكريس مايكل وحمدي قناوي وشوقي رجب وصامويل تادرس ورامي رؤوف وداون أرتيجا ولجنة حماية المدونين Committee to Protect Bloggers وجلوبال فويسز Global Voices ومارسي نيومان وسامح العروسي وأحمد سميح وراديو البي بي سي وفريدوم هاوس Freedom House
وعفوا إن كنت قد نسيت أحدا
وأترككم الآن لأرى ماذا سافعل بألم أسناني المكسورة وصداع رأسي المخبوط

صورة تبين آثار الإقتحام على باب الشقة ودفعهم له بالقوة
-
Updates
جريدة الدستور تنشر عن الإعتداء

إضغط هنا
وجريدة الديلي نيوز Daily News

إضغط هنا
وجريدة اليوم السابع

إضغط هنا
وموقع جلوبال فويسز

إضغط هنا
ولجنة حماية المدونين

إضغط هنا

Comments

مكدبش عليك ، انا مصطدوم من ساعة ما قريت رسالتك أمبارح على الجروب بتاعك
مكنتش متخيل انهم يقدروا يقربولك فى بيتك

قلبى معاك يا ريس ، و أنا تحت أمرك لو أقدر أقدم أى خدمة
و ماتزعلش من الناس اللى مابتحسش اللى شايفين أنك تسكت علشان الموضوع مش سياسى ... الدنيا دوارة ، و بكرة تلف عليهم و يجربوا

تحياتى

Posted by: مايكل نبيل سند | Friday, 10 April 2009

الف حمد الله علي السلامه
واثق انك مش هتعمل زي كل المصريين اللي بيفرطوا في حقهم...خصوصا ان هذا الجهاز تغول واصبح مصدرا للبلطجه وليس مقاوما لها

Posted by: م/ الحسيني لزومي | Friday, 10 April 2009

الف حمد الله علي السلامه
واثق انك مش هتعمل زي كل المصريين اللي بيفرطوا في حقهم...خصوصا ان هذا الجهاز تغول واصبح مصدرا للبلطجه وليس مقاوما لها

Posted by: م/ الحسيني لزومي | Friday, 10 April 2009

متضامن معك ولاخر مدى واى حاجه حتعملها انا معاك....... فانت مدون باربع احزاب

Posted by: حمدى قناوى | Friday, 10 April 2009

الف سلامة عليك يا وائل. والف سلامة للست والدتك

والله انا حزين للي جرا معاك، بس هي البلد دي بقت للبلطجية بانواعهم حتى لو مكانوش من الشرطة فهم ادرى بخبايا التعامل معاها وكلهم منفدين على بعض.

زي معملت متسيبش حقك وخليك مواصل ف محضرك واتمنى الحق يرجعلك وربنا على الظالم

Posted by: ghafari | Friday, 10 April 2009

الف سلامة عليك يا وائل. والف سلامة للست والدتك

والله انا حزين للي جرا معاك، بس هي البلد دي بقت للبلطجية بانواعهم حتى لو مكانوش من الشرطة فهم ادرى بخبايا التعامل معاها وكلهم منفدين على بعض.

زي معملت متسيبش حقك وخليك مواصل ف محضرك واتمنى الحق يرجعلك وربنا على الظالم

Posted by: ghafari | Friday, 10 April 2009

الف سلامة ليك ولوادتك يا وائل وربنا معاك

Posted by: سامح العروسي | Friday, 10 April 2009

الغلط عليك انك بتشترك مع الضباط في أي حاجة
ألف سلامة، ماحدش بياكلها بالساهل
البلد كلها بقت بلطجة في بلطجة

مع معرفتي انك ليك قرايب ضباط ما تتصرف يامعلم

Posted by: ماجد السواحلي | Friday, 10 April 2009

يسقط الظلم
يسفط البلطجية
يسفط البلطجي الكبير
تحيا مصر
تحيا مصر رغم العصابة اللي مسكاها

Posted by: احمد | Friday, 10 April 2009

غريبة الحكاية دي كل ده عشان وصلة نت؟؟
جايز دي حركة من الداخلية عشان يأدبوك

Posted by: bastawisi | Friday, 10 April 2009

محذوف

حاضر يا حضرة الظابط
أنا هانشر تعليقك ده وعد
بس ها انشره على حبل غسيل كس أمك

Posted by: احمد | Friday, 10 April 2009

تخيل بقى عجلان مش عجل واحد ؟ شوف ممكن يحصل لك اية؟ على العموم انا معاك قلبا وقالبا . وكويس انك جربت مس الشرر علشان تعرف المعاناة اللى الغلابة بيعانوها مع بتوع الداخلية الشراميط الكفرة

Posted by: جمهورية زفتى | Friday, 10 April 2009

Dear Wael.
As a dedicated brave blogger you have always stood for the rights of all those in pain due to police harassment.
they just refused to stop over and over...

It is now time my friend to pay back, and i am sure you will stand up for your right, don't let them get away with what they have done to you and your respectful mother, we are all with you..

Imad , Lebanese Blogger

Posted by: Imad Bazzi | Friday, 10 April 2009

ألف لا بأس عليك.. واياك ان تسكت..

وياريت تطمنا على الوالدة..

بالسلامة

Posted by: استاذ حمام | Friday, 10 April 2009

ألف سلامة عليك يا وائل
انا لما قريت الخبر على الفيس بوك بفتكر انها كدبة أبريل
بس للاسف طلع الخبر حقيقى


الف سلامة عليك
بس هو الباب حصل فيه كدة أزاى ؟
هو الى بيهحم عليك كانت الديناصورات ولا ايه ؟
ههههههههههههههههههههه
سلام

Posted by: Mohamed | Friday, 10 April 2009

معلش يا وائل .. البلد دى بقت عجيبة
ألف سلامة لك وللوالدة
انت اكيد عارف حكايتى .. أنا آسر ياسر اللى عملت قضية للى اتحرشوا بيها فى الشارع
النجدة جت بسرعة . . والظابط كان ممتاز ولم يتجاوب مع ضغوط اللواءات اياهم ..
لكن المحضر اتلعب فيه ببراعة فى المباحث لدرجة تغيير موعد الواقعة .. وتغيير رقم سيارة الشاب المستهتر .. الرقم زاد صفر بقدرة قادر .. وفى المحكمة اترفض سماع أقوال الشهود ..
وصدر الحكم العادل جدا.. ببراءة المتهمين لعدم كفاية الآدلة

كلامى دة مش معناه انك تفرط فى حقك .. لأ .. بالعكس
أنا بقولك لما حد تانى يظلمك غير لما انت تظلم نفسك
برغم التجربة المريرة اللى انا عشتها .. بقولك .. لازم تكمل
واحنا كلنا معاك
تحياتى واحترامى

Posted by: آسر ياسر | Friday, 10 April 2009

ألف سلامة عليك و على الوالدة الفاضلة :
أتصور أنه يجب الا تترك حقك القانوني مش عشانك انت حتى بس علشان الوالدة
و عموما أتصور أنه من دلوقتي دفاعك عن قضيتك بقى اكثر اهمية لأنك بقيت خلاص واحد من المظاليم .. و كما قال أمل دنقل : " أدخلته يد الله في التجربة "

Posted by: أطياف مصر | Friday, 10 April 2009

و متنساش أنك تقدر تحكي و تتكلم و فيه حد هيسأل عنك .. بس في كتير لاهيقدروا يتكلموا و لا حد أصلا هيسأل عنهم

Posted by: أطياف مصر | Friday, 10 April 2009

المصيبة انك انت عاطيهم سلك انترنت

ناس مقرفة

Posted by: fleur de Rif | Friday, 10 April 2009

هذه اخر المجاملات ياعم ما تعملش خير لحد ثاني

Posted by: ahmed | Friday, 10 April 2009

الف سلامة عليك
منه لله

Posted by: sharm | Friday, 10 April 2009

مرحبتين أستاذ وائل شو أخبارك توا و الله أول ما سمعنا هالخبر ونحنا راقيلنا هلبا أنا وسامح معلش هادي هي أخلاق البوليس المصري حتي أنا و الله صارلي ضروف صعبة هلبا وأكيد بتعرفها علي يد البوليس المصري أنا وزوجي سامح في زيارتي الأخيرة لمصر
الله معك
سليمة العقوري زوجة صديقك سامح العروسي

Posted by: سليمة العقوري | Friday, 10 April 2009

انا عمال انشر بدالك

والف سلامة يامعلم

انا اللى المنى الست الوالدة ومقدر الم السنة


المثل بيقول اتق شر من أحسنت الية



طالما عملت المحضر

خلاص سكة وهتمشى فيها


واحنا معاك

اكيد من غير جمايل ولا حاجة

مش عارفيين نقول ايه

هو انته وحيد ياوائل

وبعدين عاوزين العنوان يامان
علشان نزورك

والناس دى لما تلاقى ناس طالعه وداخلة عليك

تعرف حجم اللى عملوة

Posted by: الخوجة | Friday, 10 April 2009

اولا سلامتك وسلامت والدتلك انت من اشد المناضلين ضد العنف واستخدام العنف والسلطه والنفوذ ولكن انت مصرى ولازم تاخذ حقك وتهان زى كل المصرين دى حقك لكل مصرى انه يتهان جو بيته كنت بتمنى انه يكون معاى رقمك علشان اتصل بيكى واطمنئ عليك

Posted by: محمد الرشيد | Friday, 10 April 2009

الواد اللى اسمه احمد ايه وساخه اهلك دى يعنى مش شايف الصور يا خرتيت وبيقولك راجع من سفر وصحاه العربجى سبعه صباحا
منطق ايه يا ابو منطق مصيبه تشيلك متحط منطق هى حسبه برمه يا ابن البهيمه بيقولك ظابط اعتدى عليه فى منزله بسبب سلك نت وداخل تقيم حوار انت مجنون ولا ايه
والديموقراطيه والمهلبيه يا وسخ!وكمان بتجهر بسب القيم والفضائل

Posted by: حسين المصرى | Friday, 10 April 2009

الاستاذ وائل عباس تحية طيبة وبعد اتمنى ان تكون فى حالة صحية جيدة واتمنى ايضا الا تفرط مهما كانت الظروف فى حقك وان نثبت لكلاب العادلى وهو نفسة ان القانون الذى من امفترض ان يطبقوة بالعدل على المواطنين واساءو استخدامة سوف يطبق عليهم

Posted by: محمد مرعى | Friday, 10 April 2009

ألف سلامة لك وللوالدة ومن هنا ورايح أي حد يشوف أي خول من ولاد المتناكة الظبراط دول لازم يكسر عينه، فإخطفوهم هما ونسوانهم وبناتهم وإغتصبوهم وصوروهم وإكسروا جبروتهم، وعن خبرة أقدر أقول مافيش أحلى من نيك نسوان الظبراط خصوصا لما بيطلعوا مأموريات ويسيبوا نسوانهم لوحدهم ودي فرصة كويسة لأي حد عايز ينيك أم الظبراط

Posted by: زيزو باشا | Saturday, 11 April 2009

ألف سلامة على حضرتك و الست الوالدة
و معلش جت سليمة المرة دي ، بعدين كل ده علشان وصلة أنترنت الحركة ديه واسعة شوية ، معلش قدر و لطف
على فكرة مش هتعرف تاخد حقك منهم لأنهم من أولها بيخرفوا معاك . و الله كان لازم تبطح أى حد فيهم بأى حاجة تقيلة و تفتح قرنه علشان تشفى غليلك منهم . شئ فى منتهى القذارة بيقتحموابمنتهى البساطة بيوت الناس بدون مراعاة لحرمة البيت أو أصحابه . ما تتنازلش عن حقك أبدا و حاول تفضحهم فى كل ممكان يمكن يرتدعوا و يتلموا . ربنا معاك . سلام

Posted by: نشوى الكاشف | Saturday, 11 April 2009

Salamtak ya Wael, o salamet your mother. Hope that you feel better today. You have to make sure that this man pays for what he did.

Posted by: the observer | Saturday, 11 April 2009

حسبى الله ونعم الوكيل فى الظلمة والظالمين

http://arabbas.blogspot.com مدونة عرب بس

Posted by: arabbas | Saturday, 11 April 2009

الف سلامه يا استاذ وائل
والله لو شوفت اللى بيحصل هنا كنت قلت انك فى نعمه بيحصل هنا اكثر بكثير ده ظابط اللى اتخانق معاك امال بقه لما يكون امين شرطه معفن ما يسواش تلاته تعريفه يعتدى على دكتور جامعه تقول ايه

Posted by: عمر الشرقاوى | Saturday, 11 April 2009

سلامتك يا وائل
أنا لسى عارف دالوقت لأني عديم التويتر زي ما أنت عارف.

Posted by: أحمد غربية | Sunday, 12 April 2009

حمدالله على السلامة يا وائل
و الف حمدالله على سلامة الوالدة
كويس انها جت على قد كدا و بس

سلام

Posted by: Hafsa | Sunday, 12 April 2009

اخى جاوز الظالمون المدى

Posted by: سلامتك م الاه | Sunday, 12 April 2009

walahy ya wa2el according to your picture ely fo2, enta ebn 7alal w testahelkol khaoir w senanak dih kan lazem 7ad yezabatehalak
lol
ahom wafaro 3ala ahlak doctor senan


bs begad ana damy ma7ro2 3ashan waldetak

arga3 bardo w a2olak el3ayel elkhara gayeb le2ahlo ella3na looolll

w ba3dain ya wa2el enta mesh telmiz ya3ny 3ashan yebasamok 3ala eltakrir, why didnt you just go 2 another private hospital to make a real report on your expense however it costs you!!!??

a7a w mafish geran??


begad salamet elwalda ya wa2el

listen i will contact so7abna hena ely 3andohom garayed masreya f montreal w toronto w winnipeg w manitoba bs mesh hanenshor ela lw enta mowafe2
plz let me know, u have my email
ay alam 3ala wesh wa7ed masry akeno 3ala wesehna e7na
w el7ekaya dihzadet 3an 7adaha awy

Posted by: copticegyptiancanadian | Sunday, 12 April 2009

Sorry to hear the bad news, this is what u should expect in Egypt..it has become a lawless country...not trying to be pessimistic.. but the truth is: Egypt is ruled by a mob..and nothing will ever change because of the negativity of it's people... when incidents like these happen any where else people riot and turn violent against the whole police department... in Greece recently , LA famous riot back in the 90s..Etc... and many other places....
people in these countries know if it happens to one person means it will happen to all of them!
that's why they stand up all like one man for their civil rights before it's to lat, it is the people my friend, sorry to say it but Egypt is inhabited by khawlat.. and this is the harvest of their negative attitude....turn to violence and blow up their police stations terrorize their families and lead organized crime against police personnel... only then they will know they are dealing with something bigger than they thought and they will get their asses straiten out...don't be afraid of them, they are weaker than u think.
it has been proven throughout the history nothing stops violence but violence... blogging and screaming for help, and calling human rights organizations for assistance will never make them stop, again, garbage don't understand the decent language!
and offcourse this dirty language should be directed to the big khawal who is ruling this country for 3 decades.
did any one stood up for him when he faked the election for the first time?... if the answer is no.. then this what u should expect 2 decads later!
Personally I wish u well and thanks for ur efforts for letting the public know what's going on with " Masr el Mahrosa "

Posted by: Truth! | Sunday, 12 April 2009

ألف سلامة ليك و للوالدة
تحياتي

Posted by: Ahmed El-Berry | Sunday, 12 April 2009

يا سبحان الله الشرطه جت بعد ساعتين وبعد المحايله انها تشرف يعنى لو واحد بيموت واستنجد بالشرطه مش حا تجيله الا بعدما يكون اتشفى !!! ونعم الامن والامان

Posted by: ونعم الامان | Sunday, 12 April 2009

كان الله فى عونك و صلواتى معك

Posted by: مؤيد لك | Sunday, 12 April 2009

حمدلي على سلامة الست الوالده وعلى سلامتك وما تشوف شر ابدا واتمنى منك ان لا تترك حقك ربنا يذل الظابط ده هو واخوه يارب

Posted by: ابو اعصار | Monday, 13 April 2009

OMG nase7a a7'wya b7okm mkante ana 7atet kamerat fe el bet 3lshan law 7asl ay 7aga tkon mtswara we mwaslha bel computer anta wa7ed fe mkantk lazem tkon 7azr aktar men keda mat3rfesh eih momken y7sal 3lshan lma 7ad yklm ykon 3la 3enk yah tagr sot we sora alf slama 3lak we 3al 7aga we 7'leha td3elna da3wat el mzlom mostgaba

Posted by: superman | Monday, 13 April 2009

والله ياوأئل كل يوم عن يوم بحزن على مصر والمصريين,سلامتك وسلامة الوالدة أرجوك لا تصالح ولا تناذل مع وحوش وحيوانات لا تعرف أى شئ من الانسانية,ياترى ما نهاية هذا العنف من الشرطة للشب ؟هل بهذة التصرفات فاكرين الشعب سوف يركع لهم,أين القانون يا عالم أين المحاميين أين منظمات حقوق الانسان؟مهزلة,هل مصر أصبحت غابة من الحيوانات المفترسة؟؟؟؟؟؟

Posted by: واحدة من الغرب | Monday, 13 April 2009

الاستاز/ وائل
تمنياتى لك بالسلامة
عندما قرأت اسماء من أعتدو عليك تذكرت " عجلان " الحرامى صاحب شركة "النملة" .... أى والله شركة النملة، وسارق بنك الدقهلية. فقد حوكم ذلك اللص وأودع السجن. فربما هناك صلة قرابة بين الأشقياء الذين الذين أعتدوا عليك وذلك الحرامى.

Posted by: رجب عبد الحفيظ | Tuesday, 14 April 2009

الف حمد الله علي السلامة و ربنا يسترها معاك

Posted by: sinbad | Tuesday, 14 April 2009

انا لا استبعد ان الحمار جارك ده يكون مزقوق عليك وعموما يا داو يا بنى خيرا تعمل شر تلقى مع الاشكال الوسخة ديه دول ما ينفعش معاهم اللا انك تعاملهم بطرف مناخيرك دول ولاد جزمه يعنى انت مديلو وصله من عندك وكمان بيتسافل ابن الكلاب عموما هانت بكره يغورو فى ستين داهية كلهم

Posted by: wesha elazhari | Friday, 17 April 2009

كويس انها كانت بسيطة وانهم ما حطوش عصايا فى ....زك زى عماد الكبير..انت كده احسن من غيرك....ساعتها كنت هتعمل ايه.؟؟ هههههه
تعيش وتاخد غيرها يا عبس

Posted by: -------- | Friday, 17 April 2009

الحمد لله يا وائل انها جت علي قد كده بس أنا مختلفة معاك في حاجة لأن مين ميعرفش وائل عباس أنت مدونتك من أشهر المدونات و أخباراك مليه الجرايد و كمان بتظهر فالتلفزيون
(اللهم لا حسد يعني :D)
أشك ان ده كله حصل بسبب وصلة نت .
حمد الله علي سلامتك أنت و والدتك و خلي بالك من نفسك ربنا و كلنا معاك.

Posted by: سارة | Saturday, 18 April 2009

محذوف

دكتور احمد لو كنت دكتور اصلا
كس اخت حضرتك
ايه رايك في البذاءة بقى؟

Posted by: dr. ahmed morad | Saturday, 18 April 2009

يا د احمد مدونة وائل ما زالت ملء السمع والبصر ولم تخفت عنها الاضواء ثانيا لو اى ضابط شرطه سهل استفزازه من اى حد لسانه طويل شويه احسن له يقعد فى بيتهم ويعتزل العمل فى الشرطه لان الضابط لا يجب ان يكون مستفزا باى حال من الاحوال وليه ما يكونش الغرض من الاعتداء تاديب وائل وتحطيمه جسديا ونفسيا لولا وجود والدته وبعض الجيران الشرفاء

Posted by: ما ينفعش | Saturday, 18 April 2009

الطف خبر قريته ع الصبح هو استطاعة عجوز فى السادسه والثمانين القبض على لص تسلل الى منزلها وذلك بواسطة عصاها الحديديه التى تتكىء عليها حيث ضربته على راسه وامرته بالجلوس فى احد الاركان كالتلميذ البليد وكلما هم بالوقوف هددته بالضرب على راسه بالعصا ...والجميل هنا ان الحرامى حرامى وبس لا معاه مطوه قرن غزال ولا طبنجه يعنى مش محترف اجرام زى بعضهم

Posted by: برافو | Sunday, 19 April 2009

أستاذ وائل لك مني كل أحترام وتقدير والله على كل اللى بتعملوا من كفاح ضد بلطجة الحكومة اللى اصبحت فى زيادة يوم عن يوم وببشاعة وقسوة اكثر من اى وقت مضى ......ولكن لم اتخيل ابداً ان هذا ممكن ان يحدث معك.....يعنى كده الواحد ممكنه يحصلوا اكتر من كده بئى....وعجبنى كلام زيزو باشا وليه لاء منعمل ذى الجزائريين كان عندهم اكتر من كده وعملو حركه تصفيه كبيره وشالوا فيها كل وساخه الشرطه وكسروا عينهم بعد كده .....وعلي فكره الحكايات دى كلها مش هتخلص عندنا غير بكده.....ولكن البلطجه تزيد والقافله تسير....معك الله وانا معاك فى اى حاجه ضد الكلاب دول
mocca

Posted by: mocca | Sunday, 19 April 2009

ايه فقاعه كبيرة دى الللى مسمى نفسه د احمد
يعنى انت شايف ان واحد راجع من السفر صحى كسر سنانه وكسر باب شقته وعور امه واتبلى على جاره الظبوط
طب ولو ده صح ايه اللى جاب الظابط لبيته شده بحبل ولا الظباط هو اللى بلطجى وعربجى وبيستغل سلطانه وعايز الناس تديله احترامات وهو نكره
وبيستضعف
طبعا لو قابل شويه عربجيه هيعمل اعمى واطرش ولو بت اتعاكست فى الشارع مش يروح ا لا عشلن يشارك و يعاكس ويظبط

Posted by: مش كده ولا ايه | Sunday, 19 April 2009

ص بققى يا وائل اياك تتنازل عن حقك وحق الوالدة ومفيش حاجه اسمها سياسة ومش سياسة ده هيا ديه اصل السيساسة لان ديه اعتداء على الحريات وهتك حرمة المنازل وانا واثق ان لو فيه 100 وحشين وواحد بس كويس ثق ان الواحد ده معاك وكلنا مااااااااااااااك لغايه ما تاخد حقك

Posted by: mustafa | Sunday, 19 April 2009

ولســـ9 احنا لسه شفنا حاجه ربنا ع الظالم والمفترى

Posted by: ahmed | Wednesday, 22 April 2009

الف سلامه عليك ياوائل

Posted by: احمد عثمان | Monday, 27 April 2009

محذوف

ايه يابن المتناكة يابن الخول اللي انت بتقوله ده
يابن العرص يا بجح

Posted by: mesh mohem | Friday, 01 May 2009

طيب ما انت غلطان انك بتجامل واحد ضابط شرطة اساسا .. للأسف هم عشان كدة ركبونا .. واضح من اسلوبه في الكلام انه مش واخد الموضوع على انه مجاملة من جار لجاره و انما اتاوة من مستضعف لبلطجي

عموما .. ألف سلامة عليك و على السيدة الوالدة .. و يا رب دايما بخير

Posted by: someone | Saturday, 02 May 2009

حسيى الله ونعم الوكيل . بنسمع الحاجات دى فنزداد حزنا والما على حال البلد . فقصتك يااخ وائل ليست الاولى ولن تكون الاخيرة لأن السوس وصل للعضم . والشعب المصرى الغلبان مش عارف يلاقيها منين و لا منين . من بلطجة ضباط الشرطة ولا من الصيع والبلطجية ولا فساد المسؤلين و قرايبهم اصحاب الجملةالشهيرة ( انت مش عارف انا ابن مين ) والمواطن العادى مش عارف يكلم مين و ما يكلمش مين وهو اساسا مطحون واللى فيه مكفيه . بس الحمد لله رغم الطحن والظلم ده كله وجوه الضلمة فى شعاع نور بسيط بيدينا امل وحقيقى بيريحنا شوية الشعاع ده هو انت و امثالك واحنا عارفين كويس جدا صعوبة الطريق اللى انت اخترتة . ربنا يقويك...

Posted by: طارق | Sunday, 03 May 2009

على فكره انت عندك ودن اكبر من التانيه خلى بالك

Posted by: عميد صاحى | Wednesday, 06 May 2009

اللى ماضى باسم عميد صاحى ..انت بغل استرالى مفروس وحقود ومش قادر تخبى مركبات النقص اللى عند امك روح اتنيل على عينها وشوفها بتعمل ايه يا ابن المعفنه

Posted by: خليها تاكلك انت وامك | Wednesday, 06 May 2009

لعن الله مزور الحسابات والمرتشى والنمام وشاهد الزور والاحمق والمغرور

Posted by: مصرى | Wednesday, 06 May 2009

النطع اللى مش عاجبه ودان وائل الطويله وهى خلقة ربنا مش احسن ما تكون ايده طويله وبياكل ولاده من الحرام واحسن ما يكون لسانه طويل وبيشهد زور واحسن ما يكون جسمه زى البغل وراسه من غير عقل او يدفع رشوه عشان ابنه الفاشل يدخل كليه حقيره ..يا ابن الهبله انت ما عادش وراك شغله غير وائل روح شفلك شغله اكرملك من تسول امك عليك

Posted by: قبر يلم اللى جابتك | Wednesday, 06 May 2009

انا مبتريقيش على خلقه ربنا اعوذ بالله انا بهزر بس انتوا شتمتوا وعملتوا منها موضوع ليه مخدتوهاش هزار انا مش تبع حد انا بحب اتابع البلوج ده علشان الاخبار والفديوهات اللى فيه وده جهد مشكور عليه وائل بلاش نظريه المؤمره تتحكم فى تصرفاتنا و لازم تبقى لغه الحوار اهدا من كده الشعب المصرى كله تحول للغه حوار سائقين المكروباص مش عارف ليه كله فى الانحدار منبقاش احنا كمان كده
متزعلوش انا كنت بهزر

Posted by: عميد صاحى | Wednesday, 13 May 2009

طيز امك حمرا يا خول وانا بس با هزر هى امك علمتك تهزر بالهمز واللمز يا ابن الخايبه والله لغة سواقين الميكروباس انضف من لسان امك والمؤامره دى عند امك غور جتك داهيه فى اللى ربتك

Posted by: غور فى داهيه | Wednesday, 13 May 2009

يا جماعة هو( طبعا غلطان )بس كان ممكن تفترضوا حسن النيه و تصدقوا ان هو بيهزر فعلا و تنصحوه بالحسنى مش كده احسن و لا ايه؟

حسبى الله و نعم الوكيل صدق اللى قال لو كان صباعك شرطه اقطعه

:( :(

Posted by: مصرى للأبد و غصب عنهم بحب البلد | Wednesday, 24 June 2009

بلد وسخه وشعب منبطح بياخد على قفاه منذ1952.لما قام شوية ضباط عيال وإستولو على السلطه . والشعب الأهبل بدون تفكير أعطاهم المصداقية والتأييد دون أن يتحقق من هويتهم ومصداقيتهم وبرنامجهم . ولكن كان هذا الشعب الأهبل كالمستغيث من الرمضاء بالنار.فإذا بالضباط الأحرار يذيقون هذا الشعب ما جعل مظالمهم أيام الملك مجرد هزار وزغزغه مقابل ماحدث فى سجون مابعد الثورة وحتى الآن من سحل وهدر للحقوق والكرامة وتعذيب...إلخ .كما ذاق هذا الشعب من التفرقة والفقر وإنهيار المرافق والفساد ما يجعل أيام الملك كالمدينة الفاضلة أمام مساخر وهزائم وفضائح مابعد ثورة هؤلاء العيال. كل ذلك على يد ضباط ينتمون إلى طوائف هذا الشعب العبيط ...كل ذلك ولم يقف نطع مصرى واحد لقول لمرتدى البذلات الكاكى بألوانها تعالو نتحاسب ياحرامية يانصابين يابلطجية ...ضيعتوالبلد وخربتوها بجهلكم وعبطكم الله يخرب بيت أم الشعب المنبطح حتى مستوى التفنيس

Posted by: abcxyz | Tuesday, 11 August 2009

واثق انك مش هتعمل زي كل المصريين اللي بيفرطوا في حقهم...خصوصا ان هذا الجها واصبح مصدرا للبلطجه وليس مقاوما لها

Posted by: penis advantage | Tuesday, 01 September 2009

ياجماعة خلو بالكم وائل له شعبية كبيرة بيننا والكل بيحبة سواء اختلف معاة او ايدة

Posted by: الخوجة | Tuesday, 01 September 2009

تفاصيل الإعتداء على وائل عباس ووالدته في منزله

تفاصيل الإعتداء على وائل عباس ووالدته في منزله
http://alkoga.blogspot.com/2009/04/blog-post_10.html

تستطيع المتابعة على

http://alkoga.blogspot.com/2009/04/blog-post_10.html

مدونة الوعى المصرى

Posted by: الخوجة | Tuesday, 01 September 2009

انظر لى وائل انا كاتب لافته فى المحل عندى المحل لا يقبل التعامل مع اى فرد من افراد وزارة الداخليه و هذه هى الخلاصه

Posted by: مجدى عامر | Wednesday, 03 February 2010

انا عايز اقولك مثل وفعلا الواحد لازم يخلي باله من المعني اللي فيه "اتقي شر من احسنت اليه" انا اول مرة اعرف واسمع عنك يا استاذ وائل وربنا معاك وينصرك عليهم والف سلامة علي الوالدة

Posted by: Mahmoud | Tuesday, 09 February 2010

thank you and i like blog

Posted by: carolin berger | Sunday, 23 January 2011

الله ايعنكم على مصائبكم واتمنى من الله انيعينكم عليها

Posted by: ايوب مغربي | Wednesday, 02 February 2011

شكرا لك عرب اسبيس
مجهود جميل ومدونة اجمل

Posted by: abdalmonem | Wednesday, 28 November 2012

Post a comment