Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Sunday, 15 July 2007

وائل عباس بتاع الإخوان المسلمين

 وائل عباس بتاع الإخوان المسلمين

طب قل لي الحاجات دي اتنشرت أو اتسربت ازاي من وجهة نظرك لحد ما غرقت الإنترنت ووصلت لناس كتير.. ده فيه مثلاً موقع الوعي المصري بتاع "وائل عباس" كان بينفرد كل يوم تقريباً بكليب تعذيب وخبايا جديدة أو فضيحة جديدة للداخلية.
عشان بتاع الإخوان المسلمين..

مين ده اللي بتاع الإخوان المسلمين؟
موقع الوعي المصري..

بس "وائل عباس" على ما أعتقد ضد الإخوان فازاي تقول انه معاهم؟
بص.. أنا لا أبرئ أي شخص يشوه صورة بلده على الإطلاق مهما كانت دوافعه.. أكيد مش مصري 100 في الـ100.. انقد بلدك زي ما إنت عاوز لكن ماتشتمش بلدك. ماتحاولش تخلي بلدك قدام العالم كله إنها بلد الدعارة والتحرش الجنسي. ماباقولش إن احنا في دولة ماحصلتش لكن عيب لما تشوه سمعة بلدك..

يعني أنا لو مكان "وائل عباس" كصحفي وفي إيدي كليبات زي دي مانشرهاش ولا اتكلم عنها؟
لأ.. انشرها..

أمال بتتكلم عن إيه؟.. عن التناول؟
بالظبط.. هم اللي عملوا موضوع التحرش الجنسي دول عملوه ليه، ما العائد عليهم من ذلك؟ هل استفادوا شيء ولاّ أظهروا بلدنا بصورة سيئة؟

أمال كانوا يتناولوا الموضوع ازاي من وجهة نظرك؟
هذا الموضوع هل فعلاً حصل فيه وقائع ولاّ ماحصلش.. كام واقعة.. واحد ولاّ اتنين.. مايبقاش ترويج لأن ده بيحصل بصورة كبيرة، لكن الصورة التي قدمت كانت ضد بلدنا وأثرت علينا والناس المصريين المتغربين في الخارج بقى منظرهم وحش في الدول اللي هم فيها بسبب واقعة زي كده. عشان كده مثلاً ماتلاقيش في الأهرام خبر عن قضية آداب، وليس معنى هذا إن مافيش قضايا آداب.. لا فيه.. بس هاستفيد إيه بنشرها لما آخرين يكبروها ويقولوا نقلاً عن الأهرام ويضروا سمعة البلد بيها.

ده جزء من حوار طريف جدا أجراه موقع بص وطل مع الصحفي الجهبذ أحمد موسى
وزي مانتوا شايفين لما وائل عباس ما طلعش من الاخوان ما عرفش يرد وقال ان وائل عباس مش مصري 100%
أهو أي تخبيط في خلق الله والسلام
طب يا أستاذ أحمد يا موسى
مش عيب على إعلامي مخضرم زي سيادتك كشف تنظيم ثورة مصر الوحشين يقول كلام إعلامي أهبل زي ده
فيه حاجة إسمها المصريين بقى منظرهم وحش بره وفيه حاجة إسمها سمعة البلد
ماهو سمعة البلد دي برضه اللي انتم - على اعتبار انك منهم وفخور بذلك - بتعملوا بيها اعلانات ترويج للسياحة على انها شوية رقاصات ونسوان بالمايوهات على ان هي دي مصر فاتحة رجليها قصدي دراعاتها للفلوس الخليجي
انت سعادتك طبعا مصري متأصل 100% لانك قاعد في مكتب مكيف وبتشتغل في مليون حته أوربت والأهرام وهلم جر ومنهم جهاز الأمن وبتاخد على قلبك قد كده ربنا يزيد ويبارك وتلاقيك راكب عربية سبعة متر ومش حاسس ببقية الناس ولو عندك بنت اكيد مش ها تروح سينما مترو بتاعة الغلابة علشان يتحرشوا بيها الصيع ولو ابنك مسكوه بيحشش أكيد مش ها يحطوله العصاية في اللامؤاخذة إسم الله على مقامك
علشان تكمل ضحك إضغط هنا