Ok

By continuing your visit to this site, you accept the use of cookies. These ensure the smooth running of our services. Learn more.

Friday, 23 June 2006

جنازة الهلالي

جنازة الأستاذ أحمد نبيل الهلالي
الملقب بقديس الشيوعيين في مصر




السيارة التي حملت النعش

النعش في طريقه لمسجد عمر مكرم

داخل المسجد























الحلوين رغم إنها جنازة كانوا واقفين على الرصيف التاني
وأنا بعدي الشارع سامع واحد فيهم بيتكلم في اللاسلكي وبيقول أيوة يا فندم أربعين واحد واقفين بره الجامع مش عارف يعني مستني الطرف التاني على اللاسلكي يقول له إيه مثلا؟ يقول له ده تجمهر يا روح أمك إنت إزاي سايبهم يللا أقبض عليهم؟







ولو سألتهم بتعملوا إيه ها يقولولك بنحمي الجنازة مش عارف ها يحموها من إيه من الإخوان مثلا؟ ده حتى مهدي عاكف بيصلي جوه















المستشار محمود حمزة حضر الجنازة



يضعون النعش حتى يصلى عليه صلاة الجنازة

مهدي عاكف المرشد العام للإخوان المسلمين تقدم صفوف المصلين



الأستاذ مجدي حسين

كل التيارات السياسية كانت موجودة في الجنازة



مهدي عاكف







وشيعت الجنازة في مزيج من آيات القرآن والأدعية والهتافات الشيوعية في نفس الوقت









وإتجهت قافلة المشيعين نحو مدينة السادس من اكتوبر

القافلة في طريق المدافن





























مش عارف جايين يهببوا إيه دول حتى في المدافن
يمكن عاوزين يصنفوا الملايكة اللي ها تحاسبه ويشوفوهم إخوان ولا شيوعيين
شاهد فيديو للجنازة

إضغط هنا
-
سرقة تليفون السفير الأمريكي بالقاهرة
أنا إسمي مكتوب؟؟؟

الوعي المصري تدعو سارق التليفون لإخبارنا بقائمة الأسماء على المحمول عن طريق إرسالها على إيميل الجريدة ونعد بإبقاء شخصيتك سرية ونعد بنشرها كاملة وهو ما لن تجرؤ أن تفعله أي جريدة
وليك الحلاوة يا عم

-
رسمة هندسية لزنزانة المعتقلين
رسمها الزميل أحمد ماهر أثناء إعتقاله وهو بالمناسبة مهندس

إضغط على الصورة لتكبيرها

إضغط على الصورة لتكبيرها
نقلا عن مدونة منال وعلاء
-
حول حقوق الملكية والعلامة المائية
والفرق بيننا وبين المحتكرين السفلة

الصورة من وكالة جيتي إيميدجيز لاحظوا العلامة المائية وهكذا تعرض الوكالة صورها على الموقع قبل بيعها والوكالة تبيع لرويترز وإيه بي والفرنسية
أكثر ما إستفزني وكاد أن يخرج مني وائل البذيء الذي أحرص أيما حرص على أن أبقيه في قمقمه هو تعليق لأحد الحمقى الذي لا أشك لثانية واحدة في أنه يتبع جهة ما إما يهمها الإحتكار و أو سرقة مجهود الآخرين وكان تعليق هذا الأحمق هو أنه يلوم الوعي المصري على حملتها على الشيخ صالح المحتكر وكيف يكون ذلك ونحن الوعي المصري نفسنا ندعي لنفسنا حقوق ملكية ونضع علامة مائية على صورنا
إلى هذا الأحمق وكل من على شاكلته أقول هل تحتكر الوعي المصري صورها؟ هل لا تسمح لأحد برؤيتها؟ هل تدفع أيها الأحمق رسوم عند دخولك الموقع هنا؟ هل الموقع مشفر يا تافه؟ هل الوعي المصري فعلا لا تمتلك تلك الصور؟ هل نحن إشترينا حق عرضها لنحتكرها ؟ هل يجب أن أضع الصور بدون علامة مائية حتى يسرقها الصحفيون الجشعون؟ هل يبيع هؤلاء الصحفيون صحفهم المطبوعة مجانا؟ المصورين الذين يعملون لتلك الصحف هل يعملون مجانا؟ أم يتقاضون أجر أو ثمن للصور التي يمدون الصحيفة بها؟ من يسرق صوري هل يتصل بي من نفسه ويقول لي عاوز كام قصاد اللي سرقناه؟ هل حتى يذكر المصدر الذي استقى منه تلك الصور؟ سيبك من حقوقي المادية هل يحافظ على حقوقي الأدبية؟ هل تعلم أن جميع وكالات الأنباء تضع علامة مائية على صورها قبل أن تبيعها؟
لكن دعنا نتكلم عن الشيخ صالح وسيبنا من كاس العالم وحتى الدوري المصري اللي ها يتشفر ودعني أسألك اين تراثنا السينمائي من الأفلام القديمة والنادرة؟ مش هو اللي إشتراه؟ لو عاوز تتفرج على الأفلام دي تروح فين؟ مش لازم تدفع للشيخ صالح؟ والشيخ صالح ده مصري ولا سعودي؟ وإزاي سعودي يحتكر تراث السينما المصري بتاعنا؟ بس علشان عنده فلوس؟ هو الشيخ صالح كان بيغني بدل سعاد حسني؟ ولا بيرقص بدل تحية كاريوكا؟ بيعرف يصور؟ يخرج؟ يعمل مونتاج؟ بيطبع ويحمض؟ بيكتب سيناريو؟ أومال إيه معاه فلوس وخلاص؟ يعني من حقه ياخد الأفلام دي يعمل بيها اللي هو عاوزه؟ يحرقها مثلا؟ يعني تيجي إسرائيل مثلا تشتري حق عرض فيلم الرصاصة لا تزال في جيبي وأبناء الصمت وأغنية على الممر وجميع افلام حرب سته أكتوبر مثلا؟ وها يعملوا بيها إيه؟ ها نقول حقها؟ تولع فيهم؟ وتمسح ذكرة البلد؟ ها تقول لولادك إيه اللي تاريخهم إتمسح؟ تفتكر أمريكا ما معاهاش فلوس تشتري حق عرض الهرم الأكبر وأبو الهول؟ وتقفلك منطقة الهرم وتشفرها ويا تسمحلك يا ما تسمحلكش تشوف تاريخ جدودك؟؟؟ فلوسهم بقى وكما قال أحد الحمقى من حكم في ماله ما ظلم؟؟؟ ويشيلوا راس أبو الهول ويحطوا مكانها راس إبراهام لنكولن مثلا؟؟؟ أو راس بن جوريون حتى؟؟؟
وائل عباس
-
في تصويت الوعي المصري
المصريون قالوا للشيخ صالح جاك كسر حُقك
كان موضوع التصويت
ما رأيك في إحتكار الشيخ صالح كامل وقنوات الآرت لإذاعة مباريات كأس العالم وحرمان المصريين منها؟
وكانت النتائج كالتالي

مجموع الأصوات 2007
  حَقه وبفلوسه يشتري اللي هو عاوزه (187) 9%
  جاته كسر حُقه (1828) 91%

وكما ترون بلغ عدد من رفضوا الإحتكار عشرة أضعاف من تقبلوه
ويمكنك قراءة التعليقات هنا
-
سر تشفير مباريات كأس العالم

الكاريكاتير نقلا عن عرب تايمز
السر هو ان الشيخ صالح كامل راجل وطني
غيور
عاشق لتراب بلده
عزبة ومزرعة وإقطاعية آل سعود بعبيدها المسماة على إسم جدهم الكبير وشركاهم آل بوش
ما خلصوش كل الناس تشوف بلده وهي بتتهزم اربعة صفر النهاردة من أوكرانيا
ومن كتر وطنيته قلبه كان حاسس
فقال يداري الفضيحة ويكفي على الخبر ماجور
فقام شاري حق عرض مباريات كاس العالم
وشفرها
لكن اللي حصل حصل والفضيحة الآن بجلاجل
وأوووووه يا سعووووودي


الكاريكاتير نقلا عن عرب تايمز
-
البيض بيضك

لست معتادا على مشاهدة القنوات الحكومية المصرية من ساعة ما ربنا فتح عليا وجبت ديش لكن علشان كنت منتظر برنامج في العمق بتاع رولا خرسا اللي كان ها يذيع حلقة عن المدونين وقالولي ها يتذاع الساعة العاشرة وللأسف إتذاع الثانية عشر لإن تلفزيون بلدنا ما بيحترمش المشاهدين ولا مواعيدهم يعني أنا لو ظابط الفيديو على الساعة عشرة ها يسجلي حاجة تانية واروح الاقي حاجة غير اللي عاوز اسجلها ولحظي العاثر كانت الحاجة دي هي برنامج البيض بيضك اللي فعلا فقعهوملي وقلت معلش اديني مستني البرنامج اللي بعديه لكن اللي خلاني عاوز اشيل التلفزيون اهبده في الارض هو احد المذيعين الفرافير اياهم اللي ما اعرفش اساميهم ولا عاوز اعرفها كان بيعلق على موضوع الشيخ صالح وكاس العالم وقال حاجة مش فاكرها أوي من كتر الصدمة اللي شعرت بيها وقتها وكان معناها ان الشيخ صالح ربنا يخليه لحق كاس العالم في الاوكازيون واشتراه علشان العرب ولولاه ما كناش ها نعرف نشوف كاس العالم خالص
يا عالم إختشوا دانتم عاوزين ضرب الشبشب على بوزكم
-
المدونون يخترقون عمق الإعلام المصري
برنامج في العمق - القناة الثانية

إضغط على الصورة لتشاهد أجزاء من الحلقة
أثارت هذه الحلقة جدلا كبيرا في أوساط المدونين والمتابعين لهم والنشطاء السياسيين
فالبعض إتهمنا بالإبتذال والسعي للظهور باي طريقة أو أنهم ضحكوا علينا وإدونا على قفانا أو إن فيه محاولات حكومية لشراؤنا وإسكاتنا
تعالوا خدوا عقلي وسيبوني أمشي حافي شوية
لما واحد إسمه عند أمن الدولة مطلوب ومتلفقله ست قضايا أمن دولة زي حضرتي يدخل مبنى الإذاعة والتلفزيون ضيف زي الباشا وكمان يطلع على القناة الثانية مكسب ده ولا مش مكسب
لما الحلقة تغطي حفلة نظمها المدونين لجمع تبرعات للمعتقلين مكسب ولا مش مكسب
لما تذكر أسماء المدونين ومدوناتهم وبعضهم معتقل وكلهم معارض ده مكسب ولا مش مكسب
تعالوا كمان نشوف كرم جبر كاهن جريدة روزاليوسف جريدة لجنة السياسات كتب إيه عننا
صحافة «أولاد الشوارع» هى الهم الذى ابتلينا به، ومعظمهم لا يحملون بطاقات نقابية ولا عضوية نقابة الصحفيين.. اللغة أصبحت متدنية، والهجوم لا يعرف شيئا عن أخلاقيات المهنة ولا سلوكياتها.. و«قليل الأدب» هو الذى يفرض رأيه على الآخرين بالقوة.. أصبحت هذه الصحف مثل القاطرة التى تقود البلاد بسرعة كبيرة إلى هاوية. صحافة «ولاد الشوارع» لم تترك شيئا إلا لطخته ولم تترك رمزا إلا أهانته، ولا سقف عندها ولا ميثاق شرف ولا مبادئ ولا ضمير، وصحفيوها الذين اغتصبوا لقب صحفى يستخدمون أقلامهم بنفس طريقة استخدام المطاوى والسواطير، ليس لهم ماض ولن يكون لهم حاضر ولا مستقبل! صحافة «أولاد الشوارع» تظن أنها تصنع الحرية، ووجدت ضالتها الكبرى فى المظاهرات وأجواء الحراك السياسى، فانطلقت دون ضوابط قانونية أو مهنية تهدم كل شىء وتنشر الفوضى وروح التمرد والعصيان، وتسللت إلى مشاكل القضاة والصحفيين والمحامين وغيرهم، تعبث بقضاياهم وتزج بها فى طريق مسدود، حتى يحدث الصدام الذى تحلم به وتسعى إليه. والسؤال هنا: ماذا يفعل مسئول أو حتى مواطن عادى إذا «شبط» فيه صحفى من «أولاد الشوارع» وكيف يدافع عن نفسه ويأخذ حقه؟
طيب لما ولاد الشوارع دول يطلعوا في التلفزيون الحكومي المصري مش كده يبقوا طلعوا لسانهم لواحد زي ده
كمان تعالوا نشوف قال إيه في مقال قبل الحلقة بكام يوم وكان الواد كان قلبه حاسس يا عيني
وأخشى ما أخشاه هو أن ينجحوا فى التسلل إلى التليفزيون المصرى فيصبح ملاذا هو الآخر للمناضلين الجدد ويفتح أبوابه وبرامجه لمن يهاجمون الدولة والحكومة إما إتقاء لشرهم أو سعيا لكسب ودهم وفى الحالتين سوف تفشل عملية «اتقاء الشر» أو «كسب الود».. التليفزيون مازال صامدا
مش بكده يبقى خد على قفاه كمان
كل ده وتقولولي مش مكسب
ولا هو إحنا يعني لما نطلع في التلفزيون المصري لازم نطلع نقرا بيان رقم واحد يا إما بلاش
-
المدونون المصريون على مجلة شتيرن الألمانية

أوسع المجلات إنتشارا في ألمانيا واوروبا

إضغط هنا للتكبير
معلش ما فضيتش أترجم الصراحة بس هو كلام كويس يعني الحمد لله
والعدد ده إتنشر في وقت ألمانيا مليانة أجانب بيشوفوا كاس العالم وأعتقد إن توزيعه ها يكون عالي جدا
-
إعلانات العرب مؤمنة وبنت ناس ومحترمة
وما تعرفش الحاجات الوحشة دي

حد بيشوف إعلان كوكا كولا بتاع كاس العالم؟
شفتم أنهو نسخة؟
بتاعة الحرامي ولا بتاعة عشيق الزوجة؟
لو إنتم في الدول المنافقة المسماة بالدول العربية أكيد شفتم نسخة الحرامي
أما في أوروبا فعندهم نسخة تانية
الإعلان بيعبر عن إزاي الناس بتنسى خلافاتها وبتوحدهم كرة القدم وجايبين طباخ وفرخة وشجرة وحطاب وذبابة ومضرب ذباب وبالونة وصبار وعالم وفأر تجارب كل دول لما بيسمعوا ان فيه جول جه بيحضنوا بعض وبينسوا مشاكلهم وبيبقوا أصحاب أما آخر جزء من الإعلان فيذاع في الدول العربية واحد نايم مع مراته بيتفرجوا على ماتش وبعدين لما بييجي جول فيه واحد بيخرج من الدولاب لابس حرامي والزوج بيحضنه أما في الإعلان الأصلي فبيخرج عشيق الزوجة بملابسه الداخلية وهو والزوج المخدوع بيحضنوا بعض

هذه هي اللقطة اللتي تخفيها الحكومات العربية علشان إحنا شعوب قاصرة وقطط مغمضة مش عاوزين يفتحوا عنينا إن فيه ستات بتخون إجوازها اللهم إحفظنا وحاجات وحشة كده بتحصل في العالم
ويمكنك مشاهدة الإعلان على الوصلة التالية نسخة بالإيطالية
http://meems.imeem.com/LXf1x1EL/video/dMWPGZBb
-

-
العدد لم يكتمل بعد
تابعونا
-
آخر تحديث لهذا العدد بتاريخ
Friday, 23 June, 2006 04:02:27 PM

Comments

سؤال بسيط بس يا يا اخ وائل ..انت عمال تشتم في الشيخ صالح اوي كده ليه...انت بتقول انه اشتري حقوق النشر والتوزيع للافلام المصرية وكاس العالم...طيب ممكن نفكر بهدوء بدون انفعال...هو ذنبه ايه هل هو اللي اجبر الحكومة المصرية علي بيع افلامها ..العملية عملية عرض وطلب ...الحكومة المصرية عايزة تبيع حق عرض افلامها ...فمن حق اي شخص انه يتقدم عشان يشتري حقوق العرض ..يبقي هو ذنبه ايه ...ماهو لو مكانش الشيخ صالح اللي هيشتري عرض الافلام المصرية يبقي في غيره مليون هيشتريها ...يبقي الغلط مش علي الشيخ صالح ..الغلط علي الحكومة المصرية اللي فرطت في تراثها وممتلكاتها وبدل ما تهاجم الشيخ صالح روح هلجم الحكومة المصرية هي دي الرجولة ولا مقدرتش علي الحمار هتتشطر علي البردعة ...نفسي اعرف الشيخ صالح عمل ايه ...علي فكرة انا اعرف اعمال خير كتير جدا للشيخ صالح بجد الراجل ده يبقف وقفات كتير كويسة مع العرب ..بس انا مش هنا عشان اعدد مزاياه..انا بس عايز اعرف هو ذنبه ايه ..مصر عايزة تبيع حق عرض افلامها لاي حد ..وهو اتقدم زي اي حد ..وفي الاخر وقع عليه الاختيار يبقي هو ذنبه ايه ....ما هي دي الخصخصة اللي في بلدك ....هو ده نظام بلدك وعلي فكرة مصر بتستفيد فلوس كتير اوي من عرض الافلام دي سواء بالبيع النهائي او بالعرض المؤقت يعني ده دخل داخل لبلدك ..بجد لازم نفكر بهدوء وتركيز بلاش التسرع والانفعال ..المفروض اننا ناس مثقة بلاش النفعال يغلبنا ..وبلاش تقولي طيب ما هي الرجولة ..انه يشتري عرض الافلام ويعرضها مجانا من اجل العروبة والاخوة والجدعة ..والمرجلة ...طبعا ده كلام مالوش معني لان الشغل شغل ..ده شغله اكل عيشه وهو مبيجيرش حد علي حاجة ...وبلاش تقولي سيدنا عثمان وسيدنا عمر ...ووقفة ولاد البلد ..الشيخ صالح مش نبي ولا احنا ملايكة عشان اشتري عرض كاس العالم ب120مليون دولار وابثه مجانا من اجل الجدعنة والعروبة والاخوة ده كلام مش منطقي ...بس الراجل كتر خيره ساب لك بردو الباب مفتوح شوية يعني ممكن تتفرج في القهوة والنوادي ...والصالات المفتوحة رغم ان ده مش من حقك ويعتبر سرقة بس الراجل مبيرفعش قضية عليك لما تشوف المابش في القهوة او تتفرج سرقة من وصلة ..عشان عارف ظروف البلد ...يعني احد رجال الاعمال وهو الحاج محمد ابو العنين صاحب سيراميكا كليوباترا عامل اكثر من دار عرض لعرض كاس العالم مجانا لاهالي دايرته في صالات وقاعات كبيرة ...طبعا ده ممنوع ومن حق الشيخ صالح انه يرفع عليه قضية وعلي كل القهاوي المصرية اللي بتعرض بدون وجه حق لكن الراجل مقالش حاجة رغم انه عارف كويس اللي بيحصل ..بس بردو الراجل بيراعي ظروف الناس وملا يدرك كله لا يترك كله ...انا لا ادافع عن احد بس انا بقول الواقع اللي انتم مش عايزين تشوفوه ..بجد لازم يكون عندنا تنظيم للافكار ...والافضل تعمل مظاهرة وتروح تهاجم الحكومة بتاعتك مش الشيخ صالح لانه هو مالوش ذنب ياخ وائل يا ريت بجد لو هترد ترد بادب وبهدوؤ وبتركيز وبدون انفعال والفاظ خارجة

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

واضح يا وائل إن المافيا دي مش ها تعتقك شوية بالأدب وشوية بقلة الأدب

Posted by: سنقر | Friday, 23 June 2006

الى الأخي اللى بيقول الشيخ صالح بيعمل خير ممكن تقول لي ايه تاني غير قناة اقرا بتاعة الممثلات المحجبات اللى عاوزين يفضلوا تحت الاضواء والدعاة الشباب الزناة امثال احمد الفيشاوي اللي اعترف انه ناك البت وما اتجوزهاش يعني قناة معرصين من الاخر وباقي القنوات كلما عارفين عبارة عن استعراض للبزاز والطياز العربية والاسلامية اما قنوات الافلام فحدث ولا حرج عن الافلام التي تعرض كاملة بدون تقطيع ورقابة وسهل قوي تشوف عزت العلايلي نايم مع ناهد شريف أو نادية الجندي بتجري عريانة أو الممثلة المحجبة سهير رمزي بستعرض بزازها أو اسمها ايه الممثلة الارمنية دي بتستحمى أو تشوف طيز حسين فهمي وهو بينيك الخ الخ الخ فعلا راجل بيعمل خير

Posted by: كفاية إحتكار | Friday, 23 June 2006

يا شقيق يعني ايه افلام الحكومة؟ هي الافلام دي بتاعة الحكومة؟ انت بتقول كلام غريب قوي وشكلك مزقوق الصراحة

Posted by: عابد | Friday, 23 June 2006

يا اخ سنقر عيب كده والله العظيم عيب ...والله العظيم انا لا امن دولة ولا غيرها انا مواطن زيي زيك ..وياريت نسيبنا بقي من الكلام بقي اللي راحت موضته ...ونسيبنا بقي من الكلام علي الجواسيس وامن الدولة والمخبرين ...اللي عايز يرد يرد بهدء ويرد علي كلامي لو غلطان يا ريت يا تعلمني وتفهمني بدل ما تكيل ليا السباب والشتائم ...ليه منتناقش بهدؤ وتفكير ...نفسي مرة حد يناقشني ويفهمني لكن اللي بيحصل ان واحد يشتم فيا بالفاظ خارجة والتاني يتهمني بالعمالة والجاسوسية والنتيجية اننا بنتطلع بلا شيء لغاية امتي هنفضل نعمل زي العرب علي التلفزيون واحد يشتم والتاني يقوله انتي عميل انت جاسوس ..طيب ليه ما نكونش اخوات ونتكلم بالمنطق والعقل ...واكتر شيء اكره ان واحد يرد بالنيابة عن حد ..ويا ريت اللي بيرد بيقول كلمة كويسة الا عامل زي المطبلاتي اللي بيطبل ورا الرقاصة ويغني ليها ...انا اسف اني بقول الكلام ده يا اخ سنقر بس انتي اللي بدات واتهمتني بالمافيا والعمالة فمن حقي اتهمك انت كمان انك عمال بتغني لوائل وتطبله برغم ان وائل مقالش رده يبقي بلاش نسبق الاحداث ...وعلي فكرة اللي هيرد بكلام خارج هرد عليه باكتر من كلامه واللي هيرد بادب هشيلو علي راسي وشكرا وارجو الاحترام وشكرا

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

يا ابن الكلب انت مش عارف ان الشيخ صالح خلى وزارة الداخلية تنزل تلم الدش من القهاوي علشان اناس ما تتفرجش بالرغم من ان القهاوي عندها اشتراكات لكن ابن الوسخة الشيخ صالح قال القهاوي لازم تدفع فلوس زيادة عن الاشتراك علشان يفرجوا الناس عليها انت ما بتقراش جرايد يا معرص؟ والوحيدين اللي سابوهم بتوع الحزب الوطني اللي حطوا شاشات في مراكز الشباب علشان معرصين زي حكومتهم اللي بتعرص عليهم

Posted by: الى المعرص مروان | Friday, 23 June 2006

مفيش فايدة هنفضل نقول مزقوق وجاسوس ومش هنفكر ابدا ...ايوة يا سيدي الافلام ملك للحكومة ملك للاذاعة والتلفزيون ...يعني كل افلام نجيب الريحاني ويوسف وهبي ملك الدولة ومن حقها انها تخصخصها او تبيعها او تاجرها ...يا ريت يكون كلامي وصل

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

واد يا مروان مش علشان انت مرتاح ومعاك قرشين وتقدر تدفع اشتراك الارت يبقى خلاص الدنيا وردي عندك حاجة كويسة تقولها وتبرر بيها وساخة حبيبك الشيخ صالح للناس الغلابة والفقرا قول ما عندكش حط جزمة في بقك وداري عارك وما تتمنظرش على ميتين ابونا

Posted by: سنقر | Friday, 23 June 2006

منشكر للاخ اللي بيشتم بس خلي بالك انا لساني اطول منك وممكن ارد عليكي كويس ...اولا الكلام ده مش صحيح انا كل القهاوي بدخلها كل يوم وبتفرج عادي ومفيش اي قهوة تبع الحزب الوطني او غيره ...يمكن انت حصل عندك كده ..لكن انا متابع كل المباريات يوميا ووعادي جدا

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

أظن ان التصويت نتائجه واضحة ورأى الناس فى الموضوع اصبح محسوم مش عارفه ازاى لسه فيه ناس بتدافع عن الاحتكار

Posted by: سميرة | Friday, 23 June 2006

بالله عليكم عايزين البلد تتصلح ازاي واحنا بنشتم في بعضنا كده ...بالله عليكم ده كلام ..ليه كده ..انا مش بدافع عن الشيخ صالح بس انا عايز اعرف عو غلط في ايه حد يفهمني دولة عارضة سلعة للبيع هو اشتري يبقي العيب عليه ولا العيب علي الدولة

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

مروان ده واحد بيقول اى كلام ومش عايش فى الدنيا

Posted by: Ahmad | Friday, 23 June 2006

اشطة انا هاروح اشترى برج الجزيرة والبسهولك

Posted by: سنقر | Friday, 23 June 2006

كس امك يا سنقر انت تلاقي احتك متناكة وامك شرموطة وعايز تعمل ابن ناس ...انا كلامي موجه للساتاذ وائل هو شخص محترم وهيتناقش بعقل وهيفهمنا ايه الصح من الغلط لكن مش طالبة اكلم المتناكين زيك يا سنقر ولو هتجيب البرج يبقي اكيد هتجيبه من كس اختك يا اخو المتناكة
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

مروان ده شكله من بدو الجزيرة علشان المصريين مش بيشتموا بالاخت هما بدو الخليج الزبالة بس اللي بيشتموا كده وبعدين ده بيشتم زي الواد كيمو الزبالة شكله غير اسمه وعمل مؤدب علشان تعليقاته ما تتمسحش

Posted by: سنقر | Friday, 23 June 2006

اتصال الشيخ صالح كامل بوزير الداخلية شرد 100 ألف شاب ... شرطة المصنفات الفنية تشن حملة لإزالة وصلات الدش بمحافظات مصر وأمن الدولة يحذر من تداعيات القرار


كتب أحمد حسن بكر (المصريون) : بتاريخ 11 - 6 - 2006
شنت مباحث المصنفات الفنية حملات مكثفة على مستوى محافظات مصر لإزالة أكثر من 20 ألف وصلة للدش المركزي ، بناءً على تعليمات مباشرة من اللواء حبيب العادلى وزير الداخلية إثر تلقيه اتصالاً هاتفيًا من الشيخ صالح كامل صاحب شبكة راديو وتلفزيون العرب "ART".
وكشفت مصادر مطلعة أن صالح طلب من العادلي إزالة تلك الوصلات المنتشرة في محافظات مصر المختلفة خلال بطولة كأس العالم لكرة القدم التي تحتكر شبكة "ART" حق بثها في العالم العربي، مما أدى إلى حرمان الملايين من مشاهدة البطولة التي انطلقت منافساتها يوم الجمعة الماضي وتستمر لمدة شهر كامل.
وتقدم مئات الشباب بشكاوى للمسئولين بالمحافظات يؤكدون فيها أن معظم هذه الوصلات مرخصة وتسدد عنها تأمينات ، سواء لاتحاد الإذاعة والتلفزيون أو لشبكة "ART"، ويشكون من تعرضهم لضرر مادي بالغ نظرًا لأن هذه الشبكات تعول آلاف الأسر وتوفر فرص عمل لأكثر من 100 ألف شاب مصري.
وأثار قرار وزير الداخلية بإزالة وصلات الدش المركزي خلال هذه الأيام اعتراض مباحث أمن الدولة ، التي عبرت عن خشيتها من أن يؤدي خروج الشباب للشوارع إلى تزايد معدل الجريمة، فضلاً عن أن حرمانهم من مشاهدة مباريات كأس العالم قد يدفعهم إلى ما أسمته بالنشاط السياسي الإسلامي، بحسب اعتقادها.

Posted by: اقرا يا مروان يا كذاب | Friday, 23 June 2006

اوك يا مستر وبلاش كلمة اخ دي عشان بعض السذج عايزين يقولوا ان كلمة اخ دي بتدل علي اني عربي ومش مصري وتبع الشيخ صالح .فاهقول يا مستر احسن...اوكي انا مش هقدر اكدبك واقولك انت كداب لان جايز يكوت كلامك صح ..بس انا كل يوم بشوف المبارايات وسط البلد وكل يوم مكان شكل وقهوة شكل وكافتيرا شكل وعادي بشوف المباريات ...عامة بصرف النظر عن اي كلام...انا هقول الشيخ صالح راجل صايعوراجل منحرف وراجل بيشرب حشيش وبيشرب بانجو وكل يوم بينام مع واحدة شكل واخلاقه زفت...دي امور خاصة بيه هو انا ماليش دعوة بيه ..انا بس عايز اعرف هو عمل ايه غلط ..الغلط واقع علي الدولة اللي فرطت في افلامها وتراثها وباعته او خصخته او اجرته ...هو مالوش ذنب يعني لو عايزين نهاجم حد يبقي نهاجم الدولة مش الشيخ صالح..بصرف النظر الشيخ صالح محترم ولا صايع...وبالنسبة لكلامك ان بعت الداخلية وقفلت القهاوي ...يمكن يكون كلامك صح يمكن يكون غلط او مبالغة من الصحف ..بس حتي لو عمل كده مع احترامي لكل الاراء وانا عارف ان كلامي هيضايق ناس كتير ويقولوا اني تبع الشيخ صالح وجاسوس والكلام الغريب ده ..بس ده بردو حقه ..حتي لو كان ده بيضايقنا وعلي غير رغبتنا ..بس والله العظيم انا مش مع الشيخ صالح ولا غيره انا مع الحق ..بس انا سعيد ان الكلام بدا ياخد شكل حوار متطور ومنظم فيه تبادل للاراء لان كده افضل بدل السب والشتائم اللي ملهاش لازمة ...ومكانش له لازمة تقول الي مروان الكذاب ..كان ممكن تقول اتفضل يا مروان اقرا وشوف ايه المكتوب من غير اهانة وشكرا بردو علي حوارك واتمني من الجميع ان يكون الحوار بناء ومثمر وشكرررررررررا..ملحوظة بسيطة ..انا فعلا بشوف كل يوم المبارات علي القهاوي وكاقي شوب وفي اي مكان وغيلر كده كل الشارع عندنا سارقين وصلات ومحدش قيض عليهم

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

الشيخ صالح لو صايع فهو صايع على نفسه ياكشي يولع لكن ده بالقنوات بتاعته والوساخة اللي بتتعرض عليها صبح وليل يبقى من اللي بيسموهم من يحبون ان تشيع الفاحشة بين الذين امنوا فهمت يا مروان فياريت تبطل تدافع عنه بسذاجة

Posted by: huda tv | Friday, 23 June 2006

لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم انا بتكلم في وادي وناس بتتكلم في وادي تاني خالص ...انا بقول ايه اللي عمله الشايخ صالح غلط في انه اشتري حق عرض الاقلام المصرية اللي الحكومة المصرية باعتها ...اللي عايز يرد يرد في النقطة دي ...بلاش ندخل في فرعيات ..محدش بقولي اصله اختلس مش عارف كم مليون جنيه من بنك في فرنسا واللي يقول اصله مراته صفاء ابو السعود كانت بتعمل افلام خارجة واللي يقول اصله بنته كانت مش عارفة ماشية مع مين واللي يقولي امه وابوه وخالته وعمته ..ا.بوس ايديكم انا بتكلم في نقطة واحد يا يرت تقروها كويس وبلاش دخول في متاهات تانية انا مش بقيم شخصية الشيخ صالح..طظ في الشيخ صالح يا سيدي انا مالي....انا بتكلم علي حقوق المليكة ..دولة باعت وواحد اشتري يبقي ايه الغلط ...يعني انتم عايزينه يشتري الفيلم من الحكومة المصرية ب20مليون دولار ويعرضه ببلاش من اجل الجدعنة والرجولة والاخوة والصحبة واللمة الحلوة بالذمة ده كلام...يعني واحد عايز يبيع عربيته وانا اشتريها وعشان الجدعنة اسيبها للناس يخدوها ليهم جدعنة...ثم محدش يتكلم لاننا مالناش اي حقوق واي كرامة ...لان الدولة اللي المفروض تحمينا فرطت فينا وفي حقنا يبقي بلاش تنتظروا حقوق من حد غريب ده لو كان لينا عنده حقوق اصلا ...يا ريت والنبي تركزوا في الموضوع بلاش نقط فرعية

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

احا الحكومة هي صاحبة الافلام؟ مين الحكومية دي اساسا؟ الحكوكمة دي المفروص انها موظف عند الشعب شغال لخدمته؟ اذا كنت مستعد تتنازل عن حقك فاتكلم عن نفسك

Posted by: أحمد | Friday, 23 June 2006

يا مستر احمد دالوقتي مين صاحب الافلام المصرية مش الاذاعة والتلفزيون لان اشتراها من المنتج ...يعني المنتج هو الوحيد اللي صاحب الفيلم او صاحب التوزيع او دور العرض المسئولة عن الفيلم ...اللي بيحصل ان التلفزيون بيشتري الافلام دي ويعرضها في التلفزيون زي كل الافلام القديمة الابيض واسود اللي انت بتشوفها ...يعني باختصار في افلام التلفزيون اشتراها لذلك فهو المسئول عن عرضها ..وفي افلام دوور العرض والسينمات اشترتها فهي صاحبة الحق الوحيد في العرض وفي افلام اصحابها انتاجوها لحسابهم فهي ملكية خاصة لهم ..وبالتالي كل شخص من حقه يبيع الجزء اللي يملكه..بالتالي الدولية يا مستر احمد هي اللي بتملك الافلام اللي انت بتشوفها في التلفزيون المصري ومن حقها تبيعها ..لو تسمع زمان كان افلام بتتعرض في رمضلن زمان اوي واحنا صغار كان افلام يقولك من انتاج قطاع الاذاعة والتلفزيون ..دلوفتي بتسمع يقولك من انتاج مدينة الانتاج العلامي ..يعني من انتاج التلفزيون ..يعني هو الجهة الوحيدة المسئولة عن البيع ..فهمت يا اخ احمد ويا ريت بلاش الالفاظ الخارجة ..ممكن تقول رايك بدون شيتمة ..ودالوقتي انت بتقول انك مش هتفرط في حقك وبتتهمني اني بفرط في حقي ...طيب يا اخ احمد انا عايز اعرفك ان حقك بينسرق يا ريت احب اعرف هتعمل ايه غير الشتيمة والصوت العالي يا بطل

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

مروان انت هايف ليه وعاوز تعمل انك مهم وعندك نقط وحوارات وانت اصلا بتتكلم في سفسطة وعاوز تتوه الناس انت بتجادل في الباطل يا بابا والناس فاهماك

Posted by: عمر | Friday, 23 June 2006

مش معقول يا سى مروان الناس كلها حمير وانت الوحيد لوحدك فاهم الناس عمالة تاخدك على قد عقلك وانت دماغك جزمة اساسا

Posted by: الى مروان هداه الله او هده | Friday, 23 June 2006

يا اخوانا من غير غلط انا لغاية دالوقتي مشفتش اي كلمة مهمة من كلامكم غير الشتيمة ..يا ريت اللي عنده لسان يتكلم ويقول كلمة واحدة مهمة ...انا مش شايف منكم غير لسان بس طيب ما تتكلموا وفهموني ..ايه الجروب الغريب ده اللي كله بيشتم في كله تحس انك قاعد وسط حبة بلطجية مفيش واحد فيكم قال كلمة مهمة اسمعها ..هو انتم معندكومش غير قلة الادب ...يا مستر انا اخ جديد تفكيري علي ادي ممكن انت تقولي ايه الصح ..يا ريت حد واحد فيكم يقول كلمة واحد مهمة بقالكم ساعات عمالين تشتموا من غير تمييز ..نفسي حد يقولي انت غلط في كذا وكذا ..لكن يظهر ان ده هو السمة الساايدة في الجروب ده ناس عايزة تشتم وخلاص ناس فاضية لا شغلة ولا شهادة وعمالين يطلعوا غلبهم في البلد عن طريق الشيمة وخلاص ولما تسئل حد فيهم يبلم وميفتحش بقوا ..عامة انا مش عايز اسمع راي اي حد فيكم ...مش طالبة معيلة من حبة عيال هايفة عمرها ما قرت ولا فهمة شيء ان كلامي موجه للاستاذ وائل عباس ...يا ريت يا استاذ وائل بجد تنورني وتقولي ايه الغلط في كلامي بجد انا نفسي اسمعك قولي رايك وقولي انا غلط في ايه ...ولو كلامك مقنع انا هقتنع بكلامك لاني بحب لغة العقل ..لكن مش عايز اعرف حية العيال الهايفة دي اللي بالكتير معاها دبلوم صنايع وفرحانين بالنت وعايزين يشتموا وخلاص

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

انا هشتري من حبة العيال الهايفة دي اللي ملهاش لا في التور ولا الطحين ..خلاااااااص وقت الهبل انتهي يا شاطر انت وهو كل واحد يلعب بعيد عشان هنرش مية وسخة انا كلامي للناس اللي بتفهم كلامي للاستاذ وائل عباس وانا عارف انه بيعرف ايطالي كويس ...عشان الناس الهبلة اللي
مش فاهمة حاجة تسكت وتبعد عن دماغي ويقعدوا يشتموا في بعض بعيد عني
il SIG. Wael li rispetto prego e desidero sentirlo pensare perché siete coltivati e respectable ed io desiderare il mio Asenvid che potreste spiegare a me di c'è ne abbia detto che sono un errore il SIG. wael attendo prego vostro pensare

Posted by: مروان | Friday, 23 June 2006

Sono sicuro che Wael dirà: Parli prego inglese! Non ho niente nascondersi dai miei lettori, io li rispetto.

Posted by: smartass | Friday, 23 June 2006

هو انت تقعد تدافع عن الشايخ صالح وبعدين لما لاقيت دفاعك مش جايب همه غيرت الاستراتيجية؟

Posted by: شيماء | Friday, 23 June 2006

هتفضل طول عمرك يا وائل انسان منحط اخلاقيا
هتفضل منحط ومش عندك قيم
هتفضل معندكش دم
هتفضل ديل ايوة ديل
طيب احترم علم السعوديه اللي عليه الشهادتين
خلي عندك ودم خليك متربي
متبقاش من غيرضمير
متتحولش لديل تنقل الحاجات المسيئه لينا
خلي عندك دم وكرامه
خلي عندك نقطة دم او كرامه

Posted by: حثاله | Friday, 23 June 2006

الى بنت دين الكلب اللي اسمها حثالة طالما انت غيورة كده على علم السعودية قولي للخولات السعوديين اللي عملوا فيه كده
هو وائل جاب البت وصورها وحط صورتها على موقعه يا بنت الشرموطة؟ دي مذيعة في قنوات روتانا السعودية بتاعة الشرمطة والاغاني والبوسترات دي بوسترات دعاية لفريق السعودية في كاس العالم وفيه بوسترات أوسخ منها يا بنت الخول
شوفي الخولات السعوديين عملوا ايه في الشهادتين
http://arabtimes.com/A2006/June/22.jpg
http://arabtimes.com/A2006/June/33.jpg
والمذيعة السعودية الشرموطة إسمها سارة الحماد

Posted by: سنقر | Friday, 23 June 2006

انت فعلا اقل من اني ارد عليك
لانك وضيع فعلا ومش متربي
اذا كان السعوديين عملوا كده تروح انت كمان مكمل عليهم ؟
وتحط صورة البنت بتقول دخل فينا اربعه؟
هي دي القيم والمبادئ اللي وجعت دماغنا بيها
مش بقلك انك ديل
انت فعلا ديل
عرب تايمز تعمل حاجه تسيء للشهادتين زي ما المذيعه اللي بتقول عليها اساءت تروح انت كمان ناقل الاساءة؟
انت مش اكتر من ديل عديم مبادئ وقيم

Posted by: حثاله | Saturday, 24 June 2006

أديكى رديتى يا بنت الشرموطه عاوزانا نعرص على الغلط كمان وندارى على وساختهم هم السعوديين ناقصين فلوس علشان يمصوا دمنا احنا كمان

Posted by: سنقر | Saturday, 24 June 2006

يا جماعة الالفاظ شوية انت كده مش بتدافعوا عن وائل انتم بتسيئوا للموقع بتاعه وهو ممكن يقفل التعليقات وعملها قبل كده فياريت نحترم الراجل اللى فاتحلنا المكان نتكلم فيه براحتنا

Posted by: Com | Saturday, 24 June 2006

البت سار ة المذيعة دى كان ناقص تطلع عريانة ولابسه العلم زى البشكير

Posted by: Soso | Saturday, 24 June 2006

ههههههههههههاااااااااااىىىىىىىىىىى
انا بس كنت عاوز اقول حاجه ونفسى تخدوها بصدر رحم
انا معجب بيكم جدا جدا بس انا حسيت من كلامكم ان الموقع بعد فتره هيتحول لساحة سباب وشتائم ومش كده وبس وحجات تانيه من اسلوبكم الذى تحول الى شتائم فى اى حد ووصفه بالسافل وباقى ألفاظ كده إنما ايه متنقيه فى اى حد وممكن كمان لو واحد من المدونون قال حاجه مش عاجباكم تشتموه وتصفونه بالعديد من الألفاظ الاخرى وده بالطبع مش اسلوب انا نفسى تعرضو القضايا بدون تجريح فى اى شخص ونعته ووصفه بالالفاظ كويسه لأن الردوود هتكون أفظع من شتائم وخلافه

Posted by: الهاشم | Saturday, 24 June 2006

والله العظيم حرام شوية الناس اللي عنالة تقل ادبها وتقول كلام مالوش لازمة ..نفسي اعرف ايه لازم الشتيمة طيب ما هو ممكن نقول اللي احنا عايزينه من غير شتليم ..الهدف من المناقشة هو المحاورة عشان الكل يستفيد ..لكن اللي بيحصل هو وجود مجموعة من الفاشلين مش لاقيين نفسهم في اي مكان فبيحاولوا يظهروا بمظهر الوطنين وعماليني يشتموا بالفاظ قذرة مثلهم بس انا عارف الفشلة دول ...عارف بيفكروا ازاي وثقافتهم وصلت لغاية فين ...بس للاسف ...امثال هؤلاء موجودين في كل مكان ....وهما اللي هيضيعوا البلد ....العاقل المحترم هو اللي يعبر بارائه باحترام اما الفاشلين اللي مش لاقيين حاجة يعملوها اهم بيتسلوا بقلة الادب ...نفسي اعرف فيها ايه لو قالو رايعم من غير قلة ادب يعني الاخت اللي قالت رايئها وزعلانة من الكلام اللي منشور علي السعودية فيها ايه لو قلتي رايك بدون تجريح في حد ...لكن بسبب كلامك فتحتي المجال للفاشلين عشان يظهروا ويردوا ...

Posted by: مروان | Saturday, 24 June 2006

وده مثال عملى على الرددود الى بنت دين الكلب اللي اسمها حثالة طالما انت غيورة كده على علم السعودية قولي للخولات السعوديين اللي عملوا فيه كده
هو وائل جاب البت وصورها وحط صورتها على موقعه يا بنت الشرموطة؟ دي مذيعة في قنوات روتانا السعودية بتاعة الشرمطة والاغاني والبوسترات دي بوسترات دعاية لفريق السعودية في كاس العالم وفيه بوسترات أوسخ منها يا بنت الخول
شوفي الخولات السعوديين عملوا ايه في الشهادتين ايه رايكم بقه مشششش كده ولا ايه

Posted by: الهاشم | Saturday, 24 June 2006

يا جماعة عيب الألفاظ الخارجة التي تجرح الناس وتسبب الأذى لمشاعرهم، وبعدين فيه تخصص يعني مثلا ألفاظ مثل "ابن الشرموطة" و "ابن المتناكه" عيب ترموها كده عمال على بطال، دي صفات يجب أن تكون حكرا على محمد حسني مبارك وأسرته

Posted by: المصري افندي | Saturday, 24 June 2006

ردك على تعليقى فى البوست السابق بهذه الدرجه من البذاءة أو ردك فى البوس ده مش شتيمه ليا أد ما هو دليل على المستنقع الى عندك استعداد انك تنزلوه ، وأذا كنت أتهمت 20 مليون سعودى انهم عبيد مش غريبة عليك انك تبقى بهذا القدر من البذاءة و ردى ده مش موجه ليك لأنك لا تستحق عناء الرد انما هو رد موجه لقراء المدونة،
* أذا كنا نعانى من توجيهه الحكومة لاتهامات العمالة لكل من يعارضها فأننا نجد من يدعى انتمائه للمعارضة ولا يتورع عن توجيه اتهامات بالعمالة بدون أى دليل، ازدواجية تانى .
والواقع أنك ومعك كل التيار اليسارى غارقون فى مستنقع الازدواجية
* تطالبون بالحرية وتطالبون بفرض قوانين من أعلى تقيد حرية السوق وبدولة مركزية تتحكم فى مصائر العباد
* تطالبون بالعدالة ولا تتورعون على الاعتداء على حقوق الملكية الفكرية
* تطالبون بالنهضة والرخاء ومع ذلك فكل صاحب رأس مال مستغل وحرامى ومحتكر
الفرض الغريب بتاع أبو الهول ليس له معنى لأن الآثار تراث حضارى مملوك لجميع المصريين وأذا قرر المصريون التصرف فيه بالبيع مفيش حد يقدر يمنعهم، وأن كنت عن نفسى أعارض ذلك.

واضح أن ظهورك فى التلفزيون قد أصابك بدرجه رهيبه من الغرور والغرور ده هيدمرك أنت قبل أى حد تانى ونصحتى ليك انك تخليك فى الصور لان ديه الحاجة الوحيده الى بتجيدها وبلاش تتحفنا بأرائك لانها بتفضح ضحالة فكرية لا حدود لها.

Posted by: ازدواجية | Saturday, 24 June 2006

كلامك صح ..انا شايف ان وائل الافضل انه يركز في التصوير افضل لان فعلا ارائه تتسم بالفقر الثقافي الشديد ...الحقيقة مفيش راي قاله في اي موضوع وكان راي ذو اهمية ..وده مش عيب.. التصوير فن جميل ممكن يبدع فيه...لكن المقالات اللي بيكتبها كلها تتسم بالفقر والافلاس الفكري وبدائية في التفكير والتحليل ...وعشان كده دايما بنلاقيه بيلجاء للشتايم والالفاظ الجارحة ..لعدم قدرته علي المحاورة الجيدة لضعف حجته وارائه ..بالاضافة حتي ان كلامه علي برنامج في العمق كان كلام اقل من عادي ممكن يقوله اي طالب في ثانوي ولم يضيف اي جديد ..بالعكس كان قاعد في الكرسي والكرسي واسع عليه اوي ..وقاعد في بدائية واضحة ورجله ملووحة علي الارض ...بس فرحان بس انه طلع في التلفزيون مش اكتر ..

Posted by: ريم | Saturday, 24 June 2006

أنا مش ها ادافع عن وائل فهو اقدر على الدفاع عن نفسه لكن بس عاوز اوضح انك انت اللي تفكيرك مش مظبوط
اولا منين حكمت ان وائل عباس يساري؟
هو بنفسه انكر ذلك اكثر من مرة
ولو هو معتنق الافكار اليسارية فانا متاكد انه كان سيفخر بذلك ويعلنه
ثانيا موضوع ان السعوديون عبيد
فهو لا يقصد سبهم
ولكن يقصد ان حكامهم يعاملونهم كالعبيد
وقد سبق وقال على المصريون وهو منهم ذلك فهل كان يسب المصريين؟
ان يكون الشعب من العبيد فهذا يعني ان حكامه يستغلونه وفي نفس الوقت هو حث لهم على الخلاص من الظلم
اما ما ختمت به تعليقك فهو اساءة تدل على انك شخص غير موضوعي ومغرض وفي نفسك شيء غير سوي
سواء انت او ريم ولا شك عندي انكم شخص واحد لا اعتقد انكم تم تعيينكم نقاد ومحللين ولا اعتقد ان لديكم من العلم ما يؤهلكم لاصدار تلك الاحكام التي تدل على تحامل شديد ودناءة نفس ورغبة في النيل والتشويه
واذا كانت الامور ليست على هواكم فلم يجبركم احد على زيارة الموقع
اهو موقع زيه ملايين المواقع روحوا للمواقع اللي ممكن تطبطب وتدلع وتقولكم اللي نفسكم فيه

Posted by: الى مزدوج الشخصية | Saturday, 24 June 2006

ايوة يا ريم يا بنت دين الكلب طالما الموقع مش عاجبك بتيجى تتمحكى ليه صحيح؟

Posted by: سنقر | Saturday, 24 June 2006

تصدقى يا ريم انا كنت متعاطفة معاكى في الاول لكن كلامك الاهبل عن قعدة وائل بين انك حد حقير وتافه جدا وسطحية مع انك اللى بتتكلمى عن الفقر الثقافي وانا ندمانة على تعاطفى معاكى

Posted by: سميرة | Saturday, 24 June 2006

هما فرافير عمرو خالد كده عيال بتوع نوادي واهاليهم مدلعاهم ومش واخدين على حد يقولهم ده صح ولا غلط وعمرو خالد علشان تافه ما غيرش فيهم ده مع انهم بيقولوا اتهدينا على ايده ولما حد يهاجم الصنم بتاعهم يقولوا عليه شيوعي زي الاخ المزدوج ده وهو نفس اسلوب بتوع التكفير والهجرة زمان

Posted by: zoltan | Saturday, 24 June 2006

يا ريم هو يعنى ايع قعدة بدائية بالله عليكى يا شيخة؟ وازاى تبقى القعدة متطورة وحديثة وتقدمية؟ بنات ايه دى يا رب اللى معندهاش حيا خالص دى!

Posted by: to reem | Saturday, 24 June 2006

وائل طلع قبل كده في الجزيرة والحرة وابو ظبي ودريم والعربية والتلفزيون النمساوى اشمعنى المرة دى ها يبقى فرحان يا ريم؟

Posted by: سعد سعد | Saturday, 24 June 2006

يا عمر تلاقى ريم دى اول مرة تسمع عنه واول مرة تزور الموقع هنا وجت هنا على ريحة عمرو خالد اصل بتوع عمرو خالد دول بييجوا على ريحته

Posted by: سنقر | Saturday, 24 June 2006

انا ما يهمنيش الصراحة مما يحدث هنا الا كلام الجهلاء الذى قاله البعض عن الاشتراكية
ماذا تعرفون عن الاشتراكية؟ عبد الناصر؟ الاتحاد السوفيتى؟
لا تتكلموا فى امور لا تفقهون فيها
ولا توجد مركزية فى الاشتراكية لان الاشتراكيه هى حكم الشعب للشعب

Posted by: اشتراكى | Saturday, 24 June 2006

يا وائل لو سمحت توقف التعليقات ولو شوية علشان الناس تهدا وتحترم نفسها علشان دخلنا فى النفسنة والشخصنة وقلة القيمة

Posted by: رغدة | Saturday, 24 June 2006

فعلا الفقير المتدين بيبقى متواضع اما الفرافير الجدد مدعى التدين فتبقى معهم خصالهم السيئة مثل الغرور والتكبر والاعتداد الفارغ بالنفس ورغبتهم الاثيمة في اهانة من يختلف عنهم في وجهة النظر لانهم دائما ينظرون للناس على انهم اقل منهم طبقيا ويجعلون التدين ايضا طبقية هم الاعلى منزلة فيه

Posted by: هبة | Saturday, 24 June 2006

عامة انا مش مع وائل لاني مختلفة معاه جدا وفي اسلوبه ...بس لا انكر ابدا انه راجل مجتهد ..والدليل اني بدخل الموقع بتاعه باستمرار عشان اشوف مواضيعه والصور اللي بيصورها وبتعجبني ارائه ...لكن لا يعجبني نقده .وتحليله وحكمه علي الاشخاص ..وضهف حجته من وجهة نظري ...لكن في الاول والاخر هو شخص مجتهد ...وانا اسفة اني انفعالي غلبني وغلطت فيه ...ما انا بردو بشر مش ملاك وممكن انفعالي يسبقني ...انا باعتذر للاخ وائل ..مش عيب اني اعتذر لما اغلط ..هو ده الاسلوب والسلوك النتحضر اما بالنسبة لسنقر التافه ده ..هو بالكتير زي ما قال عليه مروان سنقر ده عيل فاشل عاطل لاشغلة ولا مشغلة ..مش لاقي حاجة يعملها غير قلة الادب ...ووجوده زي غيره كتير ماليين الشوارع ..بنبص عليهم واحنا ماشيين ومناخدش بالنا ان احنا شفناهم اصلا ...عمال يقل ادبه عشان يقول انا موجود ..انا هنا ...انا ليا قيمة ..بس للاسف محدش بيبعبره...بالنسبة للاخوة اللي بيشتموا في عمرو خالد ...مش هقول غير حسبي الله نعم الوكيل فيكم ...ماله عمرو خالد فيه ايه...عايزين منه ايه ....فكروا قبل ما تتكلموا ...طبعا الهايفين هيفضلوا يشتموا ويقلوا ادبهم وفي الاخر مش هنفهم حاجة غير قلة الادب ...عامة انتم حرين كل واحد بيدل علي تربيته والفاشل اللي مالوش دور في المجتمع بيدل بردو علي تربيته

Posted by: ريم | Saturday, 24 June 2006

انتو لسه مفهمتوش سنقر ده يبقى وائل
انتو كل ده مش عارفين ان سنقر ده يبقى وائل عباس
فعلا طيبين
وانتي يا ريم طيبه اوي انك لغاية دلوقتي مش عارفه ان سنقر يبقى وائل عباس
بس بجد وائل صعبان عليا
صعبان عليا فعلا يا وائل لانك بلونه اتنفخت بقلة الادب وطول اللسان
واذا كان عمرو خالد مش عجبك ده لانك جاهل والجاهل مفيش عليه حرج
اتعلم مش عيب انك تعترف بجهلك وتتعلم
العيب فعلا انك تقل ادبك على داعية بيحاول ويجتهد على اد ميقدر
خلي عندك دم خلي عندك نقطة كرامه نقطة احساس متبقاش منزوع الدم والكرامه

Posted by: حثاله | Saturday, 24 June 2006

في مؤتمر الأقباط: من وجه الدعوة لجحا المصري ؟

فضيحة بكل المقاييس السياسية والدينية والإنسانية بوجه عام , للجنة سياسات الحزب الوطني المملوكة كقطاع خاص لمبارك الابن , وما أدراكم ما لجنة السياسات في أي بلد تحكمه القوانين والمشروعية القانونية والدستورية , إنها اللجنة المختصة برسم كافة السياسات التي يتوجب علي الحكومة بداية من رئيس الحكومة وحتى الوزراء وكافة المسئولين , تطبيق قراراتها التي تعتبر لها مقام الإلزام ولا يجوز مخالفتها لأنها ترسم السياسة العامة للوطن بداية من الميزانية وحتى قرارات العلاج علي نفقة الدولة , بمعني أنها هي صاحبة السلطة في المقام الأول في إقرار كافة السياسات للدولة بما فيها الملف القبطي لدي جهاز مباحث أمن الدولة وإصلاح الكنائس وترميمها , حتى إصلاح صنابير المياه داخل الكنائس , ولن أقول بناء الكنائس ودور العبادة للأقباط في دوله مصر , لأن الأقباط في مصر ليسوا بمواطنين في نظر لجنة سياسات الحزب الوطني , وإنما رعايا من ضمن رعايا البلاط الرئاسي المحكوم بقرارات مبارك الأب , ولجنة سياسات مبارك الابن , وإن قبلت السلطة الحاكمة الغاشمة في مصر بالأقباط فلن تقبلهم إلا كمواطنين من الدرجة العاشرة , ولا أستثني من ذلك المسلمين فهم عبيد في بلاط مولانا السلطان مبارك الأب , والأمير مبارك الابن , ولما كان الأقباط في حالة عزله سياسية وتفرقة عنصرية تمثل أمراَ واقعاَ بادي العيان لكل صاحب بصر وبصيرة , ولما كان الأقباط محاصرون في كنائسهم ودور عبادتهم المحمية بالحراسات الدعية للإسلام طوال 24 ساعة في اليوم , 7 أيام في الأسبوع , ولما كان الخط الهمايوني الملعون موجودا بفعل فاعل وسؤء قصد ونية من سلطة الحكم الغاشمة المستبدة , ولما كان هناك اضطهاد من بعض المسلمين للأقباط في أماكن عديدة في ربوع مصر, ولما كانت هناك مأساة اختطاف لبنات ونساء الأقباط والحاكم في المسألة زوراً مسألة الدين , وتعامي الأجهزة الأمنية عن ذلك وبسوء قصد ونية سوداء , ولما كانت الوظائف السيادية في الأمن والشرطة والدفاع التي كانت سابقاً الحربية , ومنعهم من تقلد تلك المناصب برغم تفوقهم العلمي والفكري والثقافي وتسامحهم العالي ,ولما كانت التعيينات في الجامعة والوظائف الهامة بقرار من أمن دولة مبارك الأب ومبارك الابن , فإنه يحرم علي الأقباط التعيين في الجامعة أو الوظائف الأخرى إلا بقرار من مباحث أمن الدولة والدكتورة ميرا مازالت علي قيد الحياة , عدم إتاحة الفرصة للأقباط في وسائل الإعلام بجميع أنواعها واحتكارها لصالح المسلمين الموالين لسلطة الفساد في مصر , والكثير والكثير مما لا يمكن حصره ولا يستطاع سرده .
ولما كان مؤتمر الأقباط الذي كان مقرر عقده في مبني الأمم المتحدة تدخلت الحكومة المصرية بوصاية مبارك أباً وابناً لدي الأمريكان بالمحايلة والترجي منهم لمنع عقد المؤتمر الفاضح لسلطة الفساد في مصر , وقد كان لهم ما أرادوا مقابل حسابات قد تكون مستقبلية أو آنية وهي معلومة للقاصي والداني والمشغول بقضايا الوطن .
وإلي هنا , لم تكن توجد مشكلة وكان الحزب الحاكم في مصر مكتفي بالخير كاكتفائه بالشر , إلي أن طلع البدر المنير , والقمر المستدير , والرجل الحكيم , صاحب الفكر المستنير المؤمن بمفهوم المواطنة وإعلاء قيمة المواطنة , رجل لجنه السياسات , الدكتور جهاد عودة , أقصد الأستاذ الدكتور الكاتب ذو الرؤية السياسية حاملاً وجهة ورؤية السيد مبارك الأب والصديق مبارك الابن وكانت المصيبة : لقد ادعي جهاد عودة أنه أتي من تلقاء نفسه إلي المؤتمر وأنه لا يمثل الحزب الوطني , ولا لجنه سياسات جمال مبارك , وإنما يمثل نفسه فقط , ظنً منه أن الأقباط والشعب المصري مغفلون وأن هذا الأمر سيمر مرور الكرام , وكان من الممكن أن يمر مرور الكرام ويكون له الشكر والتحية والتقدير , ولكن متي ؟ إذا احترم جهاد عودة العقول وراعي مصالح الوطن والمواطنين وتكلم وتحدث بالحق والصدق عن هموم الوطن ومشاكله التي يعيشها المسلمين والأقباط والتي تعيش فيهم من ظلم وفساد واضطهاد واستبداد وسجون ومعتقلات , وطوارئ علي مدار حكم أبو صديقه مبارك الأب الذي هو رئيسه في لجنة السياسات , ولكن جهاد عودة قام بدور جحا المصري الذي أراد أن يكون في قمة الذكاء ’ وأتي بأقوال في قمة الغباء , كلام لا يمكن أن يقال عليه أكاديمي أو علمي أو تنظيري أو تقعيدي , كلام تشتم منه رائحة الكذب والنفاق وأنه رسالة من الوالي أعطاها له إبن الوالي الأصغر منه في السن والذي هو رئيسه في لجنه السياسات , فلماذا يا جحا تكذب , ولماذا يا جحا لا تقول الحق , أردت يا جحا أن نصدقك ونكذب الحمار ونحن نسمع نهيقه , لماذا تريد منا أن نصدق أنك قطعت آلاف الأميال من القاهرة إلي أمريكا مكلفاً نفسك عناء ووعثاء السفر وتكاليفه ومفارقاً للأهل والأحباب في الحزب الوطني ولجنة السياسات لكي تلقي كلمة لك في مؤتمر يخص الأقباط ؟!!!! وهل طلب منك الأقباط ذلك ؟!!!!! وهل كنت تعتقد أنهم سيقبلون كلمتك العرجاء العمياء ؟!!!! إذا لم تكن تمثل مبارك الأب ومبارك الابن فمن كنت تمثل ؟!!!!! وهل نصائحك غالية وثمينه وكان يتوجب علي الأقباط أن يأخذوا بها ويفعلوها وإلا خسروا خسراناً مبيناً ؟!!!!! الحمد لله الكلمة منشورة ومسجله و لقائك مع الرائع نبيل عبد الفتاح شاهد عليك ولنعرضها علي تلاميذك في الجامعة ونقول لهم قيموها !!أتدري بماذا سيقيمك تلاميذك وطلابك ؟ إنه التمييز بالصفر , كما أردت أنت ومبارك الأب والإبن أن يكون نصيب الأقباط صفر , ولن يكون نصيبهم الصفر لأن ثلث راتبك وراتب مبارك الأب والإبن هومن جيب دافعي الضرائب الأقباط في مصر , فماذا ياجحا لو لم يدفع الأقباط الضرائب ويمتنعوا عن سدادها ماذا ستفعل ياجحا لجنة السياسات ؟!!!!!!!!!! وماذا سيفعل مبارك الأب والإبن والمتطرفين والإرهابين الموظفين لدي الدولة , والذين يكفرون الأقباط ويستحلون أموالهم ودمائهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لقد كنت سئ الحظ حينما وقعت في قبضة البطل المصري المهندس عدلي أبادير فاضح الفساد والنظام الفاسد , صاحب أكبرقدر من الجرأة والشجاعة في قولة الحق , والمهندس عدلي أبادير حينما يتحدث عن الوطن لم يميز بين قبطي ومسلم , بين مواطن ومواطن لأنه آمن بقيمة المواطنة , وحقوق وواجبات المواطنة فجعلها قيمة تستحق كل الجهد والبذل والعطاء , وهوالمواطن القبطي لم يعلي دينه علي وطنه فهو آمن أن لادين بلا وطن , أما كنت تدري أن فاضح نظام رئيسك مبارك المهندس عدلي أبادير موجوداً في المؤتمر ؟!!!! لقد نسيت ذلك ولم تعمل لهذا الأمر حساب , فكان جزاؤك أن تكون جحا .
ياجحا لقد كان طعم وقد إبتلعته , وكانت فضيحة وكنت السبب فيها , فلماذا ياجحا تقبل أن تقوم بهذا الدور المحرج المخجل لك وأنت الأستاذ الدكتور المثقف, صاحب الرؤية والرؤي , كان من الممكن أن تتحرر من أسر جمال مبارك ,من أسر الفساد ,ومن أسر الظلم والإستعباد , وكان من الممكن أن يكون لك قدر وشأن لدي الوطن ومواطني مصر العظيمة أقباط ومسلمين , ولكنك إخترت الطريق السهل البسيط الذي لا يكلف شئ بل يدر العطايا والهبات والمزايا علي حساب فقر وجهل ومرض وصحة الشعب المصري المأزوم والمسروقة آماله وأحلامه الضائعة و مستقبله المظلم السوداوي بفعل سلطة الفساد المطلقة التي إرتميت في أحضانها وتكلمت بلسانها بغير الحق والحقيقة فكنت بمثابة جحا !!
فهل ستستمر في أداء دور جحا؟؟؟؟؟
محمود الزهيري

http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280

Posted by: محمود الزهيري | Saturday, 24 June 2006

في ظل سلطة الفساد : ماذا تبقي منك ياوطن ؟!!!!
االفساد وما ألعنه , وما أحقره , وما ألعن من يمارس طقوس وعبادة الفساد , فالفساد أصبح دين من ضمن الأديان , له طقوسه وشعائره , البعض أصبح وأمسي يؤمن بآلهة الفساد والطغيان ,يقدم لهم فروض الولاء والطاعة , ويستجدي عطفهم ورضاهم ويخاف علي نفسه وأولاده من بطشهم وخسفهم ومسخهم وقطع أرزاقهم من الحرام , إذا أمرهم المفسد كبير المسدين أطاعوه , وإذا نهاهم عن أمر معروف أطاعوه , وإذا قال لهم إضربوا واسحلوا وإسجنوا وعذبوا فعلوا واطاعوا ,إقتلوا المخالفين لآلهة الفساد لبوا الندا ء , بيعوا الوطن في سوق النخاسة , إجعلوا المواطنين أذلاء مهانين , دمروا صحتهم , إشغلوهم برغيف الخبز , إجعلوهم يتقاتلون عليه أمام المخابز, إنتخبوا منكم مجموعة من اللصوص ليحتكروا مجموعة من السلع الضرورية والهامة للمواطنين , وإجعلوا منكم من يحتكر إستيراد القمح والدقيق , ومنكم من يحتكر صناعة الدواء , وصناعة الحديد , إمنعوا منعاً باتاً زراعة القمح والأذرة , قاتلوا وحاربوا من يفكر في ذلك , دمروا السلالات الوطنية فلانريدها وطنية , إرفعوا مصاريف التعليم من الروضة حتي الجامعة , نريد الشعب جاهلاً فالتعليم وباء علينا ومرض يهدد قوانا ويضيع علينا مستقبلنا , عليكم بإفقار الشعب , وإمراضه وإنهاك صحته , فمزيداً من الهرمونات المسرطنة , والمبيدات شديدة السمية , ودمروا المستشفيات العامة , وإجعلوا أباطرة الطب يشيدون المستشفيات الخاصة , ويجعلوها لنا إذا مرضنا والفقراء والمعدمين فليذهبوا إلي الجحيم , وإرفعوا أسعار الأدوية وعلي وجه الخصوص أدوية الأمراض المزمنة , وليذهبوا إلي الجحيم , والتعليم أين المدارس الخاصة والجامعات الخاصة , نريد المزيد والمزيد ,فأبناء الشعب هم السفلة ولا تعلموا أولاد السفلة العلم , إجعلوا الفساد هو الرمز فمزيداً من الرشاوي , والمحسوبيات والوساطات , وإجعلوا من هو رئيس إبنه رئيس , ومن هو قاض فليكن إبنه قاض , ومن هو ضابط في الشرطة حتماً يكون ضابطاً وفي الدفاع كذلك , وأستاذ الجامعة لابد أن يكون إبنه وإبنته في الجامعة معيداً أو معيدة , أما السلك السياسي والدبلوماسي فهما حكراً وإحتكاراً علي أهل الموالاة من أصحاب الثقة , وليذهب أهل الخبرة إلي الجحيم , فماذا نصنع بهم , إجعلوا الفن عري وخلاعة وبذاءة , أكثروا في الإعلام الفضائح والرشاوي الجنسية , وإجعلوا من نواب مجالسكم من هم أهل السرقة والسلب والنهب والدعارة والمخدرات والمتهربين من التجنيد ليكون منهم نواب سميحة , ونواب الكيف والمخدرات , ونواب التجنيد ,ونواب التزوير , ونواب محو الأمية , والنواب المخنثين ,ونواب البلطجة والإرهاب , وإجعلوا من القضاء مهزله ومن القضاة مسخرة , إضربوهم بالأحذية وإسحلوهم , وإجعلوا للعدل وزارة تأمر وتتحكم في تعيين القضاة وندبهم وإعارتهم وترقيتهم ونحن الذين نعطيهم رواتبهم وحوافزهم وبدلاتهم , فلا تجعلوا منهم سلطة أبداً مادامت سلطة الفساد قائمة فلو قامت للقضاء سلطة ضعنا وضاع مستقبلنا ومستقبل الفاسدين والمفسدين وضاعت أحلامنا , ورجال الدين إجعلوهم يشغلوا فكر الشباب بأفكار السنة والبدعة والحرام والحلال في الأمور التي لاتنفع ولاتضر ,إجعلوهم يحرضوا علي الفتنه بين أصحاب الديانات الأخري , فأجعلوهم يكفروا الأقباط وإنشروا بين الشباب مفاهيم العداء لهم وضيقوا عليهم في الطرقات ولاتبيعوهم ولاتشتروا منهم , فإن الدين الصحيح هو الإسلام ومن عاداه من أديان هو الكفر البواح , إشغلوا الشباب بهذه المفاهيم وإقتلوا روح التسامح فيهم وربوهم علي روح العنصرية الدينية وإقتلوا فيهم روح المواطنة , واعلوا من قيمة الدين علي كل القيم في مواجهة أصحاب الديانات الأخري , فأسبوا نسائهم وبناتهم , وإسرقوا محلاتهم وإن لم تستطيعوا دمرها أو إتلفوها , إجعلوا من البطالة شعاراً ومن السرقة مذهباً ومن الدياثة محراباً تتعبدون فية , وتوضؤا بماء النجاسة , وصلوافي معابد الدعارة السياسية , وإجعلوا قبلتكم حيث يكون الفساد والمفسدين , وساعتها سيكون لكم ماتريدون , وليذهب الوطن والمواطنين إلي الجحيم , فهذه نصائح الفساد فلاتخالفوها وإلا أصبحت عليكم من الغاضبين . الإمضاء والتوقيع /سلطة الفساد

محمود الزهيري

mahmoudelzohery@yahoo.com
http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280 :

Posted by: محمود الزهيري | Sunday, 25 June 2006

دعنا من المعارك الجانبية السخيفة. عدونا الحقيقي هو العميل الصهيوني محمد حسني البارك وكل كلامنا هباء مالم نضع خطة فعلية للخلاص منه أو عليه بالقوة.

أما الاستكانة والمقاومة السلمية فتلك أمور لا جدوى منها في ظل نظام قمعي يقبض على الوطنيين وينتهك أعراضهم لكسر عينهم . وتلك سياسة غريبة من النظام سببها أن على رأسه خول ابن شرموطة اليهود والأمريكان نايكين دين أهله لأنهم أيضا كاسرين عينه ونايكين أفكاره هو و الخول ابنه اللي فاكر إن مصر عزبة أبوه .

يا عالم ... يا هوه ... الحرية لاتنتزع إلا بالدماء. انظروا إلي العراق التي تقاوم الهمجية الأمريكية وتحرر نفسها بدماء أبنائها ... هل عصابة مبارك أقوى من آلة الشر والدمار الأمريكية؟

Posted by: المصري افندي | Sunday, 25 June 2006

خيانة النص
النص المقدس له الرهبة والمهابة العظيمة في قلوب المؤمنين بالنص , حتي شكله ورسمه وطريقة وأسلوب كتابته ’ لدرجة جعلت البعض يتطرف وبدلاً من التعبد بالنص أخذ يعبد النص , وهذه أقصي درجات الخطورة بالنسبة لمفهوم النص الذي يحدث معه مثل هذا الفعل المنحرف بمفهوم وإرادة النص ,وهذه المشكلة تمثل قمة الخيانة العظمي للنص الديني المراد وضعه في قالب إجتماعي’ وأخلاقي ليركن إليه المعتصم بالنص الديني , علي إعتباره القائم بأمرالطبيب المعالج والمداوي لأمراض المجتمعات التي أتي النص لمكافحتها والخروج بجسد المجتمع عفياً من العلل التي تمسك به ومن ثم تسمو الروح الإجتماعية في الوعي الجمعي لمجتمع النص, ومن هذا المنطلق ظهرت المذاهب والفرق , وأصبح لكل مذهب وفرقة وجماعة مفهومها في التعامل مع النص الديني , وتعددت الرؤي والتفسيرات المختلفة في تفسير النص وطرق وأساليب تأويله المختلفة , ومنهم من ذهب للأخذ بظاهر النص , ومنهم من ‘ إعتمد علي التأويل والتفسير الباطن , ومنهم من عمد إلي الإنحراف بالنص نطقاً وفهماً و تأويلاً , وكأن النص الديني طلسم من الطلاسم يحتاج إلي فك وحل رموزه إلي التهيئة النفسية والمكانية وإعداد لزوم مايلزم لفك هذا الطلسم , ولايخفي هذا الأمرعلي أحد من أنه من له المصلحة في جعل النص الديني عبارة عن طلسم حتي لايتم أي أمر من الأمور إلابعد أخذ الفتيا من صاحب المصلحة الطلسمية للنص , ليوظف ذلك في أغراض دنيوية أو سياسية تخدم علي مصالح ذاتية شخصية أوفئوية تخص الجماعة أو الهيئة الإجتماعية أو الدينية التي ينتسب إليها, وهذا مشاهد في أمور حياتية وسياسية متعددة وتبدو الصورة واضحة في تناول الجماعات الصوفية للنص الديني , فهو عندهم بمثابة رمز من الرموز ويحق لكل فرد أو جماعة إجراء الحوار الجدلي مع النص للخروج بمفهوم وتأويل للنص حسبما يمليه عليه فهمه للنص سواء كان متناول النص فرد أو جماعة , وتراها واضحة في تناول جماعات الإسلام السياسي ومحاولة خلق جو وبيئه ومناخ سياسي للنص بالرغم من أن النص لم ينبئ بهذا التأويل أوذاك التفسير , وذلك مبناه والغرض منه أهداف وأغراض سياسية تخدم علي أهداف جماعة أو منظمة من جماعات ومنظمات الإسلام السياسي , ويتم إلباس النص الديني ملابس وأغطية ورداءات يرفض النص رفضاً تاماً التزيي بها , أو التجمل بها وتشكل عبئاً عليه ’ وكذا جماعات العنف المسلح والتكفيريون لهم أدوات خاصة بهم يتعاملون بها مع النص ويستنطقوا النص بتأويلات وتفسيرات تبيح لهم إنتهاج منهج معين من العنف والقتل والترهيب حسب مفهومهم للنص ’ وحسب التأويل التفسيري أو التعليلي للنص , ومن هذا المنحي نجد أن المتعاملين مع النص يحيطونه بالرعاية والعناية كل حسب طريقته وأسلوبه وأدوات إجتهاده , وكأن النص قد ولد يتيما لا أب له يحفظه ولا أم ترعاه , ولاقريب يدافع عنه غائلة سؤ الفهم والتأويل وتوظيفه في غير موضعه , ومن هنا تتعدد الخيانات للنص بتعدد الأراء والتصورات , ومن يقول إن تعدد الأراء إثراء للنص , وحماية له وحفاظ علي إستمرارية وجوده فهم مخطؤن , لأن النص المقدس أتي بمنطوق ومفهوم واحد فقط ويؤخذ من ظاهره اللفظي بداءةَ , أما التأويلات الأخري التي تحيك أثواباً للنص ليست من مقاساته فهي تأويلات تخرج النص عن سياقه المفهوم !!
فإذا كان النص يمثل المطلق والبشر يمثلون المقيد فعلي المقيد أن يلتزم بمفهوم المطلق الوحيد الذي لايحتمل أي تأويلات أخري. وإذا كان النص يمثل الحقيقة المطلقة , والحقيقة ليس لها إلا وجه واحد فلماذا تعددت وجوه الحقيقة ؟ّّّ!!!!
وهل يجوز أن يكون للحقيقة أكثر من وجه ؟
أعتقد أنه بتعدد الحقائق تتعدد الخيانات للنص الديني المطلق !!! وبتعدد التفسيرات تتعدد الخيانات , وبتكاثر التأويلات تكثر الخيانات وتتعدد .
وهذا مايجري علي الأديان وينسحب أثره عليها بإعتبارها الوعاء الجامع لجميع النصوص المنسوبة للدين , أي دين !! , فالدين يمثل المطلق والحقيقة المنسوبة له هي الحقيقة المطلقة , ومادام الأمر كذلك فلماذا تعددت الفرق داخل الدين الواحد ؟!! ولماذا تعددت المذاهب داخل الفرقة الواحدة ؟! ولماذا تعددت الملل والنحل ؟!!
أعتقد كذلك : أن هذه التعددية في الفرق والمذاهب المتعددة والمتباينه تمثل كلها خيانات للنص وخيانات للدين !!!!!
فالجميع يزعم أنه علي الحق , والجميع يعتقد أنه معه الحق المطلق , وغيره باطل مطلق
ومن هنا لابد من وقفة أمام هذه الخيانات المتعددة التي إختلفت حتي في الأصول والعقائد , ولم تقف عند حدود الفرعيات المباح الإختلاف فيها , وتطور الأمر إلي حد الإقتتال بسبب مسألة من المسائل الفرعية التي هي من قبيل علم لاينفع وجهل لايضر!!
فماهو التفسير أو التأويل أو حتي المنطوق الصحيح للنص حتي نتبعه ونأخذ به , وماهي الفرقة أو المذهب الصحيح حتي يتوجب علينا إتباعها أو إتباعة دون قتل أو تكفير أو تجهيل حتي لانتهم بخيانة النص والدين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

محمود الزهيري

mahmoudelzohery@yahoo.com
http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280 :

Posted by: محمود الزهيري | Sunday, 25 June 2006

أنا بس عايزه أرد على مروان,انت لا عميل و لا حاجة بس متهيألى ان فيه حبة نقط غايبة عنك فى موضوع الشيخ صالح.
أكيد اللى هو عمله ده تجارة بس اللى بنتناقش فيه هو اذا كانت التجارة دى مشروعة و لا لأ,حلال و لا حرام خاصة من راجل "بيدعى" انه مسلم أوى و متدين أوى و و و و,الاحتكار أكيد حرام فى الاسلام,و أنا شايفة ان اللى عمله ده احتكار رسمى,حسب مفهومى البسيط عن الاحتكار هو انك تمتلك حاجة و غيرك لأ و تسنغل امتلاكك ليها انك ترفع سعرها عشان عارف ان الناس مش هتشتريها غير منك,عمنا الحاج صالح عمل ايه؟؟خد حق العرض الحصرى للمتشات,و بدل ما كان الاشتراك فى ART
شهرى و بتلاتين جنية,دلوقتى عشان حدرتك تتفرج على الكاس لازم تشترك لمدة سنة ب 1175 و يا كده يا بلاش ,يعنى منتهى الاستغلال,ده تسميه ايه يا مروان؟؟؟؟

و مين قال انه سايب الناس بالوصلات غير المشروعة فى حالهم؟؟؟انت ما بتقراش جرايد و لا ايه؟؟؟ما سمعتش عن مكالمته لحبيب العادلى عشان ينزلوا يقطعوا كل الوصلات,مسمعتش عن مشكلتة مع النائبة شاهيناز النجار ,ماسمعتش كلامه فى كل البرامج اللى بيطلع فيها و هو محروق أوى و وصلت انه فى برنامج "فى الممنوع" مع مجدى مهنا انه يقول ان اللى بيستخدم الوصلات دى اشترى دنيته بأخرته!!!!!كل ده و سايب الناس فى حالها,ده قاعدلهم بالمرصاد و مركز أوى فى مصر,ياخى دى حاجة تقرف
و المهم انه بيقول انه مش محتكر ,ده جالب منفعة!!!يعنى حتى مش بيقول أنا تاجر شاطر و لازم أكسب,لأ ده عاملنا انه راجل خير و المفروض ننزل نحب على يده لأن لولاه كان زماننا عمرنا ماشفنا كاس العلم ده خالص,ربنا يخليك لينا يا شيخ صالح و تقهرنا كمان و كمان.

Posted by: سمر منصور | Sunday, 25 June 2006

كلامك صح يا سمر ...هو فعلا المشكلة فعلا زيادة الاسعار بس لو تحسبي التكاليف اللي هو دفعها هتعرفي انه لازم السعر يكون كده عشان يقدر يغطي التكاليف ..هو دفع 120مليون دولار..يعني ووالدولار ب5.75جنيه مصري يعني حوالي اقي من 700مليون مصري ....انتي عارفة كم واحد في مصر دفع الاشتراك 80الف شخص وكم واحد علي مستوي الوطن العربي كله حوالي مليون شخص ..ده علي حسب كلام وزير الاعلام المصر انس الفقي ...يعني لو هو خلي الاشتراك ثلاثين جنيه في 80الف يبقي هيكسب من مصر يعني هيكسب من مصر 2مليون و400 الف يعني تقريبا 2مليون ونص مصر ..ولو حسبتي المليوم اللي دفعوا الاشتراك في الوطن العربي يعني هيبقي هيكسب من الوطن العربي 30مليون جنيه يعني مكسبه من الوطن العربي حوالي 32مليون ونص جنيه ...وهو دافع 700مليون ...يبقي خسران خسارة رهيبة ....لكن عشان يحقق مكسب يبقي لازم يعلي السعر ..عامة ده الكلام اللي قاله وزير الاعلام المصري ...طبعا انا مش بدافع عنه بس انا بحط نفسي مكانه ...بالنسبة لموضوع انا منع عرض المباريات في القهاوي انا قلت اني مش هقدر اكذب حد ...بس انا كل يوم بروح كافتيريات ومولات وقهاوي وبتفرج عادي ...عامة انا بقول اللي اعرفه واللي يقدر يمدنا بمعلومات عشان تكون الصورة واضحة ادامنا ونقدر نحكم صح يبقي كتر خيره عشان لا نضل احد ولا احد يضللنا

Posted by: مروان | Sunday, 25 June 2006

الأستاذ محمود الزهيري

هل تعرف لماذا تقدمت الصين ولماذا تخلفنا؟
لقد وضعت الصين النص ذاته في صفيحة القمامة وأعلنت رفضها المطلق للأفيون.

أما نحن فقد أوكلنا أمر العاجلة لخالقها وتفرغنا للآجلة التي أوهمنا النص بأنها خير وأبقى.

Posted by: المصري افندي | Monday, 26 June 2006

مبارك وعائلته وضعو خطط واختبار لزكاء الشعب المصرى
العائلة المباركية لديها خطط و سيناريوهات أساسية و خطط و سيناريوهات بديلة لوراثة مصر بمن عليها و هى كالأتى:
الخطة الأساسية (أ): منيت هذة الخطة بالفشل الزريع و كانت تقوم على أن يرشح جمال نفسة و ليس والدة حسنى لانتخابات رئاسة 2005 و يكسبها بالغش و التزوير و التدليس مثلما فعل والدة يوم 7 سبتمبر من هذا العام. و عدم امكانية تنفيذ هذة الخطة يرجع لأسباب خارجة عن ارادة الأسرة المستولية على الحكم و المتمثلة فى الرفض الشعبى الجارف و الضغوط الخارجية الكبيرة.

الخطة الأساسية (ب): تقوم هذة الخطة على ترشيح جمال مبارك نفسة لانتخابات 2011 و الفوز بها بالتزوير و الغش و التدليس كعادة الأسرة المباركية و حزبها المسمى بالوطنى. و عيوب هذة الخطة تتمثل فى أن الحالة الصحية المتردية لمبارك لن تمهلة حتى عام 2011 فضلا عن أن تزوير الانتخابات فى أى مكان فى العالم بحلول عام 2010 سيصبح أمرا مستحيلا بالنظر الى حدوث متغيرات دولية كثيرة ستصحبها توقيع معاهدات و صدور قوانين تكفل عدم تزوير الانتخابات.
الخطة البديلة (أ): يقوم هذا السيناريو على قيام حسنى مبارك فى نهاية عام 2007 أو بداية عام 2008 باصدار قرارا جمهوريا بتقديم موعد انتخابات الرئاسة الى عام 2007 أو 2008 بدلا من عام 2011 لأسباب تتعلق بحالتة الصحية و يتم ترشيح جمال الذى سيفوز فى هذة الانتخابات بالغش و التزوير و التدليس و يصبح رئيس مصر غصب عن أنف الكل. و عيب هذا السيناريو يتمثل فى أن احتمالات وفاة حسنى مبارك فبل هذا التاريخ عاية جدا اذ أن سرطان العظام و البروستاتا الذى ضرب جسم مبارك كلة جعل أيامة فى الدنيا معدودة. ففوز جمال مبارك فى أى انتخابات و لو بالتزوير مرهون بوجود والدة على قيد الحياة و فى الحكم. و لذا فان تزوير الانتخابات البرلمانية المقبلة هى مسألة حياة أو موت بالنسبة لأهل مبارك و مؤامرة توريث الحكم فمجلس شعب يسيطر علية أغلبية من الحزب الوطنى هو الضمان الوحيد لترشيح جمال مبارك للمنصب. و بالرغم أن العالم الخارجى و على رأسة الولايات المتحدة و الاتحاد الأوروبى تغاضى عن و تسامح مع تزوير مبارك لانتخابات الرئاسة و عدم حصولة على نسبة معقولة من أصوات المجمع الانتخابى تجعلة رئيسا شرعيا للبلاد و ذلك كلة شريطة أن تجرى انتخابات برلمانية نزيهة تحت اشراف دولى فى شهر نوفمبر المقبل الا أن أهل مبارك سيتحدون المجتمع الدولى كلة و سيقومون بتزوير الانتخابات البرلمانية لانها مسألة حياة أو موت بالنسبة لهم.
الخطة الجهنمية: يتم تنفيذ هذة الخطة أو هذا السيناريو فى حالة وفاة مبارك قبل موعد تنفيذ أى من الخطط سالفة البيان. الأسرة المباركية تخشى انة فى هذة الحالة سيقوم معظم أعضاء مجلس الشعب من الحزب الوطنى من انتهاز فرصة وفاة حسنى مبارك و الانقلاب على جمال مبارك و رفض ترشيحة لرئاسة الجمهورية. فالضمان الوحيد لاستمرار ولاء و تأييد أعضاء مجلس الشعب المنتمين للحزب الوطنى هو وجود مبارك الأب فى الحكم وقت ترشيح جمال مبارك لرئاسة الجمهورية. و لذلك فان الخطة الجهنمية البديلة عن كل الخطط و التى ستوضع موضع التنفيذ فور وفاة حسنى مبارك فجأة تقوم على تكتم خبر وفاة مبارك و تقديم بديلة أو شبيهة للشعب و مؤسسات الدولى على انة حسنى مبارك الفعلى و هذة الخطة الجهنمية مستوحاة من خطة شجرة الدر الجهنمية التى نفذتها فى عام 1250 ميلاديا لتكتم خبر وفاة زوجها السلطان الصالح أيوب لمدة ثلاثة أشهر لتتيح الفرصة لولدة توران شاة من اعتلاء عرش البلاد. أخفت شجرة الدر خبر وفاة زوجها السلطان و أمرت بدفن جثته سرًا كما أمرت الأطباء أن يدخلوا كل يوم إلى حجرة السلطان كعادتهم، وكانت تُدخل الأدوية والطعام غرفته كما لو كان حيًا، واستمرت الأوراق الرسمية تخرج كل يوم وعليها ختم السلطان. سوزان مبارك أو شجرة الدر القرن ال21 ستقدم شبية حسنى مبارك للشعب و العالم كلة على أساس انة حسنى مبارك الحقيقى بعد أن تتكتم أمر وفاتة الوشيكة و ذلك حتى تمكن ابنها جمال من اعتلاء عرش مصر. الفترة التى سيكون فيها شبية حسنى مبارك رئيسا لمصر لن تزيد عن ثلاثة أشهر و هى الفترة التى تتطلبها اجراء انتخابات جديدة و فوز جمال بها. أما بديل أو شبية مبارك فانة لن يظهر كثيرا بحجة انة سيكون مريضا و طبعا تم اعداد كل الأوراق و الفرارات الرسمية و وقعت مقدما بواسطة مبارك الحقيقى بدون تواريخ التى ستضاف فى حينها.
و المفاجأة هنا
ان ما قدمة جمال مبارك للشعب ابان فترة الدعاية الانتخابية فى أغسطس الماضى على أساس انة مبارك بنيولوك لم يكن سوى شبية حسنى مبارك. لقد فعل جمال مبارك ذلك ليختبر امكانية نجاح هذة الخطة الجهنمية و ذلك فى خضم معمعة الانتخابات و الدعاية لها. و الغريب أن الحيلة الماكرة هذة خدعت الجميع و خالت عليهم بكل يسر و سهولة اذ ظن الجميع أن جمال مبارك يقدم نيولوك و ليس شخصا جديدا تماما يخدعهم بة و يجربة لتنفيذ الخطة الجهنمية فور وفاة والده. جمال و أمة احتفلا بأنهما استطاعا خداع ليس فقط شعب مصر و لكن العالم كلة.
منقول عن مصدر مصرى:

Posted by: مصطفى بخيت | Monday, 26 June 2006

يا أخونا هو مش الأحتكار ده يعنى التملك الحصرى لسلعه معينه، فى حالة كاس العالم ممكن أى حد يشترى دش بخمسميت جنيه ويتفرج على القنوات الأوروبية المفتوحة ببلاش مش فاهم ايه الأحتكار فى كده؟؟؟!!! ياريت حد يفهمنى من غير غلط.

Posted by: الى سمر | Monday, 26 June 2006

مش عارف يا أستاذ مصطفي انت بتجيب مقالاتك الغريبة ده منينزكويس يعني أنا ممكن أخللي شبيهي يعيش مكاني شوية عقبال مي أنا أروح أصيف.ما هو الشبايه مغرقين الدنياو النبي بلاش تتفرج علي مسرحية الزعيم ياما و ابقي استغطي كويس قبل ما تنام .في رجاء تاني ليا .أرجو كل زوار الموقع التزام الأدب علشان الموقع ما يتحولشي لمشتمة .و بقول لوائل خد بالك من نفسك هتحصل ابراهيم عيسي و ما حدش هينفعك.

Posted by: أحمد نبيل | Monday, 26 June 2006

يا أستاذ أحمد ما فيش شتيمة . لما نقول إن مبارك حمار فنحن نسب الحمار وليس مبارك لأن هناك فرق كبير بين مبارك والحمار هو أن الحمار عنده مخ... صحيح مخ حميري لكن أحسن من ماففيش.

وبعدين فيها إيه لما نقول إن مبارك يرمي نفسه في صفيحة الزبالة مع حرمه المصون والننوس ابنه اللي بيسافر على طيارة خاصة من أموال الشعب المنهوبة

الله يخرب بيتهم جميعا

Posted by: المصري افندي | Tuesday, 27 June 2006

التغيير السياسي والأمن القومي : جهاد عودة مرة أخري
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com


بدأ السيد جهاد عودة مقاله بالمعضله وإنتهي بالتساؤل وهذا ليس من شيم رجال السياسة خاصة أنه رجل عضو لجنه سياسات الحزب الوطني والمفروض في العقلية السياسية أن لها بعد ورؤي في حلول كافة الإشكاليات التي تظهر علي السطح الإجتماعي وكافة مؤثراتها السياسية , أما أن يبدأ الأمر بالمعضله وينتهي بالتساؤل فهذه مصيبه المصائب من رجل لجنه السياسات , كما أن السيد جهاد عودة يربط بين النضج المجتمعي والتغيير السياسي والأمن القومي واضعا علامات فارقة بين الأمن القومي الذي هوفي واد يقرره أصحاب الرؤي السياسية الرصينه وهم في واد آخر
, وبين التغيير الإجتماعي الذي ينبني علي نضج مجتمعي لانعلم من الذي يحدد متي سيتم نضج الشعب ؟ ذلك الشعب الذي مازال حصرما وفجا , وكأن الشعب المصري شعب من الشعوب المتخلفة لم ينجب جهاد عودة وجمال مبارك وأحمد عز وصفوت الشريف وكمال الشاذلي , ويوسف والي ويوسف عبد الرحمن وعبد الرحمن حافظ والوكيل وتوفيق وممدوح إسماعيل وغيرهم كثير وكثير ممن نضجوا في ظل حكم وقيادة الزعيم القائد محمد حسني مبارك صاحب الضربة الجوية الأولي , من في تقدير السيد جهاد عودة الذي نعتبره من الشعب قد نضج ومن نعتبره لم ينضج بعد ؟ وماهو المقياس الذي يقاس به نضج الشعب المصري ؟ هل هو مقياس موضوعي أو شخصي ؟ كمي أو نوعي ؟ تكتيكي أو إستراتيجي ؟ وماهي المسطره التي سيقاس عليها الشعب المصري وتقاس عليها درجة نضجة ؟ ومن الذي سيحدد تلك المسطرة ؟ وماهو المدي الزمني المنشود للإنتهاء من النضج الذي سيتطلبه إنضاج هذا الشعب الغبي المتخلف ؟ وهذا رابط مغلوط ينبئ عن فساد في الرؤية والتصور وإمكانية مجرد تخيله مستحيلة !!إلا إذا كان السيد جهاد عودة يري أن الشعب المصري مازال قاصرا مستوجب الوصاية من الحزب الوطني الحاكم برئاسةحسني مبارك ولجنة سياسات جمال مبارك التي أنت ياسيد جهاد عضو فيها . وإذا كان التغيير السياسي غير محدد الإتجاه فما الذي يمكن أن يكون محدد الإتجاه هل هو التغيير الإجتماعي ؟ المفروض علمياً أن التغيير السياسي يتم بقرار من القادة السياسيين بواسطة حزمة من القوانين والتشريعات ويمكن إحداث التغييرمن خلالها وعلي سبيل المثال إعادة تعديل المادة الخنثي المسماة 76 والتي إفقدت الشعب المصري الأمل في إحداث أي تغيير سياسي في المجتمع المصري الموبؤ بحمي الإستفتاءات التي إفقدته طعم الحريه في ممارسة الحياة السياسية بعيداً عن رقابة الأمن والفساد السياسي وإغتصاب الحكم والسلطة , ومسألة إستقلال السلطة القضائية أليست هذه تحتاج لنضج سياسي , هل القضاة ضمير المجتمع وضمير الأمه مازالوا لدي الحزب الوطني ولجنه السياسات مازالوا في طور النضج ويستحقوا الترويض والتأهيل من الحزب الوطني ولجنة السياسات ؟ وهل إلغاء الخط الهمايوني يحتاج إلي تأهيل وتربية وتهذيب الأقباط حتي يتم إلغاؤه ؟ وهل حرية ممارستهم لعبادتهم وشعائرهم يحتاج لنضج منهم حتي ينضبطوا حسب المنظومة السلوكيه للحزب الوطني ولجنة السياسات ؟ هذا كلام مغلوط ومنقوص بإرادة من سلطة الفساد المتمثله الأن في الحزب الوطني ولجنه السياسات ؟ بل من الأفضل حسب وجهة ونظر السيد جهاد عودة القضاء علي الأقباط قضاءاً تاماً ومبرماً أو نفيهم أو تشريدهم في الشتات أو إعادة توزيعهم توزيع جغرافي علي البلاد بما لايحقق لهم تواجد أو تكتل بإعتبارهم كفار حسبما فعل ستالين مع المسلمين في الإتحاد السوفيتي .
ثم ياسيد جهادمامعني هذا الكلام الذي ورد في مقالتك :
فممارسة الامن القومى فى جوهرها قضية ادارة وهندسة للمخاطر المحددة فى الحاضر او المستقبل المنظور اولا واخيرا، بينما العمل على التغيير بما يتضمنة تغيير فى نمط العلاقات الرئيسية بين القوى والطوائف المكونة للوطن هى قضية تحويل مجتمعى من اجل مستقبل مبشر بة وغير محدد المعالم فى الحاضر. بعبارة اخرى نظرية ان الامن القومى يمكن ان تيتحقق لمختلف النظم الاجتماعية السياسية، بينما التغيير قد لا يتحقق الا لبعض النظم دون غيرها.

ياسيدي الفاضل : أليس هذا كلامك ؟ مامعني أن الأمن القومي يمارس ؟ هل هو رياضة ذهنية أم عضليه أم ترفيهيه كالمشي ؟ ثم أين هو الأمن القومي المصري ؟ وماهي معالمه وحدوده؟ وماهي الخطوط الحمراء للأمن القومي المصري ؟ أتحدي الحزب الوطني ولجنه سياساته أن يحددوا لي معني الأمن القومي المصري ؟ وأتحداهم جميعاً أن يعرفونا بالخطوط الحمراء للأمن القومي المصري ؟ ياسيد جهاد لايوجد مايسمي الأن بالأمن القومي المصري الموجود حالياً هو أمن دوله الرئيس!! وأمن دوله السلطة الحاكمة , الدولة لم تعد دولة والأمن القومي أصبح حديث هراء !!! ألم تطالع نشرات الأخبار ؟ إسرائيل إحتلت مجدداً مطار غزة ودمرت محطات الكهرباء والمياه , ودمرت الجسور في غزة وعزلت المدن الفلسطينية عن بعضها من أجل ماذا ياسيد جهاد ؟ أتدري من أجل ماذا ؟ من أجل مستوطن إسرائيلي تم أسره وإختطافه !!
هذا هو الأمن القومي الإسرائيلي !! أما الأمن القومي المصري فحينمالا قتلت إسرائيل العديد من الجنود علي الحدود والمعابر لم يتحرك الأمن القومي المصري !!
ألف مليون سلامه علي الأمن القومي المصري لشعب يزيد ثلث سكانه مرضي بإلتهاب الكبد الوبائي والباقي مريض بالفشل الكلوي والعديد مصاب بالسرطان . وأمراض السكري وضغط الدم والأنيميا الحادة
شعب حياته البطاله والفقر والجهل والمرض , شعب أسير المرض النفسي !! من فعل بالشعب هذا ؟ من باع القطاع العام , من باع المصانع والمشاريع العملاقة ؟ ,من الذي باع مصر وتاجر في صحة الشعب المصري وقوته ؟ من ياسيد جهاد . ثم ياسيد جهاد تعود مرة أخري للتقعيد والتنظير كفانا كلاماً وحديثأ عن هذا التقعيد وذاك التنظير إرجوكم إرحلوا عن مصر وإتركوها لمن يحسن إدارتها من المسلمين والأقباط لأن برحيلكم حكومة ولجنة سياسات سوف يتقدم الوطن وتموت الفتن وتصبح مصر للمصريين
هذا ماأحببت أبلغه لك لتبلغه لمن هم فوقك في السلم السياسي حسب مفهوم التغيير والأمن القومي والنضج الوطني
معذرة
محمود الزهيري
http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280 :
mahmoudelzohery@yahoo.com
mahmoudelzohery@hotmail.com

Posted by: محمود الزهيري | Wednesday, 28 June 2006

وعاد جهاد عودة بعودة غير حميدة جاء ليقعد وينظر من جديد , جاء ليقول كلام لا أصل له في العلم والثقافة ومبادئ النهوض بالشعوب والمجتمعات فارضاً الوصاية علي الشعب المصري مباركاً خطوات مبارك الأب والإبن في فرض الوصاية علي الشعب المصري الذي هو في وجهة نظرة المختلة , والمختلفة عن قصد الحق ومقصود الحقيقة , خالطاً بين الأمن القومي والتغيير السياسي ونضج الشعوب , وواضعاً روابط غير ذات صلة بين الأمن القومي المرهون برهانات غائبة عن الواقع السياسي والإجتماعي المعاش , والذي هو من الأساس مفقود بفقدان الخطوط الحمراء للأمن القومي المصري المرتبط بالأساس بمدي إنتماء المواطن للوطن الذي يعيش فيه ومدي إسهاماته في قراراته وبناء مستقبله ومصيره , إلا أن السيد جهاد لم يدرك أن معظم أبناء الشعب المصري مسلمين وأقباط علي شفا حفرة الكفر بالوطن والنشيد والعلم لأن الوطن والنشيد والعلم لم يحققوا لهم الأمن والأمان والسعادة والرخاء , وإنما بظل سلطة الفساد غابت كل القبم الإنسانية والروحية وضاع المستقبل بضياع الحاضر وتبديده وتبديد مقدرات الشعب وثروات الوطن بفعل سلطة الفساد العام , مع العلم بأن السيد عودة غاب عنه أن الأمن القومي مرتبط بالإنتماء للوطن والخوف عليه وعلي التراب الوطني وحدود الوطن , والأمن القومي مرتبط بمنظومه الحريات وحقوق المواطنة وحقوق الإنسان , والحرية في التنقل والإعتقاد والعدالة في توزيع الثروة القومية وتكافؤ الفرص بين أبناء الشعب الواحد , وبغياب هذه القيم فلا أمن قومي ولاخطوط حمراء للأمن القومي يمكن أن نتحدث عنها حبذا وأن السلطه في مصر مختزله في الرئيس ونجل الرئيس والباقين من رعايا مولاي الرئيس . فإذا أرادت مؤسسة الرئاسة الحفاظ علي الأمن القومي ومعرفة الخطوط الحمراء له فعليها بإحداث كافة التغييرات اللازمة التي تساعد في بناء المواطن ورفاهية الوطن وإستقلاله عن سلط الفساد وإلا فالرحيل واجب
محمود الزهيري

Posted by: محمود الزهيري | Wednesday, 28 June 2006

النقاب : الخلفية الدينيه المرعبة
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com

القلم يبدأ في التراجع عن الكتابة , يناشدني ألا أخوض في هذا الموضوع , رائفاً خائفاً ممن يحاول كسره من يدي وتحطيم كيانه وإراقة دم القلم , علي الخلفية الجاهزة من الفتوي الحاضرة من أن هذا القلم كافر يريد للمجتمع أن يتحرر من الدين وتسود قيم العري والعهر والدعارة , فالقلم خائف علي كيانه , مضطرب مما يحمله المستقبل من مجهول مظلم سوداوي ممن يسيؤن الفهم ويعطلوا العقول والألباب والأفهام , ممن يعبدون النص , ولا يتعبدون به , فقلت للقلم إثبت وتجرأ وكن شجاعاً فإن المصيبة تكمن في الخوف والمداراة , علي خلفية أن مدارارة الناس نصف العقل , بمعني التورية في الحديث والكلام الذي يحمل أكثر من معني .
ولكن هذا حديث لابد منه , بالرغم من أنه ذو شجون , وأحزان , ويحمل معه في إستضافة الحديث أمزجةعكر صفوها الفساد العام , والإستبداد السياسي , في الأساس , كان الفقر والسلب والنهب , وإغتصاب حرمات الأوطان والمواطنين , له أس وأساس في الموضوع , وله من يسانده ويساعده كذلك داخل مؤسسة الفساد , علي خلفية خلق صراعات دينية أصولية تهدف إلي جعل العقول في حاله من الحالات المؤججة للصراع بين الديني والسياسي , علي أرضية الكفر والإيمان , والجنة والنار , والثواب والعقاب , وما أدراك بمن يلج حقل الألغام هذا !!
كانت الأسر المصرية تعيش الحياة البسيطة داخل رداء من التدين الشعبي البسيط المؤمن بفطرته , المتوكل علي الله في جميع أمور حياته من بداية اليوم حتي نهايته , وكان المجتمع متماسكاً ومترابطاً يجمعهم في إطاره العام الحب والتآخي ليس بين المسلمين أنفسهم وإنما كانت علاقة المحبة والتواد تتخطي إلي غير المسلمين من مسيحيين وأقباط ويهود لهم حق المواطنة في المجتمع المصري , فالبيوتات واحدة والدخول في البيوت والخروج منها بينهم يمثل مرحله عليا من التحابب والتسامح , كان حسن ومرقص وكوهين أصدقاء تربطهم صداقات حميمة , فلم يحدث أن تجرأ حسن علي كوهين أو مرقص , أو تجرأكوهين علي حسن أو مرقص , كانوا يتناولون الطعام سوياً ويتنزهون سوياً ويتسامرون ويتنزهون معاً , فما الذي حدث للمجتمع المصري ؟!!
المجتمع المصري تراجع للخلف في الفكر والثقافة والعلم والدين , وأصبحت تتزاحم عليه ظواهر إجتماعية سيئة وتحمل قدراً كبيراً من الفحش والبؤس والتطرف في المفاهيم والأفكار والتصورات الديني منها والثقافي والفكري , ولكن الخطورة تكمن في الديني فهو يمثل الرعب الكامل من إ نفراط عقد الإعتدال والتسلمح وإعلاء قيم الكراهية والبغض ليس للمخالفين في الرأي من غير المسلمين , وإنما للمسلمين أنفسهم .
تحولت قيم المجتمع من الإعتدال إلي التطرف , ومن التسامح إلي الكراهية , ومن العدل إلي الظلم , ومن الحب إلي البغض , ومن قبول الآخر في الدين إلي رفضه وتكفيره , بل إلي حد النظر إليه علي أنه مباح دمه والدعاء : اللهم إجعلهم وأموالهم ونسائهم غنيمة للمسلمين , وهذا يتردد في المساجد في صلاة يوم الجمعة , وكنت أضحك وأهزأمن الخطيب من هذا الدعاء !! لماذا لأنه يريد لنا أن نسبي نساء أوروبا وأمريكا النساء الحسناوات الجميلات في العقل والمنظر والمظهر مقارنة بنسائنا اللواتي يقول عنهم أئمة المساجد إن الله إختار للغرب الكافر بما فيهم طبعاً الأقباط الكفار من وجهة نظر الخطيب وإمام المسجد : أن الله إختار لنا الفقر والدين , وإختار لغيرنا المال والجمال !!
ما أبغضه من نظر وماأسوأه من تعليل !! فهل يليق بمن هم أمثالنا أن تكون هؤلاء النسوة ملك يمين لهم أو أساري لنا ؟ وهل هذا مفهوم يليق بالقرن الواحد والعشرين وبالقيم الحضارية التي إفتقدناها ة وعمل بها وفعلها الغرب الكافر من وجهة نظر ورؤية التخلف والتطرف والإرهاب !!؟؟
وفي ظل هذه الأجواء السوداوية الملبدة بغيوم التطرف والإرهاب والتكفير ورفض الآخر , ورفض القيم الحضارية والإنسانية , بل ومحاربتها علي أساس أنها من البدع المنكرة في الدين , وعلي خلفيه أن الدنيا ملعونه وملعون من فيها , وأن الدنيا لوكانت تساوي عند الله جناح بعوضة واحد ماسقي منها الكافر شربة ماء , وعلي أرضية أن الله ماخلق الإنس والجن إلا للعبادة والطاعة , وأن عمارة الدنيا الملعونه والملعون من فيها مكروهة , وأن عمارة الآخرة هي المرغوب فيه والعمل لها بالعبادات والطاعات لله , لأن الدنيا حتماً إلي زوال والآخرة هي دار البقاء !!!
ومن هنا كان النقاب وكانت اللحية وكان الجلباب والسروال , والبنطال , وزجاجة المسك , وعود المسواك , كانت حرمة عمل المرأة وخروجها من المنزل إلا من بيت الأب لبيت الزوج ثم إلي المقبرة !!
ومن هنا كان الحرص علي علي عمارة الآخرة في مواجهة عمارة الدنيا , وكانت الجنة المؤجلة ضد وفي مواجهة جنة الدنيا , وتم تقسيم الناس إلي طلاب دنيا خاسرون وطلاب للآخرة فائزون رابحون , وما العلم إلا علم اللدني أي علم الدين المخالف لعلم الدنيا القائم علي دراسة ومعرفة الطب والهندسة والذرة والكيمياء والفيزياء والبيولوجي , والعلوم الطبيعية بكافة فروعها , وعلي ذلك كانت علوم الدين من فقة وتفسير وحديث وأصول فقه وناسخ ومنسوخ , وتاريخ الرجال والجرح والتعديل , كانت هي العلوم التي توصل للآخرة بسلام وأمان عبرقنطرة الدنيا الملعونة والملعون من فيها إلي الآخرة .
ومن ثم كان النقاب يمثل أعلي درجات التدين والإلتزام في مفهوم وعقلية المنقبة , لأن المنقبة باعت الدنيا في مقابل شراؤها للآخرة , فالدنيا ليست من نصيبها وإنما النصيب الأوفي هو جنة الآخرة التي لايعادلها أو يكافؤها أي نصيب أو أجر, ولكن معني وجود منقبة , أن يكون هناك زوج ملتحي , وأبناء ملتحين , وبنات منقبات , والجميع يدور في عقليته تلك الأفكار والمعتقدات التي تصطدم مع المجتمع الذي في حقيقة الأمر هو مجتمع كافر وجاهلي يستوجب لعنته وتكفيره لمخالفته شرع الله وسنة رسوله , هذا هو مايخفيه النقاب , وهذه هي الخلفية المستترة المرعبة التي تنظر للمجتمع بعين الريبة والشك المحمول عي جناحي التكفير والإرهاب , الذي يتطورو يتنامي إلي مرحلة القتل بإسم الله والرسول , وذلك لإنفصال المنقبات والأسرة التي تنتمي إليها عن الواقع الإجتماعي والسياسي فصلاً شبه تام مما يخلق معه عزلة أجتماعية وتقوقع وإنكفاء علي الذات كمجتمعات الجيتو اليهودي الغير متلائمة مع باقي أفراد المجتمع, ومع تزايد هذه الحالة يتزايد الكبت الديني وينتج عنه طاقة عظيمة من الكبت تريد أن تنفث عن ذاتها عن طريق الإرهاب بالقتل تارة والتخريب تارة والتكفيركنغمة ومتلازمة من متلازمات بيئة النقاب المنتمي لأسرة تتبع نفس المنهج والأسلوب في الحياة والتفكيرفهل المنقبة تنظر إلي غيرها حتي من المنقبات بنظرة الإحترام أعتقد لا !! لان النبرة السائدة هي نظرة الإذدراء والتحقير للمخالفة في الدين الآمر بالنقاب , فما بالكم بنظرتها لمن هي غير محجبة أو مختمرة , فإن المصيبه أدهي وأمر فهل الدين يأمر بالنقاب ؟ وكل النساء والبنات الغير منقبات عصاه لله والرسول ؟ وماهو الحل مع من لم تلتزم بالنقاب ؟ ثم وهل النقاب من الدين ؟

محمود الزهيري
http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280

Posted by: محمود الزهيري | Thursday, 29 June 2006

فوزى مش عاجبك ما تجيش انت هنا وخليك بأدبك

Posted by: الى فوزى | Thursday, 29 June 2006

آلااء : فاضحة فساد

محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com


مأعظمك , ما أروعك , ياإبنة الخمسة عشر ربيعاً , ما أعظم هامتك العالية , ما أروع عقلك الغض البرئ الذي لم تدنسه وساخات النفاق والمداهنة , ما أروع قلبك الجرئ الذي نطق بما آمن به عقلك الطاهر .
آلاء : لقد فضحتتي الفساد والتخلف , وألبستيه ثياب المذلة والعار , لقد هتكتي أستارثياب الذل والهوان , أنت من أنت يا آلاء ؟ جعلتينا نستفيق من غفوتنا , ونستيقظ من النوم العميق المصاحب لأحلام البلاهة والتخلف , من أحلام الإستبداد والفساد , تعودنا يا آلاء أن نقول نعم , ونعم , ونعم , هذا ماتعودنا عليه منذ زمن بعيد في مجتمعات الإستبداد والفساد , فالأب مستبد , والأم مستبدة , والمدرس مستبد , وناظر المدرسة مستبد , ومدير الإدارة مستبد ووكيل الوزارة مستبد , والوزير مستبد ,ولماذا الجميع مستبدون ياآلاء ؟ لأن الجميع يستجدي رضاء المستبد الكبير !! أتدرين يا آلاء من هو المستبد الكبير ؟ هو رأس النظام عندنا في مصر !! إنه الرئيس ! ! إنه هو الرئيس للدوله , وهو رئيس للحزب الحاكم , وهو الذي بيده ملكوت الدولة ومقاليد السلطة , فلا رأي يسبق رأيه , ولا رأي يعلو علي رأيه , لقد ربي رأناساً في حزبه علي السمع والطاعة , رباهم علي الخنوع والخضوع والمذله , رباهم علي الخوف , فلا يستطيع أو يقدر أحد منهم علي أخذ قرار في أي أمر إلا بالرجوع لمن هو أعلي منة في الدرجة الوظيفية فأصبح الجميع مختزلون في شخص الرئيس , وعقولهم مختزله في عقله المفرد , ,اصبحوا مجرد أدوات , ومحض أشياء لا عقل لها ولاتدبير , أصبحوا أمعات , وذيول لرأس النظام .
وما هو الدليل يا آلآء ؟ أعتقد أنك ياآلاء تعلمين الدليل ,تعلمينه مبكراً قبل أن يعلمه المدرس والمدير ووكيل الوزارة والوزير !!
الذي يعلمه جيداً هو رأس النظام فقط !!
ماذا كان سيحدث لو أنك يا آلاء قد تحصلت علي الصفر الكبير في مادة التعبير ؟ ماكان شئ سيحدث ؟ فالوطن كله يساوي هذا الصفر الكبير في كل شئ وأمر , بداية من إستيراد القمح المحرم علي الحكومة المصرية زراعته ,وحتي تصدير الغاز والبترول لإسرائيل , ومروراً علي القطاع العام والشركات والمشروعات العملاقة التي بيعت بالدياثة السياسية في سوق النخاسة الدولي بأبخث الأثمان .
كان يمكن أن ترسبي في موضوع التعبير ,وإنتهي الأمر , أما المأساة أن عسس الأمن والمرجفين الذين تربوا علي موائد السلطان ورضوا لأنفسهم الدنية أزعجهم موضوع تعبير عري سلطة فاسدة وأزال عنها ورقة التوت وورقة التوت فقط التي كانت تواري تلك السوأة , حتي يصل الأمر لرأس النظام ليحل مشكلة فتاة الخمسة عشر ربيعاً بسبب موضوع تعبير في مادة اللغة العربية !!
فهل كان الأمر يستحق تدخل الرئيس لحل الأزمة التي تسببت فيها يا آلااء ؟
أعتقد أنه في ظل سلطة الفساد والإستبداد بالحكم والسلطة كان يستحق فكلنا يا آلاء رعايا ولسنا مواطنين !!
وإذا أردنا يا آلاء تصحيح الوضع المقلوب فما علي رأس السلطة إلا إحالة المسؤلين عن تحويل ملفك إلي رأس النظام إلي التحقيق الإداري ومحاسبتهم علي تلك الفضيحة في حق الوطن وحق الكرامة الوطنية بداية من المصحح لورقة الإجابة حتي وزير الداخلية ووزير التربية والتعليم ويبقي لنا أن نلوم رأس النظام علي الفساد الإداري المستشري كالسرطان في جسد الوطن , ولنشكر جميعاً آلاء فاضحة الفساد ومعرية النظام من ورقة التوت الصغيره التي أظهرت عورة الفساد
فلك التحية والإحترام والتقدير
واقبلي من محبي الوطن الإعتذار
أما كارهي الوطن فلا
شكراً آلاء
شكراً آلاء
محمود الزهيري

http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280 :

Posted by: محمود الزهيري | Friday, 30 June 2006

لسه فيه شيوعيين ولا ده اخر خنزير؟؟؟
ولو ده شيوعى
امال ليه الهلمه الدعائيه القذره دى
والصلاه عليه؟

كان الشيويعيون يفرون من الصلاة
فى حياتهم
فلم نصلى عليهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أو هذه مجرد دعايه قذره لما يسمى

الحزب الشيوعى المصرى؟؟؟؟

وبمناسبة مرشد الأخوان
لو مات جورج بوش لربما يصلى عليه

Posted by: لسه فيه شيوعيين ولا ده اخر خنزير؟؟؟ | Friday, 30 June 2006

بعض الحكام الغير شرعيين فى الحكم يعملون على أن تستمر حالة الا سلم و الا حرب مع اسرائيل

اذا قمت بسؤال رجل الشارع فى القاهرة أو أى مدينة آخرى من هو اللد أعدائك


فان جوابة سيكون حتما: الرئيس الأمريكى بوش

و رجل الشارع العربى يعتقد و لة العذر فى ذلك أن بوش سبب الحالة الا نهائية لفقر و بؤس و شقاء الشعب العربى
و الواقع أن حسنى مبارك و أمثالة من الدكتاتوريين هم الذين جعلوا الواقع العربى
على هذة الدرجة من السؤ بجهلهم و فسادهم و جشعهم و رغبتهم فى الاستمرار فى الحكم مدى الحياة
و لكى يستمر هؤلاء بعض الحكام الغير شرعيين فى الحكم فانهم يعملون على أن تستمر حالة
الا سلم و الا حرب مع اسرائيل و ذلك لان الحرب معها ليست فى مصلحتهم أمر مفروغ منة و هم فى نفس الوقت لا يرغبون فى احلال السلام بالمنطقة اذ أن الشعوب العربية المقهورة ستجد فى السلام الارض الخصبة للتخلص من حكامها الذين استولوا على الحكم بدعوى محاربة اسرائيل و تحرير الأرض و استمروا يحكمون بلادهم بالحديد و النار بحجة أن لاصوت يعلوا على صوت المعركة
فهم لا يريدون السلام كما انهمل لا يريدون الحرب و فى ذات الوقت لا يريدون الرخاء لشعوبهم
ماذا اذن يريدون
انهم يريدون السلطة و القوة و الحكم و الاموال و حياة الترف و البذخ لأنفسهم و لأفراد عائلاتهم
و لكى يستمرون فى السلطة الى الأبد، قاموا بخداع شعوبهم و بجذب انتباههم الاى عدو خارجى حتى لا ترى الشعوب العربية العدو الأكبر لها و هذا العدو فى الداخل و هذا العدو هو حكامة
و اذا كان بوش عدوا لنا، فان الحكام العرب هم أعداء أشد لنا لأن الضرر الذى يلحقونة بنا هو أكبر و اشد وطاة من أى ضرر يمكن لأى عدو آخر للأمة العربية أن يلحقة بها.

من الذى نهب أموال العرب ؟؟؟

من الذى حكم العرب بالحديد و النار و القهر و الارهاب ؟؟؟

من الذى ألقى بأبناء الشعب العربى فى غياهب السجون؟؟؟

من الذى عذب و قتل أبناء الشعب العربى فى معتقلات الانظمة العربية ؟؟؟

من المسؤل عن هزائم العرب ؟؟؟

من المسؤل عن تخلف الأمة العربية ؟؟؟

من الذى جعل الشعب العربى ذليلا بلا كرامة ؟؟؟

من المسؤل عن ضياع الحق العربى ؟؟؟

من المسؤل عن ضياع ثروات العرب ؟؟؟

أنهم الآعداء بالداخل..حسنى مبارك و أمثالة من الدكتاتوريين

انهم بعض حكامنا المتعطشين للدماء، دماء الشعب العربى

Posted by: مصطفى بخيت | Friday, 30 June 2006

انا مش عارف احنا لأمتي هنفضل نشتم في بعض و الأدهي من ده انا واحد يقول الأحتكار حرام و في نهاية التعليق يسب الدين.. بنت دين..و يكمل بكلام ابشع
انا عايز اعرف حاجة هو وائل عامل البلوج ده علشان يعرض صوره و رأيه ولا يعرض وصلة من برنامج علي الناصية..مع الأعتزار طبعاً للقائمين علي البرنامج..و يجمع فيه معظم الشتايم و السباب اللي مفيش واحد
حتي لو بيشتم يحب ان اخته او امه تسمعه
و بعدين الشخص اللي بيقول اللي مش عجبه ميدخلش و يقول للبنت متتمحكيش..بالذمة ده هيكون راجل في يوم من الأيام
لا بقي بالعند في جروب الشاتيم احنا مش هنمشي و مش هنسبكم في الجهل البشع اللي انتوا فيه
حقيقي السبب في الحكومة المصرية هي اللي نشرت النت للكل
و خلة العوطلجيا و صيع النواصي يبقي ليهم الحق يدخلوا موقع و يشتموا اللي فيه
طول ما انتم واخدين الحياه بالفهلوا و الشاتيم هتفضلوا تحت رحمة مبارك و حكومته
و اللي بيقول بنت كذا و ابن كذا يدور الأول و يشوف هو في انهي سيبر زبالة و اخته ولا امه بتعمل ايه مش تسبوا الناس و انتم ملينين بالعيب و الفضيحة
و اتقوا الله اللي خلق ليكم لسان و أيد مش عشان تسبوا
لكن علشان تخدوا حققكم و تبنوا بلادكم بأيدكم
و أنا في انتظار الشاتيم لكن هنعمل ايه مسير الزبالة صناديق الشركات الأجنبية اللي مش سيبين لكم حتي الزبالة

Posted by: مفيش فايدة | Friday, 30 June 2006

نحتاج إلى أن ننظر في المرآة
ونقرأ ما كتبناه
قبل أن
نضغط على
الزر

SEND

Posted by: د. علي شوشان | Friday, 30 June 2006

اولا انا ماتجبلتش كمية الشتائم دي في الموقع
ياجماعة مش معقول كدة... دة مش شكل ناس عايزة توصل لحل ونقطة التقاء
ودة عمره ما كان اسلوب للحوار مع ناس و المفروض اننا ناس مثقفة وكل اللي عايزاه انها توصل لنتيجة من الحوار الدائر
اما ثانبا: فللاستاذ اللي بيشتم وبيتسائل هل دة اخر خنزير ولا الشيوعيون خلصه
احب اقوله ان مش من حقك يا استاذي انك تشتم كل الشيوعيين وتعمم ان كلهم مش بيصلوا ومايعرفوش ربنا وكفرة والحاجات اللي دايما بنسمعها ونصدقها من غير تفكير
ان الشيوعي دة كااااافر
على فكرة الاشتراكيات كتييييييييييير
وكتير اتحسب على الاشتراكية غلط
ومش لازم نشتم في بني ادم مات خلاص وقضى طول عمره في خدمة الناس
بغض النظر عن ان كان شيوعي او اخواني
وعلى فكرة الشيوعية مذهب سياسي...... والكفر اوالاسلام او المسيحية او الماجوسية حتى "دين" يعني مش لازم ندخل الاثنين في بعض
وشكرا

Posted by: ريهام | Friday, 30 June 2006

إلي عدلي أبادير : لماذا لم تفعلها ؟
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com




من جملة الهموم الملقاة علي عاتقك أيها البطل المناضل من أجل مصر والمصريين مسلمين وأقباط , لقد تحملت العبء الكبيرفي مواطن كثيرة , وناضلت في مواقع كثيرة , من أجل حرية الوطن , وحرية المواطن , ومن أجل المواطنة وحقوق الإنسان المصري , فما كان من خونة الأوطان إلا إتهامك بإتهامات مالها من أساس سوي من كيد سارقي الأوطان وناهبي خيراتها , ممن هتكوا عرض الوطن بكامله , وهتكوا عرض المواطنين , فلا فرق بين قبطي ومسلم , أو رجل وإمرأة , فالجميع تحت وطأة الفساد يعانون , ولكن تزداد الوطأة علي الأقباط حال كونهم يؤمنون بالتسامح والعفو كعقيدة لهم , وغيرهم يؤمنون بالسيف والخنجر والسكين , فعقلية الذبح والقتل فارضة أدواتها ومعبرة عن مكنونها فيما يحدث للأقباط من ظلم وإضطهاد , وقتل بلا مبرر من ضمير , وكانت سلطة الفساد في مصر هي الراعي الرسمي لمسسلسل ذبح الأقباط , في كل مكان , وكان القاتل مختل عقلياً !! وكان القاتل مصاب بفصام من النوع الضلالي , ومصاب بهلاوس سمعية , وإضطراب فكري , وهذا هو التقرير الطبي الرسمي المكتوب مسبقاً من أطباء يأتمرون بأوامر سلطة الفساد العام , وكأن هذا القبطي ليس بإنسان , وليس بمواطن مصري , يساهم في هذا الوطن بداية من دفع الضرائب , ومروراً بالخدمة الوطنية بالقوات المسلحة التي منها سلاح الحرس الجمهوري الذي أصبح يشبه كتائب فدائي صدام حسين , وكأن الأقباط لايوجد منهم من رفع هامة مصر في الخارج والداخل والأمثلة كثيرة .
فلماذا هذا الكم الهائل من الظلم الواقع علي الأقباط ؟ ولماذا مسلسل القتل المستمر ؟ ولماذا دائماً القاتل مختل عقلياً ؟ أين هي مباحث أمن الدولة لتبحث عمن هم وراء هذا المختل عقلياً ؟ !! وهل عجزت عن معرفة من هم وراء هذا المختل عقلياً ؟ ومن الذين زودوه بالسلاح وعرفوه بمكان الضحية ؟ من حشي عقله المختل ووجه إرادته المختلة حسب التقرير الطبي الصادر من جهات حكومية لها مصلحة في إقفال الملف ؟ وأين هي إدارة البحث الجنائي والمباحث الجنائية هل عجزت عن معرفة من وراء المدعو محمود صلاح الدين عبد الرازق , ومن هم ؟ ومن كان ورائه ؟ أم أن هذا المختل لديه المعرفة الكاملة بالضحية التي هي عدو له وعدو للإله الذي يعبده وأنه بقتله فإنما يطهر المجتمع من رجسه وكفره , ومخالفته لدين وعقيدة المسلمين ؟ هل المختل عقلياً يدرك ويعي مثل هذه الأمور العقائدية التي يبني عليها إرادة ووعي وإدراك لمايمكن فعله , ولكن أي إرادة , وأي وعي , وإي إدراك , إنها إرادة القتل , والوعي بالذبح , والإدراك بأن من يقتله ويذبحه إنسان , يتألم ويتوجع ويتأؤه من شده الألم مع سكرات الوت الأليمة إنه الذبح , وإنه القتل بدماء باردة , أليس القائم بالقتل يعلم بأن القتيل له أم وأب , وزوجه , وأولاد وأقارب وجيران وأصدقاء , أليس يعلم بمدي الكارثة والمصيبه التي تنتج عن القتل والذبح ؟ وهل هذه الجناية دافعها فردي وليس جماعي ؟ تساؤلات وتساؤلات وتساؤلات فمن يجيب عنها ؟
السيد المهندس عدلي أبادير : لماذا لايعترض الأقباط , لماذا لايتظاهرون ضد القتل والذبح ؟ ناهيك عن الإذدراء والتحقيير ممن هم للحقارة والإذدراء أحق ؟ لماذا لاتوجه الدعوة للأقباط للإعتصام والإضراب داخل الكنائس ودور العبادة ؟ لماذا لاتوجه الدعوة للأقباط للإضراب عن الطعام كصورة إحتجاجية رافضة لما يحدث للأقباط ؟
لماذا لاتوجه الدعو ة للأقباط أن يمتنعوا عن دفع الضرائب لسلطة الفساد في وطن لم يشعر الأقباط أنه وطنهم ؟أعتقد أنه بجانب المؤتمرات يجب أن تكون هناك وسائل أخري للضغط علي سلطة الفساد وفي حادث القتل الإرهابي في كنائس الأسكندرية يجب تدويل القضية ومطالبة عرض المتهم علي إحدي المستشفيات بالخارج للوقوف علي صحة التقرير الطبي للمتهم ومعرفة من وراءه ومن الشركاء في هذه الجريمة النكراء والبشعة بكل المقاييس الإنسانية . وهل المطالبة بذلك من الصعوبه ؟
ولننتظر ماذا سيتم من تحقيقات وكيف يتم التصرف فيها في جناية القتل الأخيره بالشرقية .. لعل المتهم يكون مريض بالفصام العقلي المزمن ويتم إعفاؤه من المسؤلية الجنائية !!
مع إنتظار ضحية جديدة من ضحايا الأقباط
محمود الزهيري

http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280

Posted by: محمود الزهيري | Saturday, 01 July 2006

حماس : بين الجنة الآنية والجنة المؤجلة
محمود الزهيري
mahmoudelzohery@yahoo.com


مأصعب الموقف بل إن شئنا الدقة المأزق الواقعة فيه حركة حماس حال كونها حركة نضالية جهادية بنيت معتقداتها وأفكارها علي أساس ديني عقائدي مرتبط بالمعتقد الديني السماوي , الذي هو العماد الرئيس لتلك الحركة التي نشات في مناخ قتالي علي خلفية إحتلال إسرائيل لأرض فلسطين وللمقدسات الدينية التي لها مكانة في القلب والوجدان الفلسطيني والعربي في آن واحد , فالحركة نشأت علي أساس أنها حركة جهادية قتالية هدفها الأسمي هو تحرير كامل التراب الفلسطيني والمقدسات الفلسطينية , ولايمكن أن تتخلي حركة حماس عن هذا المفهوم الجهادي إلا إذا تخلت عن الدين كعقيدة ومظهر حياة وسلوك , وهذا مستحيل علي الإطلاق .
فازت حركة حماس في الإنتخابات التشريعية الفلسطينية , وشكلت حركة حماس الحكومة الفلسطينية , في إطار عدائي دولي رافض لمنظمة حماس علي خلفية أنها منظمة إرهابية من ضمن مجموعة من المنظمات الإرهابية التي ؤيتوجب علي أمريكا والإتحاد الأوروبي مناهضتها بل ومكافحتها , وكسر شوكتها , وكذا كان النجاح والفوز لحركة حماس في ظلال تخاذل عربي إسلامي كئيب , محاذراً من أن يبارك لحماس الفوز بإعتبارها فازت في الإنتخابات في إطار من الإنتخابات الحرة النزيهة وأنها موجودة علي رأس السلطة بالخيار الشعبي الفلسطيني ولم تأتي حكومة حماس بالتزوير والبلطجة والقتل والإرهاب , وأمر آخر أشد الأمور خطورة وهو وجود حماس علي رأس سلطة فلسطينية , كانت تعيب وتعاير منظمة فتح علي أنها السلطة العميلة الممالئة لسلطة الإحتلال وكان أن أصبحت حماس في لعبة كراسي موسيقية حزينة الأنغام أنها أصبحت هي الجالسة علي ذات الكرسي التي كانت تعيب علي حركة فتح مجرد الإقتراب منه فمابالكم بالجلوس عليه .
وأصبحت حماس بين سندان العقيدة الجهادية المقاتلة حتي تحريركامل التراب الفلسطيني وتطبيق الشريعة الإسلامية علي الشعب الفلسطين , بل ويتعدي الأمر إلي تحريركامل الأراضي العربية والإسلامية في كل مكان علي أرض المعمورةعلي خلفية العقيدة المؤسسة علي عالمية الإسلام وأن المسلمين أخوه يقوم أعلاهم بأدناهم في كل مكان فوحدة العقيدة هي الرابط بين حماس وبين المسلمين في أي مكان أينما وجدوا , ومطرقة إسرائيل التي تمثل الفرض والسنة بالنسبة لوجود حماس ككيان شرعي له وجود وكيان .
وكانت أن كانت إسرائيل في وجودها هي الفرض الواقعي علي وجود حماس وتعطيل طموحاتها وآمالها وتحديد مستقبلها في ما تبغيه وتسعي إليه , وكانت هي أيضاً السنة المؤكدة للتعامل مع حماس ولكن داخل إطار التخلي عن سلاح المقاومة , والإعتراف بإسرائيل , والإعتراف بالمعاهدات والقرارات الدولية الفروضة علي فلسطين والشعب الفلسطيني , والجلوس علي موائد المفاوضات مع إسرائيل , وهذه قمة المأساة بالنسبه لحماس الحركة والقيادة ’ لأن هذه الفكرة ناسفة لحركة حماس كحركة , وناسفة لمعتقدات القيادة والأعضاء!!
ويبقي سؤال : هل كانت حركة حماس علي علم ودراية بما سيحدث وماهو حادث , أم أن حماس أخطأت في الحسابات ؟!!
أعتقد أن هذا التساؤل يمثل قمة الأزمة لحركة حماس , بإعتبارها حركة دينية دخلت المعترك السياسي وهي علي علم تام بأن إوراق اللعبه السياسية لإسرائيل الدور الكبيرفيها ولأمريكا والإتحاد الأوروبي , وحماس من المفترض أنها قبلت بشروط اللعبة السياسية لأنها علي علم أنها سلطة مستمدة شرعية وجودها بشروط إسرائيلية وموافقة عربية علي تلك الشروط , ورقابة دولية هي في الأساس منحازة للجانب الإسرائيلي حسب شروط اللعبه القائمة علي المصالح لا العقائد كما تريد أن تلعبها حماس , أقصد كما تريد أن تؤديها حماس .
فحماس علي علم بأن السلطة الفلسطينية ليس لها جواز سفر فلسطيني , وليس لها عملة وطنية , وليس لها مطار أو ميناء ذات سيادة وطنية , وليست لها حدود إقليمية أو دولية معترف بها , حتي حرية الدخول والخروج من أرض السلطة الفلسطينية لابد من وجود إسرائيل فيه والتصريح الإسرائيلي المبني علي المنع أو المنح هو الفارض ذاته في السنة والفرض السياسي , وليس الديني , ومن هنا كانت حماس تمثل وجع في قلب إسرائيل بإعتبارها حركة جهادية دينية , أعضاؤها علي أهبة الإستعداد والصفوف طويله في إنتظار الدور كقنابل موقوته ومن يأتي زمن وتوقيت إنفجاره يتقدم للإنفجار , مضحياً بنفسه في سبيل الحصول علي الشهادة ممنياً نفسه بالجنة المؤجله.
وعل أبسط الأقوال فإن حماس لاتمتلك سوي النشيد والعلم داخل إطار السلطة الفلسطينية.
فماذا كانت تريد حماس من الفوز في الإنتخابات هلي كانت تريد أن تحقق أكبرقدر من الرفاهية في الحياة للشعب الفلسطيني المأزوم منذ وجود إسرائيل علي الجغرافية الطبيعية والجغرافية السياسية , وهل كانت حماس تبغي إقامة مجتمع الكفاءة والعدل المبني علي التوزيع العادل للثروة الفلسطينية المتاحة , وإصلاح البنية التحتية , وإقامه الجسور وشق الطرق ,ومحاربه ومكافحة البطاله , والوصول بالمواطن الفلسطيني إلي رغد العيش والحياة داخل إطار وعقد إجتماعي مدني يقبل جميع إبناء الشعب الفلسطيني , بإعتبارهم لهم حق المواطنه والحق في بناء الوطن الفلسطيني حسب الممكن والمتاح من إمكانات محلية ودولية. وهل كانت حماس تسعي لإقامة جنة الدنيا الجنة الحالة الآنية التي هدفها المواطن الفلسطيني والشعب الفلسطيني دون النظر لإنتمائه الديني والعقيدي والفكري والسياسي , أم أنها كانت تبغي جنة أخري ؟!!
أعتقد أن المنظومة الدينية والأيدلوجية التي كانت تسعي حماس لتحقيقها لم يعد آوانها بعد لأن كافة المتغيرات المحلية والإقليمية والدولية ضد حماس وضد طموحات وآمال حركة حماس العقيدة والقيادة والأفراد . لأن حماس مازات تحلم بالجنة المؤجله , لأنها فشلت في إقامة جنة الدنيا من خلال حكومة فلسطينية منتخبة , أخطأت في الحسابات والتصور والحلم .
وعلي حماس أن تختار بين الجنة الآنية , أو الجنة المؤجلة
فهل فهمت حماس الدرس ؟!!
محمود الزهيري

http://www.rezgar.com/m.asp?i=1280

Posted by: محمود الزهيري | Saturday, 01 July 2006

تعليق بسيط جدا وزي ماقلت حاجة تغيض جدا معك حق تغيض وصالح كامل رجل سيء بنظري على الاقل لاسباب كثيرة يكفي من اكبر سيئاته ان حرم الملايين الفقراء الذي لايجدون قوت يومهم من متعة مشاهدة كاس العالم وليس هذا المهم انا تعليقي بنصب على حكاية سب السعودية والسعوديين بسبب وبدون سبب وبدون عقل للاسف فياخي لايجرك غضبك الى ان تسب يمنة ويسره ولا كنت اتخيل ان يكون هناك عربي واحد يشمت بهزيمة المنتخب السعودي بالاربعة مع اوكرانيا وما دخل هذي بتلك الله يهديك الى مافيه الخير وقبل ان تعيب على الناس انظر الى ما سببته من الم لمن يقرا لك من السعوديين البسطاء الذين لا يهمهم صالح كامل او غيره ..

فتذكر اننا كنا على اعصابنا عندما لعب المنتخب المصري في كاس العالم ونحزن لهزيمته ولانفرح ابدا ولا نتشفى حتى لو انهزم بالف هدف .

واتذكر موقف رائع للفنانة المحبوبة ليلى علوي عندما شارك المنتخب السعودي في كاس العالم 94 قالت كنت متحمسة جدا للمنتخب السعودي وتفاعلت كثيرا مع فوزه على بلجيكا وحزنت جدا لخروجة امام السويد عندما قرات هذا الكلام اغرورقت عيوني بالدمع وعرفت ان العرب حتى لو اختلفوا يضل الدم يحن كثيرا ..

ملاحظة
للعلم فقط في السعودية اناس كثيرون من المتعصبين لسعوديتهم مثلما انتا متعصب لمصريتك هم يسبون صالح كامل النه يجامل المصريين كثيرا .. وأغلب الموظفين لديه مصريين انا شخصيا لا اجد ضيرا في ذلك.

Posted by: علي | Monday, 10 July 2006

فاقد الشىء لا يعطيه يا وائل اذا كنت عايز حكومة تعرف حق الفرد و كرامته و احترامه و عدم امتهانه فيجب ان تكون اول من يدعوا الى ذلك بالفعل مش بالكلام
حرام تضيع مجهودك الكبير الذى هو فعلا جدير بالاحترام باى شىء اخر يشوبه

اخوك فى المواطنة و حقوقها

Posted by: moslem6101973 | Friday, 21 July 2006

انا شايف انكو ناس فضيه مفيش وراها غير الشتيمه وواضح انكو مش من مصر لانكو مش بتتفاهمو خالص ولو من مصر تبقو من اوسخ حته فى مصر

Posted by: احمد | Wednesday, 16 August 2006

لا تعليق فهناك افكار كتيرة واساليب للحوار اكتر ويجب علينا التفكير بالعقل والمنطق والشرعية والدين لكى نعرف البداية من النهاية ولكنى نفرق من هو صح ومن هو خطأ فما نحن الا اناس بسيطون لا نعرف شىء عن الاحكام ولا الفتاوى ولكن النقض مطلوب ولكن باسلوب علمى وبسند حقيقى حتى نستطيع نحن الجمهور ان نقتنع بما نسمع لانة هناك من يسب فى الحكومة وهناك من يدافع عنها ولكن رجاء لكم ايها المثقفون افيدونا ولا تهدموا فكرنا فنحن اشخاص بسيطون نريد فقط المعرفة والتنوير فى كل مشاكل الحياة

وجزاكم الله كل خير وشكرا للجميع

Posted by: مواطن بسيط جدا يريد ان يعرف الحقيقة | Tuesday, 21 November 2006

قبل أن أفكر فى التعليق على أى موضوع أو أوجه نقد أو مدح ح أنظر فى نفسى الأول حتى أعرف هل أنا أهل لذلك أم لا وهل سأضيف للموضوع أم سأشوهه وهل سأكون بمثابه قدوة أم سأكون وصمة عار

Posted by: MF | Tuesday, 09 January 2007

الاهلي

Posted by: كريم | Thursday, 18 January 2007

الاهلي

Posted by: كريم | Thursday, 18 January 2007

السلام عليكم اهني صاحب مجلة او جريدة عرب تايمز او خن سميها مجلة احقاد مصريه او العربيه على دول مجلس التعاون على نشر الفضايح وانا متاكد وميقن يقينان انها ايشعات حاقد انا ماراح اتكلم بالتفصيل لنى الكلب طول عمره كلب وذيل الكلب دومه عوي ايذا بتكلمون عن الفضايح رجائن ابدو في بلدانكم اولا لنى اعتقد ماباع فلصطين الى مصر بنت الحرام والاردن بنت الكلب ومراح ادخل فالتفاصيل ويذدا عن الفضايح ولا تدري شلون خل المستور مستور لني اعتقد انتو ادرى بفضايحكم او والله انكم ماتسون تراب دول مجلس التعاون ياعيال الكلب

Posted by: خليجي حتى النخاع | Sunday, 21 January 2007

جدعان معلومات عامه
- يتهم اغلب الامناء و المندوبين في مصر بتقاضي اتاوات
-مرتب الامين في مصر 350 جنيه اكل و مواصلات لاخر الدنيا
-المندوب 250 و نفس الكلام
- اللي ياخد اتاوه لازم ايده تتقطع
-يا تري مش الاول لازم نوفرله مقابل مادي معقول يعيش بيه هو و اولاده؟؟؟
- اللي يقف في الشارع 8 ساعات يشم دخان و ياخد مرتب زي ده و شده اعصاب طول النهار و دخان و تلوث و بهدله وبرد و حر و مرتب زي ده من غير اجازات تقريبا لازم يتعالج لان دي ظروف تخلق مريض مش رجل قانون
- ضابط المرور مرتبه ملاليم طول النهار في حرنا العظيم او برد الليل الوهمي و الناس تحت البطاطين و هو في الشارع بيعدي عليه علي الاقل 100 ل 150 واحد كل يوم اللي يتحايل عليه علشان يشيل المخالفه دي و اللي يهدده و اللي يتحايل عليه و اللي يقوله مش عارف انا مين ؟ ولا ابن مين و اللي يشتمه و يجري والضابط عمال يشم دخان و عنده دوالي في رجليه من الوقفه ولازم يدوس في قرص جله مكان العربجي اللي كان واقف من شويه و كان حيدوسه بالحمار و لا مؤاخذه يا باشا و يعدي عليه لوا في الاخر يجازيه لان جزمته مش متلمعه يا جدعان اسحبوا من الضابط البكويه المزعومه و قدروه زي ما اي مواطن في دول العالم بيعامل الشرطه و لو غلط بعد كده ادبحوه
-حد يقف مكان الضابط ده شويه و بعد كام ساعه اشوف حيتعامل مع الناس ازاي ( و طبعا اي تجاوز بالشتيمه مالوش عذر)
لكن اكيد حيعامل الناس بنوع من الحزم و الا مش حيشتغل المواطن مظلوم و الضابط كمان مظلوم مظلوم كمواطن و مظلوم كمان كضابط

وائل ليه بتكره الضباط كده؟ المفروض كراهيتك تكون للاوضاع الغلظمش الضباط

ليه الفاظك احيانا تكون متجاوزه كده؟ علي يو تيوب انت مجمع فيديوهات ناقضه للنقاب و لبنات سعوديات و كويتيات بترقص و بتترياء علي النقاب

ممكن بموضوعيه و بهدؤ افهم انت معارض للحجاب و لا النقاب و لا ايه؟ ده مجرد سؤال و انا يا عم مش داخليه و لا امن دوله زيما انت اتعودت تشك في كل الناس
و بعدين مش صح ابدا تنشر صوره واحده شكلها مش محترم و لابسه علم السعوديه اللي في الشهادتين علي دماغها اسم الله و الرسول الكريم ما يكونش ابدا علي صور فتاه اعلانات انت موقفك ايه منالاسلام ياوائل؟؟؟؟
ومبروك علي الBBC, و تحيه لشجاعتك

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 22 January 2007

الالفاظ المتجاوزه مش شطاره ولا صياعه دي قله ذوق لو اللي بيقولها ضابط او معلق او وائل عباس
و هي دليل علي حاجات كتير و حيله الضعيف يهزاء اللي قدامه فيخاف المعارض انه يتكلم احسن يسمع كلمتين في حق امه فيقول اسكت احسن
ايه موضوع الفيديوهات اللي بتترياء علي النقاب دي ليه حططها علي اليو تيوب؟ انت موقفك ايه من النقاب؟طيب و الحجاب؟لو معارض النقاب مش لازم تسخر منه هو الاسلام
ناقص؟
لييه بتدافع عن مدون ملحد؟
في رايك حريه الراي تسمح بالدعوه للرده عن الاسلام زي المدون كريم ما بيقول؟
الصوره اللي في المدونه فوق فيها بنت مايصه جدا لابسه علم السعوديه بندانه و بتتكلم عن الاجوان الل"دخلت" هو اسم الله و الرسول الكريم لما يبقي في كاركاتير لابساه واحده شكلها؟.... ربنا امر بالستر يبقي ده حريه راي؟؟؟
انا مش متشدد في الدين و بفوت كتير في الصلاه لكن مش كده يا عم وائل هي مصر مش لسه دوله اسلاميه مع الاحترام للساده المسيحيين و لا ايه؟؟؟

Posted by: mohamed bakeer | Monday, 22 January 2007

pop ahmed
you is fais fi al swim
popopopoppopopopopop

Posted by: ahmed | Monday, 16 July 2007

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اتقدم اليك بكل الحب والاحترام للاخ وائل عباس انا قبل كدة كتبت مشكلتى مع الحكومة المصرية وانت خليت محامى من تبعك كلمنى وقالى انا ممكن اعمل اية وشكراااااااااا جداااااااااااااااااا على الى انت عاملتو معاااااااايا
وكنت عاوز استفسر منك على شىء ازاى اسافر المانيا انا خريج معهد فنى صناعى تبريد وتكييف وانا فنى تصنيع مخازن تبريد وثلاجات عرض تبريد مركزى ممكن تقولى هى سهل ولا صعب السفر لالمانيا

وخيرا وليس اخرا

سلام عليكم

Posted by: محمد شومان | Wednesday, 09 April 2008

The comments are closed.