Friday, 05 September 2008
حد يحط كمين مرور في منزل كوبري - تعالوا نشوف
حد يحط كمين مرور في منزل كوبري - تعالوا نشوف
الصورة ليست مشهد من فيلم أكشن أمريكاني
الصورة هي نتيجة فساد بعض رجال شرطة المرور ووضع كمين في المكان الخطأ مما نتج عنه تدمير ممتلكات عدد من المواطنين وتعريض حياتهم للخطر مقابل سبوبة قذرة لرجال الشرطة الشرفاء
السيارة الألفا روميو الفضية هي سيارة الصديق فؤاد رؤوف منصور
كان رايح شغله الصبح في المعادي عن طريق الدائري
وبعد كارفور وعند المنزل المؤدي إلى الأوتوستراد فوجيء بكمين واقف عند منزل الكوبري
المفترض من هذا الكمين منع سيارات النقل من إستخدام الكوبري
يعني المفروض يبقى على مطلع الكوبري
لكن ازاي يعملوا سبوبة
يقفشوا العربيات وهي نازلة بقى ويظبطوا المصلحة في المصيدة
ويكون الضحية أبرياء
وهذه ليست الكارثة الأولى بسبب الكمائن المرورية الخاطئة أو إيقاف الطريق من أجل عبور مسئولين كما حدث العام الماضي عند مارينا وهذا العام أيضا

فؤاد كان واقف في اللجنة وقدامه خمس عربيات
قوم جات عربية نقل رينو ضخمة اللي انتم شايفنها دي محملة بلوكين رخام من المحاجر ومش واخد خوانة ونازل المنزل وواخد سرعته لانه معروف في قوانين المرور في بلاد البلالا ما ينفعش حد يعمل لجنة مرور على منزل كوبري
قوم راحت طاخ راشقة في الألفا روميو
راحت الألفا روميو داخلة تحت العربية الدودج رام لغاية ما بقت الدودج فوق سقف الالفا روميو وبعدين قلبتها على جنبها وبعدين كملت على عربية شيفروليه اوبترا قدام منها طلعت على كبوت الالفا روميو
وطبعا سواق النقل هرب
وفؤاد ضاع عليه ميت ألف جنيه تمن العربية
بالمناسبة اللجنة كان فيها عقيد شرطة
علشان محدش يقول فساد أمناء الشرطة والعساكر بس
فؤاد راح للعقيد وقال له حد يحط كمين مرور في حته زي دي وهوب إختفى العقيد تماما من موقع الحادث
فؤاد عموما عمل محضر في نقطة شرطة صقر قريش

السيارة النقل فوق الجزء الخلفي من سيارة فؤاد

الدودج رام مقلوبة على جنبها بعد أن دفعت السيارة النقل سيارة رؤوق تحتها
نسيت أقولكم إن ربنا سترها قوي مع رؤوف وكل الناس اللي كانت في الحادثة ومحدش حصل له حاجة
00:05 Posted in صفحات الغلاف | Permalink | Comments (51)
Thursday, 04 September 2008
مزاعم جريدة الأخبار حول فتاة العصا الكهربائية
مزاعم جريدة الأخبار حول فتاة العصا الكهربائية
مباحث الجيزة تكشف سر صاحبة كليب عصا الأمن المركزي
كتب محيي عبدالرحمن:
كشفت مباحث الجيزة بالتنسيق مع مصلحة الأمن العام سر فتاة الهرم التي صدمت محاسبا وهددته بعصا أمن مركزي مدعية انها ابنة لواء شرطة.. تم القبض عليها وتبين انها صاحبة شركة ملابس وهربت عقب نشر كليب خاص بالواقعة علي الانترنت وتبين ان العصا التي كانت معها مزيفة احيلت المتهمة للنيابة للتحقيق.
كانت بعض الصحف الخاصة والمستقلة قد نشرت كليبا يحوي مشاهد مصادمة سيارتين احداهما تقودها فتاة ونزلت منها وفي يدها عصا تشبه العصا الكهربائية التي تستخدمها قوات الامن المركزي هددت بها قائد السيارة الثانية الذي لم يقم بتحرير محضر بالواقعة.. عقب النشر عن الحادث تحركت مباحث الجيزة باشراف اللواء محسن حفظي مساعد الوزير لامن الجيزة بالتنسيق مع مصلحة الامن العام باشراف اللواء عدلي فايد وتوصلت التحريات باشراف اللواء علي السبكي مدير الادارة العامة لمباحث الجيزة الي ارقام السيارة التي كانت تستقلها صاحبة الكليب وتبين ان صاحبتها مطلقة 35 سنة من الاسكندرية وتسكن في شقة بشارع فيصل واختفت فور علمها بنشر صورها في الحادث علي النت.. تم القبض عليها باشراف اللواء كمال الدالي مدير المباحث واعترفت بادعاء انها ابنة لواء بالامن المركزي خوفا من المارة الذين تجمعوا حولها عقب اصطدام سيارتها بسيارة المحاسب.
هذا هو ما نشرته جريدة الأخبار الحكومية
لاحظوا انهم قالوا عصا أمن مركزي وإحنا ما قلناش أمن مركزي
وقالوا لواء وإحنا ما قلناش لواء
قلنا عميد
وأجزموا ان العصاية مزيفة وإنها شومة بس
شوف إزاي
عصيان الغلية بقت بتطقطق يا جدعان
أصل إحنا عمرنا ما نزلنا مظاهرات في الأربع سنين اللي فاتوا وعمرنا ما شفنا عصيان كهربائية
وتطلب الأمر إشراف أربع لواءات
محسن حفظي - مساعد الوزير لأمن الجيزة
عدلي فايد - مصلحة الأمن العام
علي السبكي - مدير إدارة مباحث أمن الجيزة
كمال الدالي - مدير مباحث
علشان يجيبوا إسم صاحبة عربية من مرور إسكندرية !!!
برضه شوف إزاي
بالمناسبة أنا جات لي تسريبات من وزارة الداخلية مفادها ان كان فيه بيان آخر للداخلية بيقول إن البنت بتشتغل في فندق في شرم الشيخ وإنها بنت عامل بسيط - يظهر كانوا عاوزين يطلعوها بتشتغل في الدعارة
دلوقت بقت صاحبة شركة ملابس؟
ليه الداخلية غيرت كلامها؟
وخلينا ورا ال**** لحد باب الدار
-
تحديث
المصري اليوم أيضا تنشر بناء على كلام الداخلية
وزي بالضبط ما التسريبات اللي قلتلكم عليها وصلتني
طلعوها بتشتغل في فندق في شرم الشيخ
وفي نفس الوقت بتتاجر في الملابس
وطلعوها من العجمي البيطاش بالإسكندرية
وفي نفس الوقت أبوها طبيب بشري في جرجا وسوهاج
وبيان انها متطلقة وعندها 35 سنة
وبيان انها عندها 30 سنة بس !!!
هو فيه ايه بالظبط؟
هو الداخلية طلعت بيانين متضاربين؟
واحد راح الأخبار
وواحد راح المصري اليوم؟
إضغط هنا
مش باقولكم الموضوع فيه إنه
خلينا نشوف
-
تحديث ثاني
روزاليوسف تدخل على الخط
دخلت روزاليوسف على الخط وإستغلت الموضوع للهجوم على المصري اليوم بعنوان مثير
مديرية أمن الجيزة تكذب المصرى اليوم
وقالت كلام جديد لم يذكر في الأخبار ولا المصري اليوم
وطلعت الفتاة عليها تلات قضايا شيكات بدون رصيد
كما قالت روزاليوسف بالنص : وتبين أن العصا التى كانت تحملها غير خاصة بالشرطة أو أى جهة أمنية
مع إن بيانات الوزارة ذات نفسها بتقول إنها رمت العصاية
يبقى ازاي روزاليوسف بتجزم إنها غير خاصة بالشرطة ولا أي جهة أمنية
ولسه ياما ها نشوف
05:05 Posted in صفحات الغلاف | Permalink | Comments (21)
Monday, 01 September 2008
فتاة العصا الكهربائية طلع إسمها شيرين
فتاة العصا الكهربائية طلع إسمها شيرين
من المصري اليوم برضة
البنت اسمها شيرين
الواقعة تكررت في كفر طهرمس
اهالي شارع فيصل كانوا عاوزين يضربوها
خبطت له العربية وجريت بدون ان تعتذر
وعندما اوقفها تجاهلته واخذت تتحدث في المحمول
البنت ادت الولد الفلوس لكن قالتله - بس على فكرة كس امك
الولد اتصل بضابط صاحبه يستشيره قانونيا فقال له اعملها محضر بالواقعة حتى لو بنت وزير
الأهالي قالوا أن الولد تعامل معاها بأدب
الولد كان معاه خطيبته وهي اللي اقنعته يمشي
أم البنت حضرت وإعتذرت وأصيبت بالإغماء
المصري اليوم تعرفت على مصور الكليب أيضا وإسمه كريم
والواقعة بقالها شهر
إضغط هنا لقراءة الموضوع كاملا
وشكرا للمصري اليوم
-
ملاحيظ
انا نشرت الكليب علشان استخدام النفوذ والأسلحة المحظورة
وليس علشان سب الدين
لان انا مش ربنا ولا عندي ملايكة يحاسبوها
ولا عندي جنة ونار احطها فيها
ولا حد فيكم عنده
وانا شخصيا باسب الدين ساعة الغضب
بس حد فيكم يستجرى يوقف سواق ميكروباص ويضربه علشان سب الدين؟
يعني يستغلوا نفوذهم براحتهم
ويبطلجوا على الشعب
وياكلوا حقوق الناس
ويعذبوهم
لكن كله الا سب الدين؟
بالضبط نفس الموقف في قضية اهانة الرسول
يعني اوكيه يحتلونا
واوكيه ويسرقوا مواردنا
واوكيه يرسخوا حكم حكام موالين ليهم علينا
لكن برضه لو كانت البنت لابسة نقاب لم يكن الوضع ليختلف
ولو كانت رجل بشنبات برضه نفس الكلام
طالما فيه عصاية مكهربة واستخدام لنفوذ ابوها
اما تعليقات القراء فماليش دعوة بيها نهائيا
هو ده الشعب وهي دي ثقافته المنحطة حاليا اللي بنحاول نغيرها
يا اما ناس عندها هوس ديني من بتوع ارجموها واقتلوها
يا اما ناس عندها هوس جنسي جاية تفك بريزة على رجلين البت
وكل دول خارج الموضوع تماما
وده علشان بس المدونين بتوع خالف تعرف محبي الظهور وسرقة الأضواء وسلاح التلميذ واللي فيهم بيجيبوه فيا
اللي قالوا ان الفيديو واقعة تحرش جنسي ومازالو مستمرين في العبط
صحيح
أخذتهم العزة بالإثم
العند ولعب العيال حلو
او هي مجرد نفسنة لا اكثر ولا اقل واللي ما يعرفش يبني اسهل يهدم
هما عموما اتنين تلاته مدونين مغمورين بس الواحد بيذكر الموضوع من باب الشفافية مش من باب الرد عليهم لأنهم اهيف واقل من الرد
مش عارف شوف كام راجل اتحبس بتهم التعذيب وصعبان عليهم نحبس بنت علشان بنت
هي دي بقى حقوق المرأة
ايه التهريج ده
وانا موقفي من موضوع حقوق المراة معروف ومحدش يقدر يزايد عليه ابدا
واللي يحاول يزايد ينسى
واللي عايز يعرفه يراجع ارشيف المدونة من اول احداث الاستفتاء 2005
وصور نوال وشيماء
وكليبات البنات اللي بتتعذب في اقسام الشرطة
وصور فضيحة التحرش في العيد
وفيديوهات التحرش المختلفة
وكليب الظابط اللي بيقلع البنت
وكل أنواع العنف ضد المرأة
انما تحويل الامر الى حق المراة في البلطجة زي الرجل
دي شرمطة وقحوبية
عموما لو البنت اتحاكمت بتهمة سب الاديان هاكون اول من يدافع عنها
غير كده لا تنازل عن محاسبتها ومحاسبة أبوها على استخدام النفوذ واستخدام عصا كهربائية من النوع ذو الإستخدامات العسكرية مش حتى تيزر حريمي او سلف ديفنس من اللي البنات بيجيبوه من بره
وعموما مصر ما اتحبسش فيها حد بتهمة سب الدين غير واحد مسيحي غلبان مالوش حد من كام سنة
تقريبا كان عربجي او زبال حاجة زي كده
11:26 Posted in صفحات الغلاف | Permalink | Comments (48)















